Nya bilar med start knapp istället för nyckel

58 inlägg 0 nya
Nya bilar med start knapp istället för nyckel

Kan man putta eller dra igång en bil med start knapp istället för nyckel som äldre bilar har måste man då hålla den intryckt ??

Minns på när folkvagnen kom med startnyckel, mot som tidigare nyckel plus startknapp. Det sågs som ett framsteg då. Nu är det status med startknapp i nya bilar...

Har aldrig haft behov av att putta/dra igång någon bil med startknapp, men trycker man till en gång på startknappen UTAN att hålla foten på bromsen så slår man på tändningen på dom bilar jag testat.

Finns nog inte många bilar idag som går att putta igång när de flesta har automatlåda oavsett startknapp eller nyckel.
Och man kan ju fråga sig varför? Det är ju enklare med startkablar eller att se till att bilen blir ordentligt servad.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Diskussionerna har varit många kring huruvida det är möjligt att putta/bogsera igång en bil med startspärr som våra bilar har sedan iaf. 20 år tillbaka. Ni vet chipet i nyckeln ska läsas av antennringen runt nyckellåset.

På min bil, som förvisso inte går att bogsera igång ändå pga. automat, så sätter man nyckeln i ett hål där man hör nån servomotor som gör något och det klickar till. Sedan kan jag trycka kort på startknappen för radioläge eller långt tryck för tändningsläge. Men detta sker ju elektriskt, så frågan är hur det ska gå till även om jag hade haft manuell låda. Laddar generatorn när tändningen är avstängd? Jag måste ju få 12v för att kunna aktivera tändningsläget. Min gissning är att man nog ska använda sig av startkablar istället.

Bra fråga som jag inte tänkt på.
Men både på BMWn och Swiften måste man hålla ner kopplingen för att starta.
Men det kan ju vara för att startmotorn ska gå runt, och det går att dra igång med kopplingen uppe.
Nyfiken som man är ska jag prova nån dag.

Kan man putta igång en bil med automat låda?
Kan ju inte vara många själar som köper en bil där man får obehaget att växla själv idag.

Äldre bilar med automat går att dra igång, men man måste upp i hög fart, så nej, putta igång en bil med automat går inte.

HT19 - det är nog flera än du tror...

HT19 wrote:
Kan man putta igång en bil med automat låda?
Kan ju inte vara många själar som köper en bil där man får obehaget att växla själv idag.

Jag har haft körkort sedan 2001 och alla bilar jag har haft har varit manuell, men nu för första gången i mitt liv har jag köpt med Automat och det är så mycket smidigare och skönare att köra. Speciellt i tung stadstrafik med köer och stopp vid trafiklysen. Visst har jag kört automat flera gånger under åren, men då bara vid bilhyra. Nu har jag äntligen en egen med Automat. Kommer aldrig gå tillbaka till manuell. Aldrig!

Men sen går vi ju mer och mer mot elbilar också oavsett vad man tycker om den saken och alla elbilar är väl automat?

- Peugeot 308 SW GT -2019

Det finns elbilar med växellåda också, men de är inte så vanliga. Läste om någon nykonstruerad med hel- och halvfart där det var ett sätt att få bredare register att använda.
Till vardags har även jag börjat föredra automat med adaptiv farthållare eftersom det finns allt fler bilar på vägarna. I min pickup hade jag gärna haft manuell då den växlar väldigt sent till sista växeln.

L. Mäkinen wrote:
Det finns elbilar med växellåda också, men de är inte så vanliga. Läste om någon nykonstruerad med hel- och halvfart där det var ett sätt att få bredare register att använda.
Till vardags har även jag börjat föredra automat med adaptiv farthållare eftersom det finns allt fler bilar på vägarna. I min pickup hade jag gärna haft manuell då den växlar väldigt sent till sista växeln.

Hel och halvfart? Känns meningslöst om du frågar mig (utan att alls vara insatt).
Känns som att antingen har man manuell med 5-6 växlar eller så har man Automat.

Men automatbilarna går ju ändå växla "manuellt" med också med paddlarna på ratten. Har testat det några gånger och kommit fram till att det inte direkt ger något vid vardagskörning, men att möjligheten finns är ändå bra.

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:
L. Mäkinen wrote:Det finns elbilar med växellåda också, men de är inte så vanliga. Läste om någon nykonstruerad med hel- och halvfart där det var ett sätt att få bredare register att använda.
Till vardags har även jag börjat föredra automat med adaptiv farthållare eftersom det finns allt fler bilar på vägarna. I min pickup hade jag gärna haft manuell då den växlar väldigt sent till sista växeln.
Hel och halvfart? Känns meningslöst om du frågar mig (utan att alls vara insatt).
Känns som att antingen har man manuell med 5-6 växlar eller så har man Automat.
Men automatbilarna går ju ändå växla "manuellt" med också med paddlarna på ratten. Har testat det några gånger och kommit fram till att det inte direkt ger något vid vardagskörning, men att möjligheten finns är ändå bra.

Nu var det elbilar Mäkinen skrev om, där har jag oxå läst, i TV, om nån modell som skulle utrustas med en tvåväxlad låda. Undrar om det inte var nån suv-aktig modell.

Guran wrote:

Nu var det elbilar Mäkinen skrev om, där har jag oxå läst, i TV, om nån modell som skulle utrustas med en tvåväxlad låda. Undrar om det inte var nån suv-aktig modell.

Jo jag förstod att det handlade om elbilar.

I och för sig, om man snackar större tyngre bilar, som terrängfordon eller liknande så kan jag se vitsen med växel på elfordon förutsatt att det ger mer kraft än vanligt om man vill köra i kraftig terräng.

Tänker på gamla lastbilar t.ex. (kanske är så än idag?) som hade hög och låg växel på flera växlar. T.ex. om de har fullastad bil plus släp och ska upp för en brant backe.

- Peugeot 308 SW GT -2019

När jag tänker efter kan det ha varit en tvåväxlad automat i elbilen.
Mängden växlar har man för att hålla motorn inom sitt effektiva område. Finns ju ingen anledning att ha massor av växlar bara för sakens skull. Har man ett brett vridregister kan man ju ha färre växlar.

Läste om nån gigantisk 20 tals bil, den hade 2 växlar. Man startade/åkte normalt alltid på 2an, 1an användes endast om man skulle starta i en brant backe.

Rimac C2 (hypercar) har två växlar i växellådan på bakaxeln.
http://www.rimac-automobili.com/en/hypercars/c_two/

Power to the people

De flesta amerikanska bilar fram till 1960-talet hade treväxlad låda där tvåan var normal växel som man även startade på, trean var motorvägsväxel och ettan användes för exceptionella förhållanden!
Det fungerade ju bra med motorer som drog från 400 r/m.
"Nothing beats cui"!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

HT19 wrote:
Kan man putta igång en bil med automat låda?
Kan ju inte vara många själar som köper en bil där man får obehaget att växla själv idag.

Personligen avskyr jag "gummibandskänslan" samt distanseringen i körning som uppstår med många automatlådor. Men visst kan det vara skönt om man skulle spendera dagarna med stadskörning. Turligt nog gör jag inte det.

Lite OT men T.M.G.P.S. (The Manual Gearbox Preservation Society) hade inte helt få medlemmar sist jag kollade ;)

Desmoholic wrote:

Personligen avskyr jag "gummibandskänslan" samt distanseringen i körning som uppstår med många automatlådor.

Lust att vidareutveckla detta? Jag äger två bilar med automat. Den ena har lockup på 3-4-5-6, den andra är en DSG där växlarna ligger med stängd koppling från bilen rullar i princip. Jag vet ingen bil idag med slirande gummibandskänsla, men du kanske avser 90-tals bilar?

FXX - har du kört en Toyota hybrid - t ex en Yaris HSD.... Där finns det gummibandskänsla minsann....:) Men f ö håller jag med dig när det gäller lådor av momentomvandlartyp och DSG-typ.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.