Toyota Rav4 laddhybrid 2020.

12 inlägg 0 nya
Toyota Rav4 laddhybrid 2020.

Nu har jag fått det bekräftat att laddhybriden av nya Rav4 kommer andra kvartalet 2020. Laddhybriden får 306hk awd, räckvidd på el 8mil. Pris ca 500000kr.

Kommer även nya Yaris 2020. Även en riktig sportversion av Yaris kommer också med 270hk och awd som ska vara grund till Toyotas nya WRC rallybil.

Även C-HR får en facelift 2020 och den nya 2,0 l hybriddrivlinan.

Nya Toyota Supra kommer ut nu i höst till handlarna i Oktober-November, men de verkar inte glada över BMW motorn hos handlarna, de hade önskat en nyversion Toyotas 2JZ motorn i nya Supra.

Såg även Corolla Trek kombi hos handlaren idag i en grön färg med plast runt hjulhus etc och 3cm högre markfrigång, så mest löjlig ut i mina ögon i denna färg. Och ingen awd, vem ska köpa denna bil? Vanliga Corolla kombi är avsevärt snyggare i mitt tycke. Kollade även nya Toyota Camry, ser fin ut. Dock en grov miss att den inte får ha dragkrok i Sverige.

Rav4 PHEV med 8 mils räckvidd låter som något som skulle gå att sälja, även med ett bruttopris på 500K... fast skall de ha ett års leveranstid även på den så blir det nog svårt.

*Robban

För egen del undrar jag när merpriset för en laddhybrid är drygt 100000kr mot den vanliga hybriden av Rav4 jag har som nu ligger i verklig förbrukning mätt vid pump på 0,55 l/mil hur man ska få ekonomi i det med en laddhybrid. Men jag skulle klara mig gott fram och tillbaka till jobbet med 8 mils räckvidd på el, så långt är allt bra. Frågan är hur förbrukningen är när batteriet är urladdat, och hur Toyota löst detta om hybriden då är lika effektiv som de vanliga hybriderna. Man har ju sett laddhybrider av andra märken vad de drar i bränsle när batteriet är urladdat, inte speciellt bra där vad gäller förbrukning.

Shogun wrote:
För egen del undrar jag när merpriset för en laddhybrid är drygt 100000kr mot den vanliga hybriden av Rav4 jag har som nu ligger i verklig förbrukning mätt vid pump på 0,55 l/mil hur man ska få ekonomi i det med en laddhybrid. Men jag skulle klara mig gott fram och tillbaka till jobbet med 8 mils räckvidd på el, så långt är allt bra. Frågan är hur förbrukningen är när batteriet är urladdat, och hur Toyota löst detta om hybriden då är lika effektiv som de vanliga hybriderna. Man har ju sett laddhybrider av andra märken vad de drar i bränsle när batteriet är urladdat, inte speciellt bra där vad gäller förbrukning.

DN gjorde en rätt så bra genomgång om ekonomin i laddhybriderna och räknar man med premier, skatter och bränslekostnader så kom dom fram till att laddhybriderna i princip alltid var mer ekonomiska än dom vanliga. Det är såklart om man kan ladda och kör några mil dagligen.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/laddhybriden-lonar-sig-alltid/

Och anledningen till att många laddhybrider har dragit väldigt mycket när batteriet är slut är ju för att dom oftast går över till att bli lite extra tunga vanliga bensin/dieselbilar när elen är slut. Toyotas går väl över och blir en hybrid istället. Åtminstone laddpriusen är sån och jag kan ju inte tänka mig att dom går bakåt vad gäller den biten. Allt beror ju på var man kommer ifrån. Toyota utgår från sin hybridmotor och anpassar den, många andra tar en vanlig bensin/diesel och slänger på en extra eldrivlina bredvid den.
Det håller väl förhoppningsvis på att ändras, Mitsubishi Outlander bytte ju motor nyligen så nu tror jag att även den blir en hybrid. Kia/Hyundai antar jag också utgår från hybriden när dom gör laddbara bilar. Det finns ju risk att dom andra ligger lite efter.

Panopticon,
Vilken laddhybrid laddar inte batteriet när man kör?
Min KIA har snittat 3,0 liter/100 km på 9400 mil. När den går över i HEV-läge har den som mest dragit 6,5 (E4). Eftersom den ser till att batteriet aldrig är helt tomt så går den dessutom att accelerera med även i HEV-läge.

L. Mäkinen wrote:
Panopticon,
Vilken laddhybrid laddar inte batteriet när man kör?
Min KIA har snittat 3,0 liter/100 km på 9400 mil. När den går över i HEV-läge har den som mest dragit 6,5 (E4). Eftersom den ser till att batteriet aldrig är helt tomt så går den dessutom att accelerera med även i HEV-läge.

Det är inte bara det som ett bra hybridsystem gör. Den låter elmotorn och bränslemotorn samarbeta för att få bästa effektivitet hela tiden. Och som sagt, jag skulle ju tippa på att Kia också utgår från hybridmotorn när dom gör laddhybrider så att din motor agerar likadant som en Kia Niro hybrid-motor när batteriet är "slut".

Det finns ju laddhybrider som driver på olika axlar med elmotorn och bränslemotorn till exempel. Självklart blir det ju inget vidare samarbete då.
Olika tillverkare är bra på olika saker, Toyota och Kia/Hyundai är bra på hybrider. Dom flesta andra är det inte.

Shogun wrote:
För egen del undrar jag när merpriset för en laddhybrid är drygt 100000kr mot den vanliga hybriden av Rav4 jag har som nu ligger i verklig förbrukning mätt vid pump på 0,55 l/mil hur man ska få ekonomi i det med en laddhybrid. Men jag skulle klara mig gott fram och tillbaka till jobbet med 8 mils räckvidd på el, så långt är allt bra. Frågan är hur förbrukningen är när batteriet är urladdat, och hur Toyota löst detta om hybriden då är lika effektiv som de vanliga hybriderna. Man har ju sett laddhybrider av andra märken vad de drar i bränsle när batteriet är urladdat, inte speciellt bra där vad gäller förbrukning.

Min laddhybrid är ju bra mycket mer effektiv i hybridläge än vad Toyota Auris var så jag vet inte vart du får allt hittepå ifrån. Du märker ju själv att ett större batteri som din RAV4 har jämfört med tidigare hybrider från Toyota är bättre.

Med ditt körmönster kör jag min Optima bra mycket snålare än din RAV4 utan att ladda den.

Men jag måste nog hålla med Shogun här, går det verkligen att köra in merkostnaden genom lägre förbrukning?
Kanske, men det förutsätter ju att man sällan kör längre sträckor än vad batteri-elen räcker.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hade Toyota bara satsat på mer batterier så hade merkostnaden stannat på 40000:- och det kan man köra in.
100000:- kör man inte in men de har ju stoppat i över 100hk till också.
Sedan behöver man inte köra in merkostnaden, med dagens räntor så är kapitalkostnaden nära noll och jag tror man får tillbaka en stor del av de 100000:- när bilen ska säljas en dag.
Mitt körmönster skulle betyda ca 1200 mil på el och 800 mil på bensin. Dvs besparingen är om Shogun har rätt ca 6:- per mil eller 7200:- per år. På fem år alltså 35000:- i runda slängar, så andrahandsvärdet måste vara minst 65000:- högre, vilket väl inte alls är osannolikt.

Som tjänstebil är laddhybriden överlägsen kostnadsmässigt.

Du får ju bonus med och Toyota lyckas pressa ner den under 60 g CO2/km i WLTP-testerna. Prisskillnaden blir kanske inte så stor i slutändan beroende på hur laddhybriden väl beter sig.

Power to the people

Den borde faktiskt klara en bonus på uppemot 40000:- med så stort batteri, missade det. Optiman har ju nästan 33000:-

Hur ser det ut med malus-skatten? Den ska ju också betalas. Rav4-hybriden är väl inte så farligt beskattad där men några tusenlappar till antar jag att det blir till fördel för laddhybriden.
Så dom där 100.000 i inköp kanske "bara" blir dryga 50.000. Mycket av det kör man in om man laddar och kör dagligen, säljer man den innan man har kört in merkostnaden så lär man få ut mer än det resterande i andrahandsvärde.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.