Vi Bilägares forum

Angående trollet

Angående trollet

Hej Fredrik Diits Vikström!

Jag vill börja med att tacka er för Sveriges efter Klassiker bästa tidning och för en trevlig bra uppbyggd hemsida. Och jag tycker att du i det allra mesta gör ett bra jobb med att sköta den Fredrik.

Den senaste tiden har det diskuterats om mitt såkallade trollande (som dock avtagit allt mer) och jag förstår att det upprör många och jag har normalt sett själv en avsky mot allt för jobbiga troll.
Olika lösningar har användarna på sidan föreslagit som t ex att införa IP-avläsning (men att byta IP-nummer är inte mycket mer besvär än att skaffa nya konton) och att ignorera trollet (vilket kan vara svårt att låta bli).

Jag var från början en vanlig användare på sidan och har kommenterat med diskreta kommentarer undra år. Men på den senaste tiden upptäckte jag att tyskbilsägare får bete sig hur som helst emot andra så länge den drabbade är någon som gillar japanska bilar.

Det gjorde mig ilsken och trollcirkusen satte igång. Men även seriösa konton har blivit borttagna.
Men mina (allra tramsigaste) konton där jag hittade på att jag hatar Toyota (vilket jag inte gör) har fått vara kvar enda tills jag själv raderat dem.

Jag kan länka en massa kommentarer från de såkallade "tyskrollen" om du vill, finns säkert hundratals. Och de personerna har sina konton kvar minsann och deras inlägg ligger kvar!

Det verkar som att man får bete sig hur som helst bara man gillar tyska bilar på ett överdrivet sätt. Har ju sett många som gillar t ex japanskt och franskt i kommentatorsfälten fått varningar och inlägg raderade.

Så nu min fråga jag vill ha ett kort svar på. Får man bete sig hur som helst med personpåhopp mm bara för att man kör tyskt? Är Vi bilägare sponsrade av tyska biltillverkare?

Jag tänkte skicka ett mejl till Fredrik först men ville att fler skulle kunna läsa detta.

MVH Uno (dock inte Lööv)

Uppdaterat: 2011-12-08 00:48

Kommentarer

Tillägg: Trollandet var alltså till både för att jävlas och utforska ifall ni behandlade fans av olika märken olika.

Nu är det slut på trollandet, det är tröttsamt både för mig och för andra inklusive dig Fredrik.

Nu är det dags att få ett kort svar på min lilla undring. Sedan är min take att skaffa et seriöst konto igen och återgå till mitt gamla "ViB-liv" som knappt störde någon under 1,5 år.

MVH

Uppdaterat: 2011-12-08 00:56

Hallå,

Det gläder mig att du kommit till insikt om det tröttsamma och besvärliga med din roll på sajten. Jag ser fram emot fler genomtänkta inlägg framöver.

Och apropå din undran:

Vi kräver att alla användare visar respekt gentemot andra medlemmar, upprätthåller god samtalston och håller sig till ämnet. Personangrepp är inte tillåtna.

De här reglerna gäller förstås samtliga användare. Man får inte bete sig hur som helst, oavsett vilken bil man har på garageuppfarten.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2011-12-08 08:23

Tack för ett bra svar. Det krävdes visst en inlägg i forumet för att få en bra förklaring. Detta blir mitt sista inlägg på vi bilägare innan jag blir seriös igen som jag som sagt var i 1,5 år innan jag började trolla. Jag tycker dock jag varit mer seriös än "tysktrollen". men nu har jagt sagt det jag vill ha sagt.

Jag tror att det som ger resultat är att anmäla personangrepp mot diverse användare.

NU är det slut på det sk. trollandet. Inga fler inlägg kommer dessutom skrivas nattetid när jag kommit hem från puben. Nu blir det ett ny diskret konto för mig som jag ska hålla mig till.

MVH Uno

Uppdaterat: 2011-12-08 11:40

Det går finfint detta och ännu har jag inte skaffat mitt nya seriösa konto jag skrev om, känns bra med en paus.

Jag loggar dock in igen med ett tillfälligt konto pga misstankar om mig som förekommit ute bland artikelkommentarerna vilket kan vara förståligt. Jag vill bara förklara detta.

Jag är inte det nya kontot "Jultomten". Han varken skriver eller tycker som jag och kolla gärna IP. Dessutom är jag trött på att trolla då jag fått ett svar från Fredrik och dessutom lovat att bli seriös och jag har fått sagt det jag vill och kommit fram till det jag ville.

Det stämmer att jag varit "Börje bilkunnig". Men den Börje bilkunnig som existerar nu använder stort i istället för litet L i ordet bilkunnig och det har jag påpekat tidigare utan att ni brytt er, läskigt med en som låtsas vara mig. Han är alltså en helt annan person som jag till 100% är säker på vem det är, han har fler konton.

MVH Uno

Uppdaterat: 2011-12-12 21:30
U skrev:

Det går finfint detta och ännu har jag inte skaffat mitt nya seriösa konto jag skrev om, känns bra med en paus.Jag loggar dock in igen med ett tillfälligt konto pga misstankar om mig som förekommit ute bland artikelkommentarerna vilket kan vara förståligt. Jag vill bara förklara detta.Jag är inte det nya kontot "Jultomten". Han varken skriver eller tycker som jag och kolla gärna IP. Dessutom är jag trött på att trolla då jag fått ett svar från Fredrik och dessutom lovat att bli seriös och jag har fått sagt det jag vill och kommit fram till det jag ville.Det stämmer att jag varit "Börje bilkunnig". Men den Börje bilkunnig som existerar nu använder stort i istället för litet L i ordet bilkunnig och det har jag påpekat tidigare utan att ni brytt er, läskigt med en som låtsas vara mig. Han är alltså en helt annan person som jag till 100% är säker på vem det är, han har fler konton.MVH Uno

Då han som kallar sig Börje bilkunnig busat med mig tidigare misstänker jag detta då både han och Jultomten blivit aktiva på sidan sedan mitt försvinnande.
Att de är samma person bara för att få det att se ut som att jag är kvar, han busar alltså igen.
Dessutom känns Börje och Jultomtens sätt att skriva VÄLDIGT Jarls S både till sätt att skriva och åsikter mm (kan inte vara en slump att båda gör det) och han känner nog de flesta till och det är troligtvis han som är dessa två personer.

MVH Uno

Uppdaterat: 2011-12-12 21:50

Kolla här t ex. Två extremt liknande inlägg direkt efter varandra i typsik jarlstil: http://www.vibilagare.se/nyheter/george-harrisons-bil-sald-pa-auktion-35596

Uppdaterat: 2011-12-12 22:56

Detta är mitt nya, seriösa och enda konto. Och det har jag haft i flera dagar!

Jag har hållt mig till sak i den mån situationen tillåter. Skämten har inte varit långsökta och jag har bara skrivit sådant jag verkligen tycker.

När det gäller användarnamnet så är det bara en hyllning till den sköna låten "Greve von Dys menuett".
Själv heter jag Uno Larsson. (Lööv var som sagt bara ett barnsligt påhitt.)

MVH Uno

Uppdaterat: 2011-12-18 22:46