Återstår att se om det blir något av det hela. Saab/Nevs-historien är full av stora drömmar som kraschat pga. för lite kapital. Och även om man skulle lyckas få igång en tillverkning i liten skala, så behövs en sälj- och serviceorganisation byggas upp. Jag är tveksam.
Emily har INTE "köpts" - men det finns ett Letter Of Intent på köp - men det är inte juridiskt bindande - men ger intressenten "förköpsrätt".
NEVS har INTE uttalat att bilen skall utvecklas/byggas i THN - det är -på känt mane`r, AMS eget påhitt. Man hänvisar till "trovärdig sagesman" :o)
Fabriken i THN är till stor del rensad på bra/dyra komponenter/system. Det enda som är intakt är pressverkstan - pressar är tunga/dyra att flytta. Karossverkstan med 100+ ASEA robotar, måleriet med robotar och hermetiskt sluten byggnad och "linan" är - till stor del - borta.
"Fabriken", inkl. mark, är såld till fastighetsbolag.
Wallenbergs styr bl.a, SAAB. Dom har inget intresse av att återuppväcka bilen SAAB - om dom inte får en del av kakan - och då en del som uppväger risken att SAAB-bilar ger negativ effekt på flygplansförsäljning.
THN ligger lite avsides - kan vara bättre att producera mer centralt i Europa- eller i Kina. Hjulmotorerna är en Kinesisk konstruktion.
Nej Tjalle, hjulmotorerna är inte kinesiska. De är från brittiska Protean Electric, som visserligen köptes upp av kinesiska Evergrand/Nevs men som idag ägs av BEDEO som grundats av en turkisk miljonär och som specialiserar sig på eldrivna transportfordon. (BEDEO har ett visst samarbete med Stellantis där BEDEO använder chassin från Stellantis-transportfordon).
Huvudkontoret för Protean Electric är i Storbritannien. De samarbetar med flera kinesiska företag och har även ett kontor i Kina idag (kineserna verkar mer intresserade av tekniken än européer).
Fabriken är såld till Stenhaga Invest som ägs av mångmiljonären Svante Andersson. Han är dessutom Saab-entusiast… Får Victor Mueller-varning om detta. Nå, Svante sa i maj 2023 - när han köpte fabriksbyggnaden och en del inventarier - att han hoppas det blir bilproduktion igen i Trollhättan.
Kommentarer
Skulle inte förvåna mig om CvK är inblandad.
Mäkinen, CvK har förnekat att han är inblandad. Han gillar bilen, men är inte köparen.
https://carup.se/koenigsegg-om-svenska-elbilen-ett-attraktivt-koncept/
På pappret och vad man sett via AMS, verkar det vara en riktigt bra konstruktion, som ligger i framkant. Återstå att se vad det blir i verkligheten.
Återstår att se om det blir något av det hela. Saab/Nevs-historien är full av stora drömmar som kraschat pga. för lite kapital. Och även om man skulle lyckas få igång en tillverkning i liten skala, så behövs en sälj- och serviceorganisation byggas upp. Jag är tveksam.
Emily har INTE "köpts" - men det finns ett Letter Of Intent på köp - men det är inte juridiskt bindande - men ger intressenten "förköpsrätt".
NEVS har INTE uttalat att bilen skall utvecklas/byggas i THN - det är -på känt mane`r, AMS eget påhitt. Man hänvisar till "trovärdig sagesman" :o)
Fabriken i THN är till stor del rensad på bra/dyra komponenter/system. Det enda som är intakt är pressverkstan - pressar är tunga/dyra att flytta. Karossverkstan med 100+ ASEA robotar, måleriet med robotar och hermetiskt sluten byggnad och "linan" är - till stor del - borta.
"Fabriken", inkl. mark, är såld till fastighetsbolag.
Wallenbergs styr bl.a, SAAB. Dom har inget intresse av att återuppväcka bilen SAAB - om dom inte får en del av kakan - och då en del som uppväger risken att SAAB-bilar ger negativ effekt på flygplansförsäljning.
THN ligger lite avsides - kan vara bättre att producera mer centralt i Europa- eller i Kina. Hjulmotorerna är en Kinesisk konstruktion.
Priset lär bli norr om en miljon OM den byggs.
Nej Tjalle, hjulmotorerna är inte kinesiska. De är från brittiska Protean Electric, som visserligen köptes upp av kinesiska Evergrand/Nevs men som idag ägs av BEDEO som grundats av en turkisk miljonär och som specialiserar sig på eldrivna transportfordon. (BEDEO har ett visst samarbete med Stellantis där BEDEO använder chassin från Stellantis-transportfordon).
Huvudkontoret för Protean Electric är i Storbritannien. De samarbetar med flera kinesiska företag och har även ett kontor i Kina idag (kineserna verkar mer intresserade av tekniken än européer).
Raphael: då har jag fått fel uppgift- vilket är tråkigt - men inte i "klass med" de tre lögnerna från AMS, att:
-Emily är såld
-Emily skall tillverkas i THN.
-Emily har 653hk. Det finns nu - enligt uppgift -hjulmotorer som ger 653 hk, men alla byggda Emily har 483hk.
Att gå ut med "sensationsrubriker" och hänvisa till "källa" är fult - mycket fult. Att ViB hakar på och hänvisar till AMS är heller inte snyggt.
Fabriken är såld till Stenhaga Invest som ägs av mångmiljonären Svante Andersson. Han är dessutom Saab-entusiast… Får Victor Mueller-varning om detta. Nå, Svante sa i maj 2023 - när han köpte fabriksbyggnaden och en del inventarier - att han hoppas det blir bilproduktion igen i Trollhättan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.