Mercedes ska satsa på superexklusiva specialmodeller för att öka vinstmarginalen.
Mercedes Mythos: Ny satsning på exklusiva specialmodeller
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-21 09:20
Mercedes ska satsa på superexklusiva specialmodeller för att öka vinstmarginalen.
Kommentarer
"Mercedes har turen att ha flera ikoniska modeller i den övre delen av modellprogrammet ..." säger Källenius. Vadå tur? Är uttalandet ens rätt översatt? Mercedes jobbade sig snabbt till den här positionen med lyxiga och fina bilar, och har under snart 140 år skickligt vårdat och befäst - och utökat - den positionen. Så inte är det "tur", inte!
Marknaden vimlar av produkter gjorda för att plocka pengar av dussinsamlare. Riktiga entusiaster hittar något genuint.
De riktigt dyra samlarbilarna har tagits fram av helt andra syften, t.ex. Sterling Moss tävlingsbilar, 300 SL/SL Roadster efter att MB handlaren Max Hoffman gjorde en beställning på 1000 bilar till USA marknaden baserad på Mercedes 300 SL måsvinge tävlingsbil, de fåtal 300 SL byggda i aluminium är idag extra dyra. Hoffman beställde även andra bilmodeller som var för dyra för att säljas i stora volymer som nya men blivit eftertraktade idag t.ex. BMW 507.
Specialmodeller med enda syftet att vara speciella tror jag inte på, speciellt inte nu när vi går in i en tid när räntorna börjar komma tillbaka, tror de låga/icke räntorna under en lång tid dels drivit upp marknaden för dyrare bilar generellt dels drivit upp priserna på äldre sport och klassiska bilar. TINA är nog på väg bort.
Mercedes styrka har annars just varit bredden på utbudet allt från basutrustade taxi/skoltaxi modeller till bepansrade S-klass och specialare till typ Påven, och man känner igen sig i alla modellerna från grundläggande design till instrumentering och användning. 50, 100 000 mil inga problem. Sålde min förra bruks MB vid 52' mil, min nuvarande passerar snart 30'
Denna tråd är stängd.