Hur fungerar dagens ”logiska”teknik i era ny bilar

37 inlägg 0 nya
Hur fungerar dagens ”logiska”teknik i era ny bilar

Ja hur fungerar det med all bling bling utrustning och säkerhets utrustning och är den lättanvänd eller onödig och värdelös.
Plus och minus får vi höra.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tycker det fungerar bra.
Det plingar sällan och bilen har oftast koll, till exempel på linjer.
Börjar man glida över en linje så motar den varsamt tillbaka. Glider man över mera så durrar ratten.
Börjar man komma för nära framförvarande så tonas sakta en orange bilikon fram i HUD.
Kör bilen själv så påminner den med text och färg på den normalt gröna ratten i HUD och panel - den blir orange och det står att man skall ta över.
Gör man inte det kommer ett blidepling och lyder man inte då så kopplar den ur och jadajada.
Försöker man köra på något blir det ett jädra hallå i högtalarna, och en STOR vit och röd symbol blinkar frenetiskt i HUD (vet ej hur det ser ut på instrumentpanelen). GÖr jag inget, eller bromsar för segt, så nyper bilen.
Döda vinkeln markeras med en orange båge i respektive backspegel. Börjar jag blinka för att byta fil så blinkar den frenetiskt som varning. Bilen skall också styra tillbaka i filen om jag envisas men det har jag inte provat ännu.
Tycker bilen att det är halt (baserat på broms och gas - någon algoritm...) så kommer en varningstriangel med snögrejs, och samtidigt skickas det opp i det berömda molnet till andra Volvoförare med samma system.
ABS, tja, lätt blprbrdr i pedalen, men nästan inte alls, och så låter det lite knorrvlbrldr.
Backar jag på parkering så är sidobackvarmaren (för korsande trafik) ett distingt blingeplingbligepling och så markeras aktuell del på bilen på skärmen med rött.
Backar jag eller framåt så, dessa sensorer är som bilar brukar - beep beep beepbeepbepepepepbeeeeeeeeeeeeeeeee och så blir det olika färger och streck och så beroende på vastånd och vilken sensor e.t.c.
Den har även sidosensorer för detta och då räknar den ut att om jag svänger såhär så kommer stolpen där att träffa på sidan och det blir rött (trots att det inte är en sensor exakt dr stolpen hamnar - det är en fram rakt åt sidan och en bak rakt åt sidan).
Säkerhetsutrustningen, ja, den liksom bara är där upplever jag. Stör inte utan griper in när det behövs.
Samtidigt är den förlåtande så man kan gena i kurvor på landsväg utan att den får spel på mittlinjen.
Velar jag för mycket så tycker den att jag skall ta en fika och guidar till närmsta rastplats.
Parkerar själv är synnerligen skönt vid trånga platser. Har testat ett par gånger och det är himla trevligt att slippa hålla rätt på den där häcken som är alldeles för nära på vänster sida och så den där rutan som egentligen är för liten för att man skall våga sig på med bilar och skit.
Autohold för brmsen funkar klockrent. Tar jag av mig säkerhetsbältet eller stänger av motorn eller väntar för länge (5-10 minuter typ?) så går elektriska handbromsen in.
På med bältet och gasa så släpper den.
Jag behöver inte ta bältet på mig, så kan hoppa in och flytta bilen på till exempel återvinningen, men gör man det för mycket så tycker bilen att nu får det allt vara nog, och så vägrar den att lätta på handbromsen igen tills jag har bältet på mig.
Autohold i mycket brant backe (testade vår båtramt i december) funkar udnerbart bra! Den rullar inte en pillimeter bakåt. Man basar gasar snällt och när det finns dragkraft framåt så rullar bilen bara opp.
Röststyrningen (anser jag också tillföra säkerhet) funkar riktigt bra (så länge inte pladderungen med sin höga ljudvolym babblar och har sig samtidigt).
Numera får man även en checklista när man startar bilen där alla olika delsystem bockas av med en, förhoppningsvis, grön plupp. Bortsett från coolhetsfaktorn :-p så är det skönt att faktiskt se att den Gör en kontroll och resultatet av densamma.

Är det något mer...? Hmm... Kommer inte på något nu.

Önskar aaningens med distinktion mellan knapparna på ratten.
Önskar en tydligare symbol för när bilen har koll på vägmarkeringar och ej - samtidigt kanske det är medvetet då den kanske har mer koll än man tror fastän den inte vill erkänna det? :-p
Har inte så mycket mer negativt faktiskt eftersom att den mest bara finns där i bakgrunden och inte gör så mycket väsen av sig förrän det behövs.

V90 2018.

Nu har jag inte så mycket bling i min bil, kanske rent av saknar lite bling.
Men tycker det fungerar rätt bra. Hade önskat en högre grad av konfigurationsmöjligheter på menyer.

Backkameran är riktigt bra, när bilen är nytvättad och en liten tid därefter. Vid dåligt väder så blir linsen snabbt smutsig då Seat valt en dum placering av kameran (ovanför nummerplåten som sitter lågt monterat i bakre stötfångaren).

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Volvon funkade i stort sett perfekt. Bytt till Kia idag och alla sensorer la av i snöfallet.

@Junkers
Hade du samma typ av varningssystem i Volvon?
Tänker om deras system är mer anpassade/injusterade för kallare klimat och snö.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fler och bättre fungerande i Volvon, det märks att den är utvecklad i sverige.

Man behövde aldrig tänka på dem de bara fanns och fungerade.

Placeringen av sensorena i Volvos SPA-bilar är outstanding!

Power to the people

Heljus automatiken.
På min oct 15-16 var den så pass dålig att jag sällan använde den.
På min 18 så använder jag den hela tiden oavbrutet och det enda är några millisekunders fördröjning efter mötet.
Skulle kunna vara något snabbare men knappast mänskligt.
Det enda är att vid möte med långtradare i backkrön så får man skälv blända av vilket man inland glömmer och får snabbt svar på tal.
Och LED hel/halvljuset är magiskt bra mot det jag haft tidigare och har helt skippat tanken och behovet av extraljus och ej haft någon isbeläggning trots att man läst om det.
Strålkastarspolningen är också nåt man märker ger ett betydligt bättre ljuds vid dyngföre.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

junkers wrote:
Fler och bättre fungerande i Volvon, det märks att den är utvecklad i sverige.
Man behövde aldrig tänka på dem de bara fanns och fungerade.

Det är precis sånt här som inte går att mäta eller jämföra med specifikationer.
Ta min lite enkla exempel med backkamera ovan, på samtliga av VW bilarna så sitter kameran smart monterad i låset medans på Seat ovanför plåten mellan belysningen.
I speccarna står det "backkamera" och samtliga bilar jämförs ofta som "samma" bilar men olika design.

Ni är inte Volvo och Kia samma bil men ändå, spec mot spec säger väldigt lite om verkligheten.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Men en hel del stämmer säkert med det junkers skriver om att Volvon är utvecklad i Sverige, här vet man vad som passar bäst för våra förhållanden.
Det är samma sak med skydd mot älgkrockar.
Det är inte i så många biltillverkande länder det är vanligt med älgar på vägen!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Reverend Benny wrote:
junkers wrote:Fler och bättre fungerande i Volvon, det märks att den är utvecklad i sverige.
Man behövde aldrig tänka på dem de bara fanns och fungerade.
.
Det är precis sånt här som inte går att mäta eller jämföra med specifikationer.
Ta min lite enkla exempel med backkamera ovan, på samtliga av VW bilarna så sitter kameran smart monterad i låset medans på Seat ovanför plåten mellan belysningen.
I speccarna står det "backkamera" och samtliga bilar jämförs ofta som "samma" bilar men olika design.
Ni är inte Volvo och Kia samma bil men ändå, spec mot spec säger väldigt lite om verkligheten.

Nja visst har Skoda en effektiv spolning av kameralinsen för alltid klar bild i back kameran numera.
Seat är spanskt och där är det nog inte samma problem med dyngiga vägar.

Det är ju ingen risk att man råkar glömma bältet i Seaten. Plingandet går upp i falcett om man inte hörsammar den direkt. Men jag brukar ta på mig bältet innan jag släpper handbromsen så det har jag inga problem med.
Annars är det inte mycket teknik som kan strula och kosta massa pengar att laga. Eller teknik som jag behöver överlåta min egna körning till. Jag har ännu inga problem att hålla avstånd till framförvarande eller hålla mig i min fil. Och än är jag inte så gammal och stel att jag inte klarar att vrida på huvudet för att se döda vinkeln som jag lärde mig i trafikskolan. Backsensorerna uppskattar jag dock när jag backar emot en husvägg eller liknande vid parkering.

Får nog instämma där FXX, påminnelsen om bältet gör verkligen sitt jobb.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det är skönt att det går att programmera bort exempelvis bältespåminnare och en hel del andra onödiga påminnelse- och varningssignaler. Räcker att backa med släp en gång för att uppskatta programmeringen :]

SAIK FOR LIFE!

FXX wrote:
Det är ju ingen risk att man råkar glömma bältet i Seaten. Plingandet går upp i falcett om man inte hörsammar den direkt. Men jag brukar ta på mig bältet innan jag släpper handbromsen så det har jag inga problem med.
Annars är det inte mycket teknik som kan strula och kosta massa pengar att laga. Eller teknik som jag behöver överlåta min egna körning till. Jag har ännu inga problem att hålla avstånd till framförvarande eller hålla mig i min fil. Och än är jag inte så gammal och stel att jag inte klarar att vrida på huvudet för att se döda vinkeln som jag lärde mig i trafikskolan. Backsensorerna uppskattar jag dock när jag backar emot en husvägg eller liknande vid parkering.

Det går att missa döda vinkeln ändå, särskilt när folk kör som as. Plötsligt ligger bilen där bredvid som nyss låg ett par hundra meter bakom. Precis som det går att krocka även om man kör försiktigt...
Avståndsvarnaren är faktiskt skönt när man åker i en bil är rätt tyst. Det känns inte att man åker så fort som man gör, och många gånger tänker man kanske inte på att långt avstånd är viktigt även på 50-sträcka. Det är många som inte förstår det...
Testa avståndsvarnare någon längre stund så märker du att även om du är duktig så lär den tändas.

Anders.J. wrote:
Det är skönt att det går att programmera bort exempelvis bältespåminnare och en hel del andra onödiga påminnelse- och varningssignaler. Räcker att backa med släp en gång för att uppskatta programmeringen :]

Det är ju bara backvarnarna man behöver slå av. Resten spelar ingen roll ty det gör sig inte påmint.

Döda vinkeln varnare är något jag som kör hoj uppskattar att bilar har. Nu kanske inte det täcker in alla situationer men har varit nära att bli mosad i Stockholmsköerna ibland då någon bilförare med taskig impulskontroll och stel nacke slänger sig ut i en annan fil.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag är imponerad över i vilken utsträckning Volvo har lyckats behålla taktpinnen efter att det blev nya ägare. Nu när jag numera är anställd (förvisso i eget AB) så kanske det får bli en tjänstebil i framtiden om jag hinner pricka in de förmånliga reglerna för el- och plugin-hybrider. I så fall blir det kanske en V60 som nästa bil om de lanserar vettigare alternativ än dagens T8 som kostar alldeles för mycket.

Vi borde dock få se en V60 med plugin i rimligare prisklasser inom några år.

saabnisse wrote:
Men en hel del stämmer säkert med det junkers skriver om att Volvon är utvecklad i Sverige, här vet man vad som passar bäst för våra förhållanden.
Det är samma sak med skydd mot älgkrockar.
Det är inte i så många biltillverkande länder det är vanligt med älgar på vägen!

Det här resultatet imponerar inte på mig.

Enda bilen som verkligen byggts för älgkrockar var gamla 900 med det svängda taket, om någon annan klarar det bra är det inte för att den byggts för älgkrockar utan för att den är välbyggd, i varje fall där.

Hur fungerar dagens ”logiska”teknik i era ny bilar

Finns det älgar i Kina?

Anders.J. wrote:
Det är skönt att det går att programmera bort exempelvis bältespåminnare och en hel del andra onödiga påminnelse- och varningssignaler. Räcker att backa med släp en gång för att uppskatta programmeringen :]

Kan du inte backa (med släp) utan att bältesvarnaren går in, eller hur menar du?
C5:an tillåter "parkeringskörning", inte förrän man kört iväg börjas pipandet (lampan lyser, men det är tyst), sedan ökar det successivt i volym.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.