Vi Bilägares forum

Seriösa märkesverkstäder?

Seriösa märkesverkstäder?

En kompis särbo har en Astra-10 som hade oljud från vänster dörrhögtalare. 
  Hon åkte till märkesverkstan där hon alltid servat bilen sedan den var ny och även bilen hon hade tidigare.
 De kollade högtalaren, talade om att membranet var spräckt och att det skulle kosta 1800:- för att montera en ny.
Hon tyckte det var dyrt och bad att få återkomma, men fick ändå betala 480:- för felsökning.
Något senare har hon för första gånen lämnat bilen för service på en allbilsverkstad med gott rykte och då bad hon dem att ocså kolla högtalaren.
De hade plockat ner dörrklädseln och undersökt högtalaren som det inte var några fel på, däremot var anslutningarna oxiderade.
Efter rengöring var ljudet det som nytt och när hon betalade servicen sa firman att de inte kunde ta betalt för åtgärden på ögtalaren etersom det inte var något fel!

Nu blev jag fundersam.
1. Varför tog firma 1 betalt för något man bevisligen inte gjort?
2.  Varför sa man inte att det kostar 2280:- för att byta (1800+480), men vi bjuder på felsökningen om vi får byta? Det hade varit smartare och ville hon inte byta fick hon ju ändå betala 480:-.
3. Firma 2 bjöd på felsökning och rengöring av kontakter, men ville inte ta betalt för det!  Naturligtvis gjorde de det, men de var inte så korkade att de specade jobbet separat utan bakade in det i servicepriset.
Firma 1 fick en misnöjd kund som aldrig lär komma tillbaka och firma 2 fick en väldigt nöjd kund som rekommenderar firman varmt.

Det gäller alltså att tänka efter lite även när man är kundmottagare.

 

Uppdaterat: 2014-06-29 16:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

1: Firma 1 har bara höjt volymen och konstaterat att det låter illa. Byta delar är lösningen, felsöka existerar inte.

2: Dom vill ha betalt på en gång. Att kunna få 480 kr för två minuters jobb är bra timpenning.

3: Allbilverkstaden har erfarenhet av fler olika bilmärken, och har inte tillgång till samma verkstadsinformation och bulletiner på ett lika enkelt sätt, och gynnas dessutom inte lika mycket av att få sälja en ny högtalare. Därför felsöker dom för att kunna ta byta (om det behövs) rätt grej direkt istället, men ofta går det att laga, som i detta fallet, istället.

En kund beställer ett begagnat instrumenthus av mig, får det och åker till märkesverkstaden för att sätta i det, får höra att det är omöjligt.
Ringer till mig och är förbannad och säger att jag är en idiot. Skickar tillbaka det.

Skickar det istället till en allbilverkstad i trakten som behöver ett likadant. Dom får igång det som ingenting. Busenkelt, säger dom.

Verkstadsägaren där har som måtto att "Man vet inte om det går förrän man försökt" och "Man får försöka tills det går".

Uppdaterat: 2014-06-29 20:10
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?