Nästa artikel
Bilfrågan: Ska jag köpa bilen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ska jag köpa bilen?

Publicerad 20 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Jag har hittat en Peugeot 406 SV automat V6 kombi-00. Har ni några erfarenheter att dela med er av angående just denna modell?"
Vi Bilägare svarar.
FRÅGA:
Jag har hittat en Peugeot 406 SV automat V6 kombi-00 som gått 13 600 mil men jag hittar inga tester eller omdömen angående bilen. Denna modell av 406 ska ju vara en upplyxad version och har ju all utrustning förutom skinnklädsel.

Har ni några erfarenheter att dela med er av angående just denna modell?

Benci


SVAR:
Den här bilen bör inte kosta mer än 30 000 kronor hos en bilhandlare och minst tio procent lägre, om det handlar om en privat affär.

Bilar på den här prisnivån blir alltid lite av chansköp eftersom garantierna i stort sett är utgångna (bilen har fortfarande en gällande 12-årsgaranti mot genomrostning).

Peugeots bilar är bra galvade och ser oftast till det yttre ut att vara i gott skick. Däremot kan det finnas rost under bilen och i hålrummen eftersom Peugeot inte fabriksbehandlat sina bilar med vax.

Elfel förekommer men i Bilprovningens statistik prickas den inte oftare än medelbilen. Du får räkna med hög förbrukning (minst tio liter/100 km) men vad som ändå talar för denna bil är just att det är en kombi och att komforten är av hög klass.

Ett konditionstest före köp, exempelvis hos Bilprovningen (Bil-diagnos), Bilcert eller hos Motormännen, är alltid att rekommendera. Ett sådant kostar från 590 kronor och uppåt beroende på testets omfattning. 

Boo Wennerberg, Vi Bilägare


Diskutera: Har du någon kommentar om Peugeot 406 SV, eller rekommenderar du någon annan modell?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-20 15:49
Erik F (ej verifierad)

Det finns ingen modell av 406 som heter SV. Har man blandat ihop det med 407 SW?
Jag - som själv har en 406 2,0 ST-00 - rekommenderar bilmodellen, men avråder från köp av V6-motor. Den drar onödigt mycket bränsle. Tidiga versioner av motorn kunde skära också. Dåliga oljekanaler eller dåligt oljetryck till toppen p.g.a. dålig oljepumpskonstruktion, har jag hört.
Säkerheten är 3/5 i Euro-NCAP, vilket är sådär, men normalt för den tidens bilar. Det gäller den faceliftade versionen som kom 2000. Den äldre versionen hade bara 2/5 i test.
Undvik 1,8-litersmotorerna - de är för klena för en familjebil. Köp 2,0- eller 2,2-litersmotorerna. Om man inte ska dra tungt eller köra väldigt offensivt så räcker 2-litersmotorn mycket bra.

#2 • Uppdaterat: 2010-07-20 16:59
Sven (ej verifierad)

En kompis till mig hade stora motorproblem med sin 406:a. Fick inte igenom den i besiktningen. Den släppte ut aldeles för skitiga avgaser. Han lyckades till slut mixtra den (fejkade med ngt) så den gick igenom och sålde den sen direkt!! Till någon annan stackare. Antagligen otät med olje/blårök-avgaser.

#3 • Uppdaterat: 2010-07-20 17:57
Nicke (ej verifierad)

Svagheterna på V6 är tändspolar som går sönder och ett komplicerat och därmed svindyrt kamremsbyte.
"SV" tror jag är en utrustningsnivå. Har nog aldrig sett den på något annat än V6:or. Finns "Sport" också som har lite blå dekorer m.m.
406 allmänt...
På nyare bilar med databuss-elsystemet har jag för mig att det blev en del elproblem. Vet inte när det kom (-02?, -03?)
Hade en 406 2.0 kombi -98b ( Den faceliftade kom då. Inte -00) i ett par år för ett antal år sen. Trevlig bil men i mina ögon en väl klen motor även den. Hade ett par, rätt dyra, AC-problem, och ett par rostlagningar som togs på garanti, men annars var det inget speciellt.
Skulle nog kunna tänka mig att köpa en igen.

#4 • Uppdaterat: 2010-07-20 18:03
Maltdryck (ej verifierad)

@Erik F
406 har funnits som S/SL (bas), SR (standard), ST (Komfort) och SV som var ett lyxspaket,
Motorn är en riktig fröjd, men inte problemfri tyvärr. Kolla noga serviceboken och eventuella reparationer.
Dålig smörjning förekom på den äldre versionen av V6 (190 hk). Den nyare (207/210 hk) hade andra problem, bl.a. med tändspolar och div elfunktioner.

#5 • Uppdaterat: 2010-07-20 19:02
Urban (ej verifierad)

Det där med att man hört att V6 motor skall ha problem köper jag inte. Jag hade en XM V6 och den körde jag i 19-20 000 mil. Utan några som helst problem. Motorn hade väldigt fina avgasvärden vid det miltalet. Samma värden genom åren. Det är ju samma motorer i Citroen som peggan.

#6 • Uppdaterat: 2010-07-20 19:18
Jonathan (ej verifierad)

Jag och pappa har haft två 406or som vi varit kanonnöjda med. Det är jättetrevliga bilar. Nu är jag ute efter en 406a igen och jag har provkört två V6or av den äldre versionen. Supergo motor! Som sagt så har den nya V6an (som kom iom faceliften) problem med tändspolar ibland. Kamremsbyten är dyra på båda V6orna och intervallen är vart 4de år. Automat har jag ingen erfarenhet av, men räkna med att den kommer dricka endel soppa.
Och som sagt så är SV ett utrustningspaket.

#7 • Uppdaterat: 2010-07-20 22:36
Helmut (ej verifierad)

Jag har sagt det tidigare och säger det igen Franska bilar är verkstadsbilar,,

#8 • Uppdaterat: 2010-07-20 23:32
Lars A (ej verifierad)

Jag hade själv en 406:a årsmodell -99 (med nya 2,0 l motorn) och hade inga som helst problem. Gediget byggd, trevlig inredning och utmärkt att köra.
Vad gäller maskinskador visar Länsförsäkringars rapport från 2006 (Senare har jag inte sett.) att Peugeot ligger väl till. Bättre till än sådana märken som t.ex. Saab, Mercedes och Volkswagen.

#9 • Uppdaterat: 2010-07-21 00:51
pg (ej verifierad)

Köp den inte, det finns bättre och tillförlitligare bilar som dessutom bjuder på bättre säkerhet.

#a • Uppdaterat: 2010-07-21 02:40
Daniel (ej verifierad)

Har en 406:a -00, 2.0 bensin, och har haft sjukt mycket problem. Köpte min då den gått ca 13.000 mil och nu har den gått 17.000. Räknade ihop verkstadsnotorna för 2009 och det uppgick till 20.000 kr. 2010 har fan inte börjat bättre och ska jag repa nuvarande fel så får jag nog lägga till ytterligare ca 10.000:- Vansinnigt less!!!!!!!
Har bytt urtramningslager och koplingspaket, hjullager fram, elektronik i blinkersspak, ljuddämpare från kat och bakåt, fläktrem, tempgivare, handbromsbackar och paniklagade bromssköldar. Kan ha förträngt något. Kvar att åtgärda är AC:n, tomgångsmotor (har en tomgång på 2.000 rpm fruktansvärt irriterande, sedan måste bussningar i båda fram- och bakvagn bytas. Tjoooohoo.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.