Vi Bilägares forum

Skoda Kodiaq, intryck de första 700 milen

Skoda Kodiaq, intryck de första 700 milen

Hej!
För typ ett år sedan ställde jag ganska mycket frågor här inför beställning av en Skoda Kodiaq. Jag hämtade ut den i våras och har nu kört ungefär 700 mil. Kodiaq är förvisso old news nu och jag är inte heller professionell biltestare, men jag tänkte ändå att jag skulle dela med mig av intryck så här långt.
Som referensram har jag tidigare haft, och i den ordningen, Volvo C30, Toyota Prius II, Skoda Superb kombi (förra versionen).
Och vi skaffade en vit Kodiaq med 180 hk bensin och ganska mycket utrustning.

Överlag är jag oerhört nöjd. Jag sitter skönt och har inga problem att köra 50 mil på en dag, vilket är max hittills. Klart bekvämare än mina tidigare Superb och Prius. Jämfört med C30 är den i alla fall inte märkbart mindre bekväm.
Den är också den tystaste bil jag haft.
Motorn är trevlig att ha att göra med. På korta sträckor med kallstart drar den förstås mycket, men den är inte alls så törstig som jag var rädd för. Jag har kört Stockholm-Halmstad (mest motorväg) på 0,69 l/mil och Grövelsjön-Stockholm på 0,64 l/mil. Då anstränger jag mig för att köra snålt (dock utan att krypköra), men det är positivt att det alls går.
Det vore givetvis kul med mer kraft, men omkörningsaccelerationen är oftast fullt tillräcklig.

Tilläggas ska nog att jag inte ser det här som en bil man piskar runt på vägarna. Det handlar mer om att åka värdigt och vilsamt, och den är vilsam att köra även långt på motorväg.
Vi betalade för adaptivt chassi och det är jag glad för. Komfortläget gör sig utmärkt på transportsträckor och är allmänt avstressande.

Kombinationen vit bil och värmereflekterande skikt i rutan (extrautrustning) har för övrigt varit guld värd den här sommaren. Inte ens när den stått i solen har den varit obehagligt varm att sätta sig i.

Att den är rymlig vet vi redan. En sak som överraskade mig är att den känns smidigare än vår förra Superb att ratta runt. Den är bredare, men den är också bortåt 15 cm kortare och det är det som märks. Jag trodde inte det skulle göra någon större skillnad men rent subjektivt känns den klart smidigare.

Det mest negativa jag på rak arm har att säga är att om man använder adaptiva farthållaren - vilket jag gör nästan jämt - och bilen framför svänger av så är farthållaren väldigt långsam med att förstå att den kan accelerera igen.
Och det jag mest saknar är egentligen ett 15 kWh batteri och en elmotor. Då skulle det här varit nästan den perfekta bilen för oss här och nu.

Det går förstås att skriva mer, men det här kan väl duga som intro.

Uppdaterat: 2018-08-29 09:50

Kommentarer

Tack för din lilla recension, det är alltid intressant att läsa andras upplevelse.
Det förefaller som Kodiak säljer hyfsat, jag ser dem rätt ofta.
Bra bränsleekonomi med tanke på storleken på bil, är det manuell eller automat?

Uppdaterat: 2018-08-29 11:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja tack för recensionen och det är alltid kul att höra.

Förbrukningen måste man väl säga är ok för stor bil (7sitsig) och 180hk bensin bil.
När du säger motorväg då antar jag det är skyltad 110 väg?

Och om det är någon tröst så är enbart kortkörningar till affär och dagis även förödandet för en bil med diesel och hybrid och speciellt på vintern.

Har du bränslevärmare eller 230v värme?

Jag har samma farthållare och man lär sig egenheterna och bristerna.
Ett tipps med farthållaren är att vid typ sneds motorvägs avfarter är att jag viker ut någon dm i filen och även att jag sätter foten på gasen i några sekunder när man ser att han framför lägger ut blinkers och börjar vika av då slipper man det ibland störande momentet.

Och håller med dig på det sista om elmotor och 15kw batteri. :)

Uppdaterat: 2018-08-29 12:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Så snett det kan gå då media styr så mycket av våra val. En stor SUV med bensinmotor, så kan det gå när journalister och politiker har fått alt för stor påverkan. Med en mer passande diesel hade man fått anstränga sig för att komma upp i dom förbrukningssiffrorna.
Sen är det troligen i övrigt en väldigt praktisk och bra bil.

Uppdaterat: 2018-08-29 13:03

Sammanhållet svar hittills:

Växellådan är 7-växlad DSG. Det var enda alternativet till den motorn, men det gjorde mig inget. Jag vill ha automat.
Just vi valde femsitsiga versionen, men det lär inte påverka förbrukningen märkbart.

Motorväg: precis, skyltat 110 eller ibland 120. Jag brukar också hålla mig rätt bra till skyltad hastighet. Väljer man att forsa på i 140 i stället lär förbrukningen bli en annan. Men en intressant grej är att förbrukningen i 110 är inte så mycket högre än i 90. På vår Superb var det stor skillnad.
Det spelar också roll hur man kör (så klart). En kompis till mig körde motorväg ett knippe mil med den när jag var med. Han körde klart ryckigare än jag, alltså mer av gasa och bromsa och sena beslut. Då stack förbrukningen iväg en deciliter per mil.

Det är bränslevärmare men jag har inte använt den under sommaren.

Jag har börjat blippa ur farthållaren när bil viker av, samma sak om man ska om en cykel. Men det sitter inte i ryggmärgen än.

Angående valet av motor så tror jag att den är skönare att ha att göra med än dieseln, eftersom bensinaren är så mjuk och diskret i karaktären. Jag hade ändå hellre haft dieseln, just för att komma ned i CO2. Särskilt som jag då kunnat tanka stor andel syntetdiesel, vilket jag gjorde med superben. Men det var i slutändan en privatekonomisk riskminimering, givet hur det ryades om dieselförbud.

Uppdaterat: 2018-08-29 14:00

Ja det var många som drogs med i masspsykosen mot dieselns fördärv.
Nu är det istället ett sug efter pre. Bonus/Malus dieslar

Uppdaterat: 2018-08-29 14:04
Guran skrev:

Ja det var många som drogs med i masspsykosen mot dieselns fördärv.
Nu är det istället ett sug efter pre. Bonus/Malus dieslar

Ja det är olyckligt värre Guran.
Stor hög 4wd och tung bil då är dieseln given.
Kör man lite kanske det egentligen inte är nån big deal då skatt och inköpspris är högre.

Men pratar vi mindre bilar polo klassen då är det vansinne med diesel och kanske även en 2wd familjevagn i golfklassen bör vara bensin om du inte pendlar 10 mil om dan.
Och visst är det skönt med en tyst och len bensinmotor ibland.

Uppdaterat: 2018-08-29 15:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

horvendile - beträffande farthållarens egenheter så kan du göra som mso 1000 skriver - håll foten lätt på gaspedalen vid sådana situationer så slipper du koppla ur farthållaren. Det är bara en kort sträcka du behöver göra så.

Uppdaterat: 2018-08-29 17:14
mso 1000 skrev:

Guran wrote:Ja det var många som drogs med i masspsykosen mot dieselns fördärv.
Nu är det istället ett sug efter pre. Bonus/Malus dieslar
Ja det är olyckligt värre Guran.
Stor hög 4wd och tung bil då är dieseln given.
Kör man lite kanske det egentligen inte är nån big deal då skatt och inköpspris är högre.
Men pratar vi mindre bilar polo klassen då är det vansinne med diesel och kanske även en 2wd familjevagn i golfklassen bör vara bensin om du inte pendlar 10 mil om dan.
Och visst är det skönt med en tyst och len bensinmotor ibland.

Tycker nog att VAG s dieslar är exemplariskt tysta och lena

Uppdaterat: 2018-08-29 17:44
Guran skrev:

Ja det var många som drogs med i masspsykosen mot dieselns fördärv.
Nu är det istället ett sug efter pre. Bonus/Malus dieslar

Folk är flockdjur utan eget tänkande. Själv har jag aldrig brytt mig om massan, vill jag ha något så köper jag det, oavsätt vad grannen har.

Diesel vs bensin, under 50km/h där man hör motorn så kanske bensinaren har ett övertag i gångkultur, men den drar å andra sidan avsevärt mer bränsle i stadstrafik än dieseln. Över 50 har iaf. jag svårt att höra motorn oavsätt bil, om man inte varvar skiten ur den. Och detta behöver man aldrig göra med 380Nm vid 1750varv om man åker diesel så...

Våran 184hk Golfdiesel med 1638kg tjänstevikt har en lägre långtidsförbrukning än lilla Seatbensinaren på 1150kg och 105hk. Så vilken motorvariant som är snålast i verkligheten har jag ganska klart för mig. Men förbrukning är inte allt, hade jag fått fritt val av familjebil idag så hade jag nog kikat på Vag's 2-liters bensinare på 250hk som sitter i A4.

Men det viktigaste är att var och en lever i villfarelsen att denna är nöjd med sin nuvarande bil:). Det finns ju en anledning till att just DU valde den bilen du har, och då vore det ju konstigt om man inte är nöjd om den inte har uppenbara fel och brister.
Grattis till ett nöjt bilägande i vilket fall!

Uppdaterat: 2018-08-29 18:03
Pi skrev:

horvendile - beträffande farthållarens egenheter så kan du göra som mso 1000 skriver - håll foten lätt på gaspedalen vid sådana situationer så slipper du koppla ur farthållaren. Det är bara en kort sträcka du behöver göra så.

Håller helt med Pi. Så funkar min XC60 med. Håll foten lätt på gasen så bromsar inte farthållaren för ett svängande fordon framför.

Uppdaterat: 2018-08-29 20:23
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag ska testa lätt fot på gas! Vanligen kommer jag på det för sent när bilen redan har bromsat.

Problemet jag har är egentligen inte så mycket att den bromsar, det kan vara nödvändigt, utan att den är så långsam att fatta att kusten är klar. Men likväl, jag ska testa!

Uppdaterat: 2018-08-30 08:29
horvendile skrev:

Jag ska testa lätt fot på gas! Vanligen kommer jag på det för sent när bilen redan har bromsat.
Problemet jag har är egentligen inte så mycket att den bromsar, det kan vara nödvändigt, utan att den är så långsam att fatta att kusten är klar. Men likväl, jag ska testa!

Du förstår det smarta när du provat.

Uppdaterat: 2018-08-30 20:12
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Joel Pennerborn skrev:

Vi testade en Skoda Kodiaq förra året när vi letade 7 sitsigt. En riktigt bra bil och smidig som du beskriver fast den har bra utrymmen inne i kupen. Vi köpte istället en VW Tiguan Allspace som är en likvärdig bil, men vi tyckte designen var finare på VWn.
Vi har en 190tdi med 4wd och snittar 0,63l/mil efter 1000mils körning blandat. Kommer ner strax under 0,6 vid lugnare landsväg ca 90-100km/h. Ingen snål bil är det, men det hade vi inte räknat med. Tror att 4wd spär på förbrukningen lite väl mycket.
Längden på bilen är i stort sett lika mot vår gamla v70 men vi upplever att kupen är rymligare, smidigt att kunna justera mittersta raden. Bagaget är godkänt men inte bättre än volvon.
Vad snittar ni med en Skoda Kodiaq 180hk DSG 2wd på blandad körning?

Jag tror inte 4wd gör mer på förbrukningen än dess vikt som den tillför, på landsväg obefintligt mao. En Golf Alltrack väger 190kg mer än en Golf SC 2,0tdi automat. Uppgiven skillnad är 0,05L/mil. Jag tycker din förbrukning känns helt okej för en suv. Våran Golf Alltrack ligger på 0,60 dom senaste 400 milen. Mycket kortkörningar dock.

Uppdaterat: 2018-09-11 17:42

Jag tror 4wd alltid gör av sig pga vikt som du säger och även mer roterande axlar och drev/lagringar i oljebad mm.

Tror också att det gör av sig mer på vinterhalvåret.

Tror också att det gör av sig något mer på förbrukningen på en bensinmotor mot en diesel motor.

FXX. Jag tror eller inbillar mig att du kommer svara lite eljest efter vintern.

Många Volvo och vw ägare och egentligen dom flästa 4wd ägarna kan nog intyga att det märks på vinter notan.

Uppdaterat: 2018-09-11 18:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - lite kul att läsa att vanliga, svenska ord kan betyda nåt helt annat dialektalt - i ditt fall ordet "eljest". Nu är jag ju norrlänning till födseln så ordets betydelse däruppe är inte okänt för mig men sällan man ser ordet i den betydelsen i skrift numera.

Uppdaterat: 2018-09-11 18:17
mso 1000 skrev:

Jag tror 4wd alltid gör av sig pga vikt som du säger och även mer roterande axlar och drev/lagringar i oljebad mm.
Tror också att det gör av sig mer på vinterhalvåret.
Tror också att det gör av sig något mer på förbrukningen på en bensinmotor mot en diesel motor.
FXX. Jag tror eller inbillar mig att du kommer svara lite eljest efter vintern.
Många Volvo och vw ägare och egentligen dom flästa 4wd ägarna kan nog intyga att det märks på vinter notan.

På fd. CR-V såg vi ingen som hellst skillnad på vinter eller sommar. Men på Golfen kommer det nog märkas, men då på grund av flitigt användande av dieselvärmaren. Under förutsättning att dess förbrukning inräknas i långtidsmätaren, vilket jag inte har en aning om. Hustrun är så förtjust i att sätta sig i en 25-gradig bil utan fukt på rutorna så den går varje morgon redan sedan en vecka tillbaka:). Nu är det ju 12-15gr på morgnarna så den startar ca. 15min innan avfärd.

Uppdaterat: 2018-09-11 18:28
Pi skrev:

mso 1000 - lite kul att läsa att vanliga, svenska ord kan betyda nåt helt annat dialektalt - i ditt fall ordet "eljest". Nu är jag ju norrlänning till födseln så ordets betydelse däruppe är inte okänt för mig men sällan man ser ordet i den betydelsen i skrift numera.

Tycker du eljest i det sammanhanget är annorlunda uttalat av en norrlänning, vad är då "gör av sig" för ett uttryck. Fattar inte ens vad det betyder, men det beror väl på att jag inte är norrlänning men intresserad av dialekter.

Uppdaterat: 2018-09-11 20:33
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Haha. Annorlunda Christer.
Du vet här uppe är vi annorlunda. ;)

Uppdaterat: 2018-09-11 20:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

christer - "eljest" i Norrbotten med omgivningar betyder nog nåt liknande "annorlunda" eller "annat" medan "eljest" i stora delar av övriga landet har betydelsen liknande "annars" eller "i annat fall" och liknade synonymer.
Jag syftade alltså på betydelsen och inte uttalet.

Uppdaterat: 2018-09-11 20:47

Nä mso 1000 - ni är lite eljest...:)

Uppdaterat: 2018-09-11 20:48

Jag hade tidigare en Opel med fyrhjulsdrift och frihjulsnav fram. Där märkte man skillnad på förbrukningen med låsta eller öppna nav. Den blev dessutom mer understyrd med låsta nav.

Uppdaterat: 2018-09-12 09:44

Köper man en SUV med allt vad den karossformen innebär så är den extra procenten i förbrukning som 4wd drar en ickefråga. Som du skriver, samma drivlina men en annan kaross och det försvinner en dl direkt, det förklarar en hel del.

Uppdaterat: 2018-09-12 17:23

Finns ju flera att testa med 4wd och inte. Volvo och VW har ju samma motorer och växellådor. Men jämför man passat årsmodell 11-15 gamla modellen alltså, så kostar 2wd 2543 kr och 4wd kostar 3084. Vet ej vad 2wd drar, men 4wd drar 0.6 bl.a. körning de sist 500 milen i alla fall

Uppdaterat: 2018-09-12 23:05