Vi Bilägares forum

Vi Bilägares framtid

Vi Bilägares framtid

Vad är OK-förlagets plan med Vi Bilägare?

Vibilagare.se fortsätter att vara den minst tillgängliga sajten av alla sajter jag använder. Har ni någon mätning på er Up-Time? Det är ju ständiga fel och segt laddande sidor, ologiska funktioner, buggar och andra säkerhetshål.

Den enda ambition man verkar ha med webbplatsen är att begränsa användarna och införa hårdare moderering och regelverk.
Man har bevisligen inte förstått vad digitaliseringen innebär, än mindre hur man drar nytta av den.

Eftersom den tryckta tidningen tappar i läsare och lär fortsatta göra det och eftersom man bevisligen inte är intresserade av att investera många kronor i de digitala kanalerna så kommer Vibilagare.se bara att innebära en allt större belastning till den punkt då man är tvungen att lägga ner den helt.

Tråkigt!

2016-03-23 13:45

Kommentarer

Vill man bara läsa tidningen digitalt så finns den ju i Readly:s utbud tillsammans med en uppsjö av andra motortidningar.
T.ex. Moped, Klassiker, Bike Husvagn&husbil o.s.v. Amerikanska klassiker, Automobil om vi håller oss till de svenska endast.

2016-03-23 13:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det återstår väl bara ett eller några år tills flertalet artiklar är låsta så jag tycker ändå att man får vara tacksam tills dess och överse med diverse brister.

Uppdaterat: 2016-03-23 14:12
Shogun skrev:

Det är bra med hårdare moderering som nu sker, eftersom det fortfarande finns troll här som kör med flera olika nick,personangrepp och invektiv och påståenden om sekter osv. Mata inte trollen!

+1

2016-03-23 14:59
Antifeministen skrev:

https://se.readly.com/
1473 olika blaskor för 99/kr månad. Alltså.. för alla.

Japp!
Har sparat in min iPad många gånger om, men kan läsas på vanlig dator och mobil också för den delen.

2016-03-23 17:47

Vet inte om andemeningen i mitt inlägg gick er förbi. Det jag menar är atteftersom de allra flesta är överens om att det tryckta papperet inte har någon framtid så bör man se över sin affärsmodell och kanske fokusera lite mer på de digitala kanalerna - och då menar jag inte samma tryckta tidning fast på webben som i fallet Readly (en tjänst utan framtid).

Det faktum att OK-förlaget inte verkar lägga många kronor på sina digitala kanaler samt att man helt verkat missa vad digitaliseringen ger för möjligheter får mig att se dystert på ViB's framtid.

2016-03-23 18:06

Swemba, mycket bra inlägg, håller med!

2016-03-23 18:17

I Vi bilägares aktiebolags styrelse sitter tre personer. Två kvinnor och en man. Är det den trio som skall försöka få ordning på ViB:ägare?

2016-03-23 19:54
Lås inga trådar.

Provade readly en gratismånad 2013, då var det ingen höjdare, bara tidningar jag inte ville läsa...
Får nog ge det en chans till.

2016-03-23 21:55

En annan av OK-förlagets tidningar, Klassiker, fick ju en riktig nystart när herrarna Legelius, Nyblad och Johansson tog över redaktionen.
Från att ha varit en "sömnig" traditionell veteranbilstidning blev det en tidning med verklig läsglädje på ett sätt som ingen annan gjort tidning om gamla bilar tidigare i Sverige. Enligt statistik så är det en av få papperstidningar som ökar sin upplaga i landet. Så visst går det att göra bra tidning, trots att även Klassiker använder den något begränsade digitala plattformen OK-förlaget erbjuder.

Uppdaterat: 2016-03-24 09:56

duccedriver: Sant, 80% är bara tramstidningar men de 40 tal tidningar jag har som favoriter kan jag inte få för 99:-/mån.

2016-03-24 10:10
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Tycker också mig finna att de flesta amatörforum är proffsigare än detta.
Tror nog jag kan räkna till, minst ett par medlemmar som inte skulle leva en hel vecka om tidningen brydde sig om sin site.

2016-03-24 21:30

OK-förlaget borde helt riktigt se över webbplatsen för ViBilägare. Som det är nu så överskuggar kommentarsfält och forumet det redaktionella materialet. Om innehållet hade varit kreativt så hade det inte varit ett problem men istället är det ständigt negativt till ViB och i många fall rasistiskt och sexistiskt. Varför OK-förlaget låter det fortsätta är en gåta. Ingen av syster-siterna, som fungerar på samma sätt, är lika illa däran.

Det enda rätta vore att stänga ner kommentarsfält och forum helt.

2016-03-24 22:19

@Amfetaminsten: Förklara gärna för OK-förlaget hur de tjänar på ditt och andras gnäll på den här sajten eller hur det hjälper till att sälja fler tidningar.

ViB har under många år byggt upp ett varumärke. Ett varumärke som på den här digitala plattformen"kidnappats" av en handfull gnäll - gubbar som använder den till att basunerar ut sin egen förträfflighet.

Med de nuvarande "användarna" (missbrukarna?) så förstår jag inte hur kommentarsfält och forum ska kunna formas till något som är positivt för ViB.

2016-03-25 09:17
Antifeministen skrev:

Och en sak kan jag säga och det är att ett digital medium som utesluter sina användare - det har absolut ingen framtid. De som gjort största framgångar är de som bjudit in och bjudit till.
.

Exakt! Håller med helt!

2016-03-26 13:28
Lyteskomik skrev:

@Amfetaminsten: Förklara gärna för OK-förlaget hur de tjänar på ditt och andras gnäll på den här sajten eller hur det hjälper till att sälja fler tidningar.

Men det är ju just det som är problemet. Sälja tidningar är en döende affärsmodell. Ska man överleva behöver man hitta andra intäktsmodeller. ViBs syn på hemsidan verkar vara att det är ett onödigt ont som mest skapar en massa jobb, när man i stället borde inse att den är ViBs framtid och att man bör lära sig att utnyttja möjligheterna..

2016-03-26 13:33

Tycker VIB borde få både ris och ros när det gäller internet. Gissar att Vi bilägares webbplats är en av dom mest besökta. Och forumet har ju funnits länge och varit ganska levande trots allt.

Men när man ska ta betalat för elektroniskt material så undrar jag hur man tänker. Exempelvis nu senast där man lägger upp ett test av laddhybrider som är 4 månader gammalt. Man tar dessutom 30 kr för folk ska läsa testet på nätet. Priset är på tok för högt och inte i linje med tidningens annars låga prisprofil. Papperstidningen är ju den billigaste av alla biltidningar. 15 kr hade varit ett bättre pris och kostnaden för distribution av elektroniskt material är lågt. Jag tror man får in mer pengar på 15 kr än 30 kr så klart dumsnålt. Dessutom skapar ju fler köpare ett större allmänt intresse för tidningen och webbplatsen, vilket också torde kunna generera större reklamintäkter och fler prenumeranter.

2016-03-26 14:27

Personligen tycker jag att forumet borde läggas ned. Likaså kommentarsfältet där inget vettigt skrivs utan mest utspårningar av bilfanatiker som dissar andra bilmärken som dom själva inte tycker om. Skriver väldigt sällan på detta forum av dessa anledningar.

Uppdaterat: 2016-03-26 14:30
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Ja tyvärr Minimats så är det sällan objektiva inlägg utan alla håller på sitt.

2016-03-26 16:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Förstår inte de som vill lägga ner forumet.
Har man problem med det är det ju bara att hålla sig borta och då kan det ju knappast förarga.

2016-03-26 17:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som de flesta verkar vara överens om så är det knappast troligt att ViB drar in så mycket pengar på sin hemsida. (Men jag kanske har fel, alla kanske sitter och trycker som galningar på de banner som finns på hemsidan.) Trkots det så "lånar man ut" sin hemsida och sitt varumärke till den här sandlådan...

Att skapa en digital plattform som generar de intäkter som behövs för att skapa allt redaktionellt material tror inte jag låter sig göras. Och än så är nog inte papperstidningen riktigt död.

Men visst, att lägga ner kommentarsfält och forum skulle beröva mig en stor källa till glädjeämnen. Jag bara förundras över att ViB tillåter det fortgå.

2016-03-26 18:44

ViB, kolla in andra tidningar som numera inte längre är tidningar, de har lagt ned till förmån för andra affärsmodeller. Vi som arbetar inom IT har sett vår kära Computer Sweden gått i graven. Hela tidningsbranschen står inför/eller befinner sig mitt i en transformation som vi har svårt att förstå. Kolla in Aftonbladet/Expressen de tvingas ut i app-världen och försöker ta betalt för sina app-nyheter. Schipstedt-koncernen försöker förnya sin affärsmodell och ta betalt av sådan som vi, på nätet. De har en jobbig uppförsbacke. Jag har ingen dundermedicin för detta, men det är en otrolig utmaning för dem som håller på med strategi för tidningsbranschen. Jag avundas inte dem.

2016-03-27 01:13

Äh jag är säker på att Copyswede filar på en lösning även för tidningsbranschen, var så säkra ;-)

(Hur många fick en pulshöjning när ni läste namnet Copyswede?)

2016-03-27 14:18
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.