Toyota Sienta

74 inlägg 0 nya
Toyota Sienta

Som jag skrev i en annan tråd så bilade vi i Japan i år. Hyrbilen var en Toyota Sienta. En mini-MPV som inte säljs i Europa. Kan förstå varför eftersom jag (185 cm lång) med stolen i bakersta läget precis fick plats med benen. Dock var den förvånansvärt rymlig och vi fick in allt vårt bagage utan problem. Utrymmet var väl dock tyvärr den enda positiva egenskapen med bilen. Här följer en bild på underverket med Mount Fuji i bakgrunden:

Skickar en rättvänd variant också:

Toyota Sienta

Skodaägare, otroligt vackra bilder! Inte ett öga är torrt.

Du älskar verkligen Toyota Vidstige, ingen ska skylla dig för något annat :)
Själv, och jag tror många håller med om att .. Den inte är vacker.
Men man kan tåras när man garvar så de små håren kryllar sig också förstås.

Full gas - sparar tid.

Toyota Sienta

Nog tåras ögonen alltid.

6.15

Badman wrote:
Du älskar verkligen Toyota Vidstige, ingen ska skylla dig för något annat :)
Själv, och jag tror många håller med om att .. Den inte är vacker.

Vadå, du såg väl det otroligt vackra landskapet runt bilen på bilderna? ;)

Landskapet runt bilen ligger utanför fokus Vidstige. Så i det avseende är bilden inte heller vacker.

Full gas - sparar tid.

Hihi. Det är roligt nästan jämt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

pinjong, vad gäller själva bilen så tänkte jag mer på hur det är att skala lök.

Det är alltså bakhängda bakdörrar.
Är B-stolpen kvar? Går bakdörrarna att öppna oberoende av framdörrarna?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Det är alltså bakhängda bakdörrar.
Är B-stolpen kvar? Går bakdörrarna att öppna oberoende av framdörrarna?

Det är skjutdörrar bak. Den på vänster sida är t.o.m. eldriven.

Men samtidigt att vore detta en Renault så skulle många tycka att den är både vacker o genial.
En ren styggelse är den.

Skodaägare, ok jag ser gejdskenan nu, det är ju ganska bra.
Utseendet är ju ganska japanskt och Toyotalikt, det skiljer sig en hel del från vad vi brukar gilla i väst, men den skulle nog gå att sälja även här med några små ansiktslyft.
Men kanske bara för de som är under 185cm?
Men hur var den att köra?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:

Men hur var den att köra?

Don´t get me started, som de säger i amerikat:
- Fjädringen var på tok för mjuk. Bilen eftergungade tre gånger över varje broskarv.
- Gaspedalen var tokkänslig i stadstrafik så minsta beröring fick bilen att hoppa fram.
- Den hade CVT-låda så omkörningar på motorväg fick motorn att yla på 4000 varv (dock utan någon avsevärd fartökning).
- Inredningen skallrade högljutt på grövre asfalt och det bullrade ganska friskt i bilen så att man knappt hörde instruktionerna från GPS:en. Och då är ändå asfalten i Japan avsevärt slätare än den här.
- Ytterbackspeglarna vibrerade i motorvägsfart och skakade även till när man stängde dörren.
- Styrningen centrerade dåligt och var dessutom ganska oprecis. Man fick sitta och korrigera hela tiden när man låg i en lång kurva.
- Ingen längdjustering på ratten och ytterst rudimentära stolsinställningar. Fick ont i benet vid längre tids körning.

Men rymlig var den. Trots sin ringa längd på under 4.5 m så svalde den mer bagage än den MB E-klass sedan vi åkte till flygplatsen i Sverige med. Och hade helt plant golv utan kardantunnel.

Skodaägare, låter som den inte var byggd på TNGA om man säger så.

Skodaägare, låter som en bil som endast är avsedd för de sanna Toyotakramarna!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, är man äntligen godkänd här då som icke toyotakramare om man inte gillar denna bil?

För annars får man ju alltid den stämpeln på sig medan VW-kramarna kommer undan trots att dom aldrig nånsin kritiserar något som det står VW på, vad det än är.

Vidstige, jag trodde att det här kunde vara en trevlig bil för Europa med lite modifieringar, men efter Skodaägares svar på min fråga har jag ändrat min uppfattning.
När det gäller Toyota har du ju försvarat många av deras tokigheter, men det är ju trevligt att du kan ändra dig.
Och VW har verkligen gjort en hel del trams historiskt, jag har haft många typ 1, i början var det kul, men på senare tid har det förundrat mig att det finns folk som gillar dem.
Sedan har vi ju de förfärliga 411 och 412, huga, men så är jag ju ingen VW-kramare förstås, men jag åker Passat och Golf då och då. Golf Alltrac är faktiskt riktigt trevlig.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, vilka tokigheter från Toyota har jag försvarat menar du? Kan du ge några exempel?

Mirai!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mirai är inte tokigheter, det är proof of concept för vätas och den har visat sig fungera bra.
Designen gillar jag dock inte, inte heller nya Prius.
Varken invändigt eller utvändigt.
Är man Toyota-kramare då?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.