Att risken för olycka ökar kraftigt är förståeligt.
Något som vore kul att utreda är hur mycket risken ökar på bilar som har nästan alla kontroller och funktioner via bilen mittskärm istället för fysiska knappar och reglage? T.ex. Volvo EX30 och Tesla och flera andra.
Att risken för olycka ökar kraftigt är förståeligt.
Något som vore kul att utreda är hur mycket risken ökar på bilar som har nästan alla kontroller och funktioner via bilen mittskärm istället för fysiska knappar och reglage? T.ex. Volvo EX30 och Tesla och flera andra.
Vore på sin plats verkligen här silar man mygg men sväljer kameler.
Att risken för olycka ökar kraftigt är förståeligt.
Något som vore kul att utreda är hur mycket risken ökar på bilar som har nästan alla kontroller och funktioner via bilen mittskärm istället för fysiska knappar och reglage? T.ex. Volvo EX30 och Tesla och flera andra.
Min nuvarande bil har många knappar för i stort sett allt man behöver justera.
Att risken för olycka ökar kraftigt är förståeligt.
Något som vore kul att utreda är hur mycket risken ökar på bilar som har nästan alla kontroller och funktioner via bilen mittskärm istället för fysiska knappar och reglage? T.ex. Volvo EX30 och Tesla och flera andra.
Min nuvarande bil har många knappar för i stort sett allt man behöver justera.
Den förra hade det inte.
Gissa vilken som är mest lättanvänd 😉
VW typ 1 knappast några alls och det gick hur bra som helst
Min nuvarande Peugot har ju en del knappar ändå, men tyvärr inte för t.ex. klimat och temperatur. Det är visserligen inte jättekrångligt att göra på skärmen, går ganska enkelt, men har man t.ex Android Auto eller Apple carplay ingång med spotify och navigering så måste man först byta temperatur och sen klicka sig tillbaka till Android auto eller Apple carplay.
Tycker nog att temperatur skulle ha knappar för upp och ner. Behöver inte ens vara två knappar, räcker med en som går att trycka uppåt eller nedåt.
Att risken för olycka ökar kraftigt är förståeligt.
Något som vore kul att utreda är hur mycket risken ökar på bilar som har nästan alla kontroller och funktioner via bilen mittskärm istället för fysiska knappar och reglage? T.ex. Volvo EX30 och Tesla och flera andra.
Min nuvarande bil har många knappar för i stort sett allt man behöver justera.
Den förra hade det inte.
Gissa vilken som är mest lättanvänd 😉
VW typ 1 knappast några alls och det gick hur bra som helst
Att risken för olycka ökar kraftigt är förståeligt.
Något som vore kul att utreda är hur mycket risken ökar på bilar som har nästan alla kontroller och funktioner via bilen mittskärm istället för fysiska knappar och reglage? T.ex. Volvo EX30 och Tesla och flera andra.
Min nuvarande bil har många knappar för i stort sett allt man behöver justera.
Den förra hade det inte.
Gissa vilken som är mest lättanvänd 😉
VW typ 1 knappast några alls och det gick hur bra som helst
Levde du och hade körkort då VW typ 1 introducerades?
I så fall borde du vara lastgammal och tveksamt om du kunde framföra en bil i dag 🤣
Det är många som inte har Tesla som tror att allt sköts via skärmen, när i praktiken nästan allt sköts med knappar.
Det man slås av när man kör en annan bil vad mycket grejer man måste trycka på, och det kors och tvärs i kupén.
Fördelen med knappar till mycket saker är ju att man får ett muskelminne över var saker sitter med tiden och inte ens behöver titta mer än en bråkdels sekund om ens det, men fördelen annars med skärm är ju att allt finns på samma ställe, det viktig är ju bara att infotainmentsystemet då är riktigt bra byggt så att det som folk oftast behöver använda under körning är mycket lätt åtkomligt från startskärmen och inte nedstoppat i undermenyer.
Att risken för olycka ökar kraftigt är förståeligt.
Något som vore kul att utreda är hur mycket risken ökar på bilar som har nästan alla kontroller och funktioner via bilen mittskärm istället för fysiska knappar och reglage? T.ex. Volvo EX30 och Tesla och flera andra.
Min nuvarande bil har många knappar för i stort sett allt man behöver justera.
Den förra hade det inte.
Gissa vilken som är mest lättanvänd 😉
VW typ 1 knappast några alls och det gick hur bra som helst
Levde du och hade körkort då VW typ 1 introducerades?
I så fall borde du vara lastgammal och tveksamt om du kunde framföra en bil i dag 🤣
Snacka om fördom du blir kanske äldre du med så då får du ditt av de yngre.
Att risken för olycka ökar kraftigt är förståeligt.
Något som vore kul att utreda är hur mycket risken ökar på bilar som har nästan alla kontroller och funktioner via bilen mittskärm istället för fysiska knappar och reglage? T.ex. Volvo EX30 och Tesla och flera andra.
Min nuvarande bil har många knappar för i stort sett allt man behöver justera.
Den förra hade det inte.
Gissa vilken som är mest lättanvänd 😉
VW typ 1 knappast några alls och det gick hur bra som helst
En bland dagens mest korkade kommentarer.
Att det var du som levererade den var ingen överraskning.
Att risken för olycka ökar kraftigt är förståeligt.
Något som vore kul att utreda är hur mycket risken ökar på bilar som har nästan alla kontroller och funktioner via bilen mittskärm istället för fysiska knappar och reglage? T.ex. Volvo EX30 och Tesla och flera andra.
Min nuvarande bil har många knappar för i stort sett allt man behöver justera.
Den förra hade det inte.
Gissa vilken som är mest lättanvänd 😉
VW typ 1 knappast några alls och det gick hur bra som helst
Levde du och hade körkort då VW typ 1 introducerades?
I så fall borde du vara lastgammal och tveksamt om du kunde framföra en bil i dag 🤣
Snacka om fördom du blir kanske äldre du med så då får du ditt av de yngre.
Hur gammal skall man vara för att bli äldre?
Ge gärna ett exempel så vet om jag är äldre eller yngre.
Men jag vet i alla fall att gamla bilar varesig hade några knappar eller övriga funktioner förutom tre pedaler på golvet och värmereglage
Jag anser mig som varken ung eller gammal, 40+, men jag ser fördelar med både det gamla och det nya, men jag inser att skärmar är det nya så det är lika bra att vänja sig och jag ser ändå många fördelar med det även om jag också ser nackdelar.
Det vore intressant att förstå vad skillnaden är mellan rattsurfa via telefon vs rattsurfa via mittdisplayen(ofta i en elbil).
Jag förstår helt och hållet rattsurfa via mobilen, ta uppmärksamheten från bilkörandet genom att knappa på mobilen. Men vad är då skillnaden med att ta uppmärksamheten från bilkörandet genom att knappa på mittdisplayen i en elbil. Jag kanske är korkad men förklara gärna vad är skillnaden? Uppmärksamheten från bilkörandet försvinner ganska snabbt oavsett om det är en mobiltelefon eller mittdisplay(utan knappar)
Enklast att jämföra är att ringa ett samtal, antingen genom att slå telefonnumret på en mobil eller ta blicken från bilkörandet och knappa in telefonnumret på mittdisplayen. Jag fattar, att om jag knappar in numret på min mobil kan jag bötfällas. Men om jag gör samma manöver på mittdisplayen bötfälls jag inte. Ok, hur smart är det??
Ni som har knappar i era bilar, vad är det ni måste sitta och trycka på hela tiden, jag fattar det inte. Jag kör Tesla och behöver inte trycka på något alls när jag kör. Jag hade en Volvo innan, med massor med knappar men jag behövde inte trycka på något då heller. Ställde in tempen och stolen när jag hämtade ut bilen, samma temp 7 år senare när jag sålde den, stolen kan jag ha flyttat någon millimeter
Ni som har knappar i era bilar, vad är det ni måste sitta och trycka på hela tiden, jag fattar det inte? Jag kör Tesla och behöver inte trycka på något alls när jag kör. Jag hade en Volvo innan, med massor med knappar men jag behövde inte trycka på något då heller. Ställde in tempen och stolen när jag hämtade ut bilen, samma temp 7 år senare när jag sålde den, stolen kan jag ha flyttat någon millimeter
Alltså, de flesta klarar av att justera temperaturen eller höja/sänka musiken i bilen oavsett om det är med knappar eller på skärmen. Det vissa gör att de messar, googlar eller gör andra saker *med mobilen* när de kör. Det är extremt trafikfarligt.
Ni som har knappar i era bilar, vad är det ni måste sitta och trycka på hela tiden, jag fattar det inte? Jag kör Tesla och behöver inte trycka på något alls när jag kör. Jag hade en Volvo innan, med massor med knappar men jag behövde inte trycka på något då heller. Ställde in tempen och stolen när jag hämtade ut bilen, samma temp 7 år senare när jag sålde den, stolen kan jag ha flyttat någon millimeter
Tre förare, med olika preferenser på stol, ratt, temp, infotainmentsystem-inställningar.
Ett helvete utan enkelhet.
Min sportbil får ingen köra!
Och frugan ska få en ny bil så jag får ha mercan för mig själv.
Det vore intressant att förstå vad skillnaden är mellan rattsurfa via telefon vs rattsurfa via mittdisplayen(ofta i en elbil).
Jag förstår helt och hållet rattsurfa via mobilen, ta uppmärksamheten från bilkörandet genom att knappa på mobilen. Men vad är då skillnaden med att ta uppmärksamheten från bilkörandet genom att knappa på mittdisplayen i en elbil. Jag kanske är korkad men förklara gärna vad är skillnaden? Uppmärksamheten från bilkörandet försvinner ganska snabbt oavsett om det är en mobiltelefon eller mittdisplay(utan knappar)
Enklast att jämföra är att ringa ett samtal, antingen genom att slå telefonnumret på en mobil eller ta blicken från bilkörandet och knappa in telefonnumret på mittdisplayen. Jag fattar, att om jag knappar in numret på min mobil kan jag bötfällas. Men om jag gör samma manöver på mittdisplayen bötfälls jag inte. Ok, hur smart är det??
Man borde införa en låsning av skärmen i bilen när bilen rullar.
Inte utan att isåfall ta tillbaka knappar för saker och ting för det blir jobbigt att inte kunna ändra temp eller andra saker utan att först hitta en avfart från motorvägen för att stanna.
Har man effektiv lane assist och adaptiv farthållare så blir lite knappande på skärmen sällan ett problem.
Visst är det så ! -
Jag köper inte ny bil längre utan att utvärdera prova och godkänna detta grundsystem i körsäkerhet som nu ligger i framkant tilllsammans med säkerhetsbältet och ABSbromsarna. Den som inte upptäckt detta än ligger klart efter i körsäkerhet.
Uppdaterat: 2025-02-01 18:56
KIA Niro EV en lagom elbilsstorlek mitt i prick utan onödiga prestanda i vardagen efter 50 år med bra säkra premium Volvobilar men man få betydligt med för pengarna med KIA bilar och åker lika bra med senaste teknik.
Har man effektiv lane assist och adaptiv farthållare så blir lite knappande på skärmen sällan ett problem.
Visst är det så ! -
Jag köper inte ny bil längre utan att utvärdera prova och godkänna detta grundsystem i körsäkerhet som nu ligger i framkant tilllsammans med säkerhetsbältet och ABSbromsarna. Den som inte upptäckt detta än ligger klart efter i körsäkerhet.
Med dessa absolut felfria system antar jag att man slipper straff för rattsurfning?
Med dessa absolut felfria system antar jag att man slipper straff för rattsurfning?
Hur kan du tro det? Regelverket är absolut då så få har tillgång till det. Du får vänta tills bilarna är mer självkörande och man inte får köra annat och den tiden kommer men det dröjer länge än.
Uppdaterat: 2025-02-01 19:20
KIA Niro EV en lagom elbilsstorlek mitt i prick utan onödiga prestanda i vardagen efter 50 år med bra säkra premium Volvobilar men man få betydligt med för pengarna med KIA bilar och åker lika bra med senaste teknik.
Det är många som inte har Tesla som tror att allt sköts via skärmen, när i praktiken nästan allt sköts med knappar.
Det man slås av när man kör en annan bil vad mycket grejer man måste trycka på, och det kors och tvärs i kupén.
Fördelen med knappar till mycket saker är ju att man får ett muskelminne över var saker sitter med tiden och inte ens behöver titta mer än en bråkdels sekund om ens det, men fördelen annars med skärm är ju att allt finns på samma ställe, det viktig är ju bara att infotainmentsystemet då är riktigt bra byggt så att det som folk oftast behöver använda under körning är mycket lätt åtkomligt från startskärmen och inte nedstoppat i undermenyer.
Min poäng är att Teslor med rattspakar har alla funktioner du behöver för att framföra bilen i spakarna eller ratten. Klimatanläggning och elstolar finns iofs på skärmen, men automatiken är så bra att man inte behöver röra dem när man kör.
Många tillverkare gömde ju elstolarna på kontiga ställen på golvet eller på kanten av stolen själv.
Med dessa absolut felfria system antar jag att man slipper straff för rattsurfning?
Hur kan du tro det? Regelverket är absolut då så få har tillgång till det. Du får vänta tills bilarna är mer självkörande och man inte får köra annat och den tiden kommer men det dröjer länge än.
Så mycket tid tror jag inte att jag har, tyvärr.
Å andra sidan bryr jag mig inte personligen eftersom jag kört motorcykel i 50+ år och klarat mig bra genom att paktisera defensiv körning.
Men för den allmänna trafiksäkerheten är alla väl fungerande säkerhetssystem välkomna.
Och som vanligt har flera kommentatorer glömt att det finns röststyrning, så man slipper sitta och knappra på mittskärmen. Men det är ju såklart skämmigt att prata med sin bil, trots att det är enklare.
Tack för påminnelsen Christer-- röststyrningen funkar kass på KIAN så jag har inte orkat klura ut vilka kommandon som funkar än mer än att ringa någon -Finns heller ingen drivkraft då KIAn har en bra avvägning mellan vanliga knappar och skärmpek och nästan bara behov av skärmpeka vid grundinställningar.
Vad finns för erfarenheter av röststyrning på olika bilmodeller undrar jag då ämnet sällan uppe??
Uppdaterat: 2025-02-02 08:36
KIA Niro EV en lagom elbilsstorlek mitt i prick utan onödiga prestanda i vardagen efter 50 år med bra säkra premium Volvobilar men man få betydligt med för pengarna med KIA bilar och åker lika bra med senaste teknik.
Ben, jag gissar på att du måste ändra språk till Engelska och kommendera den på engelska för att det skall funka bra. Så funkar i alla fall E-GMP bilarna.
Då finns det en hel massa kommandon, men det finns som du skriver knappar till det man vanligen behöver.
Snoid skrev Ben, jag gissar på att du måste ändra språk till Engelska och kommendera den på svenska för att det skall funka bra. Så funkar i alla fall E-GMP bilarna.
Språk engelska och kommenendera på svenska ?? Förtydliga det ! Dessutom gärna tips om var läsa om kommandon för att kunna börja öva.
Uppdaterat: 2025-02-02 08:56
KIA Niro EV en lagom elbilsstorlek mitt i prick utan onödiga prestanda i vardagen efter 50 år med bra säkra premium Volvobilar men man få betydligt med för pengarna med KIA bilar och åker lika bra med senaste teknik.
Snoid skrev Ben, jag gissar på att du måste ändra språk till Engelska och kommendera den på svenska för att det skall funka bra. Så funkar i alla fall E-GMP bilarna.
Språk engelska och kommendera på svenska ?? Förtydliga det ! Dessutom gärna tips om var läsa om kommandon för att kunna börja öva.
Uppdaterat: 2025-02-02 08:56
KIA Niro EV en lagom elbilsstorlek mitt i prick utan onödiga prestanda i vardagen efter 50 år med bra säkra premium Volvobilar men man få betydligt med för pengarna med KIA bilar och åker lika bra med senaste teknik.
Snoid skrev Ben, jag gissar på att du måste ändra språk till Engelska och kommendera den på svenska för att det skall funka bra. Så funkar i alla fall E-GMP bilarna.
Språk engelska och kommenendera på svenska ?? Förtydliga det ! Dessutom gärna tips om var läsa om kommandon för att kunna börja öva.
Oops, så klart skall du även kommendera bilen på engelska
Här är en länk till listan med engelska röstkommandon
Snoid skrev Ben, jag gissar på att du måste ändra språk till Engelska och kommendera den på svenska för att det skall funka bra. Så funkar i alla fall E-GMP bilarna.
Språk engelska och kommenendera på svenska ?? Förtydliga det ! Dessutom gärna tips om var läsa om kommandon för att kunna börja öva.
Oops, så klart skall du även kommendera bilen på engelska
Här är en länk till listan med engelska röstkommandon
Snoid Oops, så klart skall du även kommendera bilen på engelska
Här är en länk till listan med engelska röstkommandon
Tack
Det var ett rejält primitivt system inte särskilt användbart trodde det kommit längre. Nöjer mig med några kommandon till telefonen och navigatorn som jag prövat mig fram till tidigare, Kanske infotainment med Google som bas är bättre ? Van vid "hej google" sen många år i högtalare hemma och mobiler och även Siri.
Uppdaterat: 2025-02-02 15:48
KIA Niro EV en lagom elbilsstorlek mitt i prick utan onödiga prestanda i vardagen efter 50 år med bra säkra premium Volvobilar men man få betydligt med för pengarna med KIA bilar och åker lika bra med senaste teknik.
Snoid skrev Ben, jag gissar på att du måste ändra språk till Engelska och kommendera den på svenska för att det skall funka bra. Så funkar i alla fall E-GMP bilarna.
Språk engelska och kommenendera på svenska ?? Förtydliga det ! Dessutom gärna tips om var läsa om kommandon för att kunna börja öva.
Oops, så klart skall du även kommendera bilen på engelska
Här är en länk till listan med engelska röstkommandon
Finns det nån bil som har röststyrningssystem som fungerar intuitivt ?
Ingen verkar ha lagt mycket tid på ämnet här i alla fall.
Det jag sett och prövat är bedrövligt dåligt
Uppdaterat: 2025-02-02 17:37
KIA Niro EV en lagom elbilsstorlek mitt i prick utan onödiga prestanda i vardagen efter 50 år med bra säkra premium Volvobilar men man få betydligt med för pengarna med KIA bilar och åker lika bra med senaste teknik.
Kommentarer
Att risken för olycka ökar kraftigt är förståeligt.
Något som vore kul att utreda är hur mycket risken ökar på bilar som har nästan alla kontroller och funktioner via bilen mittskärm istället för fysiska knappar och reglage? T.ex. Volvo EX30 och Tesla och flera andra.
Vore på sin plats verkligen här silar man mygg men sväljer kameler.
Min nuvarande bil har många knappar för i stort sett allt man behöver justera.
Den förra hade det inte.
Gissa vilken som är mest lättanvänd 😉
VW typ 1 knappast några alls och det gick hur bra som helst
Min nuvarande Peugot har ju en del knappar ändå, men tyvärr inte för t.ex. klimat och temperatur. Det är visserligen inte jättekrångligt att göra på skärmen, går ganska enkelt, men har man t.ex Android Auto eller Apple carplay ingång med spotify och navigering så måste man först byta temperatur och sen klicka sig tillbaka till Android auto eller Apple carplay.
Tycker nog att temperatur skulle ha knappar för upp och ner. Behöver inte ens vara två knappar, räcker med en som går att trycka uppåt eller nedåt.
En bland dagens mest korkade kommentarer.
Levde du och hade körkort då VW typ 1 introducerades?
I så fall borde du vara lastgammal och tveksamt om du kunde framföra en bil i dag 🤣
Det är många som inte har Tesla som tror att allt sköts via skärmen, när i praktiken nästan allt sköts med knappar.
Det man slås av när man kör en annan bil vad mycket grejer man måste trycka på, och det kors och tvärs i kupén.
Fördelen med knappar till mycket saker är ju att man får ett muskelminne över var saker sitter med tiden och inte ens behöver titta mer än en bråkdels sekund om ens det, men fördelen annars med skärm är ju att allt finns på samma ställe, det viktig är ju bara att infotainmentsystemet då är riktigt bra byggt så att det som folk oftast behöver använda under körning är mycket lätt åtkomligt från startskärmen och inte nedstoppat i undermenyer.
Snacka om fördom du blir kanske äldre du med så då får du ditt av de yngre.
Att det var du som levererade den var ingen överraskning.
Hur gammal skall man vara för att bli äldre?
Ge gärna ett exempel så vet om jag är äldre eller yngre.
Men jag vet i alla fall att gamla bilar varesig hade några knappar eller övriga funktioner förutom tre pedaler på golvet och värmereglage
Jag anser mig som varken ung eller gammal, 40+, men jag ser fördelar med både det gamla och det nya, men jag inser att skärmar är det nya så det är lika bra att vänja sig och jag ser ändå många fördelar med det även om jag också ser nackdelar.
Det är en vanesak.
Det vore intressant att förstå vad skillnaden är mellan rattsurfa via telefon vs rattsurfa via mittdisplayen(ofta i en elbil).
Jag förstår helt och hållet rattsurfa via mobilen, ta uppmärksamheten från bilkörandet genom att knappa på mobilen. Men vad är då skillnaden med att ta uppmärksamheten från bilkörandet genom att knappa på mittdisplayen i en elbil. Jag kanske är korkad men förklara gärna vad är skillnaden? Uppmärksamheten från bilkörandet försvinner ganska snabbt oavsett om det är en mobiltelefon eller mittdisplay(utan knappar)
Enklast att jämföra är att ringa ett samtal, antingen genom att slå telefonnumret på en mobil eller ta blicken från bilkörandet och knappa in telefonnumret på mittdisplayen. Jag fattar, att om jag knappar in numret på min mobil kan jag bötfällas. Men om jag gör samma manöver på mittdisplayen bötfälls jag inte. Ok, hur smart är det??
Ni som har knappar i era bilar, vad är det ni måste sitta och trycka på hela tiden, jag fattar det inte. Jag kör Tesla och behöver inte trycka på något alls när jag kör. Jag hade en Volvo innan, med massor med knappar men jag behövde inte trycka på något då heller. Ställde in tempen och stolen när jag hämtade ut bilen, samma temp 7 år senare när jag sålde den, stolen kan jag ha flyttat någon millimeter
Ni som har knappar i era bilar, vad är det ni måste sitta och trycka på hela tiden, jag fattar det inte? Jag kör Tesla och behöver inte trycka på något alls när jag kör. Jag hade en Volvo innan, med massor med knappar men jag behövde inte trycka på något då heller. Ställde in tempen och stolen när jag hämtade ut bilen, samma temp 7 år senare när jag sålde den, stolen kan jag ha flyttat någon millimeter
Alltså, de flesta klarar av att justera temperaturen eller höja/sänka musiken i bilen oavsett om det är med knappar eller på skärmen. Det vissa gör att de messar, googlar eller gör andra saker *med mobilen* när de kör. Det är extremt trafikfarligt.
Tre förare, med olika preferenser på stol, ratt, temp, infotainmentsystem-inställningar.
Ett helvete utan enkelhet.
Min sportbil får ingen köra!
Och frugan ska få en ny bil så jag får ha mercan för mig själv.
Exakt!
Man borde införa en låsning av skärmen i bilen när bilen rullar.
Inte utan att isåfall ta tillbaka knappar för saker och ting för det blir jobbigt att inte kunna ändra temp eller andra saker utan att först hitta en avfart från motorvägen för att stanna.
Såg en kvinnlig biltestare med ett bekant efternamn som körde en bil.
Hon tittade länge in i skärmen och tryckte sig igenom menyerna.
Samtidigt rullade bilen i stadstrafik. Beundransvärt med en sådan simultankapacitet.
Har man effektiv lane assist och adaptiv farthållare så blir lite knappande på skärmen sällan ett problem.
axa skrev
Har man effektiv lane assist och adaptiv farthållare så blir lite knappande på skärmen sällan ett problem.
Visst är det så ! -
Jag köper inte ny bil längre utan att utvärdera prova och godkänna detta grundsystem i körsäkerhet som nu ligger i framkant tilllsammans med säkerhetsbältet och ABSbromsarna. Den som inte upptäckt detta än ligger klart efter i körsäkerhet.
Med dessa absolut felfria system antar jag att man slipper straff för rattsurfning?
50 talisten skrev
Med dessa absolut felfria system antar jag att man slipper straff för rattsurfning?
Hur kan du tro det? Regelverket är absolut då så få har tillgång till det. Du får vänta tills bilarna är mer självkörande och man inte får köra annat och den tiden kommer men det dröjer länge än.
Min poäng är att Teslor med rattspakar har alla funktioner du behöver för att framföra bilen i spakarna eller ratten. Klimatanläggning och elstolar finns iofs på skärmen, men automatiken är så bra att man inte behöver röra dem när man kör.
Många tillverkare gömde ju elstolarna på kontiga ställen på golvet eller på kanten av stolen själv.
Så mycket tid tror jag inte att jag har, tyvärr.
Å andra sidan bryr jag mig inte personligen eftersom jag kört motorcykel i 50+ år och klarat mig bra genom att paktisera defensiv körning.
Men för den allmänna trafiksäkerheten är alla väl fungerande säkerhetssystem välkomna.
50
Jag menade naturligtvis inte att det är en fördel vid rattsurfandet, som man inte ska syssla med överhuvudtaget.
Jag menade naturligtvis de tillfällen man ska knappa på skärmen.
Och som vanligt har flera kommentatorer glömt att det finns röststyrning, så man slipper sitta och knappra på mittskärmen. Men det är ju såklart skämmigt att prata med sin bil, trots att det är enklare.
Christer wrote " Glömt Röststyrning "
Tack för påminnelsen Christer-- röststyrningen funkar kass på KIAN så jag har inte orkat klura ut vilka kommandon som funkar än mer än att ringa någon -Finns heller ingen drivkraft då KIAn har en bra avvägning mellan vanliga knappar och skärmpek och nästan bara behov av skärmpeka vid grundinställningar.
Vad finns för erfarenheter av röststyrning på olika bilmodeller undrar jag då ämnet sällan uppe??
Ben, jag gissar på att du måste ändra språk till Engelska och kommendera den på engelska för att det skall funka bra. Så funkar i alla fall E-GMP bilarna.
Då finns det en hel massa kommandon, men det finns som du skriver knappar till det man vanligen behöver.
Snoid skrev Ben, jag gissar på att du måste ändra språk till Engelska och kommendera den på svenska för att det skall funka bra. Så funkar i alla fall E-GMP bilarna.
Språk engelska och kommenendera på svenska ?? Förtydliga det ! Dessutom gärna tips om var läsa om kommandon för att kunna börja öva.
Snoid skrev Ben, jag gissar på att du måste ändra språk till Engelska och kommendera den på svenska för att det skall funka bra. Så funkar i alla fall E-GMP bilarna.
Språk engelska och kommendera på svenska ?? Förtydliga det ! Dessutom gärna tips om var läsa om kommandon för att kunna börja öva.
Oops, så klart skall du även kommendera bilen på engelska
Här är en länk till listan med engelska röstkommandon
https://www.kianiroforum.com/attachments/available-voice-commands-pdf.8842/
Hur går det att ange en svensk adress?
Snoid Oops, så klart skall du även kommendera bilen på engelska
Här är en länk till listan med engelska röstkommandon
Tack
Det var ett rejält primitivt system inte särskilt användbart trodde det kommit längre. Nöjer mig med några kommandon till telefonen och navigatorn som jag prövat mig fram till tidigare, Kanske infotainment med Google som bas är bättre ? Van vid "hej google" sen många år i högtalare hemma och mobiler och även Siri.
Vet inte prövade aldrig.
Fanns gott om knappar på Ioniqen och navigeringen var enklast att skicka till bilen från appen.
Finns det nån bil som har röststyrningssystem som fungerar intuitivt ?
Ingen verkar ha lagt mycket tid på ämnet här i alla fall.
Det jag sett och prövat är bedrövligt dåligt
Svängde in på Volvo en snabbis, för att testa deras nya mjukvaruversion.
Gick kanon att snacka på svenska i en EX30 och EX90.
Kan notera att det är stor skillnad till det bättre med kvalitetsintrycket i de serietillverkade bilarna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.