IIHS har testat några bilars adaptiva farthållare samt filhållningsassistent

45 inlägg 0 nya
IIHS har testat några bilars adaptiva farthållare samt filhållningsassistent

Helt klart ett, fortfarande, svårt område och att ta fram tillförlitliga testetoder med betygsättning kommer vara än svårare.

http://www.iihs.org/iihs/news/desktopnews/evaluating-autonomy-iihs-examines-driver-assistance-features-in-road-track-tests

Intressant! Men ja tekniken är ju ännu i sin linda. Sådana här system bör ju nästan fungera så pass bra att alla får högsta betyg, för att man ska kunna säga att den är mogen.

Det är därför bland annat Volvo säger att det är ett Stöd. Du kör, du har ansvar och bilen hjälper till i den mån den kan.
Vissa tycks tro att dessa system är självkörande...
Men därmed inte sagt att det inte är bra. Jag har aldrig varit så lite trött som nu när bilen kan köra långa sträckor åt mig. En hand på ratten, övervaka och var beredd att ta över. Inget mera finlir för att kompensera vindar, lutningar, svängar... Lite som adaptiv farthållare. Lita inte på den, men vad skönt det är ändå.

Skall vi vänta på att nya funktioner redan ifrån början skall betraktas som "mogna" - ja, då lär vi få vänta. Visst finns det brister i vissa situationer hos t ex adaptiva farthållare idag men fördelarna är så mycket större så jag skulle absolut inte vilja vara utan.

Eller hur. Bara det kommuniceras tydligt att det är ett Stöd, inte en ersättare. Tesla har väl kanske där...inte riktigt varit tydliga med det... Dessutom rätt intressant att Teslorna i testet var de enda som körde på bilen i högre hastighet.

Xanthopteryx wrote:

Men därmed inte sagt att det inte är bra. Jag har aldrig varit så lite trött som nu när bilen kan köra långa sträckor åt mig. En hand på ratten, övervaka och var beredd att ta över.

Ärligt talat så tycker jag att det jobbiga med att köra långa sträckor är att hålla uppe koncentrationen, inte att styra bilen. Väljer man bilar med bra riktningsstabilitet och som inte är så sidvindskänsliga, så krävs det inte så mycket styrinput för att hålla kursen
Ska dessa hjälpsystem vara något för mig så måste jag kunna släppa koncentrationen på vägen. Alltså minst Level 3.

Har du provat längre sträckor? Att slippa lägga energi på de korrigeringar som alltid behövs (vägen är ju som bekant sällan rak) och kunna fokusera på det som händer runtom gör åtminstone mig mindre trött.

Har testat lane-assist i en Seat Leon och Opel Astra. Det var rätt stor skillnad på hur jag upplevde att det implementerats.
Det var tydligare men lite ryckigare på Leonen medans Astran där tänkte man knappt på det.

Astran hade även adaptiv farthållare, men kände mig aldrig helt överens med den, tror man måste använda den mer och börja lita på den innan jag kan slappna av.

Men just lane-assist tycker jag är suveränt när man väl vant sig.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Xanthopteryx wrote:
Har du provat längre sträckor? Att slippa lägga energi på de korrigeringar som alltid behövs (vägen är ju som bekant sällan rak) och kunna fokusera på det som händer runtom gör åtminstone mig mindre trött.

Ska jag erkänna att jag inte har, men de jag har testat av dessa system (VW:s och BMW:s) var så värdelösa på att hålla bilen i rätt fil att jag hellre rattar själv. Har dock inte testat Volvos och MB:s system, som ju fick ganska bra omdöme i testet ovan.

Visst är vägen sällan rak, men min bil är mycket spårsäker i långa kurvor så det behövs ändå ganska små rörelser för att hålla kursen. På Golfen jag hyrde i somras hade dock lane keep assist varit trevligt, eftersom den krävde ständiga styrkorrektioner.

Jag tycker nog min line accist fungerar bra så länge man ligger i en fil.
Inget vingel utan man ser ratten röras nån mm och bilen håller sig i centrum av filen.
Filmade 45 sekunder på E4 med krokig väg utan att hålla i ratten fast man inte får det.
Efter ca 20 sekunder plingar det och texten ta över körningen och efter ca 40 sekunder tutar en annan ton och några sekunder senare en bromspumpning.
Men det finns brister tex där det blir två filer eller tvärt om.
Eller otydliga linjer.
Vanesak och man lär sig svagheterna.
Och som sagt ett hjälpmedel är det.

https://youtu.be/IyMuWOrVUPo

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Adaptiv farthållare på Skoda fungerar utmärkt, perfekt och enkel att anpassa avståndet man vill ha. Fungerar även under 30km/h.
Deras Lane Assist är verkligen en assist och inget självstyrande.
Tagit tid att vänja sig. Att sitta och hålla i en ratt som är trögstyrd är trixigt i början.
Efter att tag så slappnar man av och bilens line assist och jag själv samarbetar my ket bra.
Styr med väldigt korta och väldigt få rattstyrningar. Att köra om, blinka ut svänga över och sedan slår line assist in väldigt bra när man kommit över i andra filen.
Tillsammans med blindspot/döda vinkelnvarnare så tycker jag att man har rätta verktygen för att köra mer avslappnat.

Som sagt det är bara en assist och inget självkörande.

Tvärbytte bil. Köpte en utan vare sig adaptiv farthållare eller filhållningsassistent, men stabil, tyst, bra säten, välljudande ljudanläggning och bränsledriven värmare. Men bilen kan parkera själv, men det gör man betydligt snabbare och exaktare själv. Saknar faktiskt inte något av systemen, inget rattryckande, plingande när man släpper ratten eller annat ståhej. Bara att tanka och köra och gaspedalen är den högra, om någon skulle ha glömt det.

Guran wrote:
Tvärbytte bil. Köpte en utan vare sig adaptiv farthållare eller filhållningsassistent, men stabil, tyst, bra säten, välljudande ljudanläggning och bränsledriven värmare. Men bilen kan parkera själv, men det gör man betydligt snabbare och exaktare själv. Saknar faktiskt inte något av systemen, inget rattryckande, plingande när man släpper ratten eller annat ståhej. Bara att tanka och köra och gaspedalen är den högra, om någon skulle ha glömt det.

Häftigt Guran , hoppas du använder vanliga farthållaren och inte pendlar mellan 80-95.
Och visst blir man vansinnig av allt tut o pling.
Blev det en råoljemotor?

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Guran wrote:Tvärbytte bil. Köpte en utan vare sig adaptiv farthållare eller filhållningsassistent, men stabil, tyst, bra säten, välljudande ljudanläggning och bränsledriven värmare. Men bilen kan parkera själv, men det gör man betydligt snabbare och exaktare själv. Saknar faktiskt inte något av systemen, inget rattryckande, plingande när man släpper ratten eller annat ståhej. Bara att tanka och köra och gaspedalen är den högra, om någon skulle ha glömt det.
Häftigt Guran , hoppas du använder vanliga farthållaren och inte pendlar mellan 80-95.
Och visst blir man vansinnig av allt tut o pling.
Blev det en råoljemotor?

Använder vanliga farthållaren, som nu mer är en spak :) men inte behövs den för att kunna hålla jämn fart, då sysslar man med andra grejer än bilkörning. Och självklart råoljemotor med dubbla turboaggregat och rejält vridmoment.

Guran jag tycker alla alltid skall använda farthållaren på landsvägen.
Alla som inte använder farthållaren pendlar i hastighet fast dom inte tror det.
Några km upp och ner och dragspelseffekten i tredje bilen eller femte ger så otroligt stor effekt för den sista.
Trodde alla fattade det.
Nä använd farthållaren.

20” och spak med dubbelturbo.
Inte utan man blir nyfiken på vad du har för ny vagn på uppfarten Guran.

Och visst är det bra med spak ;)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Guran jag tycker alla alltid skall använda farthållaren på landsvägen.
Alla som inte använder farthållaren pendlar i hastighet fast dom inte tror det.
Några km upp och ner och dragspelseffekten i tredje bilen eller femte ger så otroligt stor effekt för den sista.
Trodde alla fattade det.
Nä använd farthållaren.
20” och spak med dubbelturbo.
Inte utan man blir nyfiken på vad du har för ny vagn på uppfarten Guran.
Och visst är det bra med spak ;)

Det där med farthållare och varierad fart köper jag inte. Kör man bil så är det väl ändå inga problem att hålla en jämn fart, brukar vara värre med dom som ofta ämnar att ligga i vägen framför.
Men själva farthållarspaken är faktisk inte så dum, rejäl sak med logisk funktion. Men funkar precis lika bra med knappar på ratten.
Nu var 20” inget jag skulle valt om jag beställt bilen. Denna stod färdigprudad och klar i hallen, å väntade tydligen på mig :) och jag provkörde faktiskt först både 20” utrustad och en med 18” för att försäkra mig att inte komforten blev lidande.

Spak=finger ut utan att släppa grepp.

Knappar= tumme upp på knapp och vridning handled mer eller mindre beroende på hur väl placerad knapp.

Använder man inte farthållaren frekvent ofta fungerar båda bra.

Använder du farthållaren så fort du kommer på en raksträcka är spak överlägsen.
Det fattar man föst när man kör mycket och brukar båda varianterna. ;)

Vad är det för vagn du förvärvat.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nja mso 1000 - jag hade spak på förra bilen och knapp i ratten på nuvarande och jag vill nog säga att det fungerar precis lika bra med knapparna i ratten - i alla fall som dom är placerade i den Golf jag kör. Inga konstiga "vridningar" tycker jag. Och jag är en mycket flitig användare av fartkontrollen - både i förra bilen och nuvarande. Men med adaptiv farthållare så behöver man ju inte heller använda knapparna riktigt lika ofta.

Pi wrote:
Nja mso 1000 - jag hade spak på förra bilen och knapp i ratten på nuvarande och jag vill nog säga att det fungerar precis lika bra med knapparna i ratten - i alla fall som dom är placerade i den Golf jag kör. Inga konstiga "vridningar" tycker jag. Och jag är en mycket flitig användare av fartkontrollen - både i förra bilen och nuvarande. Men med adaptiv farthållare så behöver man ju inte heller använda knapparna riktigt lika ofta.

+10 på det inlägget.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

mso 1000 wrote:
Spak=finger ut utan att släppa grepp.
Knappar= tumme upp på knapp och vridning handled mer eller mindre beroende på hur väl placerad knapp.
Använder man inte farthållaren frekvent ofta fungerar båda bra.
Använder du farthållaren så fort du kommer på en raksträcka är spak överlägsen.
Det fattar man föst när man kör mycket och brukar båda varianterna. ;)
Vad är det för vagn du förvärvat.

Det där med tummande på rattknapp eller pekfigrande på spak är fullständigt oväsentligt och det samma vilket som.
Men jag införskaffade en bil som jag tror är byggd i Bremen alternativt i Finland. En skattesmitarbil, ett hatobjekt här på forumet, den har faktiskt allt av det som vållar debatt om onödigheten av detta och saknar sådant som anses absolut nödvändigt. Ingen adaptiv farthållare, ingen filhållningsassistent. Bara autobroms och något som påpekar att man verkar vara trött. Men stor mängd komfort

Haha Christer du är på + hugget. ;)

Jag kan hålla med till viss del för om man har tolvan på handskarna funkar det med ofta bra med knapp. ;)

Guran. Skattesmitar bil ?
Kör du lastbilstregat med stjärna eller :)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.