Vi Bilägares forum

Tesla 3 - Förbokning möjligt från idag.

Tesla 3 - Förbokning möjligt från idag.

Någon som står och köar utanför någon av Teslabutikerna och kommer reservera en Tesla 3 idag?

Uppdaterat: 2016-03-31 09:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Visserligen är 10 000 kr inte så mycket pengar, men vi lär inte få bilar här förrän 2019.

Uppdaterat: 2016-03-31 09:57

Vad är det för svenskt pris?

Uppdaterat: 2016-03-31 09:57

Antifeministen ett batteribyte lär kosta en Dacia Sandero.

Uppdaterat: 2016-03-31 15:59

Troliga är väl att batterierna håller minst 5 år.

Så 5 års utveckling i pris innan det är dags att byta.

Men frågan är bra och det blir också nånting fler och fler vill ha svar på i takt med att dessa når begmarknaden.

Annars kan dom bli rätt kalla, lite som en 5 år gammal mobiltelefon.

Uppdaterat: 2016-03-31 16:13

Tesla har liksom bl a VW hittills lämnat 8 års garanti på batterierna.

Uppdaterat: 2016-03-31 17:15

Håller dem som till en mobil så är det ca 25000 mil.
För övrigt är det fredag 05:30 som gäller här tror jag.

Uppdaterat: 2016-03-31 17:15

På de större Tesla-batterierna vill jag minnas att man lämnar 8 år och obegränsad körsträcka. Om jag kommer ihåg rätt så lämnar VW 8 år och 15.000 mil. Men givetvis finns det en klausul om att man garanterar typ 70 % av ursprunglig kapacitet.

Uppdaterat: 2016-03-31 17:20

Mkt handlar nog om kvalitet på batteri också, det finns ju datorer och telefoner som inte klarar ett år innan kapaciteten dyker.
E-golfen har en smart lösning där man kan byta individuella celler, såg intressant ut när VW visade hur detta gjordes när den premiärvisades.
Finns säkert youtube-klipp på detta.
Säger inte att VW är unika med detta, men känns som en bra och servicevänlig lösning.

Var iväg till Täby Centrum nyss och fick förbokat mig en Modell 3 precis. Det ska bli riktigt spännande och se vad Tesla kommer lansera imorgon.
Det har varit dåligt med spionbilder så en fråga är om dom fegat ur på designen och gjort något tråkigt slätstruket eller hur den kommer se ut.

Uppdaterat: 2016-03-31 17:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Vidstige skrev:

Troliga är väl att batterierna håller minst 5 år.

Alla som ägt en laptop eller elverktyg vet att detta inte stämmer.
Man får nog snarare räkna med halverad prestanda inom 2-3 år och stendöd om 5 ...

Uppdaterat: 2016-03-31 18:23

Ett mobilbatteri håller mellan 500-1000 cyklingar. Detta lyckas du med på bara 1-2,5 år.
Om en Tesla går 25 mil på en cykling och håller 1000 cyklingar så blir det 25000 mil.
De laddas dessutom aldrig ur helt och inte till 100% vilket ökar livslängden ordentligt.

Säg att man laddar hälften gratis och hälften hemma så har man kört 25000 mil för ca 30000:- motsvarande soppakostnad för en dieselbil är ca 210000:- do the math...

Ska nog boka en imorgon jag med, levereras väl 2019...

Citat från Audichefen: "Jag hatar att erkänna det men Tesla har gjort allting rätt"
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160330/audichef-hyllar-tesla-de-har-gjort-allt-ratt

Uppdaterat: 2016-03-31 20:34

Är bokningen bindande?

Uppdaterat: 2016-03-31 20:49

Vad jag förstått så kan man hoppa av och man konfigurerar inte bilen förrän lång senare, därav vet man inte priset.
Men det finns säkert någon som läst på bättre än mig.

Uppdaterat: 2016-03-31 21:08

Förstod det som att man måste betala 10,000 kr i förskott, kan ju vara dom pengarna man förlorar om man hoppar av.

Uppdaterat: 2016-03-31 21:20

Jepp, det kostar 10 000 att reservera model 3, men du kan välja att hoppa av och få pengarna tillbaka. Tydligen ska de första bilarna vara fullutrustade till ett vettigt pris, men det är ingen som kunnat verifiera detta rykte som sägs komma från Tesla.
Jag är imponerad att dom lyckats hålla tyst om detta, liknar nästan Apple förr i tiden.

Uppdaterat: 2016-03-31 21:38
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

På min e-up är det 8 år eller 16000 mil som garanterat ska klara 70% av batterikapaciteten. Än så länge har jag bara kört strax över 6000 mil och har inte märkt någon försämring. Om någon cell ger upp finns möjligheten att byta delar av batteripacket.

Tesla säger att de redan har produktionen igång i sin "gigafactory" för batterier. Det ger dem en stor fördel jämfört med andra bilfabrikanter som måste köpa batterier. BMW har redan problem att få tag i celler till sina hybrider.

Uppdaterat: 2016-03-31 21:40

Nej inte som jag uppfattat det men hoppas någon vet mer.

Från Amerikanskt forum:
Deposits are refundable, until car gets into actual production

Uppdaterat: 2016-03-31 21:41

Ska bli intressant och se om Tesla erbjuder några nya innovativa idéer rörande ägande/leasing av bilen.
Hade också varit intressant om dom körde lite miljötänk vad det gäller återvinning på eventet, hur mkt av de uttjänta batterierna går att återvinna osv.

Uppdaterat: 2016-03-31 21:41
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Aahhh, visste inte att dom fått igång fabriken än, spännande info.

Uppdaterat: 2016-03-31 21:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag läste det här:
http://insideevs.com/tesla-gigafactory-still-ahead-schedule-plus-new-4k-drone-flyover-video/

Uppdaterat: 2016-03-31 21:47

Konstigt att inte några av morgontidningarna eller Aftonblaskan hakat på och rapporterar om detta. Kan ju knappast gått dom förbi.

Uppdaterat: 2016-03-31 23:01
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Använd tidsfiltret i google och sök på Tesla senaste dygnet så ser du att det skrivits om det.

Exempel:
http://www.expressen.se/motor/han-var-forst-i-kon-till-nya-tesla-model-3/

Uppdaterat: 2016-03-31 23:08

Tack junkers, såg att Expressen faktiskt rapporterat om det nu.
Och bra länk Antifem, satt precis och kollade på eventet.
Lite besviken att dom inte tagit ut svängarna mer kanske men det är ju absolut ingen ful bil, tvärtom.

Ska bli intressant och se hur denna historien slutar faktiskt.

Uppdaterat: 2016-04-01 08:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Den lär inte få några höga poäng när det gäller fotgängarskydd med den fronten.
Och nog vill jag ha de mest primära instrumenten framför mig, men det är naturligtvis ett gammaldags tänk.
Den här bilen kör väl själv och skärmen är väl till för att man ska kunna sitta med MineCraft eller liknande under färden.

Uppdaterat: 2016-04-01 08:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med ett tänkt pris på 35.000 USD så borde den ju kunna bli överkomlig för många fler även här.
Designen är tydligen inte helt avslutad, så man kan nog förvänta sig vissa ändringar innan de kommer ut.

Uppdaterat: 2016-04-01 09:08
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
saabnisse skrev:

Den lär inte få några höga poäng när det gäller fotgängarskydd med den fronten.
Och nog vill jag ha de mest primära instrumenten framför mig, men det är naturligtvis ett gammaldags tänk.
Den här bilen kör väl själv och skärmen är väl till för att man ska kunna sitta med MineCraft eller liknande under färden.

Min första reaktion var lite likadan när det gäller instrumenten, speciellt att dom satt infoskärmen i porträttläge.
Skulle inte sälla mig till skaran early adopter men inser samtidigt att mkt handlar om vana.

Just fotgängarskydd har jag dålig koll på, vad är det som gör att det är dåligt?

Uppdaterat: 2016-04-01 09:16
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, den här fronten hade Renault för snart 60 år sedan, det är inte populärt med en vass kant i knähöjd!

Uppdaterat: 2016-04-01 09:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag undrar över hur dom lyckats med tätningen mellan bakluckans överkant och glastaket?

Uppdaterat: 2016-04-01 10:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Benny, den här fronten hade Renault för snart 60 år sedan, det är inte populärt med en vass kant i knähöjd!

Spelar väl ingen roll när den har autobroms ;-)

Uppdaterat: 2016-04-01 10:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tänkte inte på det....;_/

Uppdaterat: 2016-04-01 10:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Tänkte inte på det....;_/

Tycker det är riktigt kul att vi har så olika erfarenhet på detta forum. Tänker främst på dig Saabnisse som direkt tyckte fronten var lik Renault för 60 år sedan.
Själv tyckte jag den var mer lik Ferrari FF i nosen.

Uppdaterat: 2016-04-01 10:50
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Är det denna du tänker på Saabnisse?

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-04-01 10:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kollar på youtube klippet nu, Elon Musk trycker mycket hårt på CO2 som anledning för elbilar.

Hmm.... är lite skeptisk ...

Uppdaterat: 2016-04-01 12:42

Renault Caravelle är en riktigt vacker bil.

Uppdaterat: 2016-04-01 13:27
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Blev ingen bokning, för lång leveranstid.

Uppdaterat: 2016-04-01 18:03

Japp Benny, på pricken likt, rena plagiatet :-)

Uppdaterat: 2016-04-01 19:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

250000 beställda verkade det bli till slut under första dygnet världen över.

Uppdaterat: 2016-04-02 08:13
junkers skrev:

250000 beställda verkade det bli till slut under första dygnet världen över.

Ungefär som då Ford presenterade modell A 1927, men då såldes bilar utan hjälp av Internet!

Uppdaterat: 2016-04-02 10:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Vidstige skrev:

Troliga är väl att batterierna håller minst 5 år.
Så 5 års utveckling i pris innan det är dags att byta.
Men frågan är bra och det blir också nånting fler och fler vill ha svar på i takt med att dessa når begmarknaden.
Annars kan dom bli rätt kalla, lite som en 5 år gammal mobiltelefon.

I Norge så har Tesla 8 års garanti på batteri og bil med ubegrenset kjørelengde, vil tro det samme gjelder i Sverige

Uppdaterat: 2016-04-02 11:09
2fast4you skrev:

I Norge så har Tesla 8 års garanti på batteri og bil med ubegrenset kjørelengde, vil tro det samme gjelder i Sverige

Ja, 8 års garanti på batteri och bil med obegränsad körsträcka gäller i Sverige också.
Noterbart är att samma garantier även gäller de Teslor som går i taxitrafik.

Uppdaterat: 2016-04-02 12:02
Tobo skrev:

2fast4you wrote:
I Norge så har Tesla 8 års garanti på batteri og bil med ubegrenset kjørelengde, vil tro det samme gjelder i Sverige
Ja, 8 års garanti på batteri och bil med obegränsad körsträcka gäller i Sverige också.
Noterbart är att samma garantier även gäller de Teslor som går i taxitrafik.

Ja da har Tesla eierne 8 år med 0 utgifter, bare service utgifter det er en veldig bra deal for de som kjøper bilen + veldig lave drift utgifter, det er vinn vinn for eieren

Uppdaterat: 2016-04-02 12:41
Antifeministen skrev:

2fast4you wrote:Tobo wrote:2fast4you wrote:
I Norge så har Tesla 8 års garanti på batteri og bil med ubegrenset kjørelengde, vil tro det samme gjelder i Sverige
Ja, 8 års garanti på batteri och bil med obegränsad körsträcka gäller i Sverige också.
Noterbart är att samma garantier även gäller de Teslor som går i taxitrafik.
Ja da har Tesla eierne 8 år med 0 utgifter, bare service utgifter det er en veldig bra deal for de som kjøper bilen + veldig lave drift utgifter, det er vinn vinn for eieren
Och vad blir andrahandsvärdet när åtta år har gått ut? Vad kostar ett nytt batteri för den som köper en 8 år gammal Tesla? Eller är Teslas livscykel beräknad till 8 år alena?
Det skulle i så fall innebära att om man köper en Tesla för 400 000 och har den under livscykeln så kostar den ägaren 50 000 per år i ren värdeminskning. Plus servicekostnader med mera.
.

Jeg har ikke tro på at batteriene er steindøde etter 8 år, det er vel nærmere 14-15 år og en kjørestrekning på ca 70000 mil, det er det jeg har lest meg til. Men det komer nok til å være nyanser på levetid og rekkevidde. Batteri teknologien blir bare bedre med lenger rekkevidde

Uppdaterat: 2016-04-02 14:02

På 2000 mil per år sparar man upp till 20000:- i bränsle så även om värdet är 0 efter 8 år så är det en ok affär!
Taxi beställer massor för där är det en grymt bra affär.

Uppdaterat: 2016-04-02 14:40
junkers skrev:

På 2000 mil per år sparar man upp till 20000:- i bränsle så även om värdet är 0 efter 8 år så är det en ok affär!

Är verkligen en besparing på 160,000 kronor på 8 år en "ok affär"? Det innebär att bilen tappat en BMW 3-serie eller fullutrustad Japanare på 8 år ... och både BMW'n och Japanaren är garanterat värda mer än 0 kr efter 8 år.

Dessutom så sparar du inte 20,000 kronor om året. Du räknar med att alltid ladda gratis på en Supercharger? Jag garanterar dig att du inte kommer att göra det. Du kommer att göra det i enstaka fall - så få gånger att det är försumbart i kalkylen. I verkligheten laddar man hemma och på jobbet.

I verkligheten är skillnaden i kostnad för "bränsle" ca 5 kr per mil, dvs 10,000 kr, inräknat energiinnehåll och verkningsgrad för de olika energikällorna. OM du laddar hemma, och då är jag snäll och räknar inte med de högre avgifterna för kraftigare säkringar hemma osv.
Laddar du mycket via kommersiella laddstolpar på stan så spricker kalkylen direkt, de dessa kan ha ett pris per kwh på 5 - 10 kronor!!

Dessutom tror jag inte att 8 år är realistiskt. Snarare 4 år, sen vill du byta bil eller batterierna. Vad är en 4 år gammal Tesla värd? Hur bra presterar batterierna efter 4 år? Finns det några 4 år gamla Model S med 8000 mil på mätaren ute till försäljning?
Jag vet hur bra mina mobiler, laptops, elverktyg och allt annat batteridrivet jag ägt fungerar efter 4 år ...

När hypen har lagt sig så tror jag att värdeminskningen kommer att vara kraftigare för en elbil än för en ICE-bil av denna anledning, vilket gör kostnadskalkylen än mer osäker.

Uppdaterat: 2016-04-03 12:01
Swemba skrev:

junkers wrote:På 2000 mil per år sparar man upp till 20000:- i bränsle så även om värdet är 0 efter 8 år så är det en ok affär!
Är verkligen en besparing på 160,000 kronor på 8 år en "ok affär"? Det innebär att bilen tappat en BMW 3-serie eller fullutrustad Japanare på 8 år ... och både BMW'n och Japanaren är garanterat värda mer än 0 kr efter 8 år.
Dessutom så sparar du inte 20,000 kronor om året. Du räknar med att alltid ladda gratis på en Supercharger? Jag garanterar dig att du inte kommer att göra det. Du kommer att göra det i enstaka fall - så få gånger att det är försumbart i kalkylen. I verkligheten laddar man hemma och på jobbet.
I verkligheten är skillnaden i kostnad för "bränsle" ca 5 kr per mil, dvs 10,000 kr, inräknat energiinnehåll och verkningsgrad för de olika energikällorna. Och då är jag snäll och räknar inte med de högre avgifterna för kraftigare säkringar hemma osv.
Dessutom tror jag inte att 8 år är realistiskt. Snarare 4 år, sen vill du byta bil eller batterierna. Vad är en 4 år gammal Tesla värd? Hur bra presterar batterierna efter 4 år? Finns det några 4 år gamla Model S med 8000 mil på mätaren ute till försäljning?
Jag vet hur bra mina mobiler, laptops, elverktyg och allt annat batteridrivet jag ägt fungerar efter 4 år ...
När hypen har lagt sig så tror jag att värdeminskningen kommer att vara kraftigare för en elbil än för en ICE-bil av denna anledning, vilket gör kostnadskalkylen än mer osäker.

Der er jeg uenig, kan refere til min bror som har 3 år gamel Tesla han pendler tur retur Oslo hver dag 250 km dagen + privakjøring hjemme bilen har gått drygt 15000 mil nå uten nevneverdig forringelse på batteri eller rekkevidde + han lader mye på supercarger, eneste problem med bilen er at bremsene setter seg pga de nesten ikke blir brukt. Han er kjempefornøyd

Uppdaterat: 2016-04-03 12:10
2fast4you skrev:

Der er jeg uenig, kan refere til min bror som har 3 år gamle Tesla han pendler tur retur Oslo hver dag 250 km dagen bilen har gått drygt 15000 mil nå uten nevneverdig forringelse på batteri eller rekkevidde + han lader mye på supercarger, eneste problem med bilen er at bremsene setter seg pga de nesten ikke blir brukt. Han er kjempefornøyd

Jovisst, bodde jag bredvid Supercharger så skulle jag så klart ladda där och i princip bara där. Men ett enstaka fall gör ingen regel. Långt ifrån alla har en Supercharger på vägen till jobbet ...

Och vad gäller livslängden så vet jag inte hur länge de håller acceptabel kapacitet. Ingen vet, då bilen inte funnits så länge. Men erfarenheten säger mig att kapaciteten kommer att sjunka .. kraftigt, med tiden .. och det tror jag kommer att påverka andrahandsvärdet negativt.

Uppdaterat: 2016-04-03 12:22
Swemba skrev:

2fast4you wrote:Der er jeg uenig, kan refere til min bror som har 3 år gamle Tesla han pendler tur retur Oslo hver dag 250 km dagen bilen har gått drygt 15000 mil nå uten nevneverdig forringelse på batteri eller rekkevidde + han lader mye på supercarger, eneste problem med bilen er at bremsene setter seg pga de nesten ikke blir brukt. Han er kjempefornøyd
Jovisst, bodde jag bredvid Supercharger så skulle jag så klart ladda där och i princip bara där. Men ett enstaka fall gör ingen regel. Långt ifrån alla har en Supercharger på vägen till jobbet ...

Det var ikke supercarger som var saken, men holdbarheten og rekkevidde på batteriet der merker han ikke noe forskjell, i Norge så er det dokumentert Tesla som har gått 40000 mil uten problem så jeg tror det meste er skepsis og usikkerhet ved Tesla i Sverige i Norge så er det nærmere 30000 Tesla og hva jeg har lest på div forum her så er de fleste fornøyd med bil og batteri, noen er ikke fornøyd men det vil det altid være.
Batteri teknologien vil også bli bedre, bedre holdbarhet over tid og rekkevidde. Har mer tro på el bil en hydrogen bil har lest at de trenger 33 liter vann for produsere hydrogen for 1 km kjøring + gass og el.

Uppdaterat: 2016-04-03 12:31

Har aldrig påstått att de skulle sluta att fungera. Det jag säger är att prestandan försämras. Att din bror fortfarande kommer 25 mil t/r Oslo efter 3 år säger absolut ingenting. Batterierna i Teslas bilar är i grunden vanliga laptopbatterier av Li-Ion typ och de kommer att försämras med tiden. Frågan är inte om, utan hur mycket. Denna ålderseffekt kommer att påverka andrahandsvärdet på ett annat sätt än på ICE-bilar.

Men nu var det inte batteriernas livslängd som var kontentan i min kommentar utan driftskostnaden.

Uppdaterat: 2016-04-03 12:37

Kostnaden er en annen ting, har du muligheter for supercarger så blir det ingen kostnad, lade hjemme så blir det en kostnad nå er jeg ikke sikker på hva dere betaler for el i Sverige i Norge er det Ca 1krone KWh

Uppdaterat: 2016-04-03 12:51

Haters gonna hate. De kommet att hålla och ägarkostnaderna garanterat bra. Svenska avundsjukan...

Uppdaterat: 2016-04-03 13:23
Swemba skrev:

junkers wrote:På 2000 mil per år sparar man upp till 20000:- i bränsle så även om värdet är 0 efter 8 år så är det en ok affär!
Är verkligen en besparing på 160,000 kronor på 8 år en "ok affär"? Det innebär att bilen tappat en BMW 3-serie eller fullutrustad Japanare på 8 år ... och både BMW'n och Japanaren är garanterat värda mer än 0 kr efter 8 år.
Dessutom så sparar du inte 20,000 kronor om året. Du räknar med att alltid ladda gratis på en Supercharger? Jag garanterar dig att du inte kommer att göra det. Du kommer att göra det i enstaka fall - så få gånger att det är försumbart i kalkylen. I verkligheten laddar man hemma och på jobbet.
I verkligheten är skillnaden i kostnad för "bränsle" ca 5 kr per mil, dvs 10,000 kr, inräknat energiinnehåll och verkningsgrad för de olika energikällorna. OM du laddar hemma, och då är jag snäll och räknar inte med de högre avgifterna för kraftigare säkringar hemma osv.
Laddar du mycket via kommersiella laddstolpar på stan så spricker kalkylen direkt, de dessa kan ha ett pris per kwh på 5 - 10 kronor!!
Dessutom tror jag inte att 8 år är realistiskt. Snarare 4 år, sen vill du byta bil eller batterierna. Vad är en 4 år gammal Tesla värd? Hur bra presterar batterierna efter 4 år? Finns det några 4 år gamla Model S med 8000 mil på mätaren ute till försäljning?
Jag vet hur bra mina mobiler, laptops, elverktyg och allt annat batteridrivet jag ägt fungerar efter 4 år ...
När hypen har lagt sig så tror jag att värdeminskningen kommer att vara kraftigare för en elbil än för en ICE-bil av denna anledning, vilket gör kostnadskalkylen än mer osäker.

En BMW eller annan är inte värd så mycket efter 8 år heller, så länge dem inte är värda mer än 140-160000:- efter 8 år så är Tesla det bättre köpet även om Tesla har 0-värde (vilket knappast ör troligt, Tesla kan tom vara värd mer pga de få mekaniska komponenterna).
Service bör vara billigare dessutom, väldigt få delar som behöver service.

Uppdaterat: 2016-04-03 13:58