Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

558 inlägg 0 nya

saabnisse wrote:
Pi har helt rätt, jag har också sett att vilken bil någon än väljer så gratuleras det först för att något senare, av någon, få förklarat att det minsann var helt fel och att det verkligen finns bättre.
Men det är inget specifikt för detta forum, det gäller alla och överallt.
Det finns alltid de som vet bättre och det stämmer säkert, bara de nöjer sig med det och inte försöker visa att de vet bäst.
När jag tänker efter tror jag inte att jag köpt en enda bil, av de jag tänkt behålla, utan att få höra att det är fel.
Jag har haft minst en Saab oavbrutet sedan 1972, för närvarande finns tre i familjen, vi får se hur länge det kan fortsätta, de blir ju allt färre.
Men jag har ofta undrat över hur det kan vara ett problem för andra än för mig?

Ursäkta men jag förstår inte problemet. Har själv gått ifrån ett av bilvärldens (i Sverige åtminstånde) största hatobjekt Opel och inte fan har jag fått applåder precis när jag skrivit om mina bilar men va fan det är väl ingen religion direkt att äga ett bilmärke. När jag sedan som nu gått över till Volvo p.g.a. att jag ville ha en SUV så får jag frågan om jag slagit i huvudet eftersom jag gått ifrån Opel till Volvo. Alltså nu får jag kritik för det. Personligen skiter jag i vad vissa tycker men blir ibland upprörd över vissas enögdhet och hyllande av sitt eget bilmärke, till varje pris.Det blir stundtals direkt löjligt.
Tycker prestigelös inlägg är klockrent. Det säger det mesta om debattklimatet på olika bilsajter.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag vill ha så brett spektrum av åsikter som möjligt att ta del av och har ingen som helst förståelse för märkesfanatism. Ingen bil är bäst på allt och alla är vi olika kring hur vi värderar egenskaper. När jag ifrågasätter något är det inte för att racka ner på någon eller deras val utan för att försöka förstå hur tankarna gått.

Jag har inget favoritlag i bolltävlingar heller. Jag är inte ens nationalist.

christer, det var ju precis det jag skrev, det spelar ingen roll vilken bil man köper, det blir ändå fel enligt de som vet bättre. Speciellt de franska bilar jag köpt har jag fått utstå mycket skit för, speciellt från flera VW-ägare och eftersom jag även haft dessa kunde jag jämföra.
Men det har ingen betydelse, någon vet alltid bättre.
Men nu tycker jag vi går tillbaka till tråden, det är ändå intressantare att läsa om något som kommer att förändra hela fordonsmarknaden inom överskådlig tid.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kom på en sak till jag saknar i Teslan, det finns ingen krok att hänga av sig jackan på i baksätet. En liten grej men nåt jag faktiskt använt mycket i andra bilar.

En märklig miss även om det är en bagatell.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Problemet löst för $50. :-)
https://shop.tesla.com/product/coat-hooks

Power to the people

Grosser wrote:
Problemet löst för $50. :-)
https://shop.tesla.com/product/coat-hooks

Jag tycker det är lite saftigt för 2 plastbitar, men har faktiskt funderat på att beställa dem, finns piratkopior för halva priset med. :)

Hur många mil kommer du på en Tesla S? Jämför den med Tesla 3 men känns på olika forum som man i "princip" kommer samma räckvidd i och med att Tesla 3 är mindre och drar mindre. Har du någon uppfattning kring detta?

RunesRäka wrote:
Hur många mil kommer du på en Tesla S? Jämför den med Tesla 3 men känns på olika forum som man i "princip" kommer samma räckvidd i och med att Tesla 3 är mindre och drar mindre. Har du någon uppfattning kring detta?

Jag kommer mellan 40 och 60 mil ungefär beroende på årstid och vägtyp/körning. Men ja, en S100D som jag har och Model 3 LR har ungefär samma räckvidd med motsvarande förutsättningar. Som du så riktigt konstaterat så skillnaden i storlek och förbrukning väger upp det mindre batteripacket.

Rent teoretiskt har jag legat landsvägskörning på förbrukning som motsvarat över 70 mils räckvidd men det är ju mer eller mindre omöjligt över en hel laddning såvida man inte långkör i ett sträck på bara landsväg och ingen motorväg.

Tack. Du har säkert gjort egna experiment. Har du någon koll på följande;
Antal mil i 110 km / timmen
Antal mil i 130 km / timmen.

Vet det skiljer i väder men säg 15 grader för att något att gå på.

RunesRäka wrote:
Tack. Du har säkert gjort egna experiment. Har du någon koll på följande;
Antal mil i 110 km / timmen
Antal mil i 130 km / timmen.
Vet det skiljer i väder men säg 15 grader för att något att gå på.

Som du själv säger så är det mycket som skiljer, väder, nivåskillnader......samma som påverkar en vanlig bil med men då man här ser förbrukningen mindre siffror eller hur man ska uttrycka det så tänker man på det på ett annat sätt. Har aldrig förr reflekterat över att bilen drar mer hem från Skåne än dit, pga. av nivån. Men ser det i elbilen, det är såklart marginellt men ändå....
Men om jag ska svara lite svävande på din fråga, jag har inga problem i 15 grader att komma närmre 50 mil i 110 km/h, och säg 45 i 130 km/h. Räckviddsångest är för de som inte än har en bra elbil. :)
Sen får du tänka på att Tesla har ju sitt superchargernätverk. Idagsläget får du väldigt svårt köra i Sverige utan att passera nån sån på en laddning.
Och man får inte låsa fast sig vid att behöver man ladda går det en timma. Det gör det ju bara om man måste ha fullt igen till nästa laddmöjlighet, och hur ofta blir det? Jag har en runda jag kör nån gång i månaden som blir strax över 50 mil, mycket motorväg, på hemvägen toppar jag upp 10 minuter laddning och köper en mugg te.

Tack för svaren:)

Finns det en möjlighet att komma i kontakt privat med dig? Har flera frågor jag gärna ställer till en rutinerad Teslaägare:)

@RunesRäka
Om du känner till A Better Route Planner (www.abetterrouteplanner.com), kan du pröva lite olika körstäckor och mönster. Funkar med de flesta elbilar på marknaden.

Power to the people

RunesRäka wrote:
Tack för svaren:)
Finns det en möjlighet att komma i kontakt privat med dig? Har flera frågor jag gärna ställer till en rutinerad Teslaägare:)

Maila mig på mangusta@live.se

Grymt tack. Har skickat iväg ett mejl

Har inte Tesla Keyless Entry som standard? Såg en tjej fingra på telefonen med matkassar i händerna och det såg inte så smidigt ut.

L. Mäkinen wrote:
Har inte Tesla Keyless Entry som standard? Såg en tjej fingra på telefonen med matkassar i händerna och det såg inte så smidigt ut.

Jo det är standard på alla modeller. Kanske hon hade glömt sin nyckel nånstans och därför körde med appen. Annars som sagt är det keyless om man har med nyckeln.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.