Trafiken med personbilar på svenska vägar ökar, och det gör att de totala utsläppen inte minskar särskilt mycket – åtminstone inte med Trafikverkets sätt att räkna.
Trots fler elbilar – utsläppen minskar bara marginellt
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-29 11:03
Kommentarer
Men vad är effekten av att folk köper en SUV istället för något mer effektivt? Förbrukningen på bilar står och stampar på mellan 0,6 - 0,8 liter/mil för majoriteten av nya bilar...och då har många av dessa hybrid egenskaper.
Jag har sagt det förr: Den relativt stora minskning av bränsleförbrukningen som smart teknik har möjliggjort under de senaste 20 åren tack vare alltmer datorkraft, slösas ju bort av alla dessa stora, tunga SUV:ar - och av bilar med fyrhjulsdrift. (Detta gäller självklart även för de fyrhjulsdrivna bilar som har inkopplingsbar fyrhjulsdrift, eftersom vikten ökar påtagligt.) Att fyrhjulsdrift slukar långt över en deciliter mer per mil jämfört med en tvåhjulsdriven bil är fullt normalt. I första hand måste stora, tunga SUV:ar - nästan alltid med fyrhjulsdrift - bort. Då skulle utsläppen sjunka markant. Förstår inte att EU inte agerar hårt i frågan.
hx30 och Snooken måste väl vara enäggstvillingar, för de har ju samma hatobjekt och skriver lika dant.
Sitter båda snubbarna bakom samma tangentbord? Hmmm intressant iakttagelse.
Och det där "hatobjektet" tycks trampa dig på tårna.
Har du annars något (vettigt) att säga om sakinnehållet i MITT inlägg?
Du är verkligen Hercule Poirot. (NOT!) Det står ViBilägare fritt att meddela tråden att jag och hx30 INTE har samma IP-adress! Att börja göra dylika kopplingar som Swenssons gör, är bara så lågt. Men det klart, Swenssons är ju sur på mig för att jag har stått på mig om Toyota.
Har du annars något (vettigt) att säga om sakinnehållet i MITT inlägg?
Ja, fast det finns ju teknik som ger lägre vikt för 4WD, det är bara det att intresset för att använda den tekniken varit minimalt.
GM utvecklade ju ett genialiskt magnetiskt 4WD system till Opel Mokka som bara vägde 65 kg, en ganska benig passagerare, men ingen annan tog efter och det är alltjämt det lättaste 4WD systemet i förhållande till bilstorleken - de 4WD drivna minibilarna från Subaru och Suzuki är förstås ännu lättare, men det beroende på att de är just mycket små bilar.
Inte förvånad över detta. Krävs massa fossila energier bygga bilar, gruvdrift, vindkraftverk mm. Men det är uppenbart överkurs.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.