Vi Bilägares forum

Efter bonussmällen: Elbilarna som blivit dyrare – och billigare

Efter bonussmällen: Elbilarna som blivit dyrare – och billigare

Flera bilmärken har justerat priserna efter regeringens bonusbesked, kan Vi Bilägare avslöja. Här är elbilarna som blivit dyrare – och billigare – att köpa.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-07 06:30

Kommentarer

Vi får väl se hur försäljningen påverkas. Detta är utan tvekan dyra bilar så det är högst tveksamt om det blir stora försäljningsframgångar fortsättningsvis. Och ev prissänkningar lär man inte göra omgående - det skulle vara alltför genomskinligt. Skall bli intressant att se hur prisbilderna ev förändrats om t ex 1 år.

Uppdaterat: 2022-12-07 10:38

Håller med Pi, vänta bara 1-2 år.. dessa priserna kommer inte att hålla i längden. Det finns säkert en hel del som har pengarna, men någon gång tar det stopp i flödet, det uppstår en mättnad. Redan nu ser man ganska många elbilar begagnade, Zoe, Leaf osv.. första generationens elbilar som ingen vill köpa begagnade till de höga priserna. Generellt ligger vi högt nu också på begagnat, pga att vi inte fått ut nya bilar på marknaden som krävs för att upprätthålla nivån på beg marknaden. Utan att veta, mest gissningar så kommer det bli ganska konstiga effekter om 1-2 år.

Uppdaterat: 2022-12-07 11:24

Medhåll. Billiga moderna Kinabilar kommer trycka ned prisnivån i EU.

Uppdaterat: 2022-12-07 12:16
Gillar kurvor och rondeller

Man skall ju inte glömma inflationen, den påverkar även bilproducenterna

Så om man tidigare tänkte sig att öka priserna med 50 000 (10% inflation)så kanske man nu nöjer sig med 30 000 för att kompensera för det indragna elbilsstödet.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-07 12:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L, spelar nog ingen roll om de höjer med 30 000, 50 000 eller 100 000 kr.. bilarna kommer nog inte säljas när de som hade råd köpt "klart". Då återstår köpare som inte beredda att betala 500+ tkr för en elbil. Lite märkligt att inget tillverkare slagit sig in på enklare och mer prisvärda elbilar? Men å andra sidan.. när orderböckerna är fyllda till bredden med goda marginaler i priserna.. behöver de inte bry sig, eller?

Uppdaterat: 2022-12-07 13:34

Vi ser här att uppfattningen att bilarna var dyra pga. elbilsstödet inte stämmer. Högre priser på råvaror i kombination med komponentbrist och inflation samt den svaga kronkursen höjer priserna.

Även privatleasingen har blivit rejält dyrare. Både beroende på högre ränta och borttagandet av elprisstöd.

Så det kommer inte bli många sålda, vilket uppenbart är vad den nya regeringen vill.

Det finns de som drömmer om att tillverkarna ska sälja dessa till lågpris och gå med förlust. Varför ska tillverkarna betala köparna för att köpa deras bilar?

Elbilar är dyr teknik i råvaror, produktion och utvecklingskostnader som tillverkarna vill ha betalt för.

Elprisstödet gjorde dem ekonomiskt tillgängliga. Nu är det borttaget och priserna har gått upp.

Om priserna ska gå ner behöver råvarupriserna sänkas, kronkursen stärkas, och både inflation och räntan behöver gå ner. Tveksamt om det kommer bli så de närmaste 1-2 åren.

Uppdaterat: 2022-12-07 15:03

Nästan alla bilmärken strävar efter status och att tillhöra premiumsegmentet. Det är bra att det finns sådana bilar också, men jag anser att en anledning till att bilarna hat blivit så dyra är allt krimskrams och överarbetad/dyr design. Med mindre " onödiga " finesser går det också åt mindre halvledare och andra bristkomponenter. Nä fram för fler vanliga Svenssonbilar utan onödig lyx och finesser, tänk t ex.Volvo 700/900 och Skoda som de var fram till för några år sedan. Det finns ju Dacia som numera är helt ok, men alla kanske inte vill köra det märket.

Uppdaterat: 2022-12-07 16:51

Raphael - läs gärna mitt förra inlägg där jag nämnde att tillverkarna knappast sänker priserna per omgående för då blir dom ju avslöjade direkt. Vi får väl se om 1--2 år - då kanske vi har facit. Och med alltför dyra (el)bilar så minskar ju marknaden helt klart.

Uppdaterat: 2022-12-07 18:07

Pi, jag läste ditt inlägg så läs mitt svar. Det är en kommentar på det. Det finns reella faktorer som kostnadsökningar som driver upp priserna. Och därför kommer inte priserna sänkas om inte kostnaderna sjunker för att utveckla och tillverka dem. Tillverkarna vill inte sälja dem med förlust.

Uppdaterat: 2022-12-07 18:13

Stefan, bilarna har blivit dyra pga. omfattande säkerhetsutrustning och kundernas ökande krav på detta. Plus komfortutrustning som köparna vill ha. Själv skulle jag inte köpa en bil utan infotainment med CarPlay och klimatanläggning, farthållare osv. Och lägger man pengar vill man ha god komfort.

Dacia är ingen storsäljare i Sverige.

Uppdaterat: 2022-12-07 18:16

Raphael - jag är inte helt bortkommen när det gäller ekonomi och vårt ekonomiska läge men faktum kvarstår - elbilarna har blivit lite för dyra för att vara ett tänkbart val för alla som vill köpa en ny bil. Och utan nya bilar kommer det inte heller att finnas några begagnade. Hare svårt att tro att alla befintliga fabriksanläggningar för biltillverkning på längre sikt kan gå för fullt om inte prisbilden på nya elbilar förändras - alltså sänks på nåt sätt. Via mindre och mindre resurskrävande fordon eller via enklare utrustningsalternativ. För biltillverkarna vill knappast att deras dyrbara produktionsanläggningar skall gå för halv fart framledes. Vi får väl se hur det utvecklas de allra närmaste åren.

Uppdaterat: 2022-12-07 19:22
Raphael skrev:

Vi ser här att uppfattningen att bilarna var dyra pga. elbilsstödet inte stämmer. Högre priser på råvaror i kombination med komponentbrist och inflation samt den svaga kronkursen höjer priserna.

Även privatleasingen har blivit rejält dyrare. Både beroende på högre ränta och borttagandet av elprisstöd.

Så det kommer inte bli många sålda, vilket uppenbart är vad den nya regeringen vill.

Det finns de som drömmer om att tillverkarna ska sälja dessa till lågpris och gå med förlust. Varför ska tillverkarna betala köparna för att köpa deras bilar?

Elbilar är dyr teknik i råvaror, produktion och utvecklingskostnader som tillverkarna vill ha betalt för.

Elprisstödet gjorde dem ekonomiskt tillgängliga. Nu är det borttaget och priserna har gått upp.

Om priserna ska gå ner behöver råvarupriserna sänkas, kronkursen stärkas, och både inflation och räntan behöver gå ner. Tveksamt om det kommer bli så de närmaste 1-2 åren.

Raphael; har du räknat in de allmänna kostnadsökningarna i det påståendet, eller baserar du dina utsagor på egen uppfattning? Det går nämligen inte att dra några slutsatser om priserna och kopplingen till subventionerna ännu. För att dra en sådan slutsats behöver det gå betydligt längre tid än några veckor. Se gärna Konjunkturinstitutets analyser där man har en hyfsat träffsäker modell för ändamålet.

Råvaror,inflation och räntor gäller samma sak. Förändrad styrränta ger effekt i realekonomin först ett år efter att höjningen genomförts. Energiprisernas Påverkan på råvaror är mer direkt, men fortfarande med något halvårs eftersläpning. Samma med investeringarna, de stora effekterna ligger mer än sex månader framåt(men hälften av de energiintensiva bolagen planerar nerdragningar både bland personal som i investeringar).

Om ett år ungefär krymper svensk ekonomi, och underskotten ökar. Då kommer räntorna sjunka igen och staten vågar öka sin konsumtion igen. Då bör vi vara tillbaka i balans någonstans kring slutet år 24 och 25.

Och där kan vi då också göra observationer om hur elbilssubventioner påverkat efterfrågan över tid.

Och nej, elbilssubventioner har ingen betydelse för klimatet, i alla fall inte om det är IPCC;s underlag man tittar på.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-07 21:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”