Assistanssystemen i nya bilar minskar antalet olyckor. Men de kan också göra bilen dyrare att reparera – och i slutändan det är bilägaren som får stå för notan. ”Det finns ett växande motstånd till fler finesser”, säger en expert.
Assistanssystemen i nya bilar minskar antalet olyckor. Men de kan också göra bilen dyrare att reparera – och i slutändan det är bilägaren som får stå för notan. ”Det finns ett växande motstånd till fler finesser”, säger en expert.
Kommentarer
Finesser som ökar trafiksäkerheten är ändå rätt vettiga. Det finns annat lull-lull som är svårare att motivera. Varför i hela friden ska man t.ex. ha tvåzons klimatanläggning? Vem har en anordning i vardagsrummet som ger olika temperatur på olika platser i soffan? Eller el-stängning av bakluckan eller inställning av stolen. Hur svårt är det egentligen att göra det för hand?
Så klart att säkerheten ska förbättras för att hjälpa den opålitliga människan. Vore människan perfekt skulle inte bilarna behöva några säkerhetssystem. Datorer överskattar inte sin förmåga, super eller knarkar inte, somnar inte vid ratten osv.
Måste bara kommentera artikelbilden högst upp, hur fasiken kan det ens vara tillåtet med så där stora sensorkluster i framrutan?
Har som lång person valt bort en hel del bilar som ser ut sådär eftersom sikten snett framåt höger är väldigt skymd. Förr i tiden kunde man se vid sidan av, eller i glipan mellan taket och backspegeln men nu breder dessa sensorkluster ut sig i framrutan.
Blir märkligt när man som lång hittar en bil med bra takhöjd och så har tillverkaren blockerat sikten med sensorer.
Ni som vill testa hur det är att vara lång kan hissa upp stolen tills ni blir skymda.
Yoghurt, håller med. Det är också dåligt med dessa stora pekskärmar på instrumentbrädan på många nya bilar-skymmer en del av siktfältet framförallt för korta personer och lika farligt att fippla med pekskärmen under färd som med mobilen, skillnaden är att det är förbjudet att fippla med mobilen.
Pekskärmarna skymmer inte mer än vilken typisk 80-talsbil som helst.
Sikten rakt fram för riktigt korta är dock överlägsen i t ex en Tesla 3.
Man blir straffad av bilen om man fifflar med skärmen i Tesla, dock vid användning av autosteer.
gmogmo, hur tänker du nu? De bilar som har en pekskärm som sticker upp ovan instrumentpanelen skymmer ju sikten mer än en bil som inte har det, stör dessutom koncentrationen. Jag har provat en hel del-kör olika bilar i arbetet, föredrar en bil med skärmen i instrumentpanelen alla dagar i veckan som t ex många Volvobilar t ex XC 60.
Det har aldrig slagit dig att resten av instrumentbrädan är lägre på dessa bilar så att med själva uppståendet blir höjden densamma? Det handlar alltså om design.
De separata pekskärmarna sticker följaktligen inte upp mer än de integrerade. Däremot sticker särskilt de stående skärmarna ned mer.
Bilarna numera har större framrutor än tidigare. Mycket pga SUV-trenden. Ett sensorkluster överst i framrutan stör ingenting. Inte heller pekskärmarna är i vägen såtillvida man inte är kortväxt och sitter med sätet nedjusterat till golvet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.