Sanningen är nog snarare att biltillverkarna sitter med en gigantisk tillverkningskapacitet med stora materiella tillgångar och många anställda som måste sägas upp. Strukturomvandlingen av branschen är nära med utslagning av bilföretag.
Renault förespråkar inte förbränningsbilar, men det är ett faktum att Rysslands invasion mot Ukraina och Kinas nedstängning pga covid gör att priserna på råvaror till batterierna samt tillgången på dessa rusar i höjden vilket gör elbilarna dyrare. Det är redan för dålig vinstmarginal på elbilar jämfört med vad man behöver ta ut för att betala omställning av fabriker och produktutveckling.
Blir elbilar för dyra kommer det bli färre som har råd att köpa dem.
Renault behöver uppnå viss volym för att det ska löna sig. De gör ju inte elbilar som ideellt arbete och för att idga välgörenhet.
Och Facit hävdade att den mekaniska räknemaskinen inte hade nått sin topp…..
Och när de gjorde det uttalandet hade de rätt, men det dröjde inte länge förrän toppen nåtts!
Men det är lite annorlunda när det gäller elbilar, de passar inte överallt och de passar inte alla.
Det stora problemet med elbilar är att de måste laddas och det förutsätter att det finns en energileverantör och ett utbyggt distributionsnät.
Det finns många platser på vår jord där det krävs transporter i obyggd långt från urbanisering där förbränningsmotordrivna fordon är enda alternativet till åsnedragna fordon.
Nackdelen med förbränningsmotorer har ju alltid varit miljöbovar oavsett bränsle, inte ens om de skulle drivas av vätgas blir de utsläppsfria, men det är förmodligen inte lika allvarligt på glest befolkade platser.
Uppdaterat: 2022-05-16 09:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Och Facit hävdade att den mekaniska räknemaskinen inte hade nått sin topp…..
Och när de gjorde det uttalandet hade de rätt, men det dröjde inte länge förrän toppen nåtts!
Men det är lite annorlunda när det gäller elbilar, de passar inte överallt och de passar inte alla.
Det stora problemet med elbilar är att de måste laddas och det förutsätter att det finns en energileverantör och ett utbyggt distributionsnät.
Det finns många platser på vår jord där det krävs transporter i obyggd långt från urbanisering där förbränningsmotordrivna fordon är enda alternativet till åsnedragna fordon.
Nackdelen med förbränningsmotorer har ju alltid varit miljöbovar oavsett bränsle, inte ens om de skulle drivas av vätgas blir de utsläppsfria, men det är förmodligen inte lika allvarligt på glest befolkade platser.
Nu tror jag inte att bilköparna på de platser du nämner kommer att prioritera att köpa nya avancerade hybridiserade bilar från Renault. Där är det väl framförallt robusta enkla bilar som bara fungerar som är valet, framför nån högteknoligisk bil med verkningsgrad som skall vara i närheten av en diseldriven.
Nej givetvis inte, jag menade förbränningsmotorn i allmänhet som säkert kommer att finnas kvar åtskilliga decennier framåt i tiden.
Men det finns många även i vårt land som finner elbilen mer opraktisk än en konventionell bil med förbränningsmotor och kan den då göras mer ekonomisk i drift kan det ju vara ytterligare ett skäl.
Sedan är det en annan sak att man kanske biter sig i tummen genom att den bilen säkert blir dyrare i underhåll än elbilen.
Uppdaterat: 2022-05-16 10:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Frågan om fossilbilar kan ju ses utifrån globalt perspektiv eller regionalt såsom EU.
Globalt så är det naturligtvis svårare med en omställning men inom EU skulle man kunna göra omställningen ganska fort.
Men sedan tror jag intresset för elektrifieringen är stort i fattiga områden och regioner. De om något drabbas ju i allra högsta grad av klimatförändringarna. Dock har de nog svårare att ha resurserna för omställning.
Kolla dock på Marocko. De kommer bli världsledande på solenergi. Övriga länder runt Sahara skulle kunna följa efter om det inte vore för inhemska konflikter och korruption.
Det här har jag sagt så många gånger: Varför skrota en teknik som har utvecklats till perfektion? En teknik som kan köras på både vätgas och annan gas?
Och visst går omställningen till eldrift på tok för fort. EU:s senaste beslut är ren galenskap.
Uppdaterat: 2022-05-16 21:16
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Gäst (ej verifierad)
Raphael skrev:
Blir elbilar för dyra kommer det bli färre som har råd att köpa dem.
Jag tycker redan idag att elbilar är för dyra när t o m småbilar som t ex Renault Zoe kostar från 353 990 kr efter klimatbonusen på 70 000 kr.
Ja det borde vara enklare att ladda bilen med lokalproducerad el än att få bensin/diesel transporterat.
Så jag håller med Axa om att efterfrågan på enkla robusta elbilar snabbt kan förändra det du skriver Saabnisse.
Ett problem med eldrivna bilar är att det är svårt att ta med sig en reservdunk med ström.
Det är lätt att bli bortskämd med att infrastrukturen alltid fungerar och att det bara är att ansluta.
Jag tror säkert att en eldriven bil är bäst i ett urbaniserat samhälle, men som jag skrev tidigare ser det inte ut så överallt, det finns platser, de är avsevärt fler än man tror, där elen kanske finns två dagar i veckan och då med hjälp av en mer än trettio år gammal dieselkragg.
Att prata om installation av solceller för att kunna ladda batteribilar i ett läge där varje överskottssekin går åt för att hålla befintlig apparatur igång blir bara löjligt.
Uppdaterat: 2022-05-17 10:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
...och solpanelerna gör tyvärr inte mycket nytta vintertid (jodå - har egen erfarenhet).
Helt riktigt, men det beror ju på att vi bor på fel plats på klotet, men många av dem jag skrev om i mitt tidigare inlägg bor på ideala platser för solpaneler, men kommer inte att kunna nyttja dem under flera generationer, dels av pekuniära skäl, men främst p.g.a. kontinuerligt motstridiga uppfattningar.
Uppdaterat: 2022-05-17 11:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Först säger Renault att det kommer bli brist på batterier pga dyrare metaller i tillverkningen och nu förespråkar de Ice bilar.
När vinsterna minskar på Bev förespråkar man Ice istället. Eller så kan man justera priserna istället som många tillverkare gjort
Sanningen är nog snarare att biltillverkarna sitter med en gigantisk tillverkningskapacitet med stora materiella tillgångar och många anställda som måste sägas upp. Strukturomvandlingen av branschen är nära med utslagning av bilföretag.
Renault förespråkar inte förbränningsbilar, men det är ett faktum att Rysslands invasion mot Ukraina och Kinas nedstängning pga covid gör att priserna på råvaror till batterierna samt tillgången på dessa rusar i höjden vilket gör elbilarna dyrare. Det är redan för dålig vinstmarginal på elbilar jämfört med vad man behöver ta ut för att betala omställning av fabriker och produktutveckling.
Blir elbilar för dyra kommer det bli färre som har råd att köpa dem.
Renault behöver uppnå viss volym för att det ska löna sig. De gör ju inte elbilar som ideellt arbete och för att idga välgörenhet.
Och Facit hävdade att den mekaniska räknemaskinen inte hade nått sin topp…..
Och när de gjorde det uttalandet hade de rätt, men det dröjde inte länge förrän toppen nåtts!
Men det är lite annorlunda när det gäller elbilar, de passar inte överallt och de passar inte alla.
Det stora problemet med elbilar är att de måste laddas och det förutsätter att det finns en energileverantör och ett utbyggt distributionsnät.
Det finns många platser på vår jord där det krävs transporter i obyggd långt från urbanisering där förbränningsmotordrivna fordon är enda alternativet till åsnedragna fordon.
Nackdelen med förbränningsmotorer har ju alltid varit miljöbovar oavsett bränsle, inte ens om de skulle drivas av vätgas blir de utsläppsfria, men det är förmodligen inte lika allvarligt på glest befolkade platser.
Nu tror jag inte att bilköparna på de platser du nämner kommer att prioritera att köpa nya avancerade hybridiserade bilar från Renault. Där är det väl framförallt robusta enkla bilar som bara fungerar som är valet, framför nån högteknoligisk bil med verkningsgrad som skall vara i närheten av en diseldriven.
Mr Snoid,
Nej givetvis inte, jag menade förbränningsmotorn i allmänhet som säkert kommer att finnas kvar åtskilliga decennier framåt i tiden.
Men det finns många även i vårt land som finner elbilen mer opraktisk än en konventionell bil med förbränningsmotor och kan den då göras mer ekonomisk i drift kan det ju vara ytterligare ett skäl.
Sedan är det en annan sak att man kanske biter sig i tummen genom att den bilen säkert blir dyrare i underhåll än elbilen.
Dacia gör robusta och enkla elbilar, som Dacia Spring. Och Dacia ägs av Renault. Självfallet går det att göra enkla och robusta elbilar.
Mahindra i Indien har flera enkla elbilsmodeller, så det är inte bara Dacia. För Sveriges del är de dock för enkla.
Frågan om fossilbilar kan ju ses utifrån globalt perspektiv eller regionalt såsom EU.
Globalt så är det naturligtvis svårare med en omställning men inom EU skulle man kunna göra omställningen ganska fort.
Men sedan tror jag intresset för elektrifieringen är stort i fattiga områden och regioner. De om något drabbas ju i allra högsta grad av klimatförändringarna. Dock har de nog svårare att ha resurserna för omställning.
Kolla dock på Marocko. De kommer bli världsledande på solenergi. Övriga länder runt Sahara skulle kunna följa efter om det inte vore för inhemska konflikter och korruption.
Ja det borde vara enklare att ladda bilen med lokalproducerad el än att få bensin/diesel transporterat.
Så jag håller med Axa om att efterfrågan på enkla robusta elbilar snabbt kan förändra det du skriver Saabnisse.
Det här har jag sagt så många gånger: Varför skrota en teknik som har utvecklats till perfektion? En teknik som kan köras på både vätgas och annan gas?
Och visst går omställningen till eldrift på tok för fort. EU:s senaste beslut är ren galenskap.
Jag tycker redan idag att elbilar är för dyra när t o m småbilar som t ex Renault Zoe kostar från 353 990 kr efter klimatbonusen på 70 000 kr.
Ett problem med eldrivna bilar är att det är svårt att ta med sig en reservdunk med ström.
Det är lätt att bli bortskämd med att infrastrukturen alltid fungerar och att det bara är att ansluta.
Jag tror säkert att en eldriven bil är bäst i ett urbaniserat samhälle, men som jag skrev tidigare ser det inte ut så överallt, det finns platser, de är avsevärt fler än man tror, där elen kanske finns två dagar i veckan och då med hjälp av en mer än trettio år gammal dieselkragg.
Att prata om installation av solceller för att kunna ladda batteribilar i ett läge där varje överskottssekin går åt för att hålla befintlig apparatur igång blir bara löjligt.
...och solpanelerna gör tyvärr inte mycket nytta vintertid (jodå - har egen erfarenhet).
Helt riktigt, men det beror ju på att vi bor på fel plats på klotet, men många av dem jag skrev om i mitt tidigare inlägg bor på ideala platser för solpaneler, men kommer inte att kunna nyttja dem under flera generationer, dels av pekuniära skäl, men främst p.g.a. kontinuerligt motstridiga uppfattningar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.