Nästa artikel
Saab får lånet
Nyheter

Saab får lånet

Publicerad 21 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Saab får det livsviktiga lånet på fyra miljarder kronor - det beslutade Europeiska investeringsbanken på onsdagen.
Saab får låna 400 miljoner euro, motsvarande ungefär 4,1 miljarder kronor, av Europeiska investeringsbanken. Det beslutade bankens styrelse under ett sammanträdande under onsdagen.

"Viktig pusselbit"
- Det här känns oerhört positivt, en väldigt viktig pusselbit har fallit på plats, säger Anna Petre, chef för samhällskontakter på Saab, till TT.

Hon fortsätter:

- Vi har blivit av med en tung sten. Ryggsäcken är lite lättare, men vi vet att det inte är klart ännu.

Pengarna ska användas för forskning och utveckling inom miljö och säkerhet.

- Det är ett viktigt steg på vägen och vi är
positiva till att en av milstolparna har passerats. Vi räknar med att
nå avslut innan slutet av året, säger Christian von Koenigsegg,
delägare i Koenigsegg, till DN.


-För Saabs framtids skull var det ett oerhört viktigt
steg. Utan lån hade det ju varit helt kört, säger statssekreterare Jöran Hägglund, till TT.


Milstolpe passerad
I och med det beslutet har en viktig milstolpe passerats när det gäller Koenigsegg Groups köp av Saab. Beslutet beskrivs som "livsviktigt" - men trots det är affären ännu inte klar.

Först ska EU-kommissionen pröva att lånets upplägg inte strider mot EU:s konkurrensregler. Denna uppgift inleddes den 2 oktober och kommissionen har två månader på sig, dock finns möjligheter till förlängning av denna tid.

Regeringen kräver säkerhet
Därefter måste regeringen besluta om man ska garanterar pengarna som lånas till Saab. Det kan man göra om man bedömer att Saab har säkerheter som motsvarar lånesumman.
 
- Om det skulle gå illa och garantin måste infrias ska skattebetalarna gå fria. Därför krävs fullgoda säkerheter, säger Erik Sjulander, biträdande avdelningschef på Riksgälden, till TT.

På regeringens uppdrag förhandlar Riksgälden om villkoren för garantierna, och än så länge är Riksgälden inte redo att lämna en rekommendation om beslut till regeringen

- Det kan bli i morgon eller längre fram, säger Erik Sjulander.

"Affären på plats om några veckor"
Paul Åkerlund, ordförande för Metallklubben på Saab Automobile, är glad men säger att han förväntade sig att lånet skulle godkännas.

- Den absolut viktigaste biten är på plats nu. Jag förväntar mig att vi inom några veckor har allting på plats, både med beslut från EU-kommissionen och från regeringen, säger Paul Åkerlund till Sveriges Radio.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-21 18:56
Markus (ej verifierad)

Om man när man bedömmer affären går på uppgifterna som Christian von Koenigsegg lämnade i en intervjuv i automotorsport och inte på spekulationerna i inte minst våra kvällstidningar är detta inte ett särskilt förvånande beslut.
Vilket inte gör det mindre glädjande. Nu hoppas vi att regeringen och riksgälden också sköter sitt så kan Saab ge fullgas efter nyår. Och det, mina vänner, innebär att det kommer att hända saker!

#2 • Uppdaterat: 2009-10-21 19:23
Berra (ej verifierad)

Skandal, lägga skattepengar på sådant. Natti natti.

#3 • Uppdaterat: 2009-10-21 19:39
Matte (ej verifierad)

Du Markus, känns som vi hört detta förrut...nu kommer det hända saker...gäsp...

#4 • Uppdaterat: 2009-10-21 20:25
Qvist (ej verifierad)

Det kan ju knappast bli lättare att få lönsamhet, om man skall betala tillbaka jättestora lån från en bilförsäljning som nästan är borta, och som inte ens gav någon vinst tidigare. En helt omöjlig ekvation, tyvärr. Nej detta är bara en temporär förlängning av lidandet.

#5 • Uppdaterat: 2009-10-21 21:22
Jan (ej verifierad)

Till Qvist. Syftet med lån är att investera i produkter som säljer bättre. GM trodde såväl för sin egen del som för Saab att man kan svälta dvs spara sig till framgång. Att tillverka bilar är som att lägga ved på en brasa. Ju mer ved du lägger på elden desto större brasa får du.

#6 • Uppdaterat: 2009-10-21 21:47
Saabnisse (ej verifierad)

Saab har säkert en framtid.
Vi har inte sett allt de har i skjortärmen, de har ju aviserat en hel del nyheter bl.a. på motorsidan.
Sedan återstår ju att se vad de har råd med.
Och det räcker ju inte med 9-5!
Men vad händer med 9-4X

#7 • Uppdaterat: 2009-10-21 22:28
Olle (ej verifierad)

Tyvärr är den nya 9-5:an en helt omöjlig bil. Vem köper idag en stor sedan-bil från ett uddamärke; möjligen några entusiastiska svenskar men det räcker inte. Man måste sälja i Tyskland, England Italien mm och där konkurrerar man med Mercedes, Audi BMW mfl.

#8 • Uppdaterat: 2009-10-21 22:28
pg (ej verifierad)

Grattis alla Saabanställlda med flera, men ropa inte hej ännu. De pengar som garanteras går ju mycket riktigt till nyutveckling av miljömässiga projekt. Men sedan behövs det pengar för att få fram den nya modellen. Det är här Kina kommer in, om jag förstått rätt. Det är ju dessa pengar som ska betala arbetarlönderna åt de Saabanställda, inte EU pengarna. Det är bara att hoppas att man får så lång kredittid, att man hinner ikapp ekonomiskt. Ser fordringsägarna att 9-5 an inte inbringar det förväntade, kan det bli kris. Dessutom kostar utveckling av en ny bil tillsammans med drivlinor betydligt mer än de lån som här är aktuella. Men det kanske löser sig ändå, det finns ju fler biltillverkare i Kina. Där är ju dessa kostnader betydligt billigare än i Sverige.
Hoppas bara att Saabs kvarvarande tekniker och produktutvecklare är beredda att flytta till Kina.

#9 • Uppdaterat: 2009-10-22 01:54
Egget (ej verifierad)

Jan 21 okt 2009
Ju mer ved du lägger på elden desto större brasa får du.
Finns det någon eld ?

#a • Uppdaterat: 2009-10-22 09:10
kenneth (ej verifierad)

Egget:
Ja, SAAB står för och har både glöd och en brinnande passion för bilar sedan skall Du - liksom - jag gå till SAAB handlaren och köpa våra svenska bilar tex SAAB 9-3 och veta att vi köpt en mycket bra, trevlig och kompetent bil samtidigt som vi delat med oss av vårt "överflöd" till våra inhemska bilbyggare och underleveratörer i Väst sverige samtidigt som vi minskat våra koldioxidutsläpp genom att inte köpa bilar som transporterats runt halva jordklotet!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.