Paddlar på ratten för manuell växling på automat

42 inlägg 0 nya
Paddlar på ratten för manuell växling på automat

Har ju för första gången i livet en automatlåda i bilen vilket är underbart även om jag kört många hyrbilar med det.
Med det finns det "paddlar" på ratten för att kunna växla manuellt om man så önskar.

Ni som har automat, använder ni någonsin den funktionen att kunna växla manuellt?

Jag såg det som en cool grej att kunna växla manuellt utan koppling, men i ärlighetens namn så känns det meningslöst när automatlådan gör ett sånt bra jobb. Vad tycker ni?

- Peugeot 308 SW GT -2019

Jag använder bara paddlarna i mycket långa och branta nedförsbackar (läs: E6 norrgående nedför Hallandsåsen). I övrigt bara tramsigt om man har en bra bil.

Med hobbybilen är det dock lite annorlunda, men av vissa skäl tänker jag inte gå in på varför;-)

Använder i stort sett aldrig mina paddlar. Nån gång inbland för att tvinga i 9:an när jag kör i 95km/tim. Växellådan fixar motorbroms och växlar rätt utifrån dieselmotorns prestanda.
Roligare att köra aktivt med en växelspak och bensinmotor.

Audi A5 SB wrote:
Jag använder bara paddlarna i mycket långa och branta nedförsbackar (läs: E6 norrgående nedför Hallandsåsen). I övrigt bara tramsigt om man har en bra bil.
Med hobbybilen är det dock lite annorlunda, men av vissa skäl tänker jag inte gå in på varför;-)

Med min BMW räckte det med att trycka lite på bromsen så växlade lådan ner och motorbromsade ner för Hallandsåsen och andra branta backar. mercedesen tror jag bestämt oxå är lika intelligent. Audi tror jag inte har denna koppling mellan lutningsmätare och växellåda.

Försäljningstrams.

Om hastigheten ökar mer än inställt värde på farthållaren i nerförsbacken växlar dsg lådan ner och motorbromsar.
Om nu en enliters tsi har nägon nämnvärd motirbroms att tala om.

Tänkte också att när man drar husvagn kanke det kan vara bra men jag konstaterade att det inte behövdes då heller.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja på en standardbil känns det meningslöst. Provar ibland men man tröttnar rätt fort på att växla med paddlarna eller växelspaken fram och tillbaka som finns på de flesta automatlådor. Mycket sällan man gör ett bättre växelval än automatlådan för körning på allmän väg.

Det går att använda "manuellt" läge på min laddhybrid också. Det känns extremt onödigt.
Första gångerna jag körde VW/Audi med DSG försökte jag använda paddlarna, men elektroniken bestämde att jag hade gjort fel och växlade av sig själv trots att jag hade valt "manuell". Jag kanske vill segdra på hög växel eller ligga nära varvstoppet en stund av nån anledning...

Jag har paddlar bakom ratten för att ställa nivån på broms-regenereringen i elbilen. Ett väldigt vettigt användningsområde.

Power to the people

Nu har jag inte haft några paddlar på mina två bilar med automat, men det går ju växla manuellt även med spaken. Enda gången jag använder mig av det är för att motorbromsa i vissa situationer, t.ex nedför en backe på en motorvägsavfart med följande korsning eller tvär kurva. Men i övrigt tycker jag automatiken sköter det där bra. Man har ju köpt en aut för att slippa växla. ;)

Med adaptiv farthållare är det ju bara att dutta till knappen "-10" ett par gånger om man vill ta ner farten inför t ex en motorvägsavfart. Är det en "rak" backe ner så bromsar ju bilens farthållarfunktion ändå så vad man skall ha paddlarna till i en automatlåde-försedd vardagsbil - ja, jag fattar inte det... Vill man ändå växla ner så går det ju lite bra med "växelspaken".

Ingen som tycker att dom där paddlarna sitter ivägen? Inte kört nån med paddlar själv, vad jag vet, men när jag sett bilder på det tycker jag det finns risk att man skulle kunna uppleva det så.

Nä dom är inte på något vis ivägen.
Dom bara sitter där och matchar sportratten som är platt i nederkant :)

Jag har inga paddlar men väl ett manuellt läge. Och nej, kan inte se något direkt syfte med det faktist. Det enda är att om det är halt så kan jag lägga i trean direkt, men ännu har jag inte haft behov av detta.

Guran wrote:
Audi A5 SB wrote:Jag använder bara paddlarna i mycket långa och branta nedförsbackar (läs: E6 norrgående nedför Hallandsåsen). I övrigt bara tramsigt om man har en bra bil.
Med hobbybilen är det dock lite annorlunda, men av vissa skäl tänker jag inte gå in på varför;-)
Med min BMW räckte det med att trycka lite på bromsen så växlade lådan ner och motorbromsade ner för Hallandsåsen och andra branta backar. mercedesen tror jag bestämt oxå är lika intelligent. Audi tror jag inte har denna koppling mellan lutningsmätare och växellåda.

Jodå, DKW har den funktionen också. Men nerför Hallandsåsen (med farthållaren aktiv) så börjar bilen bromsa. Då deaktiverar jag farthållaren och paddlar ner till typ 5:an för att inte förlora kortet.

Allt som inte den egna bilen har är trams, precis som vanligt här...

Pi wrote:
Med adaptiv farthållare är det ju bara att dutta till knappen "-10" ett par gånger om man vill ta ner farten inför t ex en motorvägsavfart. Är det en "rak" backe ner så bromsar ju bilens farthållarfunktion ändå så vad man skall ha paddlarna till i en automatlåde-försedd vardagsbil - ja, jag fattar inte det... Vill man ändå växla ner så går det ju lite bra med "växelspaken".

Det där funkar lika bra med vanlig farthållare på DKW sedan 10 år tillbaka (att dutta med spaken).

junkers wrote:
Allt som inte den egna bilen har är trams, precis som vanligt här...

Självklart är det så! Hade jag haft en Ferrari 458 eller Porsche 911 GT3 så hade jag tyckt det varit underbart med paddlar att växla ned med inför karusell eller swedenkurz på nuburgring, men på en D3 så vill inte riktigt sportigheten infinna sig så till den milda grad att jag saknar paddlarna:)

junkers wrote:
Allt som inte den egna bilen har är trams, precis som vanligt här...

Ja, det är väl det naturliga svaret. Men faktiskt - jag valde en ratt utan uppvärmning på min nuvarande DKW för att just slippa paddlar. Tji fick jag - alla bilar med automat fick paddlar. På min kommande MB hade jag gärna avstått paddlar, då de faktiskt (liksom på hobbybilen) är placerade så de kan komma i ingrepp oavsiktligt. Hobbybilen måste köras med koncentration m.a.p. paddlarna - man kan annars riskera "upplevelser" utöver det normala. "Dutta till" en paddel oavsiktligt ger just i vissa fall just en sådan "upplevelse".

FXX wrote:
junkers wrote:Allt som inte den egna bilen har är trams, precis som vanligt här...
Självklart är det så! Hade jag haft en Ferrari 458 eller Porsche 911 GT3 så hade jag tyckt det varit underbart med paddlar att växla ned med inför karusell eller swedenkurz på nuburgring, men på en D3 så vill inte riktigt sportigheten infinna sig så till den milda grad att jag saknar paddlarna:)

Funkar även på en sketen SLK 55 AMG;-)

Audi A5 SB wrote:
Guran wrote:Audi A5 SB wrote:Jag använder bara paddlarna i mycket långa och branta nedförsbackar (läs: E6 norrgående nedför Hallandsåsen). I övrigt bara tramsigt om man har en bra bil.
Med hobbybilen är det dock lite annorlunda, men av vissa skäl tänker jag inte gå in på varför;-)
Med min BMW räckte det med att trycka lite på bromsen så växlade lådan ner och motorbromsade ner för Hallandsåsen och andra branta backar. mercedesen tror jag bestämt oxå är lika intelligent. Audi tror jag inte har denna koppling mellan lutningsmätare och växellåda.
Jodå, DKW har den funktionen också. Men nerför Hallandsåsen (med farthållaren aktiv) så börjar bilen bromsa. Då deaktiverar jag farthållaren och paddlar ner till typ 5:an för att inte förlora kortet.

Med farthållaren i så funkar det ju så på dom flesta bilar med automatlåda. Men funktionen att dutta lite på bromsen nör man kör i nerförsbacke utan farthållare i och att växellådan då växlar ner fanns i ala fall inte på A6 allroad. Det har jag prövat.
BMW-n växlade ner, köade farten ändå och man tryckte på bromsen så växlade den ner ett par växlar till för att öka motorbromsen. Växlade upp igen om man duttade till på gasen.

Guran wrote:
Audi A5 SB wrote:Guran wrote:Audi A5 SB wrote:Jag använder bara paddlarna i mycket långa och branta nedförsbackar (läs: E6 norrgående nedför Hallandsåsen). I övrigt bara tramsigt om man har en bra bil.
Med hobbybilen är det dock lite annorlunda, men av vissa skäl tänker jag inte gå in på varför;-)
Med min BMW räckte det med att trycka lite på bromsen så växlade lådan ner och motorbromsade ner för Hallandsåsen och andra branta backar. mercedesen tror jag bestämt oxå är lika intelligent. Audi tror jag inte har denna koppling mellan lutningsmätare och växellåda.

Jodå, DKW har den funktionen också. Men nerför Hallandsåsen (med farthållaren aktiv) så börjar bilen bromsa. Då deaktiverar jag farthållaren och paddlar ner till typ 5:an för att inte förlora kortet.
Med farthållaren i så funkar det ju så på dom flesta bilar med automatlåda. Men funktionen att dutta lite på bromsen nör man kör i nerförsbacke utan farthållare i och att växellådan då växlar ner fanns i ala fall inte på A6 allroad. Det har jag prövat.
BMW-n växlade ner, köade farten ändå och man tryckte på bromsen så växlade den ner ett par växlar till för att öka motorbromsen. Växlade upp igen om man duttade till på gasen.

Hm, vad jag kan komma ihåg så hade min DKW "Alla vägar" den funktionen - men det blev bara en nedväxling vid dutten på bromsen. Men jag kan ha fel. Får kolla hur det är med min nuvarande DKW, men det sannolika svaret är att den inte gör detta. Däremot övergår den från frirullning till motorbroms om man hinner upp en bil eller kör in i en vägsträcka med reducerad fart. Men den växlar nog inte ner...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.