Moderna navigationssytem i moderna bilar

59 inlägg 0 nya
Moderna navigationssytem i moderna bilar

I tråden https://www.vibilagare.se/nyheter/viktigaste-sakerhetsfunktionen-enligt-svenskarna finns det en radda kommentarer som sannolikt påvisar att skribenterna har föga kunskap om hur en modern och uppkopplad bilnavigator fungerar.

Således är det här och nu dags att sortera ut detta - och om man har avvikande åsikter torgföra desamma.

Min bils inbyggda navigation har ständig uppkoppling mot nätet och ger mig en kartbild och information om trafikläget i realtid. Den ger mig även tips om hur man undviker stopp i trafiken genom att välja en förbifart.

Uppstår det en kö, så får jag instruktion i realtid om detta ca 1 km innan jag nått kön. Är en väg avstängd (t.ex. p.g.a. en olycka) får jag förslag om en omväg som sparar tid.

Vägarna jag kör på är ständigt uppdaterade - det är således inte något "gammalt kartmateriel" som körningen baseras på.

Dessutom får jag i realtid varningar för dåligt väder (störtskurar som exempel).

Så nu kommer frågan: När behöver man AA eller Waze? Jag har AA och det är ett rejält nerköp jämfört med bilens navigation (kartan är mikroskopisk jämförelsevis).

Naturligtvis pratar jag med mitt navigationssystem - "Navigera till - Hotell XX i ZZ" funkar utmärkt.

Jag har inte heller förstått storheten av AA och Carplay i moderna bilar. I en halvgammal snikutrustad bil man köpt begagnad och inte kunnat välja själv vad som ska med kanske jag kan förstå det. Men jag har aldrig haft det och aldrig saknat det, mina 3-4 sista bilar har haft alla dess funktioner inbyggda och det måste såklart vara både smidigare och säkrare.
Sen om jag förstått det hela rätt måste man plugga in med sladd för det ska fungera? Bara där tröttnar man ju.....känns ju inte fullt modernt....

Ja det är väl som vanligt att man får vad man betalar för.

Håller man till i det lägre budget segmentet får man nog räkna med en sämre och äldre lösning om man har nav.

För egen del så använder jag bilnavigatorn ytterst sällan och ofta har jag redan lagt in en rutt hemma i soffan på waze som jag då speglar i CarPlay när jag åker iväg.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nä, jag har svårare och svårare att begripa det där med AA. Man snackar med bilen. Ber den sänka/höja temperaturen. Byt kanal på radion. Sätt på Spotify. Navigera hit eller dit.

Jag har en sådan där snikutrustad bil som saknar inbyggd nav.
Skulle aldrig lägga till för att få det inbyggt, nu vet jag inte priset på MB men på en BMW har det kostat runt 20.000kr + rejält ökad sannolikhet för inbrott och stöld av utrustningen.
Nu kopplar jag in telefonen med en sladd, Framförallt för att få ström i telefonen och kunna lyssna SR play eller Tidal, navigeringen funkar mer än tillräckligt bra för de få gånger jag har behövt hitta någon stans.
Men vem vet kommande bil kanske har inbyggd navigator, men det är inget som avgör bilvalet.

Guran wrote:
Jag har en sådan där snikutrustad bil som saknar inbyggd nav.
Skulle aldrig lägga till för att få det inbyggt, nu vet jag inte priset på MB men på en BMW har det kostat runt 20.000kr + rejält ökad sannolikhet för inbrott och stöld av utrustningen.
Nu kopplar jag in telefonen med en sladd, Framförallt för att få ström i telefonen och kunna lyssna SR play eller Tidal, navigeringen funkar mer än tillräckligt bra för de få gånger jag har behövt hitta någon stans.
Men vem vet kommande bil kanske har inbyggd navigator, men det är inget som avgör bilvalet.

Mercedes erbjuder 2 olika nivåer av Nav, dels en lägre prissatt enklare variant samt den stora Command, den kostar lite mer med kommer med en hel del andra funktioner på köpet.
Jag tycker nånstans att dessa nya moderna bilar med stora skärmar känns halvfärdiga om det saknas uppkoppling samt nav m.m......

mso 1000 wrote:
Ja det är väl som vanligt att man får vad man betalar för.
Håller man till i det lägre budget segmentet får man nog räkna med en sämre och äldre lösning om man har nav.
För egen del så använder jag bilnavigatorn ytterst sällan och ofta har jag redan lagt in en rutt hemma i soffan på waze som jag då speglar i CarPlay när jag åker iväg.

Men med en uppkopplad bil så lägger jag rutten i Mobilen hemma, sen trycker bara "dela" med bilen så är rutten i bilen när jag sätter mig sen. Eller om jag har ett möte inlagt i kalendern och sätter mig i bilen så får jag frågan om bilen ska navigera mig till mötet? Trycker jag då ja, så går navin igång med mötet som slutmål. Supersmidigt.

Men visst är det som du skriver Mso, man får vad man betalar för......och då är ju frågan, blir det lägre priset alltid billigare? Eller är det kanske så att ibland blir det billigare med högre pris, för mervärdet överstiger merkostnaden?......

Guran wrote:
Jag har en sådan där snikutrustad bil som saknar inbyggd nav.
Skulle aldrig lägga till för att få det inbyggt, nu vet jag inte priset på MB men på en BMW har det kostat runt 20.000kr + rejält ökad sannolikhet för inbrott och stöld av utrustningen.
Nu kopplar jag in telefonen med en sladd, Framförallt för att få ström i telefonen och kunna lyssna SR play eller Tidal, navigeringen funkar mer än tillräckligt bra för de få gånger jag har behövt hitta någon stans.
Men vem vet kommande bil kanske har inbyggd navigator, men det är inget som avgör bilvalet.

Idag (eller möjligen imorgon) blir det nog svårt att köpa en MB, BMW eller Audi som inte har nav som standard.

https://www.audi.se/se/web/sv/models/a6/a6-avant/bygg-bestall-din-audi.html

Eftersom, vad jag vet, alla laddbara bilar har Navi som standard så tror jag med det snart blir svårt köpa bil utan Navi och uppkoppling.

Henrik
Jag kan göra detsamma med mobilen, ruttplanera i Waze, Apple eller Google Maps och bara sätta mig i bilen, koppla upp och så har man rutten.
Jag har en navigator i min bil men den är inte bättre än Waze.

Med Waze får jag inte bara varning för köer eller dåligt väder men även varningar för ifall det är en tillfälligt avstängd väg, om det är någon bil som står i vägrenen, ifall det är en mindre olycka, etc.

Jag håller med Guran.
Jag skulle aldrig lägga en spänn extra på inbyggd nav när spegling av telefonen fungerar så bra som den gör.
Nu råkade orginal nav bara följa med i paketet.
Spottyfy drar ju igång musiken på skärmen via bluetooth innan startmotorn snurrat färdigt.
Jag kopplar sällan in kabeln och carplay vid dom vanliga dagliga körningarna utan bara om jag skall en längre sträcka.

Jag förstår samtidigt ni som ligger efter vägen i yrkets vägnar då måste det vara guld värt med det ni beskriver.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Var får dessa moderna navigatorer information om problem ifrån? Skickar bilen meddelande till Stuttgart om att torkarna startat snabbläge så att övriga MB-förare informeras?
Jag använder Waze till och från jobbet eftersom folk i allmänhet verkar ha svårt att köra bil. Det är förstås inte optimalt med sladd, men jämfört med navin i KIAn och Skodan är det en lindrig plåga. Skodan envisas med att vräka ur sig en massa trams om avsmalnande vägar som inte är relevant.

Just Waze är väldigt bra, då det ger möjlighet till att rapportera när någon annan gjort fel på vägarna.

Power to the people

Tror AA kommer bli som waze så småningom, nu vet ju Google vilka som har AA igång och var det går långsammare än skyltat etc, idag rödmarkerade AA 5km på motorvägen och jag svängde av innan.
När jag passerade över motorvägen lite längre fram såg det nästan ut att vara stopp så jag tjänade lite tid på att runda.

L. Mäkinen wrote:
Var får dessa moderna navigatorer information om problem ifrån? Skickar bilen meddelande till Stuttgart om att torkarna startat snabbläge så att övriga MB-förare informeras?

Ingen aning, men det är flera källor tror jag. Idag dök det upp att det var en avstängd väg (Arboga) som poppade upp som "Upphörd avstängning" och "Avstängd" med jämna mellanrum. Sannolikt är det källor som Trafikverket, Google och SMHI (m.fl.) som loggas.

Om det är officiella webplatser som ska ge informationen så finns det lite väl mycket eftersläpning. Google äger ju Waze så de får information av oss som använder den appen. Bara sjunkande hastighet räcker inte för att ge vettig trafikinformation. Det är ganska skönt att få veta att ett hinder är 500 meter bort i form av ett strandat fordon så man inte börjar leta alternativ väg när man nästan passerat problemet.

Ni delar löpande med Er info till google om ni inte kört en opt-out i Google Maps, saker såsom hastighet, antal enheter som rör sig i samma område osv samlas löpande in.
Varför tror ni att Google har järnkoll när Ica Maxi har som mest besökare?

Visst är bilens infotainmentsystem grymma när dom är nya och fräscha, men det känns som biltillverkarnas förmåga att underhålla systemen har varit rätt dåliga historiskt.
Det kommer nog att ändras hoppas jag.

Carplay finns som trådlöst på några få modeller men jag har inte sett någon mening tills förrän nu när QI laddare är standard på de flesta bilarna.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny wrote:
Ni delar löpande med Er info till google om ni inte kört en opt-out i Google Maps, saker såsom hastighet, antal enheter som rör sig i samma område osv samlas löpande in.
Varför tror ni att Google har järnkoll när Ica Maxi har som mest besökare?
Visst är bilens infotainmentsystem grymma när dom är nya och fräscha, men det känns som biltillverkarnas förmåga att underhålla systemen har varit rätt dåliga historiskt.
Det kommer nog att ändras hoppas jag.
Carplay finns som trådlöst på några få modeller men jag har inte sett någon mening tills förrän nu när QI laddare är standard på de flesta bilarna.

Det stämmer, det är bl.a. därför som Googles navigation fungerar så bra m.a.p. just trafikläget. Det var bl.a. därför som jag skippade inbyggd nav i förra DKW:n. Till MB:n fick jag naven på köpet och upptäckte då hur överlägsen den är Google och AA. Det enda som min nav saknar är visning av exakt fart, men nu när jag vet deviationen i min hastighetsmätare, så är det inget problem.

En toppenfunktion är att man får ett röstmeddelande ca 1 km före en kö (om man nu har ljudet aktiverat). F.ö. så är även t.o.m. stoppljus markerade på kartan. I nedanstående bild är köer rödmarkerade och man kan se hur mycket försenad man blir.

Moderna navigationssytem i moderna bilar

Finns nog ngn databas i bakgrunden för slår man på wifidelning på telefonen så har Kian det också.
Forden plockar det via Fordappen i telefonen och för över det till bilen.
Jag har alltså inbyggd nav i båda bilarna men föredrar trots allt AA eftersom man kan prata klartext med den.
Först frågar man tex hur länge har Hornbach öppet och får svar, sedan kan man bara peka på en knapp och navigera dit.
Vet man att det är öppet så är det bara att säga navigera till Hornbach.

Jag tycker det är underbart att slippa ange adresser numera, mycket mer intuitivt att ange ett företagsnamn eller liknande. Självklart funkar adresser också.

Jag kan också bara säga vart jag vill, utan att ange adresser ("Navigera till Hornbach"). Däremot kan jag ju inte få svar på hur länge Hornbach har öpppet... Sen täcker kartbilden i AA bara ca 50% av skärmen på min bil.

I min bil är det direktuppkoppling mot internet som gäller (således finns det ett "gratis" sim-kort i bilen, vilket även används vid haveri eller nödsituation för att ringa)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.