Stor lackskada, lämna in som försäkringsärende eller inte?

2 inlägg 0 nya
Stor lackskada, lämna in som försäkringsärende eller inte?

Under ett av barnens synnerligen hastigt uppkomna behov av att bajsa med risk för att det skulle ske i bilen lyckades jag köra in bilen i garaget. Men ena bakdörren öppen. Dörren stängdes således med hjälp av garagedörrens karm...

En stor och redig lodrät repa på 40-50 cm. Svängde förbi en rekondfirma för att fråga hur pass mycket mindre dåligt det kunde bli. Föga förvånande blev svaret att det inte skulle gå att få skadan så värst bra.

Jag har tidigare lämnat in bilen för rostskyddsbehandling hos Rostskyddsmetoder i Vinsta/Sthlm. Verkar vara en synnerligen seriös rostskydddsfirma. Bland det första som gjordes vid den kontroll/inspektion av bilen för att bedöma bilens skick i rosthänseende var att han gick runt bilen med ngn sorts instrument för att kontrollera lackens tjocklek och fråga om bilen var omlackad någonstans. Han påstod att rostskyddet försämras dramatiskt vid omlack pga att det enl. honom slipas ner så mycket inför omlack och att mycket av galven då påverkas/slipas bort. Hur ska jag förhålla mig till detta?? Någon som har fackmässig input här?! Helst vill jag ju inte ha denna jätterepa på bilen. Omlack av bakdörr får jag via förs.bolag om jag vill(Trygg Hansa)så jag förutsätter att det blir seriöst gjort om jag väljer att omlacka. Bilen är mörkgrå metallic, vilket gissningsvis inte är helt lätt att få i precis samma nyans? Då jag tänkt behålla bilen över tid vill jag ju dock inte heller få rostproblem framöver. Lite "pest eller kolera". Någon som är insatt/kunnig vad gäller professionell lackering som har input??

Du behöver knappast oroa dig för rostskada i framtiden på det stället och skulle det uppstå har det nog kommit på något annat ställe först. Svårreparerade rostskador kommer nästan alltid inifrån, de som beror på tunt lackskikt kan ofta åtgärdas relativt enkelt.
Eftersom man kan förutsätta att det är proffs som utför lackreparationen behöver du inte vara orolig för att skiktet blir för tunt, men du kan ju be dem mäta tjockleken när jobbet är klart och få det redovisat.
Är inte bilen för gammal kan du nog också räkna med att nyansskillnaden blir försumbar, det är lättare idag att få rätt nyans än förr!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.