Så hans förslag är att köra runt på allt tyngre och större bilar drivna av fossilt bränsle? Jag är också lite skeptisk till elbilar fast jag kör en själv, räckvidden ser jag som största bekymret speciellt nu på vintern. Men å andra sidan, det känns inte som biltillverkarna ser till att göra elbilarna effektiva.. de stoppar bara in större batteri och det tror jag inte är lösningen.
Om han tror på sitt egen påstående, att elbilen blir bättre än en hybrid vid 7000mil, och att det ändå inte blir mindre utsläpp, så måste det vara sjukt dålig kvalitet/livslängd i deras produkter.
Men han tror inte på allt större bilar, det är en feltolkning. Han leder ju en koncern där huvuddelen av inkomsterna kommer från småbilar. Det är hans kärnverksamhet. Plus transportbilar.
Och de var först med att elektrifiera SUVar i minsta klassen.
Men sen oroar han sig för vinstmarginalen. Så är det. Batterikostnaderna är fortfarande höga. Så han behöver sänka marginalen för att de elektrifierade småbilarna ska få köpare och marginalerna är redan låga för småbilar. En svår sits.
Sen hade det varit bättre för Stellantis med HVO100 då deras motorer var bäst förberedda för det. De plöjde in miljarder i det.
Carlos Tavares är uppenbart en idiot. Han har ingen koll alls på fakta kring utsläpp vid batteritillverkning, eller så ljuger han medvetet. Skönt att få det bekräftat så man slipper titta åt Stellantis produkter vid framtida bilbyten. Inte för att deras elbiiar på nåt sätt skulle vara konkurrenskraftiga, men ändå bra när folk avslöjar sitt rätta jag. Man kan bara hoppas att Stellantis blir ett av de bilföretag som elimineras vid omställningen så vi i framtiden slipper skiten.
PSAs produkter lär för övrigt vara konstruerade för en livslängd på 6 år (enligt vad tidigare Sverige-chef sa till kund vars automatlåda på en 3 år gammal Citroen havererade och pga extremt dyr reparation fick han rådet av densamme att skrota bilen då den ändå inte skulle leva så många år till).
Jag har haft flera bilar från Stellantis genom åren, jag kör bara franskt. Och det har inte varit något problem. Min C3 Picasso hade jag i 10 år och den gick över 18 000 mil, sen tyckte jag det var dags för ett byte. Nu rullar den hos en annan. Förhoppningsvis lika bra som när jag hade den.
En fantastiskt bra bil!
Jag har även haft Citroën Xsara, Citroën AX och Peugeot 309. Alla rullade på bra.
Och detta med att Stellantis skulle försvinna, påståendet om att deras bilar inte skulle vara konkurrenskraftiga. De tillhör ju toppsäljarna i Europa och Peugeot 2008 är marknadsledande i sin klass. Den säljer bättre än någon annan. Även 3008 är marknadsledande i sin klass. Och 3008 hybrid är också marknadsledande i Europa i sin klass.
Tittar vi på småbilsklassen så är Peugeot 208 inte bara Europas mest sålda småbil, elversionen är också marknadsledande.
Stellantis elutbud i B-segmentet tillhör Europas marknadsledare, och Stellantis gjorde ett smart drag som lanserade en bredsida av elektriska SUV-ar i B-segmentet. Med batterier på 50 kWh ligger de i mitten av konkurrenterna. Tar vi Kona så säljs den med 39 eller 64 kWh. Nissan Leaf har 40 eller 62 kWh. Stellantis har lagt sig i mitten, en bra avvägning mellan vikt, förbrukning och räckvidd.
Nya Peugeot 308 kommer som elbil, även i kombiversion.
Nya Peugeot 3008 lanseras på en helt ny elbilsplattform.
Nya Opel Astra kommer som elbil.
Stellantis har fler eldrivna transportbilar och stora familje-MPV:s än någon annan.
Berlingo, Partner och SpaceTourer finns alla med eldrift.
Alfa Romeo släpper snart sin nya helelektriska sport-SUV.
Lancia är på gång med en helelektrisk Delta.
Fiat kommer snart med en ny helelektrisk Panda, och de har redan 500 electric som är ett premiumerbjudande i minsta småbilsklassen - finns även som en halv-cabrio.
Själv väntar jag på nya Citroën e-C4 Aircross som ska lanseras i slutet av detta år.
Dålig ergonomi? Jag har kört Stellantis produkter sedan tidigt 90-tal, för de ger skön komfort, härliga att köra, bra ergonomi. Låga ägandekostnader. Låga priser på reservdelar, låga servicepriser. Låga driftskostnader. Och sen är de ju väldigt snygga också.
Dålig ergonomi? Jag har kört Stellantis produkter sedan tidigt 90-tal, för de ger skön komfort, härliga att köra, bra ergonomi. Låga ägandekostnader. Låga priser på reservdelar, låga servicepriser. Låga driftskostnader. Och sen är de ju väldigt snygga också.
Raphael,
Jag tror inte kritikerna här ser till försäljningen i Europa och resten av världen, framförallt då Amerika. Klart de har stora försälningsandelenar. De säljer bilar med ok kvalitet, till ett ok pris. Är väl egentligen bara i Sverige som man inte har så stora försäljningsandelar, bortsett från kanske Peugeot och Citroën, Opel är väl en parantens i försäljningsstatistiken.
Åker man utanför Sveriges gränser, bara till Danmark så ser man snabbt att de är populära, och det är kanske inte så konstigt med tanke på vad man får för pengarna.
@lsoderlund och @raphael. Jag kallar Stellantis för förlorarnas klubb då det är en företagsgrupp som bildats genom sammanslagningar på grund av ekonomiska problem. Fiat gick dåligt. Chrysler har i princip alltid gått dåligt. De gick ihop i hopp om att två förlorare skulle skapa en vinnare. Så blev det inte, utan de har hankat sig fram i många år. PSA i sin tur har också varit på ruinens brant relativt nyligen och även om de repat sig något på senare år och övertagit det av GM misshandlade Opel/Vauxhall så kan man inte med bästa vilja i världen påstå att det går jättebra sett över en konjukturcykel. Så genom att bunta ihop dessa företag, som alla har det gemensamt att de gått sämre än sina konkurrenter (alltså förlorare) så har man skapat Stellantis.
Kommentarer
Så hans förslag är att köra runt på allt tyngre och större bilar drivna av fossilt bränsle? Jag är också lite skeptisk till elbilar fast jag kör en själv, räckvidden ser jag som största bekymret speciellt nu på vintern. Men å andra sidan, det känns inte som biltillverkarna ser till att göra elbilarna effektiva.. de stoppar bara in större batteri och det tror jag inte är lösningen.
Tja - låter som "vill inte egentligen men måste väl".... Låter inte som en bra ansats för en lyckad övergång till eldrivet för Stellantis.
Om han tror på sitt egen påstående, att elbilen blir bättre än en hybrid vid 7000mil, och att det ändå inte blir mindre utsläpp, så måste det vara sjukt dålig kvalitet/livslängd i deras produkter.
Stellantis utvecklar vätgasdrift bl a.
Men han tror inte på allt större bilar, det är en feltolkning. Han leder ju en koncern där huvuddelen av inkomsterna kommer från småbilar. Det är hans kärnverksamhet. Plus transportbilar.
Och de var först med att elektrifiera SUVar i minsta klassen.
Men sen oroar han sig för vinstmarginalen. Så är det. Batterikostnaderna är fortfarande höga. Så han behöver sänka marginalen för att de elektrifierade småbilarna ska få köpare och marginalerna är redan låga för småbilar. En svår sits.
Sen hade det varit bättre för Stellantis med HVO100 då deras motorer var bäst förberedda för det. De plöjde in miljarder i det.
Carlos Tavares är uppenbart en idiot. Han har ingen koll alls på fakta kring utsläpp vid batteritillverkning, eller så ljuger han medvetet. Skönt att få det bekräftat så man slipper titta åt Stellantis produkter vid framtida bilbyten. Inte för att deras elbiiar på nåt sätt skulle vara konkurrenskraftiga, men ändå bra när folk avslöjar sitt rätta jag. Man kan bara hoppas att Stellantis blir ett av de bilföretag som elimineras vid omställningen så vi i framtiden slipper skiten.
PSAs produkter lär för övrigt vara konstruerade för en livslängd på 6 år (enligt vad tidigare Sverige-chef sa till kund vars automatlåda på en 3 år gammal Citroen havererade och pga extremt dyr reparation fick han rådet av densamme att skrota bilen då den ändå inte skulle leva så många år till).
Stellantis, eller förlorarnas klubb, som jag brukar kalla dem.
En företagsgrupp som består av idel märken på dekis, hoppslagna för, eh, volym löser väl allt?
Ja skräpbilar.
Men det stora problemet är att de inte är trevliga att köra&äga enl mig. Dålig ergonomi tex
Jag har haft flera bilar från Stellantis genom åren, jag kör bara franskt. Och det har inte varit något problem. Min C3 Picasso hade jag i 10 år och den gick över 18 000 mil, sen tyckte jag det var dags för ett byte. Nu rullar den hos en annan. Förhoppningsvis lika bra som när jag hade den.
En fantastiskt bra bil!
Jag har även haft Citroën Xsara, Citroën AX och Peugeot 309. Alla rullade på bra.
Och detta med att Stellantis skulle försvinna, påståendet om att deras bilar inte skulle vara konkurrenskraftiga. De tillhör ju toppsäljarna i Europa och Peugeot 2008 är marknadsledande i sin klass. Den säljer bättre än någon annan. Även 3008 är marknadsledande i sin klass. Och 3008 hybrid är också marknadsledande i Europa i sin klass.
Tittar vi på småbilsklassen så är Peugeot 208 inte bara Europas mest sålda småbil, elversionen är också marknadsledande.
Stellantis elutbud i B-segmentet tillhör Europas marknadsledare, och Stellantis gjorde ett smart drag som lanserade en bredsida av elektriska SUV-ar i B-segmentet. Med batterier på 50 kWh ligger de i mitten av konkurrenterna. Tar vi Kona så säljs den med 39 eller 64 kWh. Nissan Leaf har 40 eller 62 kWh. Stellantis har lagt sig i mitten, en bra avvägning mellan vikt, förbrukning och räckvidd.
Nya Peugeot 308 kommer som elbil, även i kombiversion.
Nya Peugeot 3008 lanseras på en helt ny elbilsplattform.
Nya Opel Astra kommer som elbil.
Stellantis har fler eldrivna transportbilar och stora familje-MPV:s än någon annan.
Berlingo, Partner och SpaceTourer finns alla med eldrift.
Alfa Romeo släpper snart sin nya helelektriska sport-SUV.
Lancia är på gång med en helelektrisk Delta.
Fiat kommer snart med en ny helelektrisk Panda, och de har redan 500 electric som är ett premiumerbjudande i minsta småbilsklassen - finns även som en halv-cabrio.
Själv väntar jag på nya Citroën e-C4 Aircross som ska lanseras i slutet av detta år.
Dålig ergonomi? Jag har kört Stellantis produkter sedan tidigt 90-tal, för de ger skön komfort, härliga att köra, bra ergonomi. Låga ägandekostnader. Låga priser på reservdelar, låga servicepriser. Låga driftskostnader. Och sen är de ju väldigt snygga också.
Raphael,
Jag tror inte kritikerna här ser till försäljningen i Europa och resten av världen, framförallt då Amerika. Klart de har stora försälningsandelenar. De säljer bilar med ok kvalitet, till ett ok pris. Är väl egentligen bara i Sverige som man inte har så stora försäljningsandelar, bortsett från kanske Peugeot och Citroën, Opel är väl en parantens i försäljningsstatistiken.
Åker man utanför Sveriges gränser, bara till Danmark så ser man snabbt att de är populära, och det är kanske inte så konstigt med tanke på vad man får för pengarna.
@lsoderlund och @raphael. Jag kallar Stellantis för förlorarnas klubb då det är en företagsgrupp som bildats genom sammanslagningar på grund av ekonomiska problem. Fiat gick dåligt. Chrysler har i princip alltid gått dåligt. De gick ihop i hopp om att två förlorare skulle skapa en vinnare. Så blev det inte, utan de har hankat sig fram i många år. PSA i sin tur har också varit på ruinens brant relativt nyligen och även om de repat sig något på senare år och övertagit det av GM misshandlade Opel/Vauxhall så kan man inte med bästa vilja i världen påstå att det går jättebra sett över en konjukturcykel. Så genom att bunta ihop dessa företag, som alla har det gemensamt att de gått sämre än sina konkurrenter (alltså förlorare) så har man skapat Stellantis.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.