Toyota kan.

91 inlägg 0 nya
Toyota kan.

Här på forumet har vi fått lära oss att Toyota är skit, pest o pina, kvalitén medelmåttig och motorerna rasar mm.

Roar mig med att studera Bankalaset i senaste TV i väntan på att åka till stan med moppen och kolla på raggarna som har sin årliga dejt på Sveavägen.

Testen inleds med att utse Opel Insignia GSI till sämsta deltagare, den följs av Polo GTI och UP GTI som bara verkade vara små bilar med större motorer. Nya Swift Sport är också en besvikelse, den 3 cylindriga turbomotorn svarar inte upp mot den gamla 1,6an.
Sen har nån släpat dit 2 SUVar, MB AMG GLC 63S och Alfa Stelvio, snabba, men SUVar har inget på en bana att göra.
Sen är det Audi RS4 och BMW M5, också sjukt snabba, men för klumpiga, Audin är understyrd, BMWn överstyrd och kommer därför ett hack före.
Före dessa namnkunniga Tyskar kommer Mustang GT manuell.
Sen Caterham 485R SV, bilen är som en bil ska vara på bana, men kräver mycket träning av föraren "Den är helt enkelt för jobbig att köra"

Renault Clio RS. Sist av de framhjulsdrivna GTI bilarna, men ändå mycket bra betyg, halkar efter på drivförmåga ur kurvorna och dubbelkoppingslådan, manuell finns inte.

Totota Yaris GRMN. I motsats till tex Polo GTI är Yarisen inte bara en Yaris med större motor, karossen är förstärkt, det finns extra bakar/försyvningar. Bilen får massor med beröm för motor, körkänsla, instyrning, bromsar.
"Det är det här som gör skillnaden, de har inte bara fördubblat effekten, utan gjort allt rätt"

Om Toyota läser TVs test och sänker stolen 10 cm skulle den vara med i den absoluta toppen.

Mer får vi veta i nästa nummer. Hur det går för värstingbilarna intresserar inte mig så mycket, men hur ska det gå för Fiesta ST Honda Civic TypR och Hyundai i30 ??
Och vad presterar en Alpine A110 ??

Approppå Toyota så är ju GT86 en av de mer prisvärda bilar man kan få stor glädje av på en kurvig asfaltväg i Sverige.

Rikard wrote:
Nya Swift Sport är också en besvikelse, den 3 cylindriga turbomotorn svarar inte upp mot den gamla 1,6an.

Nej, du har fel för nya Suzuki Swift Sport 1.4T är 4 cylinder turbo och är 140 hk.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Rikard wrote:Nya Swift Sport är också en besvikelse, den 3 cylindriga turbomotorn svarar inte upp mot den gamla 1,6an.

Nej, du har fel för nya Suzuki Swift Sport är 4 cylinder turbo och är 140 hk.


Visst är det så, är samma 140hk 1,4 l turbomotor som bla sitter i Vitara och S-cross.
Dom har jag provkört och den motorn är mer len och körbar än rapp med energi.

GF wrote:
Rikard wrote:Nya Swift Sport är också en besvikelse, den 3 cylindriga turbomotorn svarar inte upp mot den gamla 1,6an.

Nej, du har fel för nya Suzuki Swift Sport 1.4T är 4 cylinder turbo och är 140 hk.

Stämmer GF, fel av mig, jag läste fel.

Guran wrote:
Approppå Toyota så är ju GT86 en av de mer prisvärda bilar man kan få stor glädje av på en kurvig asfaltväg i Sverige.

Tänk om dom kunde trycka dit kompressorn från Yarisen på den också.
Har en kompis som åker bana med en GT86, lite uppgraderat chassi och bromsar, han verkar nöjd.

Nån Yaris GRMN kommer man inte kunna köpa, kom 6 st till Sverige, alla sålda, inte ens tidningarna fick nån att testa, bilen som testades nu kom från Danmark.

Rikard wrote:
Guran wrote:Approppå Toyota så är ju GT86 en av de mer prisvärda bilar man kan få stor glädje av på en kurvig asfaltväg i Sverige.
Tänk om dom kunde trycka dit kompressorn från Yarisen på den också.
Har en kompis som åker bana med en GT86, lite uppgraderat chassi och bromsar, han verkar nöjd.

Finns ju kompressorkit att köpa om man nu vill ha mer effekt. Men för vanlig åkning på väg räcker dom 200hk gott. Är ju bara att använda växelspaken å ha varvet över 5000 rpm så både låter och går bilen fullt tillräckligt.

Nya Toyota Prius ger man väldigt låga betyg för:

https://allatjanstebilar.nyteknik.se/europaindex/artiklar/2017/augusti/analys-toyota-prius-plug-in-hybrid-love-or-hate

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor wrote:
Nya Toyota Prius ger man väldigt låga betyg för:
https://allatjanstebilar.nyteknik.se/europaindex/artiklar/2017/augusti/analys-toyota-prius-plug-in-hybrid-love-or-hate

Dom verkar vara lite sega i sin utveckling, från att ha varit först ute med Prius är man nu klart på efterkälken.
Vem köper en hybrid som bara är dyrare och inte tillför något mer i fråga om lägre förbrukning eller högre prestanda?
Är ju Subarus drivlina i GT86 och nya Supran verkar vara en förklädd BMW.

Påminner om Apple med sin iPhone som låg långt i framkant men seglade bara på detta utan att jobba vidare och nu ligger hopplöst efter.
Viktigt för Tesla som exempel att inte bara rida på framgången utan faktiskt kämpa.
Mercedes känns som att de gjort samma resa. Världsklass och stil men i dag bara dyr.

Sen kan man ju fråga sig varför TV överhuvudtaget testar bilar som varje Svensson kan köpa mot en bil som är omöjlig att köpa ? Det är ju som att testa t ex tillverkarnas WRC-bilar mot standardbilar. Lite märkligt av TV tycker jag.

Är väl inte märkligt. Står i inledningen av reportaget. Man testar bara hur kul bilarna är att köra på bana, inget annat. Pris och prestige är inte en del av testen, inte heller Svensson eller Jante är delaktiga.

Xanthopteryx wrote:
Påminner om Apple med sin iPhone som låg långt i framkant men seglade bara på detta utan att jobba vidare och nu ligger hopplöst efter.

Nu är det i och för sig ett bilforum, men måste bara fråga vad jag missat... Hopplöst efter på vad?

*Robban

OK Guran - har som sagt inte läst tidningen men övriga bilar verkar ju till övervägande delen vara sådana som går att köpa hos resp märkeshandlare medan denna Toyota inte är möjlig att köpa - det var detta jag hakade upp mig på. Då hade man ju lika gärna kunna jämfört denna med t ex riktiga WRC-bilar och formelbilar...

Tja, tionde plats på iPhone x på Råd och Rön. Som exempel. Saknar vettig NFC, kan inte skicka filer över blåtand, som sagt ligger efter toppen vad gnäller ljud och kamera med mera, etc.

En gång var de ohotad etta men inte längre.
När de lanserar nya funktioner i dag så har det funnits på androidsidan i åratal innan.
Lite synd att de inte kommer med så mycket nytt och användbart längre.

Fast X har rätt vad gäller Mercedes i alla fall. Vad hände med deras design? Vet dom inte längre hur man designar bilar? Har åkt med senaste E-klass kombi vid dom två senaste tillfällen med taxi. Är inte speciellt imponerad tycker min A6:a känns bättre. Högre vindbrus i Mercedes och den 9-växlade automatlådan växlar i tid och otid. Behöver verkligen en bil 9 växlar? Ett företag som vinner F1 VM 5 år på raken har stor kompetens i sitt företag så förmodligen är deras bästa ingenjörer i F1. Även om ingenjörer inte har något med design att göra.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

IPhone var sista 4S för lääääänge sedan.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Vänta nåt år så kommer även Yaris GRMN rosta och rasa ihop.

Senaste Toyotan som rostade så den var värd att kallas rostburk, slutade tillverkas 1996.

Du menar förutom modeller som Yaris, C-HR och LS 500h?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.