Vi Bilägares forum

Kommer 800V bli standard?

Kommer 800V bli standard?

Vad tros?

Först på banan till kunder var ju Porsche Taycan.

Nu kommer Ioniq 5, snart KIA EV6 och sen vart det väl på gång ifrån Kina läste jag om.

För normala applikationer har 800V fördelar gentemot det vanliga 400V, som att man kan använda tunnare kablage, man får mindre förluster och man kan plocka ut/mata högre effekter under längre tid.

Detta innebär i teorin lägre vikt, bättre effektivitet, jämnare prestanda och snabbare laddning.

Om det görs rätt, vill säga.

Kommer det bli en standard? Varför? Varför inte?

2021-07-24 18:34
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Kommentarer

Onekligen blir dom lättare med 800V system.
Den Ioniq5 jag beställt är 200kg lättare än en likvärdigt utrustad VW GTX.
Bilarna är likvärdiga i storlek, har två motorer och massa extrautrustning.
Ca. 2 ton tjänstevikten kontra 2,2 ton.
Den laddar även betydligt snabbare enligt rapporter från Norska ägare av Ioniq5.
Nedan en rapport från en som kört till Toscana med sin I5

”Litt kommentarer til spørsmål:
Vi tok noen korte stopp kombinert med lading. Det gjorde at vi utnyttet bilens styrker maksimalt, mener jeg. Lå jevnt i 120-130 i fart, stoppet etter varierende lengde for å lade, +/- 25 mil i snitt tenker jeg, for å ta en kaffe etc. Bilen ladet kjappere enn oss når vi tok pause, og vi fylte helt opp bare på kvelden i forbindelse med overnatting. Forbruket lå fra 19,5 til maks 25 på motorveiene - ladet til sammen 9 ganger hvorav enkelte varte i bare fem minutter.
Så mange elektriske ID 4/Audi nedover, og de jobbet i motsetning til oss mye med å utnytte maksimal rekkevidde og lå derfor godt under fartsgrensen mange steder. Vi kjørte isteden en morsom bil på motorveien. Mange misunnelige blikk ved ladestolpene! Flere trodde ikke det de så sammenlignet med sine tyske biler.”

Så onekligen är 800V systemet en klar styrka.

2021-07-24 20:52
Guran

Ja, 800V-system lär vi se mer av. För tunga fordon kan det bli tal om högre spänning, men det finns en begränsning vid 1500V DC (då det fortfarande benämns som lågspänning).

2021-07-27 19:01
Power to the people

Guran
"Onekligen blir dom lättare med 800V system.
Den Ioniq5 jag beställt är 200kg lättare än en likvärdigt utrustad VW GTX.
Bilarna är likvärdiga i storlek, har två motorer och massa extrautrustning.
Ca. 2 ton tjänstevikten kontra 2,2 ton."
Har nog andra orsaker än 800V system. Man sparar nog inte 200kg enbart med klenare kablage.

2021-09-18 16:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre