Vi Bilägares forum

Hur illa är det med Saab och kan även de som redan är Saab-ägare drabbas?

Hur illa är det med Saab och kan även de som redan är Saab-ägare drabbas?

Hur går det egentligen med reservdelstillgången till alla Saabar som redan finns i trafik?
Vi har på vår verkstad nu en okörbar Saab 9-5-05:a som väntar på en ny eldel till tändningslåset och efter en veckas väntan har Saab-återförsäljaren vi beställt reservdelen av varken fått delen levererad eller ens lyckats få ett leveransbesked från Saab när den kan komma.
I dag Tisdag hade man inte ens kunnat beställa en enda reservdel från Saab vilket man skyller på ett datafel nere i tyskland vilket gör att inga delar går att beställa via Saabs-reservdelsprogramm.
Man kan ju hoppas att detta är sant och det inte är så illa att så många underleverantörer stoppat sin produktion till Saab att man inte längre ens kan sälja reservdelar.

Vad tror ni?

Uppdaterat: 2011-04-05 16:54

Kommentarer

Jag tror inte att det behöver vara något stort problem.
Många bilmärken får temporära leveransproblem med reservdelar, men det är klart att det är olyckligt om det händer Saab just nu.
Men jag har inte hört från någon annan att det skulle vara några problem just med Saab.
Jag minns för några år sedan då taxiåkarna som körde Volvo svor över brist på reservdelar, de kunde få vänta upp till fem veckor med bilen på verkstad.
Volvo tappade många åkare vid den här tiden då de bytte till andra märken just av den anledningen.
Min granne fick vänta nästan en månad på en del till hans värmare på sin Avensis och nu åker han omkring "enögd" för att verkstan inte har tid(!) att byta lampa.
VW hade också trassel med delar för en tid sedan och nu verkar det bli leveranstider från Japan också.
Men det är ju naturligt och ordnar sig säkert snart.

Uppdaterat: 2011-04-06 08:44

Varför kallar du dig för nuppe helt plötsligt Saabnisse? Det blir bara förvirrande i mina ögon.
Sist Saab höll på att gå i konkurs så hade vi två 9-5or, en -05a och en -06a som väntade över 6 månader(!) på nivåsensorer till höjdjusteringen på xenonljusen som hade havererat på båda bilarna, något som måste fungera på Bilprovningen vilket är ett stort dilemma om så viktiga delar inte går att köpa (eller ett tändningslås som gör bilen okörbar) och det var flera hundra sensorer restnoterade i Sverige enligt Saab-återförsäljaren från folk som alltså väntade på just denna del.

Vw har även dom haft vissa leveransproblem på sistonde där vi fått vänta på vissa delar men vi har hitills inte märkt av att några Toyota-delar fått leveransproblem efter det som hände i Japan vilket man tycker borde ha visat sig vid det här laget men vi får väl se om det kommer några leveransproblem där framöver då.

Uppdaterat: 2011-04-06 09:27

Av någon för mig outgrundlig anledning kan jag inte logga in som Saabnisse.
Jag är portad!
Men jag tror inte att det kommer att vara några problem med reservdelar, till det är marknaden alldeles för stor.
Det rullar ju avsevärt många fler Saab än Toyota på vägarna här i Sverige.
Men vi får väl hoppas att de olyckliga omständigheterna i Japan inte påverkar reservdelshållningen märkbart.

Uppdaterat: 2011-04-06 18:32

Okey mysko med inloggningen.
Dock finns ju vissa speciella delar (ganska många) endast att köpa via Saab och eftersom Sverige är en väldigt liten marknad och Saab en väldigt liten biltillverkare i resten av världen så tror jag inte att det är säkert att intresset är så stort från underleverantörer vilka 99% är utländska även till Saab att tillverka delar till ett så litet bilmärke, sen spelar det inte så stor roll att Saab är stora i ett enda land som Sverige då jag inte tror särskillt många nya är intresserade att lägga ner massa investeringar på att ta fram delar till bilar som bara är vanliga i lilla landet Sverige men det beror ju såklart på vad det är för delar också, vanliga slitdelar kommer ju garanterat att gå att köpa då det ju finns "pirat" även nu och det lär säkert i de flesta fall forstätta så men det kan nog bli värre med delar som inte är slitdelar och lite ovanligare men det kommer väl att märkas.

Uppdaterat: 2011-04-06 23:36

Hade du förresten ingen erfarenhet/ idé om det jag frågade dig i den andra Saab-tråden? Kopierar frågan hit;

"Saabnisse, Vi har en Saab 9-5 -05-06:a någonting på jobbet nu med något knepigt elproblem där varken elhissar, blinkers, helljus-lampan och ljusautomatiken tror jag det var fungerar och har lagt av samtidigt, alla säkringar är såklart kollade och hela, inga felkoder finns i bilens system, det roliga är att blinkers kan fungera i bland men så fort man försöker använda någon av de andra prylarna som inte fungerar så slocknar även blinkers så det verkar bara finnas krypström fram till dessa komponenter...
Har du kanske någon idé/erfarenhet om vad felet kan vara utan att vända ut och in på hela bilen? "

Mvh//Hanzzon.

Uppdaterat: 2011-04-06 23:40

Nix, absolut ingen aning.
Men har du försökt med det klassiska, ta bort en polsko från batteriet, vänta en timme, sätta tillbaka den och se om problemet är löst.
Datorer kräver ofta omstart, de är ofta lika känsliga som unga damer en gång i månaden.

Uppdaterat: 2011-04-07 22:18

Inget sånt fungerar och det finns som sagt inga felkoder lagrade i bilens olika styrsystem.

Uppdaterat: 2011-04-08 09:32

Jag tror ändå på ett processorfel, förmodligen i CPU.
Det krävs nog en omprogrammering, men det måste väl göras på en Saabverkstad.

Uppdaterat: 2011-04-09 09:36

Lägg ner skiten!!!

Uppdaterat: 2011-04-09 11:25

Japp dragets elkontakt kan ställa till knepiga saker men borde inte beröra tex elhissarna och jag tror inte bilen hade drag heller (mestadels en kollega som kollat på bilen).
Jag är lite skeptisk till att den skulle behöva programmeras om då det oftast brukar gå att få fram felkodsinformation om sånt och bilens system borde märka att nått kraschat i så fall men det finns inga sådana.

Vi väntar fortfarande på eldelen i tändningslåset till den eftersom det känndes skumt och även sånt kan ställa till knepigheter om ledningsbanorna är delade och det är nått vajsing där, vi har väntat två veckor på att Saab ska få fram detta nu, får se hur länge vi ska behöva vänta.

Uppdaterat: 2011-04-12 21:44

Vi väntar fortfarande på att Saab ska få fram eldelen till tändningslåset till den 9-5 vi beställde detta till för fyra veckor sedan nu på tisdag.
Enligt Saab skulle delarna komma dag 2 förra veckan efter tre veckors väntan men inte heller då kom någonting och Saabs leveransbesked blev senare ändrat till dag 4 förra veckan men ännu i fredags hade inga delar kommit så vi hoppas verkligen delarna kommer nu i början på denna vecka för det känns inte seriöst att ange två datum då reservdelarna ska komma när delarna inte kommer någon av leveransdatumen.

Uppdaterat: 2011-04-25 01:12

På Tisdag blir det 5 veckor sedan vi beställde om det inte kommer på måndag då för fortfarande i fredags hade inte några delar kommit trots leveransbeskedet att det skulle komma för snart två veckor sedan så man kan undra varför man överhuvudtaget lämnar ett leveransbesked när det ändå inte kommer några delar då man lovar?

Uppdaterat: 2011-05-02 00:02

Det är väl bättre att ställa den frågan till Saab, här på forumet finns väl knappast någon som kan besvara den.

Uppdaterat: 2011-05-02 08:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Återförsäljaren vet ju tyvärr inte mer än oss och Saab lär inte svara på den sortens frågor speciellt i dagens läge.
Måste dock säga att det inte riktigt tog fem veckor för nu i dag kom paketet äntligen! :)

Uppdaterat: 2011-05-02 12:42

Det finns många idiotlösningar när det gäller vissa komponenters montering som gör att man tror att det inte ska gå att byta dom.
När man tillverkat bilen ligger tändlåset i ett tidigt skede och då är det ju inte särskilt svårt att komma åt, men byte är ju inget vidare.
Antagligen räknar man inte med att det ska gå sönder och det kan man kanske förstå i det här fallet.

Men det finns saker som går sönder oftare och som det vore lättare att åtgärda.
Jag minns instrumentbelysning och kontrollampor som på mina franska bilar var väldigt lätta att byta, men att byta vissa kontrollampor på ett enkelt sätt på t.ex. Saab 9000 kräver att hela övre delen av instrumentbrädan avlägsnas och är man inte en orm, måste vindrutan väck!
Korkat.
Där är det något bättre på 9-5, men inte lätt.

Uppdaterat: 2011-05-03 10:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu kom så nästa nederlag på bilen i fråga, Vi har aldrig bytt tändlåskontakt på just en Saab 9-5 tidigare men däremot på andra Saabar och senast på en nyare 9-3 Sportcombi och där var det ju inte omöjligt åtminstonde så man trodde ju detta inte skulle vara allt för avancerat eller omöjligt vilket det tyvärr verkar vara på 9-5:an när man börjar riva allt och allt är otroligt inbyggt...
Efter samtal till den närmaste vettiga Saab-återförsäljaren 10mil bort i Huddik bekräftade verkmästaren att inte är enkelt att byta på en Saab 9-5 och man får börja med att demontera båda framstolarna och sedan riva hela mittpanelen vilket är ett jobb på åtminstonde 3-4 timmar för oss sa han... När vi tidigare pratade med samma Saab-verkstad höll dom med i vår teori om att det kunde vara nått vajsing med tändlåskontakten och att dom hade bytt flera sådana där det kunde bli knepiga felsymtom men när jag nu pratade med en annan mekaniker trodde han även att felet kunde bero på att det var slut med en central-styrbox som han uttryckte det och dom hade även bytt flera sådana på 9-5, alltså ungefär den gissning Saabnisse hade...
Boxen i fråga kostade någonstans mellan 5000-10 000kr plus byte samt att den som sagt även måste programmeras vilket bara Saab kan göra och det går inte köpa en begagnad...
Så nu är det bara bita i det sura äpplet och försöka byta tändlåskontakten och hålla tummarna, för det är ju ändå det klart billigaste alternativet av de två att börja med...

Uppdaterat: 2011-05-03 11:09

Tror ni bilen i fråga blev bra efter detta inte direkt roliga jobb? Självklart inte! Suck vilka tråkiga situationer man kan hamna i i bland i detta yrke där det finns flera olika felalternativ... Alltså är det förmodligen det andra vanliga felet som kunde bli enligt Saab, det dyraste alternativet där bara styrboxen som satt längst in under instrumentbrädan ovanpå rattstången kostade någonstans mellan 5000-10 000kr enligt Saab som sedan måste programmeras in vilket Saab därigenom har låst upp till sina egna verkstäder...

Har ett annat jobb nu på en Saab 9-3 Tid-08:a i dag där jag ska montera dragkrok och måste berömma Saab för att man åtminstonde tänkt till att inte inveckla detta allt för mycket så man får försöka tänka possitivt nu... :)

Uppdaterat: 2011-05-04 09:38

Nu har vi ännu en Saab 9-5-03:a på verkstaden med defekta nivå-givare till Xenonljusen vilket vi i fjol väntade på i ett halvår innan Saab årdnat fram en ny leverantör av delarna då den förra tydligen lagt ner sin tillverkning till Saab... Och nu är det tydligen samma visa igen då den nya leverantören inte längre levererar delar till saab och delarna är därför restade på obestämmd tid.
Inte så kul för kundena som står där med bilar som inte kan besiktigas.

Uppdaterat: 2011-07-04 12:47