Tesla vår tids Gevaliaburk (Opel)?

27 inlägg 0 nya
Tesla vår tids Gevaliaburk (Opel)?

Tesla verkar ha stora problem med lacksläpp och rost på sina bilar.
https://teknikensvarld.se/lackslapp-och-rost-pa-tesla-model-3/

Gäller det alla modeller eller bara model 3? De andra två de säljer har ju ändå funnits rätt många år nu så allvarliga problem borde uppdagats kan man tycka.

Men det är väl inte superförvånande att en Kalifornienbaserad tillverkare tar lite genvägar med lack och rostskydd när det är viktigt för företagets överlevnad att pressa ut så många som möjligt så fort som möjligt med en ny organisation.

Model S/X är byggda i aluminium.

Power to the people

Som med det mesta så är frågan om det handlar om barnsjukdomar från första batcharna och om det är lika dåligt på de bilarna som dom spottar ur sig nu?
Sen så vore det intressant att veta varför dom inte ersätter ägaren då det finns rostskyddsgaranti.

Har sett några tester från NA där dom kollar igenom bilen efter en saltad vinter och dom verkar klarat sig bra.
Däremot så har några haft kritik mot just de dåliga lackjobben, allt ifrån finish till tunn lack.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fast Benny, jag tänker lite så här. Nu bygger vi en av världens mest högteknologiska bilar, vi har dom smartaste människorna som konstruerar framtidens teknik. Lackat plåtbitar på bilar har man gjort i 100 år, hur är det ens möjligt att misslyckas där?
Jag tror inte på barnsjukdom i detta fallet, det handlar om nått annat, slarv, snålhet, jag vet inte. Att man gör ett sånt dåligt jobb att grundfärgen syns på olika ställen är dåligt, riktigt dåligt.
Tråkigt i alla fall när man som nyetablerad tillverkare blir förknippad med såna här relativt simpla misstag när bilarna i övrigt är state of the art teknologi.

Alla begår misstag och vi lär oss från dom. Fokus här är ju på teknik och då kanske man tummat på det klassiska gamla hantverket som man gjort länge.
Det räcker ju att kolla på nästan alla biltillverkare så har dom haft eller har problem med lack eller rost.
Och precis som du FXX så ställer jag mig frågan "hur kan man misslyckas med något så fundamentalt som lack".

Men det är nog en kombination av det du nämner slarv och snålhet men även andra saker som brist på kompetens.
Det räcker ju att någon eller några inte sköter sitt jobb så blir det pannkaka.

De första bilarna verkar ha varit gjorde mkt för hand och det kanske påverkat slutresultatet, saker har stressats fram och personalen kanske inte har haft kompetens.
Men som jag skrev tidigare, tillverkaren måste ta ansvar, det gäller Tesla såväl som VW om något händer.
Alla gör fel, sporten är att erkänna det, lära sig, fixa problemet och inte göra om det.
Jag ser hellre ett samhälle där folk vågar göra fel och lära sig än att ingen vågar göra något för att risken för att få skit är för stor.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Sant, dock är ju till stor del dom lackproblemen som många tillverkare hade för 5-10 år sedan härledda till övergången av icke lösningsmedelbaserad lack. Idag måste man ju ändå anse detta problem vara ut världen. Men det är ju tråkigt om det är slarv, ointresse som ligger bakom detta om övriga företaget genomsyras av ett högt kvalitetstänk.
Men sånt förekommer ju på alla arbetsplatser, om det nu är så i detta fallet.

Lackeringen sköts väl av robotar idag så slarv i själva hantverket borde vara uteslutet - däremot slarv i programmeringen och kanske snålheten har präglat specifikationen för programmeringen på så sätt att man valt att lacka med ett tunnare skikt med lack.

Tesla M3 10:e bäst säljande bilen i Sverige i juli, och betydligt bättre än så i Norge så vi lär få höra mer om detta..

Försäljningen/utleveransen enstaka månader är rätt ointressant - vi får se hur det blir på årsbasis.

Nyhetens behag.
Jag skulle inte köpa en Tesla M3 för egna pengar.

Tror det är få som köper bilar för egna pengar dessa dagar, det mesta verkar finansieras av bank eller leasingbolag.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny - men är man privatköpare, vilket jag antar att Guran syftade på, så är det ju "egna pengar" oavsett hur man finansierar själva köpet. Och jag är en av de som köper kontant och jag är nog på intet sätt ensam.

Pi wrote:
Försäljningen/utleveransen enstaka månader är rätt ointressant - vi får se hur det blir på årsbasis.

Absolut, men det har sett bra ut hela året för Tesla M3, var det top 3 i april typ? Börjar ju bli vanliga ute på vägarna. Så jag tror vi får höra mer om detta för det är ju ingen uddabil, var min poäng.

Men uppdämda leveranser får ju alltid denna konsekvens när leveranserna väl kommer igång så absolut att det levererats förhållandevis många under 2:a kvartalet detta år. Och visst ser man allt flera M3 på vägarna. Men allteftersom leveranserna sker i samma takt som själva försäljningen så kommer den antagligen att sjunka tillbaka lite i försäljningsstatistiken - det är trots allt en bil som kostar från typ 500.000 kr och ofta klart mera.

Pi wrote:
Benny - men är man privatköpare, vilket jag antar att Guran syftade på, så är det ju "egna pengar" oavsett hur man finansierar själva köpet. Och jag är en av de som köper kontant och jag är nog på intet sätt ensam.

Jo, även om det är bankens pengar så får det väl anses vara "egna pengar" även om jag ogärna ser det så.

Är också en sån rätt ovanlig person som köper kontant och det tråkiga med det är ju att man man kanske inte tar ut svängarna så mkt som man gjort om man lånat lite. Så det kommer ta ett tag innan jag blir ägare av en premium eller lyxkärra.
Var däremot helt inne på en Tesla 3 och var bland dom första på kölistan, men hoppade av.
Främst tre anledningar
1. Jag försöker bara ha en bil i hushållet som ska täcka allt från spontana långkörningar till affären
2. Sedandesignen med brevinkast där bak
3. Bristen på att kunna ladda smart då samfälligheten där jag bor är anti el och hybridbilar änsålänge.
Lite moment 22, ingen har elbil för att det inte går att ladda vettigt och då behövs ju heller ingen laddinfrastruktur.
Det är också förbjudet att ladda i motorvärmaruttagen.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det är sant, leveranserna lär minska när alla förbokningar betats av. Framtida försäljning är dock svår att spekulera kring. Men oavsett så är den ju tillräckligt vanlig för att kvalitetsproblem kan tas upp av tidningar som Vib t.ex. Förhoppningsvis lyssnar Tesla iaf litegrann.

Utan att egentligen veta mer än det som Tesla och media rapporterat (att dom numera automatiserar och kör mer robotar) så tänker jag att kvalitetsproblem är något som bör vara åtgärdat på senare bilar.
Men det är ju mer ett logiskt tänkande från min sida hur jag hade agerat och kanske inte i linje med hur Teslas kvalitetstänk är.

För min egen del så är jag glad att jag hoppade av, mina tyska gener hade inte klarat av den amerikanska bristen på detaljkvalitet.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tyvärr kommer vi inte kunna se årsbasis-försäljning och kunna jämföra med konkurrenterna förrän 2020 då Model 3 inte kom förrän i mars 2019 hit, men man kan ju se det kvartalsvis iaf, håller med om att månadsförsäljning är fel att följa bara.
Sen de som tror att den kommer sälja lite nu bara för att de som förbokat fått sina bilar, de tror jag är helt ute och cyklar, ganska övertygad om att det är en bilmodell vi kommer se etablerad bland de iaf 15 bäst säljande modellerna framöver på marknaden. Med en nedgång när Modell Y kommer som jag tror kommer ta över då den är mer praktisk med 7 säten och riktigt stort bagage med stor öppning men inte mycket längre på totalen, en bil i storlek som XC60, GLC, X3 m.fl.
Vad gäller den tunna lacken är det skittråkigt, och jag hoppas verkligen det blir bättre. Sen att man ser grundlack på icke synliga ytor utåt, det har man gjort på alla mina bilar oavsett märke vill jag nästan påstå....vet inte om Tesla är sämre där. Min Model S har jag inte tänkt på det iaf. Alla ytor jag ser är lackade....
Nu är jag inte insatt i detaljerna kring detta nu, men vad jag läst på forum så är det nån eller några i Finland nu som gnällt över avblästrad färg efter körning på mycket grusväg? Vet inte hur det blir på andra bilar av samma körning, först då väl man kan se en skillnad om man utsätter för samma sorts behandling. Sen är det väl inte lacksläpp de drabbats av utan just att lacken vart tunn och slitaget gått genom.....
Det klippet du hänvisar till Benny är väl om jag inte minns fel ett klipp som vart ett tag nu och var från en riktigt tidigt levererad bil i USA. Enligt forumet här i Sverige verkar de flesta nöjda med inpassningar och kvalitet iaf. Bara nån plastflärp undertill som suttit lite illa på en del bilar.
Min bil hade dåligt inpassad baklucka, fick jag justerat såklart ganska snabbt. Men var samma på min V90 med en bakdörr.

Jag har hört både ris och ros om modell 3 och hur den klarar vintern.
Det finns tidiga exemplar som synats i Canada där dom får ros för att dom klarar deras saltade vägar bra, så problemen verkar vara mer svajjig kvalitet på bilarna. Kanske något som Henrik är inne på, tidiga exemplar.
Men, om det är som det ryktas om att Tesla inte tar sitt ansvar så är det ju dåligt.

Men det är mkt rykten än sålänge känns det som och det är svårt att veta hur spritt problemet är.

Sen vet jag inte om man kan jämföra Tesla 3 med de övriga Tesla bilarna, det kanske är högre krav på de dyrare varianterna. Tänker att en av anledningarna att Tesla 3 kan säljas billigt är att dom byggs snabbt och automatiserat.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det är absolut säkert så att Model 3 byggs billigare och därmed tyvärr, lite sämre kvalitetskontroll kanske.....samtidigt borde mer och mer automatiserad tillverkning ge en mer jämn kvalitet än de tidigare mer handbyggda modellerna......jag vet inte, är inte tillräckligt insatt.
Model S och X för Europamarknaden har ju slutmonteringen i Holland, vet inte om det påverkar på nåt sätt.
Sen Teslas bemötande mot kunder är ju tyvärr väldigt skiftande, vilket ger negativ respons och skapar rykten, för det är ju de som får ett felaktigt dåligt bemötande vi hör av, alla de nöjda sticker inte ut och hörs....
Jag tror mycket beror på otroligt dålig intern kommunikation inom Tesla hur de ska hantera problem, för följer jag forumet så kan en enskild anställd i Sthlm ha nekat att ta en grej på garanti som nån annan som köpt i Malmö fått på garanti veckan innan.....och kommer då den i Sthlm och går ut i media att det är skit, ja då tror alla som läser media att det är så det är på alla bilar och alla bilar får det som garantiavslag.......men det kanske just var den bilen, och då man inte vet bakgrund har man inte en aning om varken hur bilen är skött eller hur den personen betett sig......
Men utan tvekan, Tesla har mycket kvar att lära sig, både i tillverkning och hur man tar hand om kunderna efteråt.....jag är toknöjd med bemötandet, men det verkar generellt som de som handlat i Malmö är mycket mer nöjda med bemötandet än de som köpt i Sthlm.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.