Bilar med förbränningsmotor överförbrukar på sommaren genom att de omvandlar mer energi till värme, som är att ”elda för kråkorna” på sommaren där denna värme inte behövs. Därmed blir skillnaderna mindre mellan olika årstider.
Elbilen är alltså mer energieffektiv genom att den inte spiller värme.
Sen har MGn i testet ingen värmepump utan bara elektriska element. Det finns energieffektivare elbilar.
Jo, men även på sommaren förbrukar hybriden 5.1 l/100 km, vilket motsvarar 5.1l/100 * 8.94 kWh/l (energiinnehållet för 95 oktan med 5% etanol) = 45,6 kWh / 100 km
Alltså nästan dubbla energiförbrukningen jämfört med elbilen.
gmogmo, sådär kan du inte räkna..du måste ta hänsyn till verkningsgraden också! Elbilar ligger på 90+% verkningsgrad och jag misstänker att den där Toyotan kanske max kommer upp i ca 40% eller nåt i den stilen. och med dessa siffror i din hand så kanske du inser att ekvationen till slut går ihop.
gmogmo, sådär kan du inte räkna..du måste ta hänsyn till verkningsgraden också! Elbilar ligger på 90+% verkningsgrad och jag misstänker att den där Toyotan kanske max kommer upp i ca 40% eller nåt i den stilen. och med dessa siffror i din hand så kanske du inser att ekvationen till slut går ihop.
Eh!?
Det är ju det enda vettiga sättet att jämföra energiförbrukningen på!
Det är ju just verkningraden som gör skillnaden i förbrukning!
Min E-Niro tar 13-18 kw/h på sommaren och 23-28kw/h på vintern.
Tycker toyotans förbrukning låter ganska bra och otroligt låg på vintern.
Uppdaterat: 2024-12-20 17:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kommentarer
Jag får det till att elbilen är klart snålast hela året räknat i energiekvivalenter.
Skillnaden mellan årstiderna är däremot störst för elbilen och minst för hybriden - men detvär faktiskt något helt annat!
Bilar med förbränningsmotor överförbrukar på sommaren genom att de omvandlar mer energi till värme, som är att ”elda för kråkorna” på sommaren där denna värme inte behövs. Därmed blir skillnaderna mindre mellan olika årstider.
Elbilen är alltså mer energieffektiv genom att den inte spiller värme.
Sen har MGn i testet ingen värmepump utan bara elektriska element. Det finns energieffektivare elbilar.
Resultatet är alltså som förväntat.
Jo, men även på sommaren förbrukar hybriden 5.1 l/100 km, vilket motsvarar 5.1l/100 * 8.94 kWh/l (energiinnehållet för 95 oktan med 5% etanol) = 45,6 kWh / 100 km
Alltså nästan dubbla energiförbrukningen jämfört med elbilen.
Förvånansvärt hög förbrukning på en laddhybrid.
Vilken är laddhybrid ?????
Snoid
Toyotan men ser nu att det inte är en laddhybrid.
Exakt, det är den klenaste drivlinan. Den som säljaren sa att endast snåla pensionärer köper 😂
Minst batteri och klenast effekt, så den skulle jag aldrig ha köpt.
Blir surrig och för lite effekt, men visst så funkar det om man snurra runt i stan med bilen.
Skulle aldrig komma på tanken att köpa nått sådant.
Skulle gissa på att den möjligen bara är något bättre än Swenssons hemska upplevelse 😉
gmogmo, sådär kan du inte räkna..du måste ta hänsyn till verkningsgraden också! Elbilar ligger på 90+% verkningsgrad och jag misstänker att den där Toyotan kanske max kommer upp i ca 40% eller nåt i den stilen. och med dessa siffror i din hand så kanske du inser att ekvationen till slut går ihop.
Tänkt att man inte kan läsa, jag funderade varför hyrbilen förbrukade minst…
Eh!?
Det är ju det enda vettiga sättet att jämföra energiförbrukningen på!
Det är ju just verkningraden som gör skillnaden i förbrukning!
Min E-Niro tar 13-18 kw/h på sommaren och 23-28kw/h på vintern.
Tycker toyotans förbrukning låter ganska bra och otroligt låg på vintern.
Mso
Jo, även min Enyaqs förbrukning drar iväg vintertid. Men det är ok för mig. Sällan jag långkör på vintern. De nyare Enyaq ska tydligen vara snålare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.