Jag undrar hur ni upplever automatisk helljusassistent på olika märken av bilar?
Jag testade det för första gången i helgen på min bil då jag gjorde en nattkörning på så där 50 mil.
Det jag noterade på min Peugeot var att det i det stora hela fungerade riktigt bra och var smidigt. D.v.s den bländade av i rätt tid vid möte och slog på ganska omgående igen efter mötet.
Men! Under vissa delar av resan så var det lite dimma, inte så mycket att det blev jobbigt med helljusen, men ändå dimma. Då fungerade det riktigt dåligt. Den bländade av så sent att bilar började blinka åt mig.
Något annat jag noterade var att när man nyss haft möte och ett kommande möte kommer längre fram med blotta ögat, så slår helljusen på igen eftersom den tycker det är för långt till nästa möte vilket kan få de mötande bilar att undra varför i helsike man slår på helljuset när man har möte om en stund igen.
Men som sagt, majoriteten av sträckan funkade det perfekt och var skönt att slippa tänka på att slå av och på helljuset, men det är långt ifrån perfekt.
På Skoda tycker jag den slår på lite sent eftersom jag själv slår på när bilen knappt passerat, alltså väldigt tidigt.
I kurvor fungerar det utmärkt, back krön upp/ner fungerar det utmärkt också.
Dimma upplevde jag inte det problemet.
Raksträcka med långt emellan har jag inte upplevt problem.
Det problem jag upplevt är på E20 Norrgående Göteborg är att den slår av VÄLDIGT SENT. Det är dubbla mitträcke med mellanrum och hela lutande/småkurvig väg
Sensorn ser/känner av den andra bilen sent eller på ett dåligt sätt.
Det är ett hjälpmedel som jag tycker om.
Vi får inte glömma att mycket av dessa är assistaner och inget fungerande ersättande system.