Vi Bilägares forum

Datastyrda funktioner på nya bilar

Datastyrda funktioner på nya bilar

Börjar bli trött på alla dessa datafunktioner på nya bilar. Alla kan förstå att skälet inte bara är avancerad funktion utan ett sätt för företagen på eftermarknaden att tjäna pengar. Förtjänsten på själva nybilsförsäljningen är ju förhållandevis liten.

Jag efterlyser en bilmodell utan datainkoppling och utan t ex genomsnittlig drivmedelsförbrukning, körsträcka kvar till service, automatisk elektrisk P-broms, indikering på lågt lufttryck etc.
Hur gammal bil måste jag välja och av vilka märken?

Lennart Lundin - ägare till Renualt Scenic -07

Uppdaterat: 2012-03-19 17:27

Kommentarer

Du kan ju köpa en häst och vagn :)

Uppdaterat: 2012-03-19 18:09
Pär

Utan datainkoppling tror jag att du kan glömma eftersom det numera är lagkrav och används vid tex besiktning.

Dacia kan du ju titta på.

Sedan får du nog gå otroligt långt bak i tiden om du ska ha en bil utan elektronik, kanske runt 1975 då de mer effektiva bränsleinsprutningarna gjorde sitt intåg.

Vad är problemet egentligen, köp en bil med 8 års garanti, en Mitsubishi Lancer kostar ju inte mer än 144900 numera.

Uppdaterat: 2012-03-19 18:11

Det är många som tyckte det var bättre förr.
Men var det det?
Många fel som nu snabbt upptäcks med hjälp av CPUn fanns ju även tidigare, men många bilägare upptäckte det inte förrän det var för sent.
Ta bara t.ex. byte av brytarspetsar, tändstift, fördelarlock och rotor.
Många körde tills det stannade utan att veta varför.

Men det är klart att skärpta lagkrav har ju tvingat fram avancerade motorstyrsystem för att klara avgasnormer, något som aldrig fanns förr, det räckte med en förgasare som såg till att det blev någotsånär rätt bränsleblandning för att motorn skulle gå.

Men visst är det olustigt när en felindikeringslampa eller ett felmeddelande kommer upp på displayen och man direkt ser hur plånboken töms!

Uppdaterat: 2012-03-19 18:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan förstå denna uppfattning om du har en Renualt Scenic-07, tycker själv att dessa har onödigt överkomplexa elsystem.
Dacia är nog bland de simplare bilar du kan köpa men det behöver ju inte betyda att bilarna blir bättre, snarare tvärtom vilket Saabnisse är inne på.
Mitt råd är att i stället köpa en bil med erkännt bra elektronik-system som inte strular och som inte är onödigt avancerade och tillkrånglade vilket med fördel betyder en Japansk eller Asiatisk bil, Mitsubishi som Junkers är inne på är inte alls ett dumt förslag.

Uppdaterat: 2012-03-19 20:54

Inte helt rätt crister, första modellen av Scenic var den bil som fick flest nerslag på besiktningen angående rost i bärande delar när dom blev några år, så det är inte en helt avlägsen tid sen Renault rostade friskt.
Kröp själv under en Laguna för några år sen, så skaplig ut på utsidan, men under bilen var det hål över allt, jag blev förvånad då jag oxå trodde Renault fixat rosten för länge sen.

Åter till ämnet: Skulle du av nån anledning villja ha en BMW får du kolla på modeller från 1981 eller tidigare, 1982 kom serviceindikator och bränsleförbrukningsmätare ;)

Uppdaterat: 2012-03-19 23:53

Crister, Varken Toyota eller Mitsubishi har några större rostproblem i dag vad jag märkt, eller har du sett några 2000-tals Toyotor/Mitsu som varit rostiga? Det är lika fel som att påstå att en Opel rostar en massa i dag bara för att dom gjorde det på 80 och 90-talet om du förstår hur jag menar då tex Toyota förbättrat sin konstruktion/produktion väldigt mycket sedan 80-talet på det området med tex limmade skärmkanter och helgalvade karosser.
Är man osäker så är det ju inge problem att göra en rostskyddsbehandling, värre (eller snarare omöjligt) är det tex att försöka byta ut ett dåligt elsystem eller byta ut kvalitén på massor av bilens övriga komponenter om du förstår vad jag menar.

Uppdaterat: 2012-03-20 00:18

Men kom igen, Mitsubishin kostar 144900:- det är jädrit mycket bil för pengarna.
Och med 8 års garanti så kan du ju skrota den sen om du vill och ändå har det inte kostat mer än ca 1500:- per månad + drift.
Vilka andra bilar kommer du undan med en sådan kalkyl och lika bekymmersfritt ägande?

Uppdaterat: 2012-03-20 22:13