Volvo V60 CC

61 inlägg 0 nya
Volvo V60 CC

Familjen vi åkte tillsammans med till Lappland hade bättre tur i hyrbilslotteriet och fick en Volvo V60 CC. Tog en kort sväng i den och dess beteende på vinterväg var helt väsensskilt från Toyotan. Den gick hur stabilt som helst på vägen och var enormt spårsäker i kurvorna. Även stolarna var avsevärt bekvämare, även om sittdynan var lite kort för mig. Enda minuset var väl lite skallrande från inredningen på sämre vägar samt att styrningen var ganska känslig för ojämn väg.

Pratar vi nya eller gamla modellen? Förmodar den nya inte hunnit ut än i hyrbilssvängen?

Glömde nämna det, detta var den gamla modellen. Såg dock en del nya V60 (utan CC) hyrbilar på parkeringen där vi bodde.

Kul du att du anser en ganska gammal konstruktion som V60 trots allt är nu vara så pass stabil och trygg och mycket bättre än Toyotan som är en betydligt nyare konstruktion.

Det är väl trots allt lite olika klass på dom bilarna. C-HR är ju en mindre bil, om än "upp-pumpad" på höjden, Volvon är mer premium. CrossCountry chassit dessutom mer anpassat för vintervägar i Lappland. Jag tyckte själv bra om V60 CC när jag körde den. Dom enda nackdelarna jag upptäckte var att stolens sittdyna var lite trång i sidled och att 5-cyl dieseln hördes för mycket in i kupén. Men V60 har ju trots allt mycket bättre stolar än C-HR, som saknar flera av dom inställningar Volvon har som standard.

Lustigt att du skriver att du tycker att sittdynan är lite för kort. Precis detta upplevde jag också med den V40 CC jag provkörde häromveckan och jag blev lite förvånad att Golfens sittdynor är längre och bekvämare än den "nordiska" bilens. Och själv är jag kort men upplevde ändå denna skillnad. Visst - stolarna är inställbara i flera ledder man jag saknade lite av längden på sittdynan. Så många inställningsmöjligheter behöver inte nödvändigtvis innebära att stolen är bekvämare för en specifik individ eftersom upplevd sittkomfort är väldigt individuellt.

Henrik M wrote:
Kul du att du anser en ganska gammal konstruktion som V60 trots allt är nu vara så pass stabil och trygg och mycket bättre än Toyotan som är en betydligt nyare konstruktion.

Mina föräldrars E-klass är en ännu äldre konstruktion och är avsevärt mycket bekvämare att köra och åka i än Toyotan. Samma gäller min egen BMW X3.

Har nu kört S/V60 cc i många mil och tycker också att det är en stabil och trygg vinterbil. Visst är styrningen lite loj och ibland lite sökande på spårig väg. Sittdynan är kort men fungerar trots det väldigt bra med mina långa ben, mycket beroende på att det går att justera stolen väldigt bra.
Jag har VEA 4:an i min och tycker den fungerar finfint, gillar inte 5:an.
Men som sagt, det är en ganska gammal bil nu och den nya är klart mycket trevligare att köra men helt klart en trygg och stabil bil.
Jag hade ju inte kört 3st S/V60 på rad om jag inte gillat dem.

*Robban

Jag gillar att man kan vinkla sittdynan i framkant, det finns inte på min Golf. Komfortmässigt så gillar jag Volvos stolar skarpt, som fåtöljerna i vardagsrummet, helt outstanding. Golfens är lite hårdare med mindre stoppning, vassare kanter. Jag gillar min Volvos stolar bäst av bilarna jag haft hittills.
Hade det inte varit för att V60 CC var så trång invändigt bak och i bagage så hade jag köpt en sån som familjebil, nu blev det en kompromiss istället, en Golf Alltrack och en V40 CC D3.

Kul att en bil som C-HR jämförs med bilar som har Premiumambitioner, har Toyota hamnat så högt på stegen? ;o)

Nä, om Shogun försöker att läsa vad som skrivs så torde han inse att de INTE tycker att toyotan når Volvons nivå.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor wrote:
Nä, om Shogun försöker att läsa vad som skrivs så torde han inse att de INTE tycker att toyotan når Volvons nivå.

Ja, vissa inlägg är förutsägbara redan från början......så vet man vad det står där......inte mycket att ta på allvar......:o)

Fast Shogun, gamla V60 hade inga premiumambitioner och det är den som jämförts.

*Robban

Fast som jag skrev redan i #5, V60 CC och C-HR är ju varken i samma storlek eller klass. Hur stor är prisskillnaden? (Orkar inte kolla upp det...) Lite som om man skulle jämföra en Nissan Juke med Passat Alltrack...

Rutger Jönåker wrote:
Fast som jag skrev redan i #5, V60 CC och C-HR är ju varken i samma storlek eller klass. Hur stor är prisskillnaden? (Orkar inte kolla upp det...) Lite som om man skulle jämföra en Nissan Juke med Passat Alltrack...

Det var mest en reflektion över hur olika bilar kan vara att köra på samma underlag. Jag inser också att Volvon är betydligt dyrare. Dock har CH-R fått mycket beröm i flera recensioner för sina fina köregenskaper, så jag var ändå lite förvånad över bristen på stabilitet. Men det kanske är mig det är fel på som inte sett ljuset och insett det fantastiska hos denna Toyota :-)

Skoda, vad var det för däck på de olika bilarna?

*Robban

Skodaägare - Jo, jag förstår din jämförelse, eftersom det var två hyrbilar på samma plats som jämfördes. Men som diskussionen sen dragit iväg är det jag reagerar på. Man kan ju inte förvänta sig att en ny mindre bil ska kunna mäta sig med ens en äldre större bil. Och det har inget med märket Toyota att göra. Man måste inte tycka att Toyota är fantastisk. En gammal MB S klass är säkert också bekvämare än en ny T-roc, för att jämföra med ett annat älskat märke i dessa trådar. ;)

Men jag hade också valt V60 CC före C-HR om jag bara haft dom två att välja på. :) Och ja, jag har kört båda. C-HR hybrid, som jag körde, gick snålt på min testrunda, då det var barmark och med sommardäck. Lite kul och annorlunda bil, tyckte jag, med avseende på designen och som lånebil betraktad, men ingen bil jag skulle vilja äga. Håller med dig om stolarna, som är för platta och enkla för min smak. Då sitter jag, naturligtvis, avsevärt mycket bättre i V60, även om jag hade önskat att Volvo gjort sittdynan lite bredare mellan sidostöden. Jag får problem med att låren somnar i Volvo... Men i övrigt sitter jag väldigt bra. Stoppningen är skön och att sittdynan är lite kort kompenseras bra av att man kan vinkla sittdynan som standard och därigenom får man ändå bra lårstöd. Volvo har även ett skönt svankstöd som standard. Något som tyvärr inte heller alla bilar har.

EnannanRobban wrote:
Fast Shogun, gamla V60 hade inga premiumambitioner och det är den som jämförts.

Volvo har haft dessa premiumambitioner med sitt märke under många år före V60 presenterades, så även V60 tillhör de ambitionerna för märket Volvo. Så där är vi inte överens...... men kul att C-HR jämförs med bilmärken med premiumambitioner, Toyota är på rätt väg......eller inte om de får samma kvalitet/driftsäkerhet...

Shogun, Om gamla V60 är en premiumprodukt så har de tagit ett rejält steg med SPA-bilarna. Dock så har de haft ganska många barnsjukdomar vilket har dragit ner dem kvalitetsmässigt.
När det gäller gamla V60 så har jag 20000+ mil med NOLL fel än så länge.

*Robban

EnannanRobban wrote:
Skoda, vad var det för däck på de olika bilarna?

Båda rullade på Continental Ice contact dubbdäck, med ganska hög profil. Därför var jämförelsen extra intressant tycker jag, eftersom däcken var snarlika.

Fast åter - denna jämförelse hade ju inte nån grund i att jämföra s k premium-märken utan var en spontan jämförelse mellan 2 hyrbilar vid samma tillfälle.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.