Vi Bilägares forum

Säljes Toyota Supra MKIII -89 1700mil ! Sveriges mest lågmilade Supra! Samlarbil !

Säljes Toyota Supra MKIII -89 1700mil ! Sveriges mest lågmilade Supra! Samlarbil !

Hej!

Ja jag funderar att sälja min fina Toyota Supra till rätt person. Bilen är inte billig om nu någon tror det, men om ni är ute efter en bil som är en samlarbil så är detta rätt val. Detta är Sveriges mest lågmilade Toyota Supra mkIII -89 endast 1700mil ! Ja ni läste rätt 1700mil! Ring mig om ni är intresserade så diskuterar vi vidare.

Bilder. http://www.garaget.org/?car=152885

Tel. 0552-30167

mobil 070-3147828

Uppdaterat: 2011-02-06 21:17

Kommentarer

Vad nu då Conny, har du blivit miljömupp?
Inte ens om man skaffat gubbstämpel och keps gör man sig väl av med en ögonsten.
Eller har du hittat något ännu roligare?
Kanske en Monte Carlo 850 ? :-)

Uppdaterat: 2011-02-07 07:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skönt att du behåller vettet.
Man blir ibland lite fundersam när man läser inlägg som t.ex. det som två herrar gjort här i en annan tråd.
Att Aurisen krymper i andrahandsvärde ska du inte vara så bekymrad över, takten minskar mer och mer, den är ju alltid högst på en ny bil.
Man räknade tidigare med halvering av andrahandsvärdet vart tredje år.
Tyvärr verkar det vara ännu värre nu, oavsett fabrikat.
Saaben rasade ju ännu värre, men har faktiskt ökat och är värd ungefär lika mycket nu som katastrofåret -09. Märkligt kanske.
men jag tror att du gör klokt i att ligga lite lågt, det kommer nog en del kul framöver.
Men ska du åka riktigt billigt ska du nog välja en beg, Prius, det har ju kommit en hel del tjänstebilar som bytts in.

Uppdaterat: 2011-02-07 16:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den där Supran skulle ju inte sitta helt fel att äga Conny! =)
Men jag har nog tyvärr det där lite klassiska Bilentusiast-problemet att jag redan har för många bilar med 4st om man räknar sambons bil samt att jag redan har en liknande "Sommar/banbil" i min MR2 Turbo även om den gått över 21000mil och säkert inte alls är lika pedantfin som Supran... :)
Helt rätt att du inte säljer den annat än till en Entusiast!
Angående Lexus CT200 Hybrid så ska det bli spännande att höra vad du tycker om du får prova den! Den ser väldigt påkostad, modern och fin ut i inredningen på bilder man sett åtminstonde och den ska väl gå minst lika snålt som Priusen tror jag..
Men den är väl lite mindre också, frågan är om baksätet duger att använda eller om det är som i flera av dess Tyska konkurrenter?
Ska bli spännande att höra, jag får väl försöka provköra en själv framöver vid tillfälle.

Uppdaterat: 2011-02-08 00:07

Värdeförlusten är skit,...och det verkar inte finnas någon förståelse för detta i branschen.
Bara tanken på att nämna orden "bra andrahandsvärde" som man så ofta hör om t.e.x Volvo i dagens läge är skrattretande!
När den skall bytas in är den inget värd oavsett vilket märke som det gäller och tyvärr skäms inte handlaren heller för att säga detta!

En god bekant fick reda på att hans Avensis 2.2 Exlusive ( eller nåt sånt ) -08 med 4.000 mil på mätaren kunde bytas in för ca 120.000kr!
På detta svarade bekanten att han hade sett dessa bilar för runt 190.000kr på Blocket men fick bara svaret tillbaka att det stämde väl,men att då såldes bilen med BÄTTRE garantier än då den var ny!
Ifrån räknat en del kostnader för handlaren så diffar det ändå lite väl mycket i in och utpriser här anser jag!
En värdeförlust på drygt 180.000kr är inte att leka med.
Dock finns möjligheten med dessa bilar att sälja dem själv privat men det är ändå mycket pengar att förlora.
En rolig detalj för mig i det här tråkiga är att han tidigare tyckte att jag skulle välja en Toyota istället p.g.a det goda andrahandsvärdet!
Min Megane skulle ha tappat drygt 100.000kr under 3 år och 6500 mil.....
Suck....FÖR mycket pengar det med och här pratar vi också betydligt större värdetapp än 50%
Vi får väl hoppas att våra nu gamla bilar håller ihop ett tag till ;-)

Uppdaterat: 2011-02-17 13:03

Shogun, ska du köpa Prius tycker jag att du ska behålla Supran, något roligt måste man ha att åka med och Priusen är kanske ett ekonomiskt transportalternativ men inte rolig.
Men jag håller helt med Mistro, andrahandsvärde är uselt oavsett märke.
Jag har en kompis som alltid köpt tre år gamla bilar (alltid Saab, värsta Saabfreaket!), han kör dem till strax över 10000 mil och byter sedan.
Han har mycket lägre kostnader än jag.
Jag ska börja med hans metod och låta första ägaren ta värsta smällen.

Uppdaterat: 2011-02-17 16:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har räknat mycket på det här "saabnisse" och kommit fram till att det handlar om situationen.
Pratar vi om dyrare bilar ( + 300.000kr ) så finns det säkert en del pengar att spara på det du nämner samt om bilen är betald.

Men en bil som har rullat kanske 6000 mil och som köps på kredit utav en bilfirma med 3 år på nacken och utan garantier är inget "säkert kort",...för den som är känslig för större utlägg.
Då spelar det ju ingen roll om det ÄR billigare på en längre sikt att köpa lite äldre bilar uträknat per mil och månad!
Känner ingen som sitter och räknar ut inför varje tur hur mycket resan egentligen kostar! ( skall bara ta en runda till byn = 3 x 32kr ...hmm nä det blir för dyrt )

Ser mina nybilsköp som en försäkring om att slippa alla fel som alltid förekommer på begagnade bilar oavsett om de är 3 eller 20 år gamla.
Väljer också billiga,praktiska,bränslesnåla ( och tråkiga ) bilar.

Inser nu också att även en 3 -åring springer iväg ordentligt i ägarkostnader samtidigt som bilens värde är lägre än restskulden! ....
Om nu inte bilhandlaren anser att min bil är värd mer än 40% av nybilsvärdet,...varför skulle jag då vilja betala kanske 60% utav nybilsvärdet för en annan bil?

Dock kan jag se en ide om att köpa en lite äldre bil som har kvar en lång nybilsgaranti ( och då återstår idag då bara Kia och Mitsubishi ),...fast att köpa en beg. Kia är inte billigt det heller och servicekostnaderna ökar lavinartat med miltalet. . . .Hmmm nja tveksam ( man kanske skulle cykla istället? )

Uppdaterat: 2011-02-18 12:40

Mistro, Självklart kan man tycka att alla bilar har dåligt andrahandsvärde men det är oftast med full rätt i mina ögon då även ett lätt begagnad bil som oftast är utan garantier tex. kan drabbas av dyra fel och helt enkelt inte alls har samma värde som en helt ny bil.
Faktum kvarstår dock att din kompis har rätt i att Toyota generellt har bland de allra bästa andrahandsvärdet på marknaden enligt fakta som finns på området.
Jag kan dra ett helt annat verkligt exempel där min chef funderade på att köpa en Avensis-05/-06:a men insåg att dom stod så bra i värde att det nästan var lika bra att köpa en ny på en gång så han köpte en splitterny Avensis 1,8 bensinare i början på 2009 av gammla modellen som dom sålde ut för kanonpriset 179900kr med metalliclack och lite extra lull-lull när nya modellens Avensis kom -09.
Värderar man den bilen i dag så har bilen haft en helt otroligt liten värdeminskning eftersom Avensis är så eftertraktade på begagnatmarknaden och liknande bilar är knappt något billigare på blocket än i dag efter 2-3 år!
Man kan konstatera att han förmodligen inte kunde ha gjort en bättre nybilsäffär sett till värdeminskningen och han behöver verkligen inte ångra att han köpte en helt ny bil med fulla garantier och gratis vagnskadeförsäkring i 3 år m.m i stället för en begagnad bil.
Sen får man självklart större värdeminskning om man köper en värre dyrare motor och mer påkostad utrustning vilket din kompis gjorde (även om han får väldigt mycket mer än 120 000kr för bilen om han säljer den själv) men det gäller ju i minst lika stor grad hos andra bilmärken, skillnaden är att Toyota även lämnar 8 års/15000-mils garanti på alla sina begagnade Toyota/Lexus-bilar deras återförsäljare säljer så där ligger ju bra värden även för andrahandsköparna och det är inte bara Kia/Mitsubischi som kan köpas med långa garantier som du säger, dessa bilar har ju fö. knappt hunnit bli begagnade ännu eftersom dessa garantier är ganska nya, Toyotorna har du kunnat köpa begagnade med dessa bra garantier i 10 år.

Uppdaterat: 2011-02-18 22:24

Min kompis som alltid köper bilar som är tre år gamla har faktiskt aldrig råkat ut för några allvarligare fel.
Han har ju tre månaders garanti och den tiden på sig att undersöka bilen.
Men jag har varit med och kollat de tre senaste Saabarna och jämfört med mina och det finns ingen nämnvärd skillnad.
På ett par av bilarna har han inte reparerat något, inte ens bromsbelägg, bara vanlig service.
Nu kör han förstås mycket snällare än jag bl.a. för att han är väldigt ekonomisk, han bokför varenda utgift och varje km körning.

Uppdaterat: 2011-02-19 09:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä det där beror ju på vad man köper och vilken tur man har också såklart, dock tycker man inte att det ska behöva bli några allvarligare fel på en så ny bil som bara är 3 år gammal heller men det vet ju inte minst jag som jobbar med bilar om dagarna att det inte hindrar att det ändå inträffar på många nyare bilar, Vi hade ju som ett exempel som jag skrev på ett annat ställe en Opel -08:a årsmodell inne för några veckor sedan med spöken i el/insprutningssystemet som enligt preliminära uppgifter från Opel skulle kosta omkring 50 000kr att reparera och den bilen var inte ens 3 år fyllda när felet inträffade men inget Opel tar på sig något för...
Personligen gjorde jag precis som din kompis gjorde nu senast jag köpte min Prius och köpte en 4 år gammal bil med 11000mil på mätaren och jag har hitills inte råkat ut för något fel och jag tror erfarenhetsmässigt inte jag kommer att råka ut för det heller, dock kan jag i så fall känna en extra trygghet i att bilen i alla fall fortfarande har 4 års garanti kvar från Toyota på hela hybridsystemet/hybriddrivlinan.

Uppdaterat: 2011-02-20 22:31

Kompisen (som bara åker Saab) tycker inte att det ska vara några problem.
Saab har ju 15000 mils maskinskadegaranti så han känner sig trygg.
Han har ju heller aldrig haft några dyra fel på sina Saabar, det enda han gnäller om ibland vid varje bilbyte är att bilen har fel färg, det fattas utrustning och den senaste har skinnklädsel och det gillar inte hustrun.
Det blir ju lätt så när man köper beg. man får ta det som erbjuds och i det här fallet är det främst mellanpriset som avgör.
Det gäller att vara ekonomisk.

Uppdaterat: 2011-02-21 08:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saab har väl inte 15000 mils maskinskadegaranti, Saabs försäkringsbolag lämnar väl max 6 års/15000 mils maskinskadeförsäkring med en självrisk på 5000kr över 8000mil, Toyotas Bilförsäkring lämnar även dom 15 000mils maskinskadeförsäkring men ända tills bilarna blir 10 år gammla.

Uppdaterat: 2011-02-21 09:31

Nej det är 8 år/15000 mil som gäller 9-5 gen 1 och det räcker gott för kompisen.
Han byter innan bilen bliir sex år.
Han skulle aldrig sätta sig i en Toyota, jag var där med LCn, men han blev inte det minsta impad.

Uppdaterat: 2011-02-21 11:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, Jag hade för mig att det var 6 år på nån Saab vi hade in tidigare och nu när jag kollade på: http://www.saabforsakring.se/SiteCollectionDocuments/Saab/saabforsakring_sammanfattandevillkor_2011.pdf
så står det även där "Försäkringen gäller för personbil som är högst 6 år gammal
och körts högst 15 000 mil" men det kanske finns flera villkor eller så har man ändrat och snålat in på villkoren?

Uppdaterat: 2011-02-21 12:36

Ok jag har fått uppgiften direkt från Saab, men det är ett par år sedan så det kanske är som du skriver att man har snålat in på det nu.

Uppdaterat: 2011-02-22 10:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre