Tesla 3

32 inlägg 0 nya
Tesla 3

Personligen har jag aldrig trott på Tesla 3, främst kanske för alla negativa rapporter som basunerats ut, allt från de produktionsproblem som funnits (finns?) till alla rykten om en närliggande konkurs.
Men jag får tydligen ändra uppfattning!
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180831/tesla-model-3-utklassar-konkurrenterna-i-lilla-mellanklassen/

Dessutom visar det sig att det är den säkrste bil man testat i USA.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20181009/tesla-model-3-ar-sakrast-hittills-minst-risk-for-skador-vid-en-olycka/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=Newsletter

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det är ju lite uppseendeväckande att ett uppstickar-märke utan historia t o m kan slå märken som Volvo på fingrarna när det gäller säkerhet - ett märke som under decennier blivit kända för att satsa på fordonssäkerhet.

Tja... Hur många Volvo har de testat egentligen? Av lite nyare modell.
Jag hittar nästan ingen i alla fall.

Återstår att se EuroNCAP och IIHS. Tesla har ju lyckats sisådär på sin S med något så enkelt som säkerhetsbältet exempelvis. Då skyllde de på testförfarandet... Sedan sades att de åtgärdat och man krockade igen, men samma problem.

Det är bara att gratulera Tesla! Blir den rimligt prissatt i Sverige / Europa kommer den att bli en succe även här.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Alltid kul med utmanare, det är sällan etablerade företag kommer med några riktiga innovationer, om dom nu inte köper bolag.
Ska bli intressant att se hur Tesla 3 i sedanutförande tas emot i Europa.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

X - alla Volvo-modeller som säljs i USA lär väl ha testats misstänker jag. Eller var det "surt sa räven"....

Enligt deras hemsida är det inte särskilt många av de nyare. Den enda är XC90 av nyare modell, som fick lite lägre betyg på att den har ökad benägenhet att välta (15 procent mot 10 procent för Tesla), vilket är föga förvånande...
Sedan testar de ganska, lamt måste jag säga. Rätt på, snett i sidan, stolpe, beräkna välttendens. Och så säkerhetsfunktioner som backkamera(!), sidlinjevarning, kollisionsvarning och autobroms. Ingen delvis frontträff som exempel. Annars är det typ S60 och XC60 av den äldre generationen. Rätt märkligt egentligen att de envisas med full front då så pass få olyckor innebär en full frontträff.
IIHS har än så länge bara släppt betyg för autobroms och strålkastare.

Nu vet jag inte vilka som gjort krocktesterna men USA var ju långt före europeiska tester med small overlap, nyligen på båda sidor eftersom Toyota tydligen bara förstärkte den sida som testades tidigare.
Volvo bygger bilar som ska klara krockar medan de flesta andra bygger för att klara krocktester.
Det är mycket tydligt att så är fallet varje gång ett nytt test införs.
Tesla är en krocksäker bil, inget fel med det väl?

IIHS gör dessa tester. NHTSA gör det inte.

Tycker nog att de testat de varianter som är relevanta för USA av Volvo med tydliga resultat och som sagt de testar sådant som Euro Ncap inte testar som jag tycker är viktigt!
Du kan räkna med att vissa tillverkare inte levererar samma krockskydd till Europa som till USA avseende tex small overlap. Toyota lär vara en av dem.

https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/volvo/xc60-4-door-suv

Nu blandar du ihop det - NHTSA och IIHS är inte samma. NHTSA testar väldigt begränsat och det var där testresultaten från Tesla 3 kom.

Den tycks ändå gå hem bra hos bilköparna i USA och jag tror att den kommer att sälja bra även i Europa.
Men mycket beror ju hur kvalite'n är, det är ju en bil som är byggd i USA och även om den blir hållbar brukar ju inte sammansättningen hålla högsta klass.
Jag tycker ändå att den är ganska snygg även om jag stör mig på fronten.
Jag har ju alltid undrat över varför en del batteribilar måste ha jättegrillar, men här är det ju åt andra hållet.
Helt rätt naturligtvis, men det ser lite tomt och ödsligt ut, antagligen en vanesak.
Men det är ju bra med en naken yta som var och en kan fixa till efter egen smak, jag är dock lite fundersam hur den vertikala fronten klarar stenskott.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förutom utrymme i baksäte/bagage och instrumenteringen med en enda skärm så tycker jag Tesla 3 verkar vara en fullträff. Nu verkar det ju nästan som att Tesla börjar få igång volymproduktionen och således får in lite pengar och ner leveranstiderna också. En Tesla 3 "kombi" hade varit högt upp på listan om man skulle köpa ny bil.

Men det verkar som att "säkraste bil man testat i USA" inte riktigt går att säga utifrån de tester som gjorts av NHTSA nu.

Sveriges första Model 3 ägs av en känd biltillverkare från Göteborg: https://biluppgifter.se/fordon/BMF106

En riktigt vettig elbil med rätt prioriteringar. Enda invändningen jag har är att om den varit en halvkombi à la Model S så hade fullträffen varit ett faktum.

Power to the people

När model S kom så sa ju NHTSA också att det var den säkraste bil man testat. När sedan IIHS testade den i "small overlap" så presterade den inte alls särskilt bra och då slog Tesla ifrån sig och hävdade att IIHS var Tesla-fientliga. Så jag tycker man får avvakta och se hur den presterar i IIHS och Euro-NCAPs tester. IIHS tester är mycket tuffare än NHTSA:s.

Kan bara instämma Grosser rörande kommentaren om halvkombi.
Det ryktas om att det kommer komma, men det är så mkt rykten som rör Tesla så det handlar nog mer om önsketänk från halvkombiälskande Européer

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tesla 3

Undrar om dom är nöjda med bilen?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Man ser på vädret att det är här i Göteborgstrakten.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.