Vi Bilägares forum

Backspärr med automatlåda?

Backspärr med automatlåda?

Hej alla
Häromdagen så skulle jag sälja min Mercedes A-klass med automatlåda (Modellår 2007). När den presumtiva köparen skulle testa denna ställde han sig i en uppförsbacke med växelväljaren i Drive läge varvid bilen började rulla bakåt. Han påstod då att för en bil med automatlåda skall detta inte kunna hända och att något är fel på växellådan... Det blev inget köp...

Är detta verkligen korrekt? Skall en bil med automatlåda inte kunna rulla bakåt i uppförsbacke i D-läget? Jag trodde att denna "backspärr" är en option som vissa bilar utrustas med och vissa inte...

Hälsningar
Magnus  

Uppdaterat: 2014-05-23 15:21

Kommentarer

Den har ingen vanlig automat utan en steglös. Det kan vara det som gör att det blir så. Har den ingen hållbroms? Om du trycker till på bromsen lite hårade så låser bromsarna tills gasen trycks ned. Vissa har backstartsbroms då håller bara bromsen ett kort tag.

På vanliga automatlådor kan de rulla bakåt med driven i, det är lite olika från bil till bil, vissa drar bättre än andra.

Uppdaterat: 2014-05-23 15:43
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Backspärr eller "hill hold" behövs mest på manuella bilar eller bilar med dubbelkopplingslåda. På bilar med konventionell automatlåda så brukar vridmomentet från momentomvandlaren vara tillräckligt för att hålla bilen stilla i en backe. Har man en mindre motor i bilen så räcker dock inte alltid motorns vridmoment till och då rullar bilen bakåt.

Uppdaterat: 2014-05-23 15:47

Men även en steglös automat brukar väl ha momentomvandlare?

Uppdaterat: 2014-05-23 15:48

Jag har en steglös automat "multitronic kallad hos Audi" och den rullar aldrig bakåt oavsett hur brant det är. Det snarare att den alltid vill rulla framåt om jag inte håller bromsen intryckt. Nu har jag aldrig testat vart det är jättebrant om den möjligtvis skulle rulla bakåt. Men jag tror inte det för då ökar varvtalet för att hålla bilen stilla. Nu vet jag inte vad A-klass har för automatlåda?

Uppdaterat: 2014-05-23 16:05
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Hittade en länk där det anges att Mercedes A-klass fick hill hold assist till modellår 2008
http://www.theaa.com/allaboutcars/cartestreports/2008056.html
Jag tolkar det som om även CVT-modellen har hill hold assist.
Här finns en länk till en bil som har CVT och hill start assist.
http://www.whatcar.com/classifieds/used-cars/mercedes-benz/a-class/mercedes-benz-a-class-a160-elegance-se-5-door-cvt-auto/399711
Hade den varit programmerad som Audi multitronic-låda (som Minimats1 beskriver), dvs att motorvarvet ökar för att hålla den så hade ju inte hill hold behövts.
Jag hittade också att på vissa forum anges att "min" CVT måste hållas med foten på bromsen (enligt deras instruktionsböcker för tex Nissan Juke).

Själv har jag kört ett antal olika bilar av olika märken med momentomvandlarautomatlådor som beroende på motorstorlek började rulla bakåt vid lite olika lutningar.

Eftersom en CVT kan programmeras att hålla emot (och då själv öka motorvarvtalet) eller programmeras att släppa (för att inte få motorstopp) så verkar det som om Mercedes helt enkelt valt det senare och inte förrän 2008 infört hill hold assist.

Jag hittade något forum där det angavs att hill hold fungerade i Comfortmode men inte i Sportmode (vet inte om din låda har sådana val).

Uppdaterat: 2014-05-23 21:09

OK, tack för alla svar!
Verkar alltså som att det inte är något fel på växellådan. Blir en ny Blocket annons snart...

Uppdaterat: 2014-06-24 14:31