Adaptiv farthållare - vilka objekt kan den följa? Berätta gärna!

12 inlägg 0 nya
Adaptiv farthållare - vilka objekt kan den följa? Berätta gärna!

I går upptäckte jag av en slump en lite intressant sak.
Hamnade bakom en cyklist. Personen cyklar inte mitt i körbanan utan till långt till höger höger (men ändock i vägen för bilen så att säga eftersom vägen var smal just där). Absolut inget fel i det måste tilläggas - personen cyklade exakt som sig bör och helt inom lagens och förnuftens gränser!
Men nu till det intressanta: Bilens adaptiva farthållare låste på cyklisten!
Jag fick dock ingen cyklistsymbol i rutan utan en bil som vanligt :-p
Och den följde så snällt efter i runt 25 km/h och när cyklisten saktade farten inför en rondell så saktade även bilen in farten.

Det var en överraskning för mig! Har ännu inte testat med en gående men det är nu inplanerat som försök så fort tillfälle ges.

1. Vilka föremål kan er bil följa?
2. Vilka föremål fungerar inte?
3. Vilken bilmodell har ni?

1. Lastbil, släpvagn, personbil och cyklist fungerar uppenbarligen för mig.
2. Inte märkt något än. Men skall testa gående och motorcykel/moped.
3. Volvo V90 2018.

1. Ja min octavia reagerar på cycklar.
Och ett par ggr har bilen bromsat för cycklister som vinglat prisis i kant med kör området.

Däremot läste jag att i nåt test att vissa bilar inte tar en mc till exempel.
Livsfarligt och då känner man ännu mer att man måste ha ögon i nacken när mcn skall fram.
Halvdana funktioner för att få text i brochyrer borde vara förbjudna.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lite avstickare apropå bromsa in men i dag fick jag faktiskt en autobromsvarning och ett ytterst kort nyp från AEB.
Låg bakom en släpvagn i uppförsbacke i stadsområde och den skulle svänga höger varpå den saktade in och jag släppte gasen. När den så börjat svänga så gasade jag på (framförhållning helt enkelt eftersom jag visste att när jag väl kommer närmre så har den svängt undan helt) och då tjöt det till och ett jättekort nyp på bromsen gick in från bilen innan den släppte och jag gasade vidare.
Har satt AEB att reagera tidigt och det här var då ändå första 'falsklarmet' jag har fått, och det var ju ändå helt logiskt då jag gasar mot en bil som bromsar (och min bil kan ju tyvärr inte veta att den framförvarande har för avsikt att svänga - när kommer den så kallade intelligensen tro?). Det var helt klart intressant att se hur den gjorde som det är tänkt: Ingriper först i sista stund och inte mer än vad som behövs. Det var ju bara ett kort nyp och sedan släppte den.
Härligt att se att tekniken faktiskt finns aktiv där bakom. Den gör ju liksom inget väsen av sig annars.

Det enda jag förutom era erfarenheter har, är att adapitva farthållaren följde en MC på 2+1 väg mellan Karlstad och Kristinehamn, på 100 km/t väg utan problem. Har en Volvo XC60 D4 2017.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Precis som för mso 1000 så reagerar min (Golf) föga förvånande också för cyklister. Är rätt säker på att det är likadant för MC.

Den kan följa både det ena och det andra - tills den slutar fungera efter åtta år i regn, rusk, slask, snö +30 och -30 och då du har slappnat av i falsk trygghet så trycks du in i rumpan på framförvarande. Skit i den och håll ögonen på vägen istället.

.

Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Varför skulle den sluta fungera i regn, rusk och slask?

Klarsynt är nog inte speciellt klarsynt vilket vi sett i flera inlägg - däremot väldigt Anti mot det mesta utom att manipulera sin egen bils avgasrening. Och åter så framgår det med all önskvärt tydlighet att denna "klarsynta" person inte har den minsta kunskap och erfarenhet av det han så djupt hatar. Och han tror uppenbarligen att t ex autobroms = självkörande bil vilket i vart fall min autobroms-försedda bil inte är utan den kräver fortfarande en aktiv förare. Tror att det skulle vara nyttigt för personer med samma åsikter som Klarsynt avseende autobroms (AEB) att få uppleva en verklig situation när det systemet slår till med full effekt - dels kanske dessa personer då inser nyttan samt att det inte är nåt bekvämlighetssystem utan ett som slår till i sista stund och med full kraft vilket inte är speciellt behagligt.
Nu gällde just denna tråd adaptiva farthållare men den är ju på olika sätt också integrerad med AEB-systemet och OM den slutar fungera av t ex massor av is framför radarn så får man direkt information om detta. Men har man ingen erfarenhet så är det ju lätt att fabulera....

Jag har förstått att automatiken blivit bättre på att urskilja vad som är viktigt mindre viktigt att varna för.
Åkte för ett par år sen i en ny V70 som ställde sig på bromsen för en bil som svängde av, mycket irriterande och onödigt då den bilen befann sig i en egen fil.
Men, de nyare är bättre på detta, är det er uppfattning?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Där kan jag lägga till en intressant sak gällande just hur det yttrat sig på Volvon vi har.
Något är problem med värmeslingorna framför kameran så rutan skall bytas nästa vecka (vissa har haft problem med att värmetrådarna haft avbrott i sig och min bil ger lite konstiga mätvärden på just detta så får hoppas det löser problemet).
Detta medför att den inte tinar frost och liknande så som sig bör vilket en gång har lett till att den adaptiva funktionen lade av kort efter start då ju kamera och radar inte samlirade med varandra. Detta meddelades mycket tydligt medelst pling och text! (jag hade inte kört värmaren så länge så värmen hade inte hunnit upp bakom sensorklunsen).
Men, nu till det intressanta:
Jag har ställt in att jag vill få en liten varningssymbol (som tonar in i takt med att avståndet krymper och ut när man ökar på avståndet) när systemet anser att jag ligger för nära framförvarande (konfigurerbart avstånd kan tilläggas).
Detta fungerade!
Så, funktionen märker att saker inte lirar som det skall och stänger av i detta fall adaptiv farthållare, då den ställer stora krav på säkerhet och väl fungerande system.
Men, systemet som visuellt indikerar om jag är för nära är ju inte lika kritiskt eftersom det bara är aktivt när jag själv kör och enbart ett liten påminnelse om att öka avståndet - det fungerade eftersom att bilen trots allt bedömde att den radarmässigt hade koll på vad som fanns framför bilen. Om den skulle felindikera där på en fiskmås så är det ju inget som påverkar säkerheten så att säga.

Ett par minuter senare hade det tinat tillräckligt på rutan (spola och torka rutan snabbade på processen) varpå den adaptiva sedemera började fungera och jag kunde använda det igen.

Vad som fungerade och inte fungerade med AEB vet jag inte och hade absolut ingen lust att testa heller =)

hultarn wrote:
Jag har förstått att automatiken blivit bättre på att urskilja vad som är viktigt mindre viktigt att varna för.
Åkte för ett par år sen i en ny V70 som ställde sig på bromsen för en bil som svängde av, mycket irriterande och onödigt då den bilen befann sig i en egen fil.
Men, de nyare är bättre på detta, är det er uppfattning?

Det fungerar enligt mig oerhört bra!
Tror en sak som gjort det bättre är att man skippat LIDAR vilket har en hel del felkällor inbyggt.
Sedan så kommer ju kontinuerliga uppdateringar av systemet vilket också gör saker bättre.
Men så finns det även de som kan ha ett felkalibrerat system av någon anledning och i ett sådant läge, som du beskriver, där skulle jag definitivt ta det till en Volvoverkstad och be de kontrollera så inget har hänt.
Den använder ju även rattsensorer med mera så hur du svänger avgör ju också vilka föremål som beräknas komma i din väg. Likaså lär den säkert kontrollera linjer och hur föremål befinner sig däri.

Mina föräldrar har en V70 -16 och den har ju då generation 2 av City Safety. Han kan ibland få varningar i form av enstaka falsklarm (som förvisso kanske ändå varit äkta, beroende på hur den räknar - en person som rör sig snabbt mot gatan kan man tänka sig att den reagerar på eftersom bilen inte vet om personen kommer stanna vid trottoarkanten), men den har än så länge inte agerat felaktigt ännu.

Tekniken mognar mer och mer och programmeringen finjusteras mer och mer. Ju fler bilar som är ute och kör, desto bättre underlag kan man ju få till att förbättra och alla vettiga tillverkare samlar ju in basuppgifter från bilen om systemet för att just kunna finjustera det.

hultarn wrote:
Jag har förstått att automatiken blivit bättre på att urskilja vad som är viktigt mindre viktigt att varna för.
Åkte för ett par år sen i en ny V70 som ställde sig på bromsen för en bil som svängde av, mycket irriterande och onödigt då den bilen befann sig i en egen fil.
Men, de nyare är bättre på detta, är det er uppfattning?

Så var det på min förra octavia och på åtets modell har den förfinats.

Men en bil som försiktigt viker av en nästan parallell motorvägs avfart kan ge en varning men eftersom man vet det håller man några cm ut i sin egen fil och då händer det aldrig.
Lika dant med vinglande cyklister som kan ge en varning om man inte håller ut lite vilket väl är rätt.

Man kan väl anta att systemen på en 200 tusen kronors bil inte är lika avsnserade som i en 350 tusenkronors Volvo.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.