Lista: Tillvalen som ökar bilens värde

Lista
Bilauktionssajten KVD har tillsammans med Sifo undersökt vad köpare vill ha för utrustning på begagnade bilar.

Kommentarer

#1
2016-05-28 16:15

Tror knappast att bilen ökar i värde

Flera av tillvalen anser jag är onödiga, andra desto bättre.

#2
2016-05-28 16:49

Håller med. Flera av tillvalen är helt onödiga. Vem vill ha föråldrad inbyggd navigation? Elvärme i rutan är ju helt värdelöst. Skaffa en riktig bränslevärmare så blir hela bilen varm och alla rutor. Inte bara framrutan. Jag hade el och bränsle i -25 på en bil. Funkar ypperligt. Rena sommarvärmen när man kliver in.
Rattvärme, bränslevärmare, dragkrok. De kan jag gå med på. Resten är bara elektroniskt dravel.

#3
2016-05-28 16:59

Det är klart att jag villa ha alla utom nr 10, den alla normalt funtade människor vill se i första hand, jadå, jadå.
Jo andra hands värdet ökar faktiskt då värdet ligger kopplat till vad folk vill ha.

#4
2016-05-28 18:23

Konstig lista tycker jag, undrar hur undersökningen gick till och hur man definierar tillval? Blåtandshandsfree och automatisk klimatanläggning tog jag för givet skulle ligga högt upp på listan. Visserligen näst intill standard på nya bilar, men inte självklart till begagnade.

#5
2016-05-29 07:11

Man får ju svar som man frågar. Undrar om det fanns något alternativ att välja mellan av typen

”eller ser du hellre ett lägre pris (och en lägre driftskostnad och mindre strul med reparationer med mera) utan något tillval?”

#6
2016-05-29 12:02

Extra förvaringfack tex. under stolarna är ett litet + , resten är överflödigt krims -krams

vill man ha blåtand finns bilradio med sådant inbyggt

#8
2016-05-29 16:45

Tvärnit
Grov missuppfattning att det skulle ske en värdeökning. Ju fler tillval desto högre inköpspris och räknar man samma värdetapp i % som för en bil utan tillvalen då är det klart att du har ett något bättre begagnatpris.

Men att tillval ÖKAR bilens begagnatvärde? Låt mig skratta inombords.

#10
2016-05-30 11:07

Mindre tillval mindre krångel.

#11
2016-05-30 11:28

Räknas inte automat som tillval? Borde ju vara poppis.

#12
2016-05-30 11:44

Axa jag brukar säga som så att verkligheten är det sanna och övrigt är spekulation och önsketänkande.
En för sin tid "maxad" bil är under helas sin cykel mer eftertraktad än en basmodell, det finns inget att greppa om i en basutrustad bil, att den är fin väger inte jämt upp mot ett saltat ex.

#13
2016-05-30 12:50

Adzam. Jag som är mitt livet blir lite förvånad över hur seglivad myten är om att elektronik o teknik endast är till bekymmer, det går sönder.....
Det bevisades redan på 70-talet att så ej är fallet. De då billigare japanska bilarna kom lastade med lull-lull såsom elektriska fönsterhissar...det kommer aldrig att hålla sa en del patriarker som levde kvar i att bilen skulle ha "ryss servo" alltså en satans stor ratt o rediga vevar men si de fick fel.

Ryssarna hakade på den rådande antitrenden och började sälja Lada/VAZ och det rätt lyckosamt då koftaner, svårmodiga pipskägg o henna kvinnor kom tågandes efter denna rediga evighetsmaskin för en billig penning, jo. jo dom var bra..en dag i taget, herre je vilken skitbil likt som de var på den gamla goda tiden, det var inte bättre förr.

#14
2016-05-30 18:48

Tvärnit
Och i verkliga verkligheten så tjänar man varken pengar eller har värdeökning på oavsett eftertraktad volymmodell eller megautrustad volymmodell.

Tror folk behöver lära sig skillnad mellan spara och tjäna samt i det här fallet "ökar i värde".
Vanligt är det att folk utbrister att dem tjänat pengar när de handlat på rea eller rabatterat pris. Jasså? Va bra då säger jag upp mig och går runt och handlar på rea så tjänar jag min inkomst.
Fail!

#15
2016-05-30 21:25

Jag skulle vilja ha en elmanövrerad baklucka. Jag tycker det ser så lyxigt och häftigt ut.

#16
2016-05-30 21:35

Jag skulle vilja ha tillvalet autopilot som i filmen Titta vi flyger. Någon som kommer ihåg?
:-D

#17
2016-05-31 08:08

Om man handlar något och får rabatt så varken tjänar man eller sparar pengar, man kan inte spara pengar genom att handla. Man spenderar istället lite mindre pengar om man handlar något och får rabatt eller extra bra pris.
Vill man spara pengar är det bättre att låta bli att handla något.

#18
2016-05-31 09:04

Axa. Jag tror inte att bilhandeln håller med dig...vad jag får och vad de tar det är två skilda saker, handeln vill inte betala + för extra men de tar, det kallas för att göra affärer och öppnar du ögonen så kommer du att se att det görs pengar på allt beg. Det gäller dock att förstå vad som säljer, basic säljer inte.

Du märker ord, vad folk menar är att de har sparat en slant.

#19
2016-05-31 18:01

Tvärnit
Jag uppfattade att artikeln riktar sig mot privatister och inte bilhandlare. Att bilhandel ibland (ofta) tar ut ockerpriser på begagnat är inget nytt.

Men som privatist drabbas man av värdeminskning oavsett utrustning. Vad det är man sparar pengar på får du gärna förklara.

Låt oss säga att värdeminskningen är 50% så är den det oavsett tillval.
Nypris 200 000 kr = beg 100 000 kr
Nypris med tillval 250 000 kr = 125 000 kr.
Men man kan inte säga att man vid begagnatförsäljning har tjänat 25 000 kr på den med tillval då man från början lagt ut mer pengar.

Att jag märker ord är för att folk slänger ut sig vad som helst utan att fundera på betydelse.

#20
2016-06-01 12:59

Axa. Jo men det gäller att kunna prataför sig både vid köp som sälj och skillnaden med en fullspecad bil mot en bas är att med en specad bil har något genuint att luta sig emot i diskussion för den går helt säkert, med en basutrustad bil får man i princip stå bocka o skrapa med foten och det gäller även för handeln... sådana bilar är mindre intressanta och det där ökar bara med tiden medans att extrautrustade bilar är gångbara under hela sin livscykel.

Om jag köper en eftertraktad modell av ett populärt märke för 20 000 under satt nypris och sedan efter tre år byter in den snabbare än såpad ål och går jämnt upp för att säljaren är i behov att sälja och vet att min bil går inom en vecka då har jag tjänat en slant eftersom jag hamnade under satt budget, och det inte jag som tycker utan jag vet vad folk tycke och jag har gjort detta.

#21
2016-06-02 13:58

Jag upplever att det beskrivna tillvalen är yttersta lullull, som Krister Glenning skulle ha uttryckt det.

Den enda utrustning som jag tycker betingar ett högre mervärde vid försäljning (gör bilen mer lättsåld eller mindre lättprutad) är följande:
- Läderklädd ratt och växelspaksknopp
- Läderklädsel
- Integrerad bluetooth
- Dragkrok

Anser artikelförfattaren att detta är std-utrustning numera?

Min far brukar berätta om hur den väldigt fina Opel Vectra som de köpte, med taklucka och metalliclack, och vårdade ömt i några år innan den vid försäljning var iskall på marknaden.
Den var köpt utan AC, vilket i princip blev std på alla bilar under de år den kördes.

#22
2016-06-03 14:26

Tvärnit
Fortfarande fel benämning. Du har fortfarande inte TJÄNAT något efter tre år bara för att utfallet bil annat än budget. Men vill du tro att du har tjänat så gör det. Men du använder ordet fel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.