Vi Bilägares forum

Täta serviceintervall för hybridbil

Täta serviceintervall för hybridbil

Jag är väldigt nöjd med min VW Passat GTE, kör nästan uteslutande på el. Minns knappt när jag tankade sist...
Dock, bilen har oljebyte var 1500 mil, oavsett hur mycket man kört fossilt! Har tidigare haft diesel som byter var 3000mil, så det känns lite konstigt att det ska vara tätare här. Vet någon varför? Är det samma sak för andra laddhybrider (Mitsubishi, ...)? Har en ren elbil också och den har i princip aldrig service...

Uppdaterat: 2017-06-08 10:59

Kommentarer

Det är lika illa på KIA Optima PHEV. En tanke är att man sällan får motorn helt genomvarm och därför får man mer bensin i oljan över tid. Det är som att alltid köra korta sträckor och då ska oljan bytas oftare.

Uppdaterat: 2017-06-08 12:29

Bra fråga och info att lyfta upp faktiskt.
@Anders, vad fick du betala för en 1500 mila service på din GTE?

Uppdaterat: 2017-06-08 12:40
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

det är som Mäkinen säger och bara gilla läget. Motorn kommer att må riktigt bra med bra status på oljan och halvkalla motorer alstrar mer fukt och kondens i motorn som då försvinner med oljebyten. Men en annan sak som jag undrar över och du bör kolla upp och evenuellt förhandla om är priset. På mina sista octavia bilar har jag betalat 2195:- per byte som infallit mellan 2000-3000 mil ber på körning och som jag känner är väl ok på en märkes verkstad. . Har förstått att vissa betalat en tusen lapp till och då är det för mycket tycker jag. Vad har du fått betala??. Antar att var annat år har du en större summa pga tillkommande inspektion friskluftfilter mm.

Uppdaterat: 2017-06-08 12:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
L. Mäkinen skrev:

Det är lika illa på KIA Optima PHEV. En tanke är att man sällan får motorn helt genomvarm och därför får man mer bensin i oljan över tid. Det är som att alltid köra korta sträckor och då ska oljan bytas oftare.

Vet du vad du kommer att få betala för oljebyten?

Uppdaterat: 2017-06-08 12:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack för infon. I mitt fall är det en företagsbil och servicen ingår i leasingen, notan hamnar på företaget så jag vet inte riktigt. Dock känns det lite orimligt.
Det finns nog en poäng i att bilen inte är varm hela tiden, och att bensinmotorn går på och av hela tiden, men detta känns lite väl ofta. På moderna motorer brukar det ju sitta någon slags givare som larmar om kvaliteten på oljan blir sämre.

Uppdaterat: 2017-06-08 14:59
mso 1000 skrev:

L. Mäkinen wrote:Det är lika illa på KIA Optima PHEV. En tanke är att man sällan får motorn helt genomvarm och därför får man mer bensin i oljan över tid. Det är som att alltid köra korta sträckor och då ska oljan bytas oftare.
Vet du vad du kommer att få betala för oljebyten?

Nä,
Det vet jag först om ett par månader när det är dags.
För en vanlig bil som inte går dygnet runt anser jag att 1500-2000 mil är maximalt på samma olja. 3000 ger slitage över tid.

Uppdaterat: 2017-06-08 18:59
brut 33 skrev:

1500mil eller en gång om året hade sparat många haverier istället för det magiska ordet Longlife som får många stollar i extas.

Ja jag tillhör en av "stollarna" som äger en Opel Vectra årsmodell 2004 med 3000 mil eller 2 år som service period och en så länge fungerar det efter 19000 mil och 13 år.
Så så enkelt var det inte brut 33

Uppdaterat: 2017-06-08 21:21
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
brut 33 skrev:

Vilken bonntur då.
Men drabbar mer Vag än Opel.

Kan ju bero på att jag är född på bondlandet och därför har bonntur.

Uppdaterat: 2017-06-08 21:23
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Nu "råkar" det vara så att t ex Toyota har 1 år/1500 mils serviceintervall vilket kan ha en viss påverkan på vad man tycker är lämpligt...:)

Uppdaterat: 2017-06-08 21:31

Fast att göra service, även om det "bara" var oljebytes, var definitivt inte billigt på min enkla Toyota utan snarare den dyraste bil jag haft i det avseendet. Den billigaste har helt klart varit den Golf Variant TDI -12 som jag ägde i drygt 4 år.

Uppdaterat: 2017-06-08 21:43
brut 33 skrev:

Flera av mina kompisar med vw och audi byter vid 1500mil istället för shortlife service dvs Longlife.

Var och en blir salig på sin tro brut 33. Har man pengar så har man. Säger bilmärket 3000 mil eller 2 år så litar man på det. Men det har väl aldrig Toyota vågat, med det kvalitetsryktet?

Uppdaterat: 2017-06-08 21:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!