Ur artikeln: "Det som oftast kommer fram är problem med snötäckta baklysen."
Det gör ju inte så mycket om de är snötäckta, de är ju ändå så sällan tända!
Det är ju besynnerligt att så många bilister inte inser att det är olagligt att färdas med släckta baklyktor i mörker och nedsatt sikt, det borde ju ligga i den egna överlevnadsinstinkten att begripa att man måste synas.
EU-beslutet att tillåta släckta baklyktor för att spara energi är väl ett av de mer korkade!
Uppdaterat: 2024-09-30 09:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Problemet är att se om det lyser bak. Att det är idiotiskt att det inte alltid lyser där håller jag med om, men man har inte samma makt över lysena på moderna bilar som man hade tidigare. En lampa som lyser när jag sätter mig i bilen kanske inte är igång när bilen väl rullar.
Jag låg en bit bakom en bil på E18 i Köpingstrakten i förrgår och det var knappt att jag såg att den fanns där i mörkret. Framtill var det små indikeringslampor som var igång så där måste föraren ha märkt att det inte var helt OK.
Som Mäkinen skriver är det på en del nyare bilar svårt att själv som förare veta om det lyser där bak eller inte. Där uppskattar jag när det är som på Tesla, Mercedes och en hel del andra att man ser på "lillbilen" i displayen vad som lyser och inte.
Körde i underkylt regn förra vintern och på xenonljusen smälte isen, men på helljusen som jag konverterat till LED satt en tjock ishinna. Så då hade det varit bra att ha kvar H7-lamporna... 🙂
I alla andra fall lyser LED-lamporna klart bättre.
För framlyktorna har jag en sprayflaska ice-remover i bilen. I de fall man ska iväg och det är ett lager is på framlyktorna. Har ännu inte fått problem med att det under körning att fram lyktan blir täckt. Det är iallafall inte värre än med halogen.
Jag har haft många olika bilar med LED och det är ytterst sällan man upplevt problem även på mina 65 mils körningar efter E4.
En sak som förbättrar förutsättningarna avsevärt är strålkastare spolningen.
Den lilla hinna is som kan bli trycks effektivt bort med den frostfria spolarvätskan.
Dessutom blir det rent.
Sedan har ju designen och utformningen av strålkastarglaset en viss påverkan i negativ eller positiv bemärkelse.
Uppdaterat: 2024-10-01 05:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Nåja .. Vid väderlek där det möjligen finns fordon framför med snötäckta baklyktor .. så framför man väl sitt eget fordon efter dessa omständigheter. Kan ju finnas ett barn utmed vägen också .. med snötäckt reflex 🤔
Uppdaterat: 2024-10-02 21:28
Fördelen med konspirationsteorier är att det kan få korkade människor att känna sig smarta 🤠
Kommentarer
Ur artikeln: "Det som oftast kommer fram är problem med snötäckta baklysen."
Det gör ju inte så mycket om de är snötäckta, de är ju ändå så sällan tända!
Det är ju besynnerligt att så många bilister inte inser att det är olagligt att färdas med släckta baklyktor i mörker och nedsatt sikt, det borde ju ligga i den egna överlevnadsinstinkten att begripa att man måste synas.
EU-beslutet att tillåta släckta baklyktor för att spara energi är väl ett av de mer korkade!
Problemet är att se om det lyser bak. Att det är idiotiskt att det inte alltid lyser där håller jag med om, men man har inte samma makt över lysena på moderna bilar som man hade tidigare. En lampa som lyser när jag sätter mig i bilen kanske inte är igång när bilen väl rullar.
Jag låg en bit bakom en bil på E18 i Köpingstrakten i förrgår och det var knappt att jag såg att den fanns där i mörkret. Framtill var det små indikeringslampor som var igång så där måste föraren ha märkt att det inte var helt OK.
Som Mäkinen skriver är det på en del nyare bilar svårt att själv som förare veta om det lyser där bak eller inte. Där uppskattar jag när det är som på Tesla, Mercedes och en hel del andra att man ser på "lillbilen" i displayen vad som lyser och inte.
Körde i underkylt regn förra vintern och på xenonljusen smälte isen, men på helljusen som jag konverterat till LED satt en tjock ishinna. Så då hade det varit bra att ha kvar H7-lamporna... 🙂
I alla andra fall lyser LED-lamporna klart bättre.
För framlyktorna har jag en sprayflaska ice-remover i bilen. I de fall man ska iväg och det är ett lager is på framlyktorna. Har ännu inte fått problem med att det under körning att fram lyktan blir täckt. Det är iallafall inte värre än med halogen.
Jag har haft många olika bilar med LED och det är ytterst sällan man upplevt problem även på mina 65 mils körningar efter E4.
En sak som förbättrar förutsättningarna avsevärt är strålkastare spolningen.
Den lilla hinna is som kan bli trycks effektivt bort med den frostfria spolarvätskan.
Dessutom blir det rent.
Sedan har ju designen och utformningen av strålkastarglaset en viss påverkan i negativ eller positiv bemärkelse.
Nåja .. Vid väderlek där det möjligen finns fordon framför med snötäckta baklyktor .. så framför man väl sitt eget fordon efter dessa omständigheter. Kan ju finnas ett barn utmed vägen också .. med snötäckt reflex 🤔
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.