Vi Bilägares forum

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Android vs iPhone, iPhone vs Android......det eviga kriget.

Fick en rejäl aha upplvelse häromdagen när jag valde att spendera 1600 kronor på en Nokia Lumia 735, en 4G nalle med OLED skärm på 4,7 tum.
Detta är verkligen en telefon som är värd att kallas business telefon.
För Er som kör MS office och kanske även kör OneDrive och hittat guldkornet OneNote så är detta det ultimata verktyget.
Att kunna använda den som Presenter (för att kontrollera Powerpoint) scanna visitkort och putta in i OneNote anteckningarna och ha alla dokument med sig på resan utan att behöva plocka upp datorn är riktigt smididgt.

Och allt detta för 1600 kronor.

VIsst, jag har fortfarnde min Iphone kvar då bristen på appar fortfarande finns, men måste säga att jag blev riktigt positivt överaskad.

Så, för Er som inte prövat och är nyfikna på något nytt, varför inte pröva Windows Phone 8.1.

Uppdaterat: 2015-09-16 14:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Jag gillade känslan i Neonode N2 med en gummerad yta och en telefon som gick att ha i en ficka.

Uppdaterat: 2019-08-07 18:53

Oj, Neonode...det var inte igår.
Har aldrig ägt någon men följde utvecklingen slaviskt ett tag och väntade på att dom skulle slå.

https://m3.idg.se/2.1022/1.115488/m3-testar-neonode-n2

Uppdaterat: 2019-08-07 19:03
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nuförtiden är det väl "bara" teknologi Neonode lever på. Att tillverka telefoner kräver arbetare med låga lönekrav.

Uppdaterat: 2019-08-07 19:13
Reverend Benny skrev:

Sen har jag alltid haft mina mobiler i ett skydd, tycker de flesta känts lite kantiga eller kalla, ett fodral eller skydd av kvalitet är det första jag köper.

Det gäller att skydda sina investeringar. Slog till på ett Otterbox Symetry till min S10. Säkrast så när baksidan är av glas...

Uppdaterat: 2019-08-07 19:42
Power to the people

@Grosser - Otterbox brukar ju vinna de flesta tävlingar när det gäller att skydda.
Men hur upplever du bulkighet efter Symetry skalet och funkar det att ladda trådlöst med det på?

Uppdaterat: 2019-08-07 19:43
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

@Benny - Ja, den blir bulkig med skal, S10 är ju rätt slimmad i övrigt. Men den blir inte värre än min gamla OnePlus 5T iaf.
Trådlös laddning fungerar fortfarande bra på QI-plattan i bilen, men jag brukar inte använd det överdrivet mycket.

Uppdaterat: 2019-08-07 20:09
Power to the people

Jag har Nokia och de har fortfarande polykarbonat i vissa modeller och al i andra. Jag har ett plånboxsfodral, lite obekvämt ibland, men fånen är hel fortfarande efter några golvningar.
På firman har de CAT och den tål ju det mesta, men jag tycker den är för klumpig.
En låg på tre meters djup i en luttank i flera dygn, fungerade utmärkt efter rengöring och laddning.

Uppdaterat: 2019-08-07 20:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För Er som saknar Windows Phone sista påfund att kunna docka telefonen och ha den som dator och telefon så har Samsung en del kul på G.

https://www.sweclockers.com/nyhet/27978-samsung-presenterar-galaxy-note-10

En USB kabel så jackar du in den i datorn och så funkar telefonen ihop med windows.
Tidigare har det även funnits en dockningsstation så telefonen är datorn ungerfär som WP950.

Vi kommer allt närmare ett smidigare sätt där dator och telefon faktiskt blir en fungerande device.
Får se om MS Surface Phone (om den släpps) tar steget fullt ut.

Uppdaterat: 2019-08-08 14:33
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Att jag inte har nått skydd, beror på att telefonen då inte får plats i arbetsbyxorna, fickan där jag har denna telefon är på milimetern så stor att den går ner. Har fodral på jobbnallen.
Och jag har ju tidigare haft Nokia, som till nöds går att använda som hamnare, eller öppna en pilsner kapsyl.
Huawei:n är hållbar annars, det finns inte en prick på telefonen förutom sprickan.

Uppdaterat: 2019-08-08 14:57

Lite utanför ämnet så köpte jag en ny laptop igår, den gamla började ge upp mer o mer efter jag hällde ett glas fruktsoppa över den, senast la WiFi ner, sladd blir jobbigt då jag har routern i sovrummet.

Hur som helst, köpte till tjänsten "Installerad o klar" för 395:-
För mig som är väldigt dålig på datorer mm, tyckte jag de pengarna var ett klipp.
Datorn är uppstartad, uppdaterad och tömd på allt skräp man inte behöver.
Det var bara öppna locket, koppla upp mot nätet, logga in på några konton, så var det klart att köra.

Uppdaterat: 2019-09-13 14:17

395 spänn för någon som inte är insatt på datorer är ett klipp, speciellt om du köpte dig en dator av lite bättre kvalitet.

Mitt tips till datorköpare är att köpa företagsvarianter av datorer, ofta så har dom mindre skräpprogram, bättre garantier och support samt supporteras längre.
Visst, den kanske inte är blingbling men det är allt som oftast ett bättre köp.

Uppdaterat: 2019-09-15 14:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny: Bra tips, det håller jag med om, företagsversionerna känns oftast både stabilare och som du säger med mindre skräp med från början.
Jag har en HP850 G5 Elitebook, toknöjd!

Uppdaterat: 2019-09-15 14:56

@Henrik M
Bara att gratulera till ett bra köp, speciellt nu när HP börjat komma ikapp med företagsdatorerna och supporterar USB-C för laddning osv. Dom låg lite efter ett tag.
Just HP ser inte så mkt Östtyskland ut som Dell gör, men även dom gör bra företagsdatorer.

Uppdaterat: 2019-09-15 15:46
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny: Ja den har det mesta jag behöver, inkl. numeriskt tangentbord vilket en del av nån skum anledning inte erbjuder på sina laptops.

Uppdaterat: 2019-09-15 15:57

Nu jäklar händer det grejjer....

https://m3.idg.se/2.1022/1.724428/surface-duo

Microsoft är verkligen på väg tillbaka...superkul.

Uppdaterat: 2019-10-02 20:09
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hela MS eventet där en massa kul presenterades...

Uppdaterat: 2019-10-02 20:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ja kul att det händer nått. Jag tycker luften gått ur telefonmarknaden lite med bara 2 aktörer.

Uppdaterat: 2019-10-02 20:40

Ja, tyvärr så verkar det (med betoning på verkar) vara Android OS som körs på Microsofts mobil. Men vi får se när den släpps.
Med lite tur så kanske det är specialversion av Windows 10 som kan köra Android appar som släpps. På så sätt så slipper dom problemet med bristen på appar initialt.

Uppdaterat: 2019-10-02 20:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

En helt annan fundering. Firman ha slutat med att skicka med papper (egenkontroller) till det vi monterar, och har istället skickat det som fil så vi får skriva ut själva.
Originalet i papper ska kunden ha, men vi ska scanna det till PDF och skicka till firman för lagring.
Vi har fått förslag på att använda en app som heter Scannable (loggan är typ som en blå fjäril)
Men när jag söker i Play får jag bara upp den på Turkiska (Truyen VIP)
Jag har testat några andra, alla mer eller mindre knöliga, jämfört med att bara ta ett kort på pappret o skicka direkt.
Så min fråga är vilken scanner som rekommenderas till en Samsung/Android ?? Finns det nått gratis, eller måste man betala för att få nått bra ?? Vad jag förstått behöver men en molntjänst för större objekt, vad jag läst mig till vill vissa appar att man ska använda deras egen molntjänst, hur bra är det ??
Jag ska i morgon scanna in 27 egenkontroller a 3 sidor st, så jag skulle behöva hitta nån vettig lösning.
Min arbetskollega kan inte ett ord engelska, finns det nån på Svenska ??

Uppdaterat: 2019-10-02 22:03

Office Lens borde väl fungera bra?

Uppdaterat: 2019-10-02 22:15
Power to the people
Grosser skrev:

Office Lens borde väl fungera bra?

Läser man recensionerna har många problem var dokumenten hamnar i telefonen. Har inte provat den själv.

Uppdaterat: 2019-10-02 23:01

Nä, jag är ingen stor användare av det heller. Förstahandsvalet verkar vara Onedrive..

Uppdaterat: 2019-10-02 23:10
Power to the people

Bra tips där Grosser rörande Office Lens, kör det själv för att ta kort på Whiteboards när vi gått bananas och jag behöver komma ihåg.
Skickar det nästan uteslutande till min OneNote (smart noteringsblock typ). Men det går att skicka till flera tjänster och även maila (tror jag).
Skulle gissa så det säkerligen är personuppgifter på de dokument ni fotograferar så bör ni tänka till en extra gång så det blir rätt. Ditt bolag har en skyldighet att hantera sådant korrekt.

Uppdaterat: 2019-10-02 23:15
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Rikard - enklast är väl att bara ta ett kort med kameran, har du sen Google Drive aktivt så kan du bara öppna bilden via "knappen" till höger om avtryckaren (Gallery tror jag appen heter), välja de 3 punkterna i översta högra hörnet, sen "Skriv ut", därefter "Spara på Google Drive (som PDF-fil)" alternativt istället för att direkt spara på Goggle drive kan du "Spara som PDF" på din mobil och sen ladda upp den till lämplig molntjänst. Låter mycket besvärligare när man försöker beskriva än vad det är i verkligheten. Men om företaget avser en s k OCR-scanning så fungerar ju inte denna lösning men det kan man väl knappast kräva av en mobiltelefon.
PS till Benny: Det var tydligen Android i MS "telefon" som man tydligen inte får kalla just telefon utan den skall bara heta Surface...:)

Uppdaterat: 2019-10-02 23:59

Kan rekommendera Office Lens, bäst av dom jag provat. Och du får ju en kopia sparad på telefonen också.

Uppdaterat: 2019-10-03 05:18

Tack, ska prova den.

Uppdaterat: 2019-10-03 07:18

Lättanvänd är den också tycker jag, när du tagit ett foto får du förslag på vart det ska sparas, t.ex Galleriet, Onenote och/eller OneDrive.

Uppdaterat: 2019-10-03 07:30

Japp, den var fånigt enkel, precis vad jag sökte. Tack.

Uppdaterat: 2019-10-03 08:20

Som sagt, glöm inte att kolla med ditt bolag hur dom tycker du ska hantera personuppgifter, om du springer runt med denna info och du tappar telefonen och har personuppgifter på den så måste ditt bolag ha rutiner för att t.ex. skydda infon på telefonen eller visa på hur den är skyddad.
Personuppgifter ska behandlas på ett säkert sätt och skyddas mot obehörig eller otillåten behandling.

Ni har sannolikt någon som kan IT på ert bolag, be denna personen ta ställning till hur ni ska agera.
Mer info om hur hur man behandlar personuppgifter korrekt finns i länken nedan, den är en bra början.

https://www.datainspektionen.se/

Uppdaterat: 2019-10-03 08:43
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Skoj:
Just nu är Datainspektionens webbplats nere för underhåll.

Finns det statistik på hur många "personuppgiftsincidenter" som anmäls? Tappade mobiltelefoner borde inte vara alltför ovanligt.

Uppdaterat: 2019-10-03 08:56

Det är väl inget problem att spärra/radera en tappad telefon I dagens läge om man har "Hitta min enhet" (android) aktiverat. Inte kanske 100%-igt skydd men nog räcker det ganska långt.

Uppdaterat: 2019-10-03 08:59
L. Mäkinen skrev:

Skoj:
Just nu är Datainspektionens webbplats nere för underhåll.
Finns det statistik på hur många "personuppgiftsincidenter" som anmäls? Tappade mobiltelefoner borde inte vara alltför ovanligt.

Nej, det ska den inte vara. Eller är det någon vänlig specifik sida du försöker gå in på?

Här har du för 2018, men den är inte helt representativ då GDPR började gälla 25;e maj.
https://www.datainspektionen.se/globalassets/dokument/rapporter/anmalda-personuppgiftsincidenter-2018.pdf

Uppdaterat: 2019-10-03 09:02
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
L West skrev:

Det är väl inget problem att spärra/radera en tappad telefon I dagens läge om man har "Hitta min enhet" (android) aktiverat. Inte kanske 100%-igt skydd men nog räcker det ganska långt.

En majoritet skulle jag säga vet inte om att denna funktion finns.
Sen har bolag i sig ansvar för att behandla personuppgifter korrekt. Men en del av detta kan ju vara att ha en fastställd rutin där man berättar just hur man agerar vid en telefonstöld/telefontapp.

Uppdaterat: 2019-10-03 09:03
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Nej, det ska den inte vara. Eller är det någon vänlig specifik sida du försöker gå in på?
Här har du för 2018, men den är inte helt representativ då GDPR började gälla 25;e maj.
https://www.datainspektionen.se/globalassets/dokument/rapporter/anmalda-personuppgiftsincidenter-2018.pdf

Jag klickade på en länk som gav den informationen.
Tack för statistiken!
Jag tror att anmälningsbenägenheten är ganska låg, men det baseras enbart på mina egna fördomar.

Uppdaterat: 2019-10-03 11:07

De flesta organisationer som hanterar personuppgifter ska ha ett dataskyddsombud. Läcker personuppgifter på något sätt måste det anmälas inom typ 72 timmar efter upptäckt. Tror ändå att anmälan görs från stora företag, man vågar inget annat..

Uppdaterat: 2019-10-03 11:41
Power to the people

Det finns ju en skyldighet i att rapportera in saker till t.ex. MSB och skulle säga att myndigheter blir bättre och bättre på det, men mkt handlar om att förstå varför det görs. Många är rädda för att "få skit" och tror att det är bra att mörka saker.
Vi är dock på väg ifrån detta tänket upplever jag.

Uppdaterat: 2019-10-04 09:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag menar inte att det görs medvetet utan att man läcker utan att tänka på att det ens är ett läckage.

Uppdaterat: 2019-10-04 10:46
L. Mäkinen skrev:

Jag menar inte att det görs medvetet utan att man läcker utan att tänka på att det ens är ett läckage.

Jo, det är nog absolut vanligast.
Väldigt få verkar också förstå att dom sitter med väldigt mkt info om andra på sin telefon eller liknande uppkopplade enhet.
Därför tycker jag det borde ligga i allas intresse att man ser till att folk som man känner köper bra och säkra enheter samt att dom har någon form av konsekvenstänk.
En standardkategori människor är alla föräldrar som tycker att det är en bra ide att slippa alla former av koder för att kidsen vill låna telefonen.
Det är alltid lika intressant att ställa frågan "Har du tänkt på att du bär andras hemligheter i din telefon och om den blir stulen så bör du informera dina vänner om det".

Det är lite som med vinterdäck, jag har ett intresse av att andra väljer bra vinterdäck...så jag slipper bli påkörd. Kanske inte alla som tänker så bara.

Uppdaterat: 2019-10-04 13:06
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Släpar upp vår gamla telefontråd, fast nu handlar det om en padda.

Lyssnar på radio hemma från nån av mina telefoner till en Marshall högtalare, till 99,9% är det SR P4 som går. Ibland händer det dock att man springer ut med telefonen i fickan, och när man kommer in är det tyst, blåtanden räcker inte så långt. Och det är en liten irriterande procedur att få igång den igen, stänga av högtalaren, slå på igen, stänga ner appen, öppna den, välja kanal och så är man igång.
Städade idag och hittade min iPad som aldrig används, men kom på att jag ju kan ha den som radio.
Sagt o gjort, gick ut på appstore och sökte på sr, fick upp typ 100 radioappar, men inte SRs egen. Sökte på alla tänkbara kombinationer utan framgång.
Gick ut på datorn, öppnade appstore, och där fanns den. Men, det står iOS 11.0 el nyare.
Jag kollar paddan, och det står "9.3.5 iPad behöver inte uppdateras"
Vad gör jag nu ?? Ska jag lägga paddan i soptunnan ?? Har bäst före gått ut på den ??

Uppdaterat: 2019-12-23 23:55

Min snart sex år gamla iPad Air har iOS 12.4.4, men din kanske är mer antik

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Det är om jag mins rätt 4,5 år sen jag fick den. Det är en 16 gb Mini utan sim, enklast tänkbara alltså, den modellen kanske inte har hängt med.

Uppdaterat: 2019-12-24 11:02

Går att lyssna på SR via webbläsaren, man behöver inte ha appen.

Uppdaterat: 2019-12-28 10:44

Jag har en gammal iPad på väggen i köket. Det finns väggfästen att köpa för några kr på eBay. Låter laddkabeln sitta i jämt. Perfekt att spela musik på, kolla recept osv

Uppdaterat: 2020-01-17 13:26

Testa Tune-in, den fungerar bra. Men det finns en uppsjö av bra appar.
Sen kanske jag hade funderat en extra gång vad den används till då den inte längre får säkerhetsuppdateringar, men den är fortfarande helt funktionsduglig och fungerar riktigt bra med den senaste versionen av iOS som släpptes till den.

Uppdaterat: 2020-02-02 12:27
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Den här tråden är 5 år gammal och handlade om Windows Lumia telefoner. Dessa dog ju ut och om det finns någon alls som använder dom än idag så måste de vara extremt få. Hade själv en Lumia av toppmodellen som kom strax innan de insåg att det är omöjligt att konkurrera mot Googles Android och Apples IOS.

Hade den bara drygt 6 månader innan jag insåg att det kommer aldrig ta fart. Appar jag ville ha fanns inte för att ingen brydde sig om den pyttelilla marknad som Microsoft hade, så skyndade mig att sälja den innan alla förstod att det snabbt kommer bli skräp.

Annars har jag bara kört Android av olika tillverkare. Enda undantaget är att jag har en gammal iPhone 6 konstant inkopplad i bilen för Apple Carplay. Skönt att slippa koppla i och ur sin dagliga telefon stup i kvarten. Kör bilen tillräckligt ofta för att mobilen aldrig hinner ladda ur.

Uppdaterat: 2020-02-05 18:47
- Peugeot e-208 GT 2022

Microsoft är ju på gång igen in på mobilmarknaden men surfar på Androidvågen verkar det som, kanske ett bra knep för att ta marknadsandelar och sedan erbjuda en egen lösning.

Ett annat alternativ som är på väg upp är Sailfish från finska Jolla, växer sakta i Ryssland samt Sydamerika.
Sailfish kan köra androidappar så dom klarar sig på det tills försäljningen sätter fart (hoppas).

Kan bara hoppas att Google med Android ställer högre krav på tillverkarna framåt med krav om längre och snabbare support och ett bättre livscykeltänk så vi slipper alla skittelefoner med Android som marknaden gödslas med.

Uppdaterat: 2020-02-05 18:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag drog igång min gamla Lumia häromdagen och jag kom på att jag saknade upplägget med apparna.
Och den fungerade alldeles utmärkt med de appar som fanns kvar.

Uppdaterat: 2020-02-05 20:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse. Själva telefonerna var det aldrig något problem med. Gillade dom, men problemet var att ingen vågade satsa på Windows telefoner och därmed saknades ofantliga mängder appar.

Benny, tror inte någon som Jolla kommer ha en chans i utvecklade Europeiska länder. Android och IOS har fått för stort fäste, så det spelar nog inte så stor roll om de kan köra android appar, svensken kommer nog ta det säkra kortet ändå om du frågar mig.

Uppdaterat: 2020-02-05 23:10
- Peugeot e-208 GT 2022

Jolla har väl funnits rätt länge men aldrig lyft...

Uppdaterat: 2020-02-05 23:35

Absolut, Jolla har funnits länge och deras operativsystem hittar nu hem till fler och fler telefoner då dom inte har någon egen tillverkning av telefoner längre.
Just nu är det nog mer ett entusiast OS men tror nog att det kommer ta fart då dom verkar knyta tillverkare till sig.

Tittar man även på hur det bubblar på marknaden vad det gäller OS och telefoner så känns det verkligen som folk vill ha ett tredje alternativ. Och vi behöver ett tredje alternativ, helst då med fokus på integritet och att enheter ska kunna leva längre än vad dom gör idag.

Uppdaterat: 2020-02-06 07:02
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.