Vi Bilägares forum

Bränsleförbrukning....

Bränsleförbrukning....

Läste artikeln om bilar allt högre förbrukning, har en BMW 318 d -10 som vi kört 991 mil, förbrukat 450 liter vilket ger 0,453 liter per mil, det är mindre än bilens deklaration på 0,47, är det fler som noterat detta med denna bilmodell?. Vi bor på landet och bilen körs ganska olika i körstil då vi är två som kör den. Motor är på 145 hk, diesel./ Peder

Uppdaterat: 2012-05-10 14:29

Kommentarer

En kvällstidning skrev på framsidan att de hade en "unik lista" med hur mycket "din bil" drar i verkligheten.

Självklart var jag ju tvungen att kolla hur (föga..) seriös artikeln var, och precis som jag trodde: bara trams! Som vanligt...

Ett fåtal bilmodeller, och inget mer.

Varför köper folk skiten?

När det gäller BMW:n ovan, så körs bilen förmodligen under förmånliga förhållanden, och då går det att nå de uppgivna värdena. (med reservation för färddatorns felvisning).
Men, andra förare kanske kör ovarsammare, och då spricker det.
Är det sedan en massa stadskörning, last, kallstarter, korta sträckor, sånt påverkar så klart.

Att sedan nå 0,35 istället för 0.45 är däremot väldigt svårt, nånstans går gränsen...

Uppdaterat: 2012-11-05 10:24
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nu var det ju inte trams utan jag antar att de hänvisar till AMS test som är högst vetenskapligt utförd på ett tiotal modeller med varierande resultat.
Jag har tidningen och det är seriöst.

Uppdaterat: 2012-11-05 19:02

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121101/avslojar-sa-blir-du-lurad-av-forbrukningssifforna

Uppdaterat: 2012-11-05 19:34

Intressant att 4st av de 5 testade dieselbilarna i AMS undersökning förutom att vara mest "oärliga" i förbrukningen inte ens uppfyller avgaskraven i verkligheten och därmed egentligen är olagliga och inte borde få säljas inom EU (trots klart mer generösa lagkrav än bensinbilarna) om det inte vore för att tillverkarna lurar EU med bilmodellernas rullningsmotstånd som tillverkaren själv får ange till EU-körcyklarna!
Även jag har AMS och detta var ett intressant och vetenskapligt test!

Uppdaterat: 2012-11-05 23:05

Nu missuppfattade ni mig - jag syftar på AB, och inte AMS.

För inte var det så att AB hade en komplett lista över alla förekommande bilar, som man gjorde sken av på ettan. Som vanligt när det gäller kvällsblaskorna är det bara skräp, lögner och överdrifter...
Ni minns väl artikeln om "världens farligaste bil"? 2 minuter med google visar att det som skrevs var rena lögnerna!

Jag ifråga sätter inte resultatet av AMS test, även om det nu bara är ett begränsat antal modeller och motorer. (vore självklart både dyrt och omständligt att ha med alla)

Uppdaterat: 2012-11-06 13:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kan du inte bara erkänn att du har haft fel någon gång.
Jag har den tidning (AB) som du hänvisar till, på ettan stod det:
Unika listan: Så mycket drar din bil egentligen. Under bilden så stod Volvo V70 är en av bilarna som granskats.

Öppnar du tidningen på sidan 11 som framsidan hänvisar till så kan man läsa en helsidesartikel som sammanfattar AMS tester som de gjort tillsammans med ett finskt testinstitut bland annat, precis som jag skrev alltså!

Vill du ha fotobevis också?!
På sidan 11 finns dessutom en miniatyr av AMS framsida.
Det var totalt 10 bilar som ingående granskades och detta är bara den första artikeln av flera.

Jag önskade att VIB hade skrivit om sådant här.

hultarn slänger ur sig saker kors och tvärs utan att ha en aning om vad han svamlar om, det är jobbigt att bemöta detta eftersom jag normalt är sansad och vän av ordning som vill ha fakta, inte förvrängda förutfattade meningar.

Uppdaterat: 2012-11-06 18:20

Kan bara hålla med om att jag själv föredrar oberoende fakta Junkers men Hultarn kanske bara antog vissa saker i detta fall och trodde AB hade hittat på något eget?
Oavsett detta så är det anmärkningsvärt att 4 av 5 testade dieselbilar trots sina partikelfilter är så skitiga att de i verkligheten inte ens uppfyller lagkraven för avgasutsläpp för att få säljas inom EU vilket är riktigt uselt!

Uppdaterat: 2012-11-06 22:04

junkers: det är intressant att du, såväl som en annan person här gärna misstolkar vad jag skriver.
Kan det bli tydligare än vad jag skrev i #5: "Jag ifråga sätter inte resultatet av AMS test"

Vad jag påpekade är att AB ger sken av att veta vad samtliga modeller drar, fast det egentligen bara handlar om 10 modeller.
Jag kan ha läst fel i AB, men visst var det 5 bensin- och 5 dieselbilar som presenterades? Det är för mig inte detsamma som alla bilar som finns i Sverige vilket AB gav sken av att ha info om.
Dessutom är det ju inte AB som sitter på den "Unika listan", utan AMS, eller hur?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Så, du behöver inte alls bli upprörd.

Uppdaterat: 2012-11-07 08:56
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Du skrev:
Självklart var jag ju tvungen att kolla hur (föga..) seriös artikeln var, och precis som jag trodde: bara trams! Som vanligt...
Ett fåtal bilmodeller, och inget mer.

Och eftersom artikeln innehöll AMS tester så är den inte trams, over and out.

Uppdaterat: 2012-11-07 18:43

Junkers: jag vet inte hur du lyckas missuppfatta min kommentar, men jag får väl försöka att förklara det en gång till.

AB påstår att de har förbrukningssiffror på alla bilar, genom att skriva "så mycket drar din bil". Stod det inte också "unik lista"..? Det är sånt de brukar dra till med.
Nu var det ju inte så, då testet (som jag inte ifrågasatt som jag skrev i #5) bara omfattade 5 bensinare och 5 dieslar.

Dessutom var det inte heller AB som gjort testet vilket man kunde tro när man såg framsidan av tidningen.

Jag vet inte hur många hundra bilmodeller det finns i Sverige, men inte kan man hävda att man har en unik list som talar om vad allas bil drar, när man egentligen bara har fakta för 10.

Därför anser jag jag att AB återigen ägnar sig åt trams.

Sedan kan man ju inte tala om hur mycket varje persons bil drar genom att göra ett test.
Olika folk kör på olika sätt, har olika trafik, och olika last.
Däremot är ju AMS test mycket bättre än EU-cykeln som knappast någon kan annat än under korta sträckor...

Uppdaterat: 2012-11-08 15:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

AMS:s test kördes efter EU-cykeln!
Problemet var ju att tillverkarna fuskar!

Fail igen hultarn.

Uppdaterat: 2012-11-08 18:46

junkers: du gör allt vad du kan för att missuppfatta och vända saker fel, eller?

AMS test visar ju hur lite man kan lita på de siffror som av tillverkarna uppges enligt EU-körcykeln, eller hur?
Och som jag sagt flera gånger tidigare, det är inte AMS jag vänder mig mot utan AB med sina "unika listor".

Uppdaterat: 2012-11-09 10:49
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja men AMS körde enligt EU-körcykeln själva enligt de specifikationer som finns för den!
Det visar sig att biltillverkarna använder kryphål i specifikationerna...

Skit samma men jag gör ungefär som du brukar göra just nu, jobbigt va?!

Kan vi inte bara komma överens om att ingen bil är bäst utan det finns för och nackdelar med allt, sedan minska lite på det personliga tyckandet också som går stick i stäv med väldokumenterade undersökningar/tester så blir det nog bra ska du se.

Uppdaterat: 2012-11-09 17:14

Junkers:
"Skit samma men jag gör ungefär som du brukar göra just nu, jobbigt va?!"

Var det inte du som svor över att folk beter sig dumt och att det är som en sandlåda? (eller nåt liknande..?)

När det gäller ditt sista stycke kan jag bara instämma. Det finns ingen bil som är bäst, det är kopplat till de egna behoven och värderingarna.
Det bevisas ju också av att olika undersökningar ger olika besked, inte samma. Något som inte alla vill inse...

Uppdaterat: 2012-11-12 10:08
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...