Accelerationen blir ovanligt trög i elbilen Hyundai Ioniq 5 när föraren kör i ecoläget. Det ska nu åtgärdas med en uppdatering.
Accelerationen blir ovanligt trög i elbilen Hyundai Ioniq 5 när föraren kör i ecoläget. Det ska nu åtgärdas med en uppdatering.
Kommentarer
Tur att jag aldrig använder det läget på min bil och har inte testat att jag fick uppdatering som fixar navigationsstyrd förvärmning av batteriet.
Det enda det gör med bilen är att ge den en seg gasrespons, sänka maxeffekten och sänka effekten i klimatanläggningen. Alltså helt onödigt då effekten av det blir så som syftet. Man kan lika bra justera energitörsten med att inte köra för fort och komfort i kupén vill jag inte avvara.
Tror dock att många elbilsägare tror att eco läget är nån finess som fixar energi ur tomma intet och sedan gnäller om immiga rutor mm.
Själv tycker jag det tar bort det jag ville ha av min bil, bra prestanda och god komfort.
Märkligt att man ändrar mappningen av gaspedalen när förbättringen av funktionen på förvärmningen av batteriet görs, ologiskt.
Jag använder eco-läget i princip hela tiden. Visst acceleration blir något segare men inte att det stör. Acceleration räcker ändå gott och väl till vardagskörning. Jag har heller inga immiga vindrutor och tycker att klimatanläggningen stökar mindre i eco-läget.
Axa, det skiljer alltid mellan märken och modeller och ibland även mellan individer av samma modell.
Saabnisse
Jo, det kan jag förstå. Dock kan jag inte förstå varför Hyundai behöver mappa om eco-läget. De som vill accelerera snabbare har ju fortfarande normalläget de kan välja. Och så kanske det finns ett läge där man kan välja själv vissa parametrar. Sånt läge finns i min.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.