Vi Bilägares forum

Förstabilsköp S80

Förstabilsköp S80

Hej!

Jag ska ta körkort om ca 2 månader och har nu börjat kollat efter en bil. Jag har fastnat lite för Volvo S80 (manuell) men jag har mina funderingar.

Min budget är mellan 20000-40000, så då hamnar jag väl runt -98 till -01 nånstans. Mina förhoppningar är ju att bilen inte ska behöva lämnas in på reparation stup i kvarten för det är inget jag har råd med. Bränsleförbrukningen är också viktig del, kommer troligtvis jobba i Norge över sommaren så det kommer bli en del pendling fram och tillbaka. Därför hoppas jag få tag i en bil som inte slukar upp alla mina pengar på vägen hem.. Vill inte ha automat och behöver heller inte ha någon värsting motor.

Det jag gillar med S80 är att den ser modern och fräsch, kollar jag vissa andra märken/modeller blir jag förvånad över att de är gjorda samma år.

Det jag undrar över är alltså om jag borde fortsätta kolla efter en S80 eller ska jag ge upp den och kolla på något annat? Fått för mig när jag läst runt att det har funnits en del problem med modellen? Bland annat växellådan har jag hört talas om, fast kanske endast gäller automaten? Någon speciell jag ska kolla efter, 2.4t? 2.5t? osv? Undrar även om något vet ungefärligt vad de drar vid blandad körning? Vad har ni för erfarenheter av S80 som ligger i den prisklassen/årsmodellen?

Andra bilar jag har kollat på är bl.a. Passat och S40.

Öppen för alla sorters förslag och tips! Riktigt sugen på att köpa min första bil men hoppas ju ha råd att åka med den, både att den inte drar för mycket eller att den bara går sönder.

Inte särskilt kunnig eller påläst om bilar så skulle verkligen behöva er hjälp! Tack på förhand!
Mvh Peter

Uppdaterat: 2012-03-04 01:41

Kommentarer

I Problemfrihet om du nu inte gillar någon Japansk bil så skulle jag faktiskt rekomendera dig S40 i det fallet av de 3 bilar du har funderingar på då det är en "förklädd" Mitsubishi Carisma under skalet med betydligt bättre framvagn, hjullager m.m och enklare stabilare elsystem än en "äkta" Volvo med enda nackdel att den har sämre rostskydd vilket du ju kan se skicket på när du kollar in bilen, dessutom är den ju billigare att äga och går klart snålare än en stor S80 med 5 cylindrar i stället för 4 som i S40 vilket låter som en ganska viktig egenskap i din situation. -Lycka till!

Uppdaterat: 2012-03-04 02:06

Om du nu inte behöver så stor bil som S80 så är det ju riktigt att titta på t.ex S40.
Personligen gillar jag varken den ena eller andra av dessa bilar, S80 för att det varit en hel bel trassel med hjullager och framvagn och S40 för att jag aldrig trivdes med de jag körde, de var alltför sega, men det var i och för sig inte många gånger och det var "Fas 1".

Försök hitta en S40 genneration 2, (från -03 och senare) som var utvecklad av Volvo själva.
Den har visserligen mycket gemensamt med Ford Focus, men anses vara en bättre bil än gen 1.

Uppdaterat: 2012-03-04 09:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

S80 är en bra bil med gott om plats men den är inte så rolig att köra, lite sävlig som större Volvos är.
Passat är roligare att köra och troligen S40 (har inte kört S40 men åkt i en) med men dessa är aningen mindre bilar.
Som första bil tror jag inte att det är innerutrymmen som du prioriterar så köp då hellre en bil som är rolig att köra eftersom man gärna kör ganska mycket efter nytaget körkort.
Det bästa är att ge sig ut en heldag till bilfirmor och prova lite olika bilar.

Uppdaterat: 2012-03-04 09:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jes har rätt här, en 940 är förmodligen bland det billigaste man kan äga, men också kanske det farligaste för en färsk körkortsinnehavare med begränsad körvana.
Den kräver ju betydligt mer än en framhjulsdriven bil som är mer förlåtande, speciellt vintertid.
Sedan ger ju en S80 eller S40 en bättre säkerhet än 940 om det skulle gå illa.
Men lär man sig köra 940 och tar det försiktigt (men gör man det i den åldern?) kan den vara riktigt kul.

Uppdaterat: 2012-03-04 10:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för er hjälp och era åsikter!

Det jag känner är att ni hellre tycker jag borde satsa på en s40? Har kollat mycket på dem innan så det kan jag verkligen tänka mig.

Saabnisse skriver att jag borde kolla på en -03 och nyare vilket jag tror blir svårt i min prisklass men vad är det som skiljer dem åt?

Med japanska bilar med hög problemfrihet vad tänker ni på då för några? Har som sagt ingen
koll.

Det med att inte lägga för mycket energi på bränsleförbrukningen förstår jag vad ni menar men har ändå en annan fundering, är väl inte i jättestort behov utav en kombi men det skulle heller inte skada. Är det någon större skillnad där på bränsleförbrukning och vad finns det mer för för och nackdelar? Förutom större lastyta såklart.

Hoppas ni förstår vad jag menar och tänker :)

Uppdaterat: 2012-03-04 11:34

peter, här kan du läsa om S40 och vad som skiljer
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40

I bränsleförbrukning är det just ingen skillnad mellan sedan och kombi, men däremot i pris.

Sedan tycker jag att du ska kolla lite andra bilar än just Volvo, ofta får man mycket mer och nyare bil för pengarna om man inte väljer det vanligaste.
T.ex såldes helt nyligen en alldeles utmärkt och felfri Astra-02 som bara gått drygt 5000 mil för 15000:-.!
Följ Hackens råd och prova olika bilar och jämför med Blocket.

Uppdaterat: 2012-03-04 11:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Köp min Saab 9-3 -03 2,0t Vector. Den är hyfsat sportig, bekväm, tyst och går på 0,75/milen. Ingen fara med reservdelstillgång på lite äldre Saabar.

Uppdaterat: 2012-03-04 12:20

Mja, jag vet inte om det stämmer, våra Saab har inte varit på reparation oftare är Volvo, så det är en fördom.
Men naturligtvis kan alla bilar gå sönder och de gör det.

Uppdaterat: 2012-03-04 15:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har det ju framkommit i några artiklar här på ViB att Toyotor med några år på nacken också kan ha lite problem, precis som de flesta bilar som börjar bli till åren.
Kan man då få en nyare bil för samma pengar är det att föredra enligt mig. Och just nu är nog den bästa tiden någonsin att köpa de Saab-modeller som inte har problem med reservdelstillgång, exempelvis en 6-8 år gammal 9-3.

Uppdaterat: 2012-03-04 16:08

"Mina förhoppningar är ju att bilen inte ska behöva lämnas in på reparation stup i kvarten för det är inget jag har råd med"

http://www.vibilagare.se/reportage/allvarliga-motorfel-pa-toyota-35798

Uppdaterat: 2012-03-04 16:10

Leifer rekommenderar Corollan med 1.6-liters motorn, Rustan Werling kontrar med att varna för Toyotas 2-liters motor (som finns i Avensis och RAV4, men ej i Corollan som Leifer rekommenderar), goddag yxskaft! :)

Om driftsäkerhet och bränsleekonomi är prio ett, skulle jag alla dagar i veckan välja en Corolla-02 framför en Saab 9-3 -04

Uppdaterat: 2012-03-04 17:09

@Tobo

leifer varnade för Saab i allmänhet och då kontrade jag med att de flesta märken har modeller som krånglar och som exempel tog jag då fram Toyotas 2-liters motor som mycket riktigt återfinns i Avensis och Rav 4.

Mitt exempel var alltså ingen kontring på den modell leifer rekommenderade.

Uppdaterat: 2012-03-04 17:40

När det gäller bränsleförbrukning så pendlar jag 15 mil om dagen och snittar strax över 0,7/mil med min Saab 9-3. Tycker att det är ganska bra faktiskt.

Uppdaterat: 2012-03-04 17:43

@leifer

Jag kan faktiskt inte förstår vad det är som är fel på följande inlägg från mig: "Nu har det ju framkommit i några artiklar här på ViB att Toyotor med några år på nacken också kan ha lite problem, precis som de flesta bilar som börjar bli till åren.
Kan man då få en nyare bil för samma pengar är det att föredra enligt mig. Och just nu är nog den bästa tiden någonsin att köpa de Saab-modeller som inte har problem med reservdelstillgång, exempelvis en 6-8 år gammal 9-3."

Tråden handlar om en grabb som ska köpa bil för första gången och jag vill då tipsa honom om att man just nu kan köpa Saab till mycket förmånliga priser.

Då drar du alla Saabs modeller och årgångar över en kam och detta menar jag är att generalisera lite för mycket. För att poängtera detta tar jag fram en länk som visar att även vissa modeller av äldre Toyotor kan råka ut för problem.

Mitt svar hade alltså inte ett smack med din rekommendation av Corolla 1,6 att göra.

Uppdaterat: 2012-03-04 18:03

Det var nämligen inte ditt inlägg om att du tycker Saab är ett dåligt köp som innehöll någon tråkig attityd. Det inlägget svarade jag på med sak-argument.

Uppdaterat: 2012-03-04 19:46

För övrigt tycker jag att S80 som Peter själv är inne på är ett alldeles utmärkt köp.
Du kommer att uppskatta den fantastiska komforten på dina långa resor till jobbet i Norge.

Uppdaterat: 2012-03-04 19:47

Nu har jag faktiskt haft en S80 så jag vet av egen erfarenhet vilken bra bil det är. Det finns säkert exempel på bilar som krånglat men min S80 var en underbar bil, speciellt på långresor. Dessutom krånglade den inte något under den tid jag ägde den, tvärtom så var den väldigt pålitlig.

Uppdaterat: 2012-03-04 19:55

En sån här var det jag hade, fast i färgen cassis. En helt underbar bil med en otrolig motor och komfort. Rekommenderas varmt!

http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_S80_2_9_Endast_11_134mil_Valvardad_38825234.htm?ca=7&w=3

Enda lilla kritiken jag kan komma på var att styrningen saknade lite känsla.

Uppdaterat: 2012-03-04 20:09

För att återgå till S80, många av de kvalitetsproblem som fanns i början var rena barnsjukdomar och är numera åtgärdade via service och goodwill. Man ska som spekulant vara noga med att dessa brister är åtgärdade, t.ex spindelleder. Väldigt många irriterande småfel åtgärdades enkelt via ny programvara vid service.

Uppdaterat: 2012-03-04 20:57

Kan bara instämma i att försöka lägga grälen åt sidan för att inte förstöra Peters tråd.

Jag jobbar med olika bilar varje dag men kan bara hålla med Leifer att en begagnad S80 inte är ett smart köp om man som trådskaparen värdesätter låga bilkostnader och inte har råd med onödiga reparationer.

Jag vet att det är väldigt stor kvalitétsskillnad mellan olika bilmärken speciellt när dom är några år gamla och blivit begagnade då skillnaderna bara blir större, och S80 är inte en av de bilar som imponerar mer med sin felfrihet ju mer begagnad den blir, tvärtom!
-Sen vet jag inte hur gammal din S80 var Rustan eller hur länge och mellan vilka miltal du ägde den och såg kvalítén av bilen, men ser jag till ett antal säg runt 10 år gamla S80 som vi servar på mitt jobb så har dessa bilar massor av vanliga fel som brukar drabba bilarna jämfört med många andra.

Kan även jag liksom Shogun råda dig att läsa olika begangat-tester, Bilprovningens statistik för lite äldre bilar som kommer att gälla dig i din prisklass och kolla vilka märken som har lägst maskinskador m.m eftersom detta är viktigt för dig.
Mina personliga erfarenheter från mitt jobb säger att Toyota är bland det klart bästa köp du kan göra om du värdesätter detta, men läs gärna så mycket olika oberoende undersökningar du kan själv och skaffa dig en egen uppfattning om du känner dig osäker.

Vad gäller att det inte skulle vara några problem att få tag i några reservdelar till äldre Saab-modeller som tex 9-3 (eller 9-5 för den delen) så stämmer inte det, en av de Saab-delar vi väntat på längst, klart mycket över ett halvår hitills är just till en Saab 9-3.

Uppdaterat: 2012-03-04 21:55

Det är väl helt klart att det är problem med reservdelar till nya 9-5. Och när det gäller den modellen kommer problemen bestå då det gäller en mycket liten serie som tillverkats.

Enligt min bror som jobbar med just reservdelar till Saab så är det även problem med 9-3 från -08 och nyare, speciellt plåtdelar men även strålkastare.

Till äldre 9-5 och 9-3 är det inga större problem kommer inte att vara i framtiden heller.

Uppdaterat: 2012-03-04 21:57

sms:ade brorsan nu och fick svaret: "Saab Parts har inte gått i konkurs och det är dom som skriver nya kontrakt just nu, så allt blir bara bättre på den fronten. Det har redan lättat för gamla restordrar kommer in"

Detta kommer alltså från en som jobbar med reservdelar till Saab, är det fakta nog för er?

Uppdaterat: 2012-03-04 22:02

Jag syftade på just Gamla 9-5 Rustan, testa tex själv som ett exempel att få tag på Xenon-sensorer fram eller bak, länkstag till samma sensorer eller kontakterna som brukar ägra upp så får du se hur enkelt det är. Och fungerar inte tex Xenonljusen så går bilen inte igenom bilprovningen, det kan bli ganska otrevliga erfarenheter för en kund som drabbas av detta tex så problemen finns inte enbart på de nyaste modellerna även om de är korrekt att de är större där.
Den 9-3 vi väntat på nummerplåtsbelysningens ramp till över ett halvår är även den äldre än -08.

Uppdaterat: 2012-03-04 22:04

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1504382-svart-med-reservdelar-till-9-5

Googlade lite snabbt och hittade direkt en artikel från 2 feb som belyser just att det har lättat på reservdelsfronten. Månader har blivit till veckor i väntat sedan Saab Parts skrivit nya kontrakt.

Så dina xenon-sensorer dyker nog upp snart Hanzzon. Vi får hoppas det i alla fall.

Dessutom står det i artikeln att det är prisdumpning på Saabar nu så det talar väl för köpläge?

Uppdaterat: 2012-03-04 22:08

Det är väl lika mycket fakta att det är problem att få tag i vissa reservdelar till Saab, även äldre som du verkar försöka förneka eller vad är vitsen med att försöka blunda för att det är vissa problem med detta vilket är det jag sagt?
Även jag pratar med Saab i princip varje vecka och vet ju att det är så, ingen idé att dra i gång en stor diskussion om det...

Uppdaterat: 2012-03-04 22:10

Gör nu inte detta till ett gräl Hanzzon.

Jag vet lika väl som du att det har varit stora problem med reservdelstillgången. Men jag ger dig nu info om att det börjar lätta för de äldre modellerna sedan Saab Parts skrivit nya kontrakt.

Och om det finns tillgång till reservdelar så tycker åtminstone jag att det är ett väldigt bra läge att köpa en Saab 9-3 av lite äldre modell, typ -03,-04. Man får väldigt mycket bil för pengarna tycker jag.

Uppdaterat: 2012-03-04 22:11

Sedär ja, tack för allas åsikter och erfarenheter. Riktigt uppskattat att komma hit och ha en drös med inlägg!

Den känslan jag har haft om att s80 inte är pålitlig nog för mig ekonomiskt har förstärkts. Synd då jag anser att det är en riktigt fin bil. Lite inne på det med toyota då de flesta verkar ha en riktigt god uppfattning av dem, plus att vi hade en i familjen innan som inte krångla alls lika mycket som våran nuvarande v50 gör.

Jag själv anser ju inte att toyota är överdrivet vacker och se på varken utifråFn eller inuti.
Klart man är sugen på en roligare bil utseendemässigt såhär som sin första bil, men känner ju det att jag måste kunna köra så mycket som möjligt.

Ni verkar mesta säga corollan, men avensis, camry m.m är det skillnad på den kvalitetsmässigt? En annan bil jag funderat på är mitsubishi, hur är dem kvalitetsmässigt? För tex mitsubishi galant anser jag se roligare ut än corollan.

Har skrivit det här inlägget på mobilen så div fel såsom extra punkt, felstavning osv reserverar jag mig för. Den vill nämligen inte låta mig gå tillbaks och ändra det jag vill.

Uppdaterat: 2012-03-05 00:18

Rustan, Du skrev; "Och just nu är nog den bästa tiden någonsin att köpa de Saab-modeller som inte har problem med reservdelstillgång, exempelvis en 6-8 år gammal 9-3."

Jag som vet att det även är problem med vissa delar till dessa äldre modeller svarade:

"Vad gäller att det inte skulle vara några problem att få tag i några reservdelar till äldre Saab-modeller som tex 9-3 (eller 9-5 för den delen) så stämmer inte det, en av de Saab-delar vi väntat på längst, klart mycket över ett halvår hitills är just till en Saab 9-3".

Vem som slirade på sanningen i dessa uttalanden får var och en bedömma men det är ju inte jag som gör detta konstaterande till en diskussion åtminstonde och jag kommer inte kommentera att Saab fortfarande har reservdelsproblem även till äldre modellerna mer än så, sen kan lösningar säkert vara på gång vilket sagts i flera månader men tills dess konstaterar jag att det fortfarande är problem.

Peter, Även Avensis och Camry håller väldigt hög kvalitét med lite problem, dock är Corollan kanske allra vassast där lite pga att den är något enklare men även de andra Toyota-modellerna håller som sagt väldigt bra kvalitét.

Galant är en vettig bil med ett frågetecken för GDI-motorerna hos detta märke som kan vålla en del problem liksom gasspjällen hos samma motorer vilket jag varit med om, i övrigt bra bilar!

Kan rekomendera dig att även kolla lite på Japanska Honda om du vill ha lite mer körglädje då dom ofta har finfina chassien med roliga och bra vägegenskaper och oftast problemfria bilar även dom.
Annars kanske tex Toyota Celica är ett bra och roligare alternativ om du klarar dig med utrymmerna för kvalitén är väldigt bra även där så länge dom är skötta.

Uppdaterat: 2012-03-05 00:42

Varför jag inte gillar Avensis har jag tidigare skrivit om, men Camry tycker jag är en trevlig och bekväm bil, tyvärr är den seeeeg med fyran, pigg med sexan, men törstig.
Men jag har inte kört någon sedan -04!

Sedan återigen leifer, ditt eviga tjat om oilsludge på Saab.
Suck!
De motorer som hade problem med oilsludge var B205/235 och var av årsmodell 1998-2004.
Många av dessa motorer har modifierats och jag skrev i början av den här tråden att man bör kolla detta.
Saab införde en åttaårig motorgaranti, utan körsträckebegränsning, på dessa modeller.
http://www.mitt-eget.se/saab/saab_pressrelease_20050127.txt
(som givetvis inte gäller nu, men åtta år har ju gått!).

9-3 från 2002 har Lotus/Ricardo-motorn från Powertrain och den har aldrig haft problem med detta.
Sedan verkar du ifrågasätta det faktum att vi inte haft mer problem med Saab än med Volvo.
Nu är de alla visserligen nyare än de årsmodeller som gäller här, men ändå.
Jo, en sak stämmer, den lägesgivare till xenonljuset som Hanzzon nämner har pajat och är restnoterad.
Men det verkar lite underligt med den, den verkar restad till en del andra märken också.
Kanske samma leverantör?

Uppdaterat: 2012-03-05 08:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men då är det ju bra att välja Volvo eller Saab som finns i stort antal, även på skroten!
Men väljer man ett mer udda märke går det ju att få en betydligt nyare bil för de pengar som gäller här.
T.ex en Ford Focus -08, 4500 mil för 45000:-.

Det finns en hel del nyare bilar i rimligt prisläge på Blocket och många gånger är ju priserna prutbara.

Uppdaterat: 2012-03-05 09:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

1: när det gäller tillgången på reservdelar till saab så skrev jag exakt samma sak som du, hanzzon. Alltså att saab har haft problem med reservdelar, främst till nyare modeller, men att det nu börjar släppa i takt med att nya kontrakt skrivs.

2. Den 2,9 liters motor som jag hade på min s80 var fullständigt underbar. Enligt volvos mekaniker den bästa volvo tillverkat. Den låg på 0,9 blandad körning och 0,8 på landsväg.

Uppdaterat: 2012-03-05 10:13

Varför inte en S60? Du får en vettig 03:a under 40000kr!

Uppdaterat: 2012-03-05 13:07

Aah.....bra förslag 390GT !

Uppdaterat: 2012-03-05 15:56

http://www.blocket.se/orebro/TOYOTA_COROLLA_1_6_Sol_Kombi_38977146.htm?ca=7&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_S60_38720047.htm?ca=7&w=3

Det är väl egentligen bara att välja av ovanstående bilar.

Driftsäkerhet och oskuld eller komfort och brudar.......

Uppdaterat: 2012-03-05 18:42

Brudmagnet och driftsäkert:

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Celica_1_8_Svensksald__Besiktad_ACC__0_38954584.htm?ca=8&w=3

Gubbigt och inte lika driftsäkert:

http://www.blocket.se/kristianstad/Volvo_S60_2_4i_170HK__0kr_kontant_38721407.htm?ca=8&w=3

Endast trådskaparen kan avgöra vilka preferenser som väger tyngst.

Uppdaterat: 2012-03-05 19:12

simon_d

Du har inte varit i Värmland märker jag, här är det 740 och Lasse-Stefanz som gäller för den motorburna ungdomen.

Låt grabben vara ifred, han kan väl köpa Toyota när han blir 50, när han är 18 ska han få må lite gott ;)

Uppdaterat: 2012-03-05 19:15

Ta och lugna ner dig lite leifer, det finns ingen anledning att vara så upprörd. Du får helt enkelt lära dig att folk har olika åsikter ibland. Om du köper Teknikens Världs beg-guide så är det upp till dig, själv nöjde jag mig med egna erfarenheter av att äga en S80 och Begköpguiden här på ViB.

För övrigt tycker jag att en Golf är ett bra köp i prisklassen 20- 40 000.

Uppdaterat: 2012-03-05 19:19

Fan Jes, prångla en Corolla till sonen. Det är sånt som splittrar familjer och orsakar djupa traumatiska spår som ungdomarna aldrig kommer över. ;)

Uppdaterat: 2012-03-05 19:34

Hade det stått en Nissan Micra och väntat på garageuppfarten när jag var 18 hade jag aldrig tagit körkort........

Uppdaterat: 2012-03-05 19:36

Gokartskänsla? Som denna då kanske? Klart grabben ska få ha lite roligt......

http://www.blocket.se/stockholm/VW_Polo_GTI_5DR__125_Hk__Highline_SE_KLIPPET_38938225.htm?ca=7&w=3

Uppdaterat: 2012-03-05 19:40

Haha....för att inte tala om Nissans erkänt fina rostskydd.

Uppdaterat: 2012-03-05 19:43

För män/pojkar med osäker manlighet kan det ju vara bättre att köpa någon mer "potent" bil än en Micra. För alla vi övriga som är trygga i vår manlighet så är säkert en Micra med underhållsfri kamkedja ett bra val.

Uppdaterat: 2012-03-05 19:45

-Wow farsan, en Micra!
-Jorå sörrö, en jävla driftkvalitet och vilken gokartskänsla sen. Och mer krocksäker än en MC dessutom, klart du ska ha det bästa pojken min.....

Uppdaterat: 2012-03-05 19:53

När jag var ung och mindre pengar i plånboken så köpte jag mig en Opel Vectra och den var en superbra första bil, var väldigt billig att äga och köra.

Uppdaterat: 2012-03-05 20:07
Pär

När jag var ung och jagade brudar var min första bil en MB 240 kompakt, årsmodell 1974 och diesel. Just att det var diesel var perfekt, man kunde låta bilen stå på tomgång hela kalla höstkvällen i Tjolitta folkets park.....oj vilka minnen....

Uppdaterat: 2012-03-05 20:15

Valet stod mellan horisontell boogie i en varm MD diesel -74 eller i en iskall Amazon.
0 - 100? Tror aldrig jag kom upp i såna svindlande hastigheter ;)

Uppdaterat: 2012-03-05 20:30

Den perfekta bilen måste va en Impala-63 4-d stolpe 283:a o PG mattsvart skattebefriad o ingen värdeminskning, med lite tur får man en för 35-40000kr!
Leif tjatar om småbilar o driftsäkerhet men glömmer bort något mkt viktigt som jag tycker
är ett krav på en förstabil, nämligen krocksäkerhet! Det finns gott om älg om du skall norgependla.
Gokartkänslan o körglädjen i en Micra är "microskopisk", dessutom är gokarterna bakhjulsdrivna så för att leta upp någon bil som uppfyller gokartkänslan så får man gå tillbaks till en Toyota Starlet 79-84 eller Opel Kadett GTE-75B o 2,0E-78.
Det är inte någon större risk att köpa en långmilad Volvo S60,V70 om den är i bra
skick o fullservad, dom känns inte speciellt slitna vid 40-50000mil om dom är skötta.

Uppdaterat: 2012-03-06 09:16

Ja, det här med älgskydd har väl inte varit uppe i den här tråden, men det är ju riktigt för just älg är ett av de otäckaste djur jag vet.
Och då är det nog bara Saab och Volvo som gäller även om en uddabil av något märke kan gå att få av en nyare modell och säkerheten i bilar har ju ökat för varje ny bilmodell.
Tyvärr inte älgsäkerheten.

Uppdaterat: 2012-03-06 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer hur många Volvo över 30000mil har du ägt? (60/70-ser)
Har haft som 2:a bil nu en V70 2,4T(200hk) som gått 47000mil (fullservad o fullutr fd tjänstebil) o den är nästan helt skarmmelfri o känns som en 20000milare!
Har haft ett antal "långmilare" i familjen under åren o haft mkt bra erfarenheter!
Men man måste kolla lite o leta när man köper!

Uppdaterat: 2012-03-06 11:04

Jag talade för flera år sedan med en åkare som då hade 9-5or i sitt stall.
Han hade gått över från V70 till 9-5 och jag var ju tvungen att fråga om de var bättre.
Inte alls, men de har överlägsen service, V70 kunde bli stående i flera veckor i väntan på delar.
Men det var då det.
När jag frågade hur långt bilarna gick sa han att de hade treårsavtal och de hann köra ca 80000 mil på den tiden.
Då är de väl helt slut sa jag.
" Inte alls de känns nästan som nya"!
Och det är klart, i praktiken kanske halva bilen är bytt, kanske flera gånger.
Det kanske inte är helt fel att köpa en gammal taxi om det är rätt pris?

Uppdaterat: 2012-03-06 11:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre