Vi Bilägares forum

Toyota Highlander till Sverige 2019

Toyota Highlander till Sverige 2019

Var inne på Toyota i dag. Då säger en av säljarna att förutom Camry, kommer även Highlander att börja säljas i Sverige nästa år. Som ett mellanting, mellan Rav 4, och Landcruiser. Dom såg verkligen fram mot närmaste året, sa han. Med ny Auris, och Rav 4. Och Camry, och Highlander.

Uppdaterat: 2018-04-15 17:41

Kommentarer

Kul att Toyota satsar på att sälja samma modeller, både i Nordamerika och här i Europa, speciellt med tanke på att de senaste 20 åren har modellprogrammet varit väldigt olika i Nordamerika jämfört med här.

Uppdaterat: 2018-04-15 21:43

Ja, även om Highlandern ligger lite över vad vi är beredda att betala. Så är det kul att det händer lite. Lite intressanta bilar som kommer nu. Toyota verkar bli lite roligare framöver faktiskt.

Uppdaterat: 2018-04-16 09:09
Tobo skrev:

Kul att Toyota satsar på att sälja samma modeller, både i Nordamerika och här i Europa, speciellt med tanke på att de senaste 20 åren har modellprogrammet varit väldigt olika i Nordamerika jämfört med här.

För några år sedan såg jag nåt program på TV där dom åkte i en Toyota som såg ut som förra generationens Rav4 här, men den var längre baktill och hade mycket fetare fåtöljer. Såg riktigt sköna ut jämfört med dom magrare säten Rav4 hade här. Är det såna skillnader så välkomnar även jag att Toyota säljer samma modeller här som i Nordamerika!

Uppdaterat: 2018-04-16 14:12

ja kom bare med dem alle TOYOTA.

Uppdaterat: 2018-04-16 17:47

Jag tror att Toyota gör rätt i att lansera denna modell i EU och EFTA och det får väl ses som anmärkningsvärt att det inte skett tidigare.

Men gissningsvis är det avsaknaden av en dieselmotor som har gjort att man inte sålt bilen här tidigare. Nu, i takt med att den omfattande desinformationskampanjen mot diesel successivt givit effekt på efterfrågan, kan Toyota lansera denna modell, sannolikt i hybridutförande. Det är ju trots allt ett stort och köpstarkt segment som man nu når ut till och där man nu har möjlighet att visa upp ett alternativ som visserligen inte har några vidare prestanda - men som kunderna tror är "miljövänligt". Och då blir affären lönsam för bolaget och därför tar man hit den.

Jag tror att man resonerar på samma sätt med Camry.

Det är som bekant köparnas pengar som man är ute efter.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-04-17 00:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fick stenskott i fredags och var inne på Toyota och pratade med handlaren, idag är det i princip enbart Yaris där köparna testkör bensinarn, i Auris, C-HR, och Rav4 är det nästan bara hybrid som gäller, de säljer knappt någon ren bensinbil av dom modellerna idag så de är verkligen rätt på det

Uppdaterat: 2018-04-17 00:48
A.L skrev:

Jag tror att Toyota gör rätt i att lansera denna modell i EU och EFTA och det får väl ses som anmärkningsvärt att det inte skett tidigare.
Men gissningsvis är det avsaknaden av en dieselmotor som har gjort att man inte sålt bilen här tidigare. Nu, i takt med att den omfattande desinformationskampanjen mot diesel successivt givit effekt på efterfrågan, kan Toyota lansera denna modell, sannolikt i hybridutförande. Det är ju trots allt ett stort och köpstarkt segment som man nu når ut till och där man nu har möjlighet att visa upp ett alternativ som visserligen inte har några vidare prestanda - men som kunderna tror är "miljövänligt". Och då blir affären lönsam för bolaget och därför tar man hit den.
Jag tror att man resonerar på samma sätt med Camry.
Det är som bekant köparnas pengar som man är ute efter.
MVH AL

A.L
Om världens (ibland) största biltillverkare, saknat diesel. Så har dom väl sett till att det finns. Dom köpte ju in dieslar från BMW, till snart nedlagda Avensis. Missen där, var väl att den dieseln inte fanns med automatlåda? Och att man tog bort den adaptiva farthållaren, som fanns med den egna dieselautomaten i tidigare i Avensis?

Uppdaterat: 2018-04-17 05:14

I mitt flöde på sociala medier sä verkar det vara någon premiär eller nåt kring Camry för Toyota Ryssland. Är det kommande ”Europa versionen” med Toyota ögon sett.

Uppdaterat: 2018-04-17 06:37
Rille_L skrev:

A.L wrote:Jag tror att Toyota gör rätt i att lansera denna modell i EU och EFTA och det får väl ses som anmärkningsvärt att det inte skett tidigare.
Men gissningsvis är det avsaknaden av en dieselmotor som har gjort att man inte sålt bilen här tidigare. Nu, i takt med att den omfattande desinformationskampanjen mot diesel successivt givit effekt på efterfrågan, kan Toyota lansera denna modell, sannolikt i hybridutförande. Det är ju trots allt ett stort och köpstarkt segment som man nu når ut till och där man nu har möjlighet att visa upp ett alternativ som visserligen inte har några vidare prestanda - men som kunderna tror är "miljövänligt". Och då blir affären lönsam för bolaget och därför tar man hit den.
Jag tror att man resonerar på samma sätt med Camry.
Det är som bekant köparnas pengar som man är ute efter.
MVH AL
A.L
Om världens (ibland) största biltillverkare, saknat diesel. Så har dom väl sett till att det finns. Dom köpte ju in dieslar från BMW, till snart nedlagda Avensis. Missen där, var väl att den dieseln inte fanns med automatlåda? Och att man tog bort den adaptiva farthållaren, som fanns med den egna dieselautomaten i tidigare i Avensis?

Nu är Toyota inga nybörjare på dieselproduktion. Tvärtom både investerar samt producerar företaget dieselmaskiner som aldrig förr. Det finns alltså både ett kommersiellt värde som tekniskt kunnande i huset för att bygga dieslar i stor skala- så länge det är lönsamt.

Av ekonomiska och varumärkesstrategiska skäl har man valt att frångå diesel hos sina personbilar. Då finns det heller ingen logik i att installera eller saluföra det på någon modell, och därför tog man heller inte hit Highlander eftersom den inte kunde konkurrera med de etablerade alternativen på marknaden med sin hybridlöning.

Nu när efterfrågan ser annorlunda ut tror företaget att hybridlösningen skall kunna fånga upp de köpare som blivit skrämda av den dieselrelaterade desinformationskampanjen och breddar därigenom sitt modellprogram. Det i kombination med stöd från den japanska centralbankens återkommande valutaingrepp har alltså möjliggjort att det kan bli lönsamt att sälja stora bensinbilar i EU igen. Det har det ju inte varit tidigare eftersom efterfrågan har varit för svag.

Och vem vet. Kanske att detta är vägen tillbaka till tidigare marknadsandelar för märket och en i alla fall normal lönsamhet?. Europa har ju länge varit koncernens sorgebarn, med tappad försäljning och till och med negativa ekonomiska resultat.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-04-17 07:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Rille/Simon/... : är det någon som har någon mer precis info om när Camry m fl kan dyka upp i Sverige? "Nästa år" står det i #1; betyder det alltså kalenderår, 2019? Eller nästa modellår, så att det ev. kan hända något redan i höst?

Avensis verkar nu säljas endast i ett rätt dyrt utförande, men med väldigt rejäla rabatter, så den tycks sjunga på allra sista versen. Tillverkningen har upphört också?

Uppdaterat: 2018-04-17 07:50
ToRy skrev:

Rille/Simon/... : är det någon som har någon mer precis info om när Camry m fl kan dyka upp i Sverige? "Nästa år" står det i #1; betyder det alltså kalenderår, 2019? Eller nästa modellår, så att det ev. kan hända något redan i höst?
Avensis verkar nu säljas endast i ett rätt dyrt utförande, men med väldigt rejäla rabatter, så den tycks sjunga på allra sista versen. Tillverkningen har upphört också?

Jag frågade om datum på alla nya modeller. Men dom hade inga datum klara. Inga priser heller. Var tyvärr svaret.

Uppdaterat: 2018-04-17 10:27

Nyss hittade jag denna provkörning av Camry för UK (en ”prototypversion”):
http://www.autoexpress.co.uk/toyota/camry/104032/new-toyota-camry-prototype-review

Positivt omdöme som ”relaxed mile-cruncher”! Kommer bara som hybrid, och det blir väl så i Sverige också. Det ska bli intressant att se om en sådan sedanmodell kan sälja; Kia Sverige har ju (tyvärr) slutat ta in Optima PHEV som sedan.

Uppdaterat: 2018-07-12 11:27

https://www.msn.com/en-gb/cars/news/lexus-boss-warns-ev-push-could-be-too-soon/ar-AAA4cry

Uppdaterat: 2018-07-18 22:56

Toyota släpper inget åt konkurrenterna att göra spin offs på. Plagiatorn i Korea och ärkerivalen i Europa har det inte lätt.

Lugn gott folk det kommer.

Det känns fint att min bil kommer att tas emot med öppna armar den dagen som jag vill byta in den mot en ny och ännu bättre.

Det finns agendor som försöker att trumma fram en form av begmarknad som inte kommer att bli aktuell.

Den som gör fel val kör bilen till det är dags för skroten eller gör ett redigt tapp.

Uppdaterat: 2018-07-18 23:18

Idag var jag inne hos en Toyota-handlare för att höra mig för om kommande modeller. Enligt säljaren skulle nya Auris (som ju skall heta Corolla) och nya RAV4 komma i januari (möjligen säljstart tidigare), medan Camry inte skall komma förrän i september nästa år. :-( I provkörningen från Autoexpress (#16) så står det "...sales starting in the first quarter of 2019...", så man kunde ju ha hoppats på ett tidigare datum där... Kommer Sverige efter andra europeiska länder måhända?

Uppdaterat: 2018-09-02 16:27
ToRy skrev:

Idag var jag inne hos en Toyota-handlare för att höra mig för om kommande modeller. Enligt säljaren skulle nya Auris (som ju skall heta Corolla) och nya RAV4 komma i januari (möjligen säljstart tidigare), medan Camry inte skall komma förrän i september nästa år. :-( I provkörningen från Autoexpress (#16) så står det "...sales starting in the first quarter of 2019...", så man kunde ju ha hoppats på ett tidigare datum där... Kommer Sverige efter andra europeiska länder måhända?

Toyota Irland har en uppdaterad sida med kommande modellerna som du nämner ovan och där står det att Camry ska komma Q2 där, så de låter väll rimligt.

Uppdaterat: 2018-09-03 09:36

Spelar väl inte så stor roll när nya Camry kommer om den bara kommer i sedan-utförande för då lär den väl inte tilltala speciellt många i vårt avlånga land. Och blir den relativt dyr så blir det väl ändå ingen storsäljare bland privatköpare för lite dyrare bilar lär väl till stor del köpas som nån form av tjänstebilar och i den kategorin är det väl bara SUV och kombi-bilar som gäller samt att man får välja märket ifråga för sin arbetsgivare. Och där ligger väl Toyota f n lite pyrt till efter vad man sett och hört. Men sånt kan ju i o f s ändra sig. Säkert en bra bil men utan kombi-utförande så kommer vi säkert inte att se speciellt många på vägarna i vårt land. Inte ens en såpass vanlig bil som VW Passat ser man speciellt många sedaner av - det är såpass sällan att man reagerar positivt när man upptäcker nån och jag personligen tycker faktiskt att den är riktigt snygg - men tyvärr ovanlig.

Uppdaterat: 2018-09-03 11:22

Visst utgör sedaner en mindre andel av nya bilar, men vissa modeller är inte helt ovanliga som sedaner tycker jag. Det är då i regel bilar från de tyska s k premiummärkena, främst A6 och 5-serien. E-klass som taxi förstås. Det är kanske inte omöjligt att Camry kan ta en bit av kakan där, speciellt om fler företag börjar kräva någon form av hybriddrift på förmånsbilar. Kan den gillas av taxibolagen också måhända? Definitivt om större städer klämmer i med zoner med dieselförbud.

Passat är däremot, som du skriver Pi, oerhört ovanlig som sedan. Det är på något sätt så att "en Passat skall vara en kombi".

Uppdaterat: 2018-09-03 19:16
ksoderlund skrev:

ToRy wrote:Idag var jag inne hos en Toyota-handlare för att höra mig för om kommande modeller. Enligt säljaren skulle nya Auris (som ju skall heta Corolla) och nya RAV4 komma i januari (möjligen säljstart tidigare), medan Camry inte skall komma förrän i september nästa år. ...
Toyota Irland har en uppdaterad sida med kommande modellerna som du nämner ovan och där står det att Camry ska komma Q2 där, så de låter väll rimligt.

Tack för länken! Jag noterar också att Highlander, som ju var själva starten på den här tråden, inte finns med på den hemsidan.

Uppdaterat: 2018-09-03 19:20
Pi skrev:

Inte ens en såpass vanlig bil som VW Passat ser man speciellt många sedaner av - det är såpass sällan att man reagerar positivt när man upptäcker nån och jag personligen tycker faktiskt att den är riktigt snygg - men tyvärr ovanlig.

Hade nya Passat sedan som hyrbil för något r sedan, håller med om att det är en snygg bil. Jag reagerar positivt varje gång jag ser en sedan öht i Sverige. Ser man till hela Europa så tror jag dock att fördelningen mellan kombi och sedaner är betydligt jämnare fördelat.

Uppdaterat: 2018-09-03 21:57

En gång för länge sedan höll jag på att köpa Camry, det var en bil som jag tyckte passade vad jag ville ha, snygg, väldigt komfortabel och lagom i det mesta.
Jag gillade den verkligen, men efter några mil med olika körning kom jag på vad som fattades.
Med fyran var den seeeg och den räckte nog för många, men den var trist.
Sexan var trevlig, men väldigt törstig.
Jag trodde den nya Camryn skulle bli perfekt, men jag klarar inte utseendet.
Men det är säkert en alldeles utmärkt bil.

Uppdaterat: 2018-09-04 19:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nya Camry hybrid borde bli en vettig Taxi, bra med plats och hybrid som säkerligen klarar av kraven på miljöklassning på ex. Arlanda.

Uppdaterat: 2018-09-04 20:29
*Robban