VW I.D Neo

217 inlägg 0 nya
VW I.D Neo

Nu är det inte allt för långt borta till att VW ID Neo visas upp utan maskering. Redan till nästa vinter kan den finnas på våra vägar.
Och det är faktiskt lite spännande att se VW ta fram en elbil helt från scratch, för det finns väl få som egentligen har möjligheten som dem idag - hela framtiden hänger ju på det kan man säga...

https://youtu.be/q2Tqw9LX3QE

https://youtu.be/mLDls0kcAHs

Power to the people

Utfästelserna är ändå ganska så höga - en elektrisk bil med hyfsad räckvidd för Golf-diesel pengar - alltså från 250 000 kr i praktiken. Troligen är det kanske en instegsmodell efter klimatbonus eller så, men ändå så börjar vi närma oss en rimligare prispunkt för gemene man..

Power to the people

Intressant! Är det den här bilen som skall vara "rymlig som en Passat" på insidan? I andra videon säger föraren att VW räknar med att 15-20% av deras försäljning fr o m 2025 skall vara elbilar. Jag tycker att det låter lågt, om nu prisbilden blir som du skriver och modellutbudet utvecklas som det beskrivs i videon.

Skulle bli förvånad om priset blir lägre än 300.000 kr efter ev skattesubventioner - och den nivån kan dom säkert förklara med "en välutrustad Golf TDI"... Troligen en bit över som t ex e-Niro...

ToRy wrote:
Intressant! Är det den här bilen som skall vara "rymlig som en Passat" på insidan? I andra videon säger föraren att VW räknar med att 15-20% av deras försäljning fr o m 2025 skall vara elbilar. Jag tycker att det låter lågt, om nu prisbilden blir som du skriver och modellutbudet utvecklas som det beskrivs i videon.

Utrymmena verkar bli riktigt bra i den, med ett axelavstånd på 280 cm som nämns i andra videon är det på Passat-territorium.

Power to the people

Pi wrote:
Skulle bli förvånad om priset blir lägre än 300.000 kr efter ev skattesubventioner - och den nivån kan dom säkert förklara med "en välutrustad Golf TDI"... Troligen en bit över som t ex e-Niro...

Precis Pi, vi vet inte riktigt än hur VW vill positionerna ID, men om vi pratar om ex. 50 kWh batterikapacitet kan nog priset hamna närmre 300 kkr. Men högre kapacitet så trillar priserna säkerligen iväg, det är ju trots allt en VW.

Power to the people

Här finns litet mer (skriftlig!) info:
https://teknikensvarld.se/volkswagen-i-d-far-55-mils-rackvidd-och-blir-latt-att-kopa/
Det talas om 48 kWh o 33 mil WLTP som minsta batteri, och sedan ett spann av storlekar uppåt. Den här bilen är ju byggd som elbil från grunden, till skillnad från Hyundais och Kias modeller t ex, vilket borde kunna borga för möjligheter att pressa produktionskostnader o pris. Ska bli spännande att se resultatet!

Att de inte tror mer än 15-20% kommer vara elbilar 2025 är säkert delvis pga produktionskapacitet. Idag gör de inte väl typ 10milj bilar/år, så kan ju vara uppemot 2milj bilar/år vi pratar. 2025 är trots allt bara 6år bort, och det är inte jättelång tid för att bygga upp en sådan produktion samtidigt som alla andra också vill göra det.

Problemet stavas främst brist på battericeller, den kapaciteten tar också tid att bygga upp. Vi får hoppas på att den svenska satsningen i Northvolt bär frukt.

Kia/Hyundais modeller är utvecklade för att kunna funka med tre olika grader av elektrifiering. Vilket innebär sina kompromisser här och var, men de är åtminstone ute och rullar på vägarna redan...

Power to the people

Noterade när jag nyss var uppe och jobbade på testanläggningen i lappland, att man satt upp massor av laddstolpar. Förra året hade man flera konkurrerande el/laddhybrider på parkeringarna.

Det är skönt att se att de bygger bakhjulsdrivet nu när det inte går att spara pengar på att driva fram.

L. Mäkinen wrote:
Det är skönt att se att de bygger bakhjulsdrivet nu när det inte går att spara pengar på att driva fram.

Bakhjulsdrivet. Jag förstår inte hur du tänker Mäkinen.

Varenda bmw åkare som bytt upp sig till en x erkänner hur värdelöst det är på vintern med bakdrift och speciellt med automat.

Med framhjulsdrift kan man alltid komma lös om man kört fast henom att lirka lite hit o dit med framhjulen
men hur många bmw med snurrande bakhjul har man inte puttat på.
Enda gången det är bra med bakhjulsdrift är väl med vagn på kulan men det är ju inte aktuellt med en elbil.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mäkinen har nog rätt om inte minnet sviker - vill också minnas att VWs nya "elektriska" plattform i grunden skall vara bakhjulsdriven.

mso 1000 wrote:
L. Mäkinen wrote:Det är skönt att se att de bygger bakhjulsdrivet nu när det inte går att spara pengar på att driva fram.
Bakhjulsdrivet. Jag förstår inte hur du tänker Mäkinen.
Varenda bmw åkare som bytt upp sig till en x erkänner hur värdelöst det är på vintern med bakdrift och speciellt med automat.
Med framhjulsdrift kan man alltid komma lös om man kört fast henom att lirka lite hit o dit med framhjulen
men hur många bmw med snurrande bakhjul har man inte puttat på.
Enda gången det är bra med bakhjulsdrift är väl med vagn på kulan men det är ju inte aktuellt med en elbil.

Ja du MSO, visst är det bättre med fyrhjulsdrift. Men jag har ägt en BMW 520d med automat och bakhjulsdrift. Men värdelös på vintern var den inte på något vis. Trodde dock att den skulle vara sämre än den A4 jag hade innan så jag köpte dubbdäck till den. Var ganska onödigt, körde varken fast på parkeringsplats eller for i diket, trotts 8000 mil varav minst hälften på vintern. Enda malören var när bilen började kana mot diket på grund av för hög fart då vinterföret övergick till slask på väg hem från Trysil. Men det berodde inte på att bilen var bakhjulsdriven och det styrde upp i sista stund med en sladd som antisladdsystemet fixade.
Rekommenderar att du tar en provtur i en modern bakhjulsdriven bil innan du baserat på gammal hörsägen dömer ut en modern bakhjulsdriven bil som vinterbil.
Däremot var väl 20 år gamla BMW utan några former av antispinn eller antisladdsystem inga vidare vinterbilar. Hade flera arbetskamrater som lastade 50kg i kofferten på sina 80-tals Volvo för att dom skulle ta sig fram böttre på vintern, men det var på tidigt 90-tal.
Och en automatlåda med konverter är ypperligt på vintern, konvertern gör att man mjukt på högre växel sakta kan få fart på bilen om det är rejält halkigt. Som du kanske minns så hade många automatlådor en W-knapp (winter) som gjorde att lådan startade på högre växel för att undvika hjulspinn.

Tack för intressanta videos! Detta är en bil som jag vill titta närmare på och kanske även köpa, för av alla elbilar som finns på marknaden eller som enbart presenterats, är denna hittills den mesta intressanta. Att journalisterna fick testa den aktuella bilen på denna plats i Sydafrika, lär ju inte vara en slump, för det är ju verkligen bländande vackert där.

”The MEB platform allows VW to configure its upcoming electric models with either rear wheel or all-wheel-drive, using one or two electric motors, for more optimal weight distribution and better handling.”
http://m.futurecar.com/2746/A-Closer-Look-at-VWs-MEB-Platform-the-Foundation-for-10-Million-Electric-Vehicles
Så, ja, RWD eller AWD, och med en tanke bakom ser det ut som!

mso 1000 wrote:
L. Mäkinen wrote:Det är skönt att se att de bygger bakhjulsdrivet nu när det inte går att spara pengar på att driva fram.
Bakhjulsdrivet. Jag förstår inte hur du tänker Mäkinen.
Varenda bmw åkare som bytt upp sig till en x erkänner hur värdelöst det är på vintern med bakdrift och speciellt med automat.
Med framhjulsdrift kan man alltid komma lös om man kört fast henom att lirka lite hit o dit med framhjulen
men hur många bmw med snurrande bakhjul har man inte puttat på.
Enda gången det är bra med bakhjulsdrift är väl med vagn på kulan men det är ju inte aktuellt med en elbil.

Att bakhjulsdrift på moderna bilar är värdelöst på vintern är en myt. Den enda anledningen till att alla bilar inte är bakhjulsdrivna är för att det är dyrare.

De bakhjulsdrivna bilar som har problem med framkomlighet är feldesignade. Med en väl anpassad plattform får man bra viktfördelning och får en mer hanterbar bil. Man slipper dessutom ha drivaxlar till svängande hjul och kan därmed nyttja hela framhjulens friktion till att styra bilen och energislukande servo blir onödigt.

Ja, den gamla Bubblan var jämförelsevis med dåtida kamrater en riktigt bra vinterbil.

Sitter man fast med bakhjulsdrift och bakhjulet börjat spinna då sitter man fast eller glidit mot dikeskanten.

Har du kört fast med framhjulsdrift då har man 7 ggr större möjlighet att komma lös genom att manipulera med styrningen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Rikard wrote:
Ja, den gamla Bubblan var jämförelsevis med dåtida kamrater en riktigt bra vinterbil.

Möjligen med skillnaden att man kunde se ut genom fönstren på några av de andra.

Det är sällan man kör fast med moderna däck.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.