Vi Bilägares forum

VW I.D Neo

VW I.D Neo

Nu är det inte allt för långt borta till att VW ID Neo visas upp utan maskering. Redan till nästa vinter kan den finnas på våra vägar.
Och det är faktiskt lite spännande att se VW ta fram en elbil helt från scratch, för det finns väl få som egentligen har möjligheten som dem idag - hela framtiden hänger ju på det kan man säga...

https://youtu.be/q2Tqw9LX3QE

https://youtu.be/mLDls0kcAHs

2018-12-23 12:55
Power to the people

Kommentarer

Utfästelserna är ändå ganska så höga - en elektrisk bil med hyfsad räckvidd för Golf-diesel pengar - alltså från 250 000 kr i praktiken. Troligen är det kanske en instegsmodell efter klimatbonus eller så, men ändå så börjar vi närma oss en rimligare prispunkt för gemene man..

2018-12-23 13:02
Power to the people

Intressant! Är det den här bilen som skall vara "rymlig som en Passat" på insidan? I andra videon säger föraren att VW räknar med att 15-20% av deras försäljning fr o m 2025 skall vara elbilar. Jag tycker att det låter lågt, om nu prisbilden blir som du skriver och modellutbudet utvecklas som det beskrivs i videon.

2018-12-23 14:14

Skulle bli förvånad om priset blir lägre än 300.000 kr efter ev skattesubventioner - och den nivån kan dom säkert förklara med "en välutrustad Golf TDI"... Troligen en bit över som t ex e-Niro...

2018-12-23 14:23
ToRy skrev:

Intressant! Är det den här bilen som skall vara "rymlig som en Passat" på insidan? I andra videon säger föraren att VW räknar med att 15-20% av deras försäljning fr o m 2025 skall vara elbilar. Jag tycker att det låter lågt, om nu prisbilden blir som du skriver och modellutbudet utvecklas som det beskrivs i videon.

Utrymmena verkar bli riktigt bra i den, med ett axelavstånd på 280 cm som nämns i andra videon är det på Passat-territorium.

2018-12-23 14:50
Power to the people
Pi skrev:

Skulle bli förvånad om priset blir lägre än 300.000 kr efter ev skattesubventioner - och den nivån kan dom säkert förklara med "en välutrustad Golf TDI"... Troligen en bit över som t ex e-Niro...

Precis Pi, vi vet inte riktigt än hur VW vill positionerna ID, men om vi pratar om ex. 50 kWh batterikapacitet kan nog priset hamna närmre 300 kkr. Men högre kapacitet så trillar priserna säkerligen iväg, det är ju trots allt en VW.

Uppdaterat: 2018-12-23 14:51
Power to the people

Här finns litet mer (skriftlig!) info:
https://teknikensvarld.se/volkswagen-i-d-far-55-mils-rackvidd-och-blir-latt-att-kopa/
Det talas om 48 kWh o 33 mil WLTP som minsta batteri, och sedan ett spann av storlekar uppåt. Den här bilen är ju byggd som elbil från grunden, till skillnad från Hyundais och Kias modeller t ex, vilket borde kunna borga för möjligheter att pressa produktionskostnader o pris. Ska bli spännande att se resultatet!

2018-12-23 19:00

Att de inte tror mer än 15-20% kommer vara elbilar 2025 är säkert delvis pga produktionskapacitet. Idag gör de inte väl typ 10milj bilar/år, så kan ju vara uppemot 2milj bilar/år vi pratar. 2025 är trots allt bara 6år bort, och det är inte jättelång tid för att bygga upp en sådan produktion samtidigt som alla andra också vill göra det.

2018-12-23 19:22

Problemet stavas främst brist på battericeller, den kapaciteten tar också tid att bygga upp. Vi får hoppas på att den svenska satsningen i Northvolt bär frukt.

Kia/Hyundais modeller är utvecklade för att kunna funka med tre olika grader av elektrifiering. Vilket innebär sina kompromisser här och var, men de är åtminstone ute och rullar på vägarna redan...

Uppdaterat: 2018-12-23 19:40
Power to the people

Noterade när jag nyss var uppe och jobbade på testanläggningen i lappland, att man satt upp massor av laddstolpar. Förra året hade man flera konkurrerande el/laddhybrider på parkeringarna.

2018-12-23 20:10

Det är skönt att se att de bygger bakhjulsdrivet nu när det inte går att spara pengar på att driva fram.

2018-12-23 21:52
L. Mäkinen skrev:

Det är skönt att se att de bygger bakhjulsdrivet nu när det inte går att spara pengar på att driva fram.

Bakhjulsdrivet. Jag förstår inte hur du tänker Mäkinen.

Varenda bmw åkare som bytt upp sig till en x erkänner hur värdelöst det är på vintern med bakdrift och speciellt med automat.

Med framhjulsdrift kan man alltid komma lös om man kört fast henom att lirka lite hit o dit med framhjulen
men hur många bmw med snurrande bakhjul har man inte puttat på.
Enda gången det är bra med bakhjulsdrift är väl med vagn på kulan men det är ju inte aktuellt med en elbil.

2018-12-23 22:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mäkinen har nog rätt om inte minnet sviker - vill också minnas att VWs nya "elektriska" plattform i grunden skall vara bakhjulsdriven.

2018-12-23 23:09
mso 1000 skrev:

L. Mäkinen wrote:Det är skönt att se att de bygger bakhjulsdrivet nu när det inte går att spara pengar på att driva fram.
Bakhjulsdrivet. Jag förstår inte hur du tänker Mäkinen.
Varenda bmw åkare som bytt upp sig till en x erkänner hur värdelöst det är på vintern med bakdrift och speciellt med automat.
Med framhjulsdrift kan man alltid komma lös om man kört fast henom att lirka lite hit o dit med framhjulen
men hur många bmw med snurrande bakhjul har man inte puttat på.
Enda gången det är bra med bakhjulsdrift är väl med vagn på kulan men det är ju inte aktuellt med en elbil.

Ja du MSO, visst är det bättre med fyrhjulsdrift. Men jag har ägt en BMW 520d med automat och bakhjulsdrift. Men värdelös på vintern var den inte på något vis. Trodde dock att den skulle vara sämre än den A4 jag hade innan så jag köpte dubbdäck till den. Var ganska onödigt, körde varken fast på parkeringsplats eller for i diket, trotts 8000 mil varav minst hälften på vintern. Enda malören var när bilen började kana mot diket på grund av för hög fart då vinterföret övergick till slask på väg hem från Trysil. Men det berodde inte på att bilen var bakhjulsdriven och det styrde upp i sista stund med en sladd som antisladdsystemet fixade.
Rekommenderar att du tar en provtur i en modern bakhjulsdriven bil innan du baserat på gammal hörsägen dömer ut en modern bakhjulsdriven bil som vinterbil.
Däremot var väl 20 år gamla BMW utan några former av antispinn eller antisladdsystem inga vidare vinterbilar. Hade flera arbetskamrater som lastade 50kg i kofferten på sina 80-tals Volvo för att dom skulle ta sig fram böttre på vintern, men det var på tidigt 90-tal.
Och en automatlåda med konverter är ypperligt på vintern, konvertern gör att man mjukt på högre växel sakta kan få fart på bilen om det är rejält halkigt. Som du kanske minns så hade många automatlådor en W-knapp (winter) som gjorde att lådan startade på högre växel för att undvika hjulspinn.

2018-12-23 23:44

Tack för intressanta videos! Detta är en bil som jag vill titta närmare på och kanske även köpa, för av alla elbilar som finns på marknaden eller som enbart presenterats, är denna hittills den mesta intressanta. Att journalisterna fick testa den aktuella bilen på denna plats i Sydafrika, lär ju inte vara en slump, för det är ju verkligen bländande vackert där.

2018-12-24 03:55
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

”The MEB platform allows VW to configure its upcoming electric models with either rear wheel or all-wheel-drive, using one or two electric motors, for more optimal weight distribution and better handling.”
http://m.futurecar.com/2746/A-Closer-Look-at-VWs-MEB-Platform-the-Foundation-for-10-Million-Electric-Vehicles
Så, ja, RWD eller AWD, och med en tanke bakom ser det ut som!

2018-12-24 04:02

De bakhjulsdrivna bilar som har problem med framkomlighet är feldesignade. Med en väl anpassad plattform får man bra viktfördelning och får en mer hanterbar bil. Man slipper dessutom ha drivaxlar till svängande hjul och kan därmed nyttja hela framhjulens friktion till att styra bilen och energislukande servo blir onödigt.

2018-12-24 11:03
mso 1000 skrev:

L. Mäkinen wrote:Det är skönt att se att de bygger bakhjulsdrivet nu när det inte går att spara pengar på att driva fram.
Bakhjulsdrivet. Jag förstår inte hur du tänker Mäkinen.
Varenda bmw åkare som bytt upp sig till en x erkänner hur värdelöst det är på vintern med bakdrift och speciellt med automat.
Med framhjulsdrift kan man alltid komma lös om man kört fast henom att lirka lite hit o dit med framhjulen
men hur många bmw med snurrande bakhjul har man inte puttat på.
Enda gången det är bra med bakhjulsdrift är väl med vagn på kulan men det är ju inte aktuellt med en elbil.

Att bakhjulsdrift på moderna bilar är värdelöst på vintern är en myt. Den enda anledningen till att alla bilar inte är bakhjulsdrivna är för att det är dyrare.

2018-12-24 11:03

Ja, den gamla Bubblan var jämförelsevis med dåtida kamrater en riktigt bra vinterbil.

2018-12-24 13:14

Sitter man fast med bakhjulsdrift och bakhjulet börjat spinna då sitter man fast eller glidit mot dikeskanten.

Har du kört fast med framhjulsdrift då har man 7 ggr större möjlighet att komma lös genom att manipulera med styrningen.

2018-12-24 13:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Rikard skrev:

Ja, den gamla Bubblan var jämförelsevis med dåtida kamrater en riktigt bra vinterbil.

Möjligen med skillnaden att man kunde se ut genom fönstren på några av de andra.

Det är sällan man kör fast med moderna däck.

2018-12-24 14:02

Fördelen med eldrift och ett välkalibrerat antispinnsystem är uppenbara, bakhjulsdrift ska inte vara något problem.

2018-12-24 15:32
Power to the people
mso 1000 skrev:

Sitter man fast med bakhjulsdrift och bakhjulet börjat spinna då sitter man fast eller glidit mot dikeskanten.
Har du kört fast med framhjulsdrift då har man 7 ggr större möjlighet att komma lös genom att manipulera med styrningen.

Körde en BMW tre år, var aldrig i närheten av att fastna. Hade dock jävligt kul på vintrarna med den.

2018-12-24 17:21
Apex skrev:

mso 1000 wrote:Sitter man fast med bakhjulsdrift och bakhjulet börjat spinna då sitter man fast eller glidit mot dikeskanten.
Har du kört fast med framhjulsdrift då har man 7 ggr större möjlighet att komma lös genom att manipulera med styrningen.
Körde en BMW tre år, som hade 50-50 viktfördelning, var aldrig i närheten av att fastna. Hade dock jävligt kul på vintrarna med den.

2018-12-24 17:22

Sorry, råkar ofta citera istället för att redigera inlägg :)

2018-12-24 17:24
Apex skrev:

Sorry, råkar ofta citera istället för att redigera inlägg :)

Men det var ju ett bra citat :)
Det där gamla skrönan om bakhjulsdrift har ingen värklighetsförankring längre.

2018-12-24 20:17

Sunt förnuft och tänk efter före då kör man aldrig fast oavsett bil.

Och skall man ha roligt krävs 4wd och minst 180 hk.

Roligt med bakhjulsdrift det har 15 åringa EPA killar på industriparkeringen.

2018-12-24 20:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Sunt förnuft och tänk efter före då kör man aldrig fast oavsett bil.
Och skall man ha roligt krävs 4wd och minst 180 hk.
Roligt med bakhjulsdrift det har 15 åringa EPA killar på industriparkeringen.

Du låter som en förtida pensionär MSO :)
Är roligt med bakhjulsdrivet eller 4wd med prio bak, även diesel och under 180hk, när man är +55.

Uppdaterat: 2018-12-24 20:55
mso 1000 skrev:

Sunt förnuft och tänk efter före då kör man aldrig fast oavsett bil.
Och skall man ha roligt krävs 4wd och minst 180 hk.
Roligt med bakhjulsdrift det har 15 åringa EPA killar på industriparkeringen.

Jag var inte 15 och jag hade kul. Så nej, det krävs inte minst 180hk och 4wd. 258hk, manuell växellåda och rwd var hur kul som helst.

2018-12-24 21:00
Guran skrev:

Apex wrote:Sorry, råkar ofta citera istället för att redigera inlägg :)
Men det var ju ett bra citat :)
Det där gamla skrönan om bakhjulsdrift har ingen värklighetsförankring längre.

Bara de som inte ägt en modern bakhjulsdriven bil som tror att det är så.

2018-12-24 21:52

Första gången jag körde en BMW med anti slir o sladd, skrev jag här på forumet
"Man ska vara bra klantig eller utmana naturlagarna för att åka i diket med denna bil"
Många bekanta har köpt bilar med 4wd för att leka med, de flesta har blivit besvikna, särskilt på en bilmodell som har hela motorn framför framaxeln.

Uppdaterat: 2018-12-24 22:59
mso 1000 skrev:

Roligt med bakhjulsdrift det har 15 åringa EPA killar på industriparkeringen.

Och jag.

2018-12-24 23:19
Guran skrev:

mso 1000 wrote:Sunt förnuft och tänk efter före då kör man aldrig fast oavsett bil.
Och skall man ha roligt krävs 4wd och minst 180 hk.
Roligt med bakhjulsdrift det har 15 åringa EPA killar på industriparkeringen.

.
Du låter som en förtida pensionär MSO :)
Är roligt med bakhjulsdrivet eller 4wd med prio bak, även diesel och under 180hk, när man är +55.

Okey jag har växt ifrån allt bus sedan länge med bil och för att förneka 55++ så länge det går undviker jag suv och ägnar mig åt en snabb engelskman på två hjul och när det är som finast åker man 55++ knop på havet.

Men nu var väl tråden elbil och för egen del blir det nog snålt bekvämt och helfosilt några år till. :)

2018-12-25 02:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tycker också denna modell verkar mycket intressant och mycket trevligt att man satsar på bakhjulsdrift. Tycker också formen på bilen verkar vettig, med lite högre kaross och stora glasytor. Att inte fler bilar har bakhjulsdrift idag är, enligt min mening, enbart av ekonomiska skäl. Går alldeles utmärkt att köra bakhjulsdrivet på vintern numera.
Om den verkligen kommer kosta så lite som de säger och de lyckas få ut den på marknaden i tid, så är det nog dags för Tesla att börja bli oroliga. Byggkvalitén på Tesla Model 3 verkar lämna en del övrigt att önska:

https://www.youtube.com/watch?v=FSLTNjGI8hw

2019-01-03 12:18

Det verkar ju ändå som vissa elbilstillverkare (Tesla) erbjuder både 4WD och 2WD.
Sen så kan man nog inte generallisera och säga att varken fram eller bakhjulsdrift är bättre utan att specificera det lite mer.

Var medpassagerare i förra generationens BMW 1 serie och där var verkligen inte bakhjulsdrift någon höjdare på vintern men 3 serien var hur bra som helst.
Så viktfördelning och implementation spelar ju stor roll verkar det som.

En batteribil bör ju vara väldigt lätt att designa så att den får optimal viktfördelning då man kan sprida ut batterier och inte bara har en stor tung motor fram.

Men det ser lovande ut för VW måste jag säga kul att se att dom investerar.

Uppdaterat: 2019-01-05 12:37
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Att jämföra en kommande VW I.D med Tesla model3 är väl ända att jämföra äpplen med päron. När det nu är klart vad en tesla modell 3 skall kosta i Sverige, går nu att bygga på deras web. Kalaset för en modell 3 slutar på i runda slängar 660.000kr. Vi snackar om att Teslan är dubbelt så dyr som en VW I.D, det är väl ändå en helt fel jämförelse. När gjordes en sådan jämförelse senast med fossildrivna bilar?

2019-01-05 23:24

Om VW kan hålla priserna som sägs kan nog Tesla lägga med snart faktiskt.

2019-01-06 00:01

Nja, till att börja med jämför inte priset på Tesla Model 3 i värsta utförande med från priset VW uppgett de siktar på. Tror en del fått det lite om bakfoten att VW kommer vara så otroligt billig. VW själva har sagt den ska kosta som motsvarande Golf, inte som den idag lägst prissatta Golfen. Nu vet vi inte vad Model 3 landar på i midrange och shortrange-utförande och utan premiumpaket som ingår i de utföranden som säljs nu. Men jag tror ju inte som vissa påstår att Model 3 är dubbelt så dyr som motsvarande VW el-bil. Jag var en av dem som tvivlade rejält på Tesla för nå´t år sen, men nu när jag ser hur de fått igång Model 3, jag har sett den på riktigt, och även nu provkört Model S en hel del, så har jag svängt runt en del. Däremot väldigt nyfiken på VW:s satsning och hoppas den blir bra. Men de som tror de ska kunna köpa en VW elbil i storlek som golf med vettig räckvidd för under 300.000 kr, de kommer nog bli besvikna.....det är min gissning.

Uppdaterat: 2019-01-06 00:12

Tesla har ju inte släppt den "folk" Tesla3 som det pratades om än, den förväntas ju komma ut i år och landa på runt 450tkr. Tänker att den modellen kanske är mer jämförbar med I.D, men vi kan ju omöjligt veta.
Och som Optimus är inne på, det är svårt att jämföra då det är mkt mer än kostnader och funktioner i bilen vi pratar om.
Kommer t.ex. ID får samma nivå av självkörande som Tesla 3 (som dock inte ingår i de billigare modellerna?
Kommer VW erbjuda superchargers som Tesla gör och vad kommer isåfall dessa kosta?
Hur ser det ut med service och servicekostnader?
Hur ser den löpande supporten ut?
Hur är kvalitet/livslängd på batterier?

Jag vill inte att I.D blir otroligt billig, jag vill att det blir en bra produkt.
Visst kan det vara så att VW köper marknadsandelar genom att dumpa priset men tror knappast dom kommer ge bort bilen.
Tror mkt av inkomsten av bilarna kommer genom de tjänster man köper runtomkring, som t.ex. laddning.

2019-01-06 07:44
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

I länken till Teknikens värld i inlägg #7 kan man läsa:
"Volkswagens styrelsemedlem Jürgen Stackmann bjöd för ett antal dagar sedan på lite extra information via sitt Twitter-konto.(...) Han skriver också att priset blir omkring vad priset för en modern diesel-Golf ligger på. Dagens Golf 1,6 TDI med manuell låda kostar från 236 000 kronor."

Min första reaktion är, varför jämför Teknikens värld genast priset med billigaste Golf TDI? Förväntar man sig det tror jag risken är stor att man blir besviken. Ett pris "omkring vad priset för en modern diesel-Golf ligger på" tror jag snarare ska jämföras med en dyrare Golf 2.0TDI och förmodligen ett antal procent ytterligare. Då kommer man nog lite närmare sanningen.

2019-01-06 08:48

För oss svenskar finns ju bl a den avgörande skillnaden att VW har verkstäder över hela landet medan det för Tesla är betydligt längre för väldigt många att hitta en verkstad - inte helt oväsentligt i sammanhanget. Beträffande prisnivån så är det säkert som vi konstaterade tidigt i denna tråd att man jämför med en mycket välutrustad Golf och inte nån billig variant.

2019-01-06 09:53
Rutger Jönåker skrev:

I länken till Teknikens värld i inlägg #7 kan man läsa:
"Volkswagens styrelsemedlem Jürgen Stackmann bjöd för ett antal dagar sedan på lite extra information via sitt Twitter-konto.(...) Han skriver också att priset blir omkring vad priset för en modern diesel-Golf ligger på. Dagens Golf 1,6 TDI med manuell låda kostar från 236 000 kronor."
Min första reaktion är, varför jämför Teknikens värld genast priset med billigaste Golf TDI? Förväntar man sig det tror jag risken är stor att man blir besviken. Ett pris "omkring vad priset för en modern diesel-Golf ligger på" tror jag snarare ska jämföras med en dyrare Golf 2.0TDI och förmodligen ett antal procent ytterligare. Då kommer man nog lite närmare sanningen.

Varför tror du det?
Alla uppgifter hittills säger att den skall kosta under 25.000€ Och 236.000kr är lägre det.
Tror nog det blir ganska svårt för VW att vid lanseringen hävda, oj vi räknade visst fel, den blev mycket dyrare. Med tanke på utvecklingen inom batteritillverkningen så kan ju faktiskt priset bli lägre, eller vad tror du? Men priset är ju garanterat för versionen med minsta batteriet. Så för alla med räckviddsångest och som inte kan tänka sig köpa en bil som går minst 50 mil på en laddning och därav skall ha det största batteriet så lär nog bilen kosta mer.

2019-01-06 10:57

Det är nog omöjligt för VW att ge någon generell info om vad den kommer kosta då det diffar stor i varje land vad det gäller skatter.
Sen så subventionerar ju även vissa länder köp av bilar som anses miljövänligare.

Se 25K€ som en startsiffra, (precis som 35K$ är för Tesla). Till det kommer lokala skatter (stackars Danskar).
Tror inte utvecklingen inom batteritillverkningen kommer sjunka då efterfrågan fortfarande är väldigt hög, utmaningen ligger nog i att få tag på batterier, vilket är en intressant fråga hur VW löser det med försörjning och hur kvalitet på batterier är.

2019-01-06 11:22
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Två artiklar i Ny Teknik som försöker belysa prisfrågan. Man ska nog vara skeptisk men det lutar onekligen åt att VW tänker sig en aggressiv prissättning. Kan ju vara ett sätt att kapa åt sig stor marknadsandel i inledningen av ny fordonstyp.

https://www.nyteknik.se/fordon/volkswagens-prischock-elbil-for-under-20-000-euro-6938569

https://www.nyteknik.se/fordon/nu-blir-volkswagens-el-golf-40-procent-billigare-att-tillverka-6938862

2019-01-06 11:34
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Tesla tar väl numera över 70000:- för att aktivera mjukvaran för självkörning.

Så här är det:
Long Range versionen med fyrhjulsdrift, Model 3 LR Dual Motor börjar från 650,200 kronor inklusive moms, innan avdragen elbilsbonus.

Prestandamodellen Model 3 Performance börjar från 767,200 kronor.

Färgerna kostar:

Svart ingår i priset
Midnight Silver Metallic 16,600 kronor
Deep Blue Metallic 16,600 kronor
Pearl White Multicoat 22,100 kronor
Red Multicoat 27,600 kronor
Fälgarna kostar:

18 tums fälg ingår som standard på Long Range modellen
19 tums fälgar kostar 16,600 kronor extra
20 tums fälgar ingår som standard på Performance modellen
Sedan är det dags att välja mellan svart eller vitt interiör:

Svart interiör ingår i priset
Vit interiör kostar 11,100 kronor extra
Till sist ska du välja om du vill köpa Förbättrade Autopiloten för 55,000 kronor nu eller 77,000 kronor efter leverans.
Hårdvara finns i bilarna och priserna avser enbart mjukvaran för aktivering.

Kort sagt hiskeligt dyrt och jag tror väldigt få som förbokat kommer fullfölja.

2019-01-06 12:00

Tror nog många kommer vänta tills den billigare släpps och det är kanske den man ska jämföra med I.D, om man nu ska jämföra något.

2019-01-06 12:13
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
pinjong skrev:

Två artiklar i Ny Teknik som försöker belysa prisfrågan. Man ska nog vara skeptisk men det lutar onekligen åt att VW tänker sig en aggressiv prissättning. Kan ju vara ett sätt att kapa åt sig stor marknadsandel i inledningen av ny fordonstyp.
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswagens-prischock-elbil-for-under-20-000-euro-6938569
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-blir-volkswagens-el-golf-40-procent-billigare-att-tillverka-6938862

Inte en helt omöjligt tanke faktiskt, dessa bilar lär även inbringa pengar i form av kringtjänster så det är ingen dum ide att "köpa" en del av marknaden.

2019-01-06 12:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Guran skrev:

Varför tror du det?
Alla uppgifter hittills säger att den skall kosta under 25.000€ Och 236.000kr är lägre det.
Tror nog det blir ganska svårt för VW att vid lanseringen hävda, oj vi räknade visst fel, den blev mycket dyrare. Med tanke på utvecklingen inom batteritillverkningen så kan ju faktiskt priset bli lägre, eller vad tror du? Men priset är ju garanterat för versionen med minsta batteriet. Så för alla med räckviddsångest och som inte kan tänka sig köpa en bil som går minst 50 mil på en laddning och därav skall ha det största batteriet så lär nog bilen kosta mer.

Jag är väl helt enkelt bara skeptisk till att det går att tillverka en så billig elbil när man ser vad alla andra kostar. Säger VW under 25.000€ då blir det nog väldigt nära det priset, typ 24.990, så har dom inte ljugit. Till det tillkommer sen lokala skatter, som andra redan nämnt. Men det lär visa sig vem som tror rätt...

2019-01-06 12:55

Som brukligt med VW så är det volymen som är tänkt att ge inkomster. När de väl har fått ut några modeller har de bara produktionskostnader att hantera och är det något som de kan så är det massproduktion.

Ett antal journalister har ju testat Neo i Sydafrika och det är nog inte så mycket kvar innan det är dags att trycka igång kopiatorn. I likhet med Tesla ryktas det om att det blir få varianter av Neo för att inte göra den för komplicerad.

2019-01-06 13:07

Det blir säkert ett grundutförande till ett pris som ligger nära det som aviserats och som många varit inne på.
Men i likhet med VWs övriga produkter kommer det säkert att behövas ett antal tilläggspaket och dessa kan få saftiga priser.
Dessutom blir det väl i vanlig ordning så att elektriskt infällbara backspeglar inte kan kombineras med grå klädsel eller backkamera inte går att kombinera med adaptiv farthållare om inte 20"-fälgar väljs!
Och givetvis måste man ha stora batteripaketet om man vill ha metallic!
Nåja, vi får se hur det blir, det är nog inte så lång tid kvar och huvudsaken är att det blir lite konkurrens och volym på batteribilarna så att priserna blir acceptabla.
Och så får vi hoppas att miljöbilsbonusen försvinner, det måste finnas vettigare möjligheter att motivera till miljöbilsköp.

Uppdaterat: 2019-01-06 17:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Junkers: Hiskeligt dyrt skriver du för Tesla Model 3, jämfört med vad? Jämfört med konkurrerande ren elbil med samma prestanda och teknik? Finns väl inte så många än som den är dyrare än......
Hiskeligt dyr jämfört med fossilkonkurrenterna med samma teknik och prestanda? Nja, då är den väl billig om man ska se det så.....
Att den kostar Hiskeligt mycket pengar nu i de inledande släppta versionerna kan jag hålla med om......men dyr? nja....
Jag tror många kommer fullfölja som lagt reservation, däremot kommer nog många av dem vänta in de kommande versioner med lägre prislapp.

2019-01-06 17:54