Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Varför bara 130 km/tim i toppfart?

Bilfrågan: Varför bara 130 km/tim i toppfart?

"Det känns som om elbilen rent tekniskt skulle kunna klara 200 km/tim. Varför är fartspärren satt på 130?" Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-01 07:00

Kommentarer

Jag blir lite fundersam när jag hör att någon vill köra över 130 i en e-Up!

Och ännu mer fundersam när man vet att max hastighet på våra vägar i Sverige är 120!

Uppdaterat: 2021-11-01 09:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

VEM vill köra 200 blås i en UP!?

Uppdaterat: 2021-11-01 09:18
*Robban

Frågeställaren vill kanske köra på Autobahn och bli ståendes i något hörn!!

Uppdaterat: 2021-11-01 10:30
RR

Min e-up! gjorde 135 km/h enligt GPS. Det kändes konstigt i gaspedalen när man kom till spärren. Motståndet minskade och pedalen kändes "död". Det är enda bilen jag provat toppfarten på efter att jag hade en gammal BMW M5 med borttagen spärr. I den visade mätaren lite drygt det dubbla mot VW:n och sen har det känts fånigt att prova.

Uppdaterat: 2021-11-01 11:07

Varit över 130 flera gånger idag.

Behövs om man vill om samlingar med bilar bakom långtradare på 1+2 vägar.

Uppdaterat: 2021-11-01 13:37
saabnisse skrev:

Jag blir lite fundersam när jag hör att någon vill köra över 130 i en e-Up!

Och ännu mer fundersam när man vet att max hastighet på våra vägar i Sverige är 120!

Men frågeställaren konstaterade ju att topphastigheten på 130 km/tim i sig är fullt tillräcklig, men att han bara undrade varför topphastigheten är satt till just 130 km/h när det rent tekniskt känns som att den skulle kunna närma sig 200 km/h.

Vilken hastighet folk sedan anser är lämplig i en viss bilmodell är faktiskt upp till föraren att avgöra. Sedan är det kanske inte helt omöjligt att frågeställaren vill köra utomlands (även om räckvidden kanske inte uppmuntrar till det). I Frankrike, till exempel, är 130 km/h högsta hastighet. I Tyskland finns fortfarande fri hastighet. Personligen vill jag väldigt gärna ha ordentligt med marginal oavsett.

Uppdaterat: 2021-11-02 02:40
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

SnookerPro. Den som frågade skrev också: "Det känns som om elbilen rent tekniskt skulle kunna klara 200 km/tim"!

Har du åkt i en e-Up?

Och om du har det, fick du samma uppfattning?

Uppdaterat: 2021-11-02 08:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

e-Up är inget man vill köra fort i, lånade en när min bil var på service.

Uppdaterat: 2021-11-04 07:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Rent teoretiskt - med tanke på alla snabba , små s k GTI-bilar som funnits genom åren så är säkert inte en e-Up sämre att åka lite fortare i. Sen är det en elbil med de nackdelar som hög fart har på dessa och de går ju inte att frånse så 130 är nog en bra avvägning - i alla fall för svenska förhållanden.

Uppdaterat: 2021-11-04 09:31

De bilar som körs i GTI- lopp är så långt från serietillverkade bilar man kan komma! Då jämförelsen är ej relevant!

Uppdaterat: 2021-11-04 09:54
RR

Hundter - jag talade inte om "GTI-lopp" (vad nu det är) utan om "standardbilar" med GTI-emblem. Själv har jag varit aktiv inom motorsport så jag är inte helt främmande för detta.

Uppdaterat: 2021-11-04 11:04

Ok! Ursäkta att jag trampade dig på gaspedalsfoten! Det var inte meningen! Helt rätt….. det finns inga GTI- lopp! Det jag menade var rally där en hoper’ trimmade och omgjorda bilar ställer upp! Det vet du lika bra som jag, att dessa inte går att jämföra med standard bilar! Det enda jag tycker är tråkigt, är att mamma åker VW Up medan pappa åket i en tjock BMW eller Mercedes!

Uppdaterat: 2021-11-05 16:50
RR

Vi talar alltså om helt olika saker Hundter. Rally och vad det innebär är jag rätt väl insatt i men nu talade vi om vanliga standardbilar där jag påpekade att det genom åren funnits rätt många mindre bilar som presterat bättre än 130 km/t - många med ett GTI eller GSI-emblem på bakluckan. Vilket även varit förärat VW Up men då med en förbränningsmotor under huven. Grejen är alltså att även mindre standardbilar går att köra hyggligt fort utan större problem.

Uppdaterat: 2021-11-05 17:52