Provkört Skoda Octavia 1.0 TSI

39 inlägg 0 nya
Provkört Skoda Octavia 1.0 TSI

Idag, jag har provkört Skoda Octavia 1.0 TSI manuell.
Start motor var nästan vibrationfri i ratten och stolar.
Från stillastående uppsläpp koppling utan rör på gaspedal är vibrationfri på ratten, stolar och pedaler.
Nästan ryckfri kökörning.
1 an klarar sig bra från stillastående men uppförbacke klarar sig inte få motorstopp då måste sakta upp koppling är motor klarar sig ok
2 an klarar sig inte bra från stillastående få motorstopp utan måste sakta upp koppling är motor klarar sig ok.
Komfortfjädring är god betyg 3.5.
Armstöd ja och finns längdriktning skjut och bra stöd inställning mellan 0 - 9,5 cm god bekvämt arm att få stöd
Kan ej dra ut vindrutetorkare utan måste ställa först spakar vid ratten "serviceläge" för att få helt vertikal torkararmar fri.
Golvvärme finns med längst fram finns 4 kanalen klarar sig foten.
Ingen knak med normal uppsläpp bromspedal och kopplingspedal.
Lätt trampa kopplingspedal.
Körupplevelse är betyg 3,5 pga lite trist motor är inte så stark på tomgång med uppsläpp koppling utan rör på gaspedal.
mätartavlor vit/grå bakgrund är ganska bra siffraläsning på dagsljus men inte så snabbt läst.
Finns tak handtag alla runt om utan förare.
Finns tak krokar alla runt om utom förare.
Lasttröskeln 63 cm.
Benutrymme bak 28 cm
Knä 21 cm.
Jag är 171 cm långt.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Förstår dock inge riktigt testmomenten ditt med att släppa upp kopplingen och inte ge gas.
Hör väl till normal körteknik att man gasar samtidigt som man släpper upp kopplingen. Går att få fart på alla bilar på både ettan och tvåan, men det kräver ett helt onödigt slirande på kopplingen.

Guran wrote:
Förstår dock inge riktigt testmomenten ditt med att släppa upp kopplingen och inte ge gas.
Hör väl till normal körteknik att man gasar samtidigt som man släpper upp kopplingen. Går att få fart på alla bilar på både ettan och tvåan, men det kräver ett helt onödigt slirande på kopplingen.

Motor igång på tomgång när bilen 1 an växel från stillastående och släpp upp kopplingspedal lagom som 0, 1, 2, 3 km/h då kom stannat motor vid uppförbacke och jag starta tändningsnyckel igen. Gör ett nytt försök igen samma ovan men inte lagom utan sakta försiktigt släpp upp koppling då motor klarar sig bra. Men inte lagom eller snabb släpp upp koppling då stannar motor direkt därför du menar ska båda gaspedal tryck in samtidigt släpp upp koppling lagom fort går bra för det gäller Octavia 1.0T

Gäller endast tomgång och kör iväg utan rör på gaspedal är Opel/GM motor 1.0T är vridstark motor än VAG motor 1.0TSI.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det där har nog mer att göra med om elektroniken i motorstyrningen gasar åt dig eller inte utan att du märker det. En 1liters turbomotor lär inte ha ett enormt vridmoment på tomgång oavsett fabrikat.

Guran wrote:
Det där har nog mer att göra med om elektroniken i motorstyrningen gasar åt dig eller inte utan att du märker det. En 1liters turbomotor lär inte ha ett enormt vridmoment på tomgång oavsett fabrikat.

Just det är motorstyrning med snabbt varvtal som ska styra jämnare utan att göra gaspedal istället bara släpp upp koppling och kör iväg.
Opel är speciellt snabbt styra motorvarvtal än VAG långsam på olika märket elektronik som jobbar snabbt och långsam.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Men såvida motorn inte är lätt att få tjuvstopp på så tycker jag faktiskt inte att dessa "start-utan-gas-tester" är speciellt viktiga för mitt eget vidkommande. Det är inget jag tillämpar till vardags utan man gör som men en gång lärt sig och stötar lite med gasen när man startar.

Eller som de flesta gör, kör automat.

Fast "de flesta" gäller nog inte bilparken som helhet även om automat blir allt vanligare.

Redan 2015 var övervägande nybilar automater:
https://www.di.se/bil/bilkopare-fortsatter-valja-automat/
Med den takten som var de senaste åren är vi nog uppe i nästan 70% 2018.

Samma utveckling i Finland, över 70% beräknas vara automat 2018:
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/01/31/snabb-trendvaxling-automatvaxlat-betydligt-mer-populart-an-manuella-vaxlar

Kopplings känslan är lite olika på alla fabrikat och är en vanesak.
Alla har motorstyrning som höjer varvtalet 2-400 varv när kopplingen släpps numera så kärringstopp är svårt att få på ettan på alla bilar tror jag.

Däremot så när det gäller DSG7 så förstår jag att många tvekar att lägga på 12-14tusen extra på en 200tusenkronors bil för att få automat
Men för egen del så tvekade jag länge men ångrar det inte.
Den växlar värkligen silkeslent och är otroligt fin vid parkeringsmanövrering utan gaspedal millimeter för millimeter och inte alls som tidigare lådor.
En sak som kan poängteras är att ettan är en ren lågväxel som är fin när båten skall upp eller start i backe etc för att eliminera onödigt slitage på kopplingen.
Och det bästa är att även vid minus 25 grader ute är den smidig och okärv som en ren manuell låda.
Jag inbillar mig att dsg bidrar till min låga förbrukning till skillnad mot många andra fabrikat med konversonell automatlåda som deklarerar 10-15% högre förbrukning i brochyren.
Jag har genom sista 10 åren testat många och både dsg och vanliga automater och oftast på kalla vintern och varit missnöjd med hur dom betett sig i kallt tillstånd men ingen kommer inärheten av denna dsg7 låda på något sätt.
Låter väl otroligt men det känns som motorstyrningen hanterar den väldigt bra.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Junkers - jag sa hela bilparken och den omfattar även bilar äldre än 2015 års modell. Sen är det säkert som så att mer eller mindre alla tjänstebilar numera säljs med automat men tar du en mindre och billigare bil i t ex B-segmentet så är nog inte automaten ett lika vanligt tillval eftersom merkostnaden relativt sett är ganska stor - som också mso 1000 skriver i inlägget ovan. Men den dag när priset är ungefär detsamma så kommer säkert automaten att ta nästan hela marknaden. I stadstrafik är helt klart automaten att föredra men kör man i mindre intensiva trafikmiljöer så fungerar trots allt även gammalmodiga manuella bilar bra. Undrar hur köpmönstret ser ut i t ex Norrlands inland... Min nuvarande Golf är manuell men körs väldigt ofta bara med knapparna på ratten som ökar eller minskar farten med 10 km/t vid varje tryckning - vid lätt belastning och utanför den intensiva stadstrafiken så kör man på högsta växeln ifrån ca: 50 km/t. Vilket dock inte skulle låtit sig göras med min förra Golf som hade en 1,6 l TDI-motor för den motorn var långt ifrån lika flexibel som nuvarande lilla bensinare. Men nästa bil blir antagligen ändå en med automatlåda - man blir ju liksom bekvämare med åren...:)

Jag tror att det kommer öka i takt med att adaptiva farthållare blir mer och mer vanligt. Det var ett av de argument som fanns på vår lista för automat: Adaptiv farthållare i långsamma köer kräver automat och jag formligen hatar att smårulla i långa köer så det vägde ju rätt tungt där. Sedan är det självklart skönt att slippa växla men just den biten har aldrig varit så betungande (förutom när jag gjorde illa höger handled..... växla med vänster går, men det blir liksom inte så snygga mjuka växlingar då). Inom ett par år kommer vi ha adaptiv farthållare även på de billigaste bilarna tror jag.

Starta och släppa upp kopplingen? Är det start med växel i? Jag parkerar utan växeln i och sen startar jag motorn utan att trampa ner kopplingen. Kopplingen trampar jag ner först för att lägga i växel när jag ska köra iväg.

Xanthopteryx wrote:
Jag tror att det kommer öka i takt med att adaptiva farthållare blir mer och mer vanligt. Det var ett av de argument som fanns på vår lista för automat: Adaptiv farthållare i långsamma köer kräver automat ....

Automat kommer att öka pga att under de kommande 5-10 åren kommer successivt en stor majoritet (eller alla?) nya bilar att ha någon form av elektrifiering: mildhybrid, laddbhybrid, range extender, ren elbil, bränsleceller, eller vilken(a) teknologi(er) som blir vanligast. Och dessa bilar har antingen automatlåda eller ingen växellåda alls.

För en ungdom idag ser jag inga problem egentligen med att ta "bara" körkort för automat, så länge personen ska köra bil privat och inte i jobbet och där behöva köra olika bilar, inkl bilar med manuell låda.

Pi wrote:
Junkers - jag sa hela bilparken och den omfattar även bilar äldre än 2015 års modell. Sen är det säkert som så att mer eller mindre alla tjänstebilar numera säljs med automat men tar du en mindre och billigare bil i t ex B-segmentet så är nog inte automaten ett lika vanligt tillval eftersom merkostnaden relativt sett är ganska stor - som också mso 1000 skriver i inlägget ovan. Men den dag när priset är ungefär detsamma så kommer säkert automaten att ta nästan hela marknaden. I stadstrafik är helt klart automaten att föredra men kör man i mindre intensiva trafikmiljöer så fungerar trots allt även gammalmodiga manuella bilar bra. Undrar hur köpmönstret ser ut i t ex Norrlands inland... Min nuvarande Golf är manuell men körs väldigt ofta bara med knapparna på ratten som ökar eller minskar farten med 10 km/t vid varje tryckning - vid lätt belastning och utanför den intensiva stadstrafiken så kör man på högsta växeln ifrån ca: 50 km/t. Vilket dock inte skulle låtit sig göras med min förra Golf som hade en 1,6 l TDI-motor för den motorn var långt ifrån lika flexibel som nuvarande lilla bensinare. Men nästa bil blir antagligen ändå en med automatlåda - man blir ju liksom bekvämare med åren...:)

Helt rätt PI.
Men ett faktum som jag inte riktigt reflekterade över förän nu när jag har dsg7 är att vid omkörning i tex 100 km/h så växlar dsg ner på en millisekund och plötsligt är fyran inne och fullt drag omg och växlar även upp och ger en bra mycket snabbare omkörning än med manuell låda.
Jag vet inte i tid men känns betydligt mycket kvickare i omkörning.
En gång dsg eller automat då går man inte tillbaka.
Däremot skulle jag aldrig lägga extra pengar på en automat som tar 15% mer soppa som vissa gör.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är få automater som säljs idag som ökar förbrukningen. Mustangen har lägre förbrukning med automat.

Det säljs 330000 bilar per år, om redan nu över 70% är automat som går det väldigt fort tills majoriteten av de färdade milen sker med en automatväxlad bil, kanske redan om 1-2 år.

Fast å andra sidan finns det nästan 5 miljoner bilar totalt. Men skit i det - jag gillar också automater.

Inte att glömma i detta är att automat höjer trafiksäkerheten mer än många tycks tro, oavsett hur van man än är med manuell.

junkers wrote:
Det är få automater som säljs idag som ökar förbrukningen. Mustangen har lägre förbrukning med automat.
.

Var det därför du valde automat ?? ;)

Föredrar egentligen manuell växellåda men eftersom det inte längre går att köra bil på ett normalt sett utan endast 90 procent bilköer så blev det automat från 2004. Med manuell så upplever jag att jag kör bilen medan med automat är det mer att bilen kör dig mer än att du kör den. Fast vad ska man göra när nästan varje familj har flera bilar. Blir då större trängsel på vägarna.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det är inte antalet bilar folk har i sin besittning som är problemet. Det är antalet bilar som rullar på vägarna, där en stor del (mycket stor på sina håll) faktiskt kan ta sig fram alldeles utmärkt medelst annat transportmedel (apostlahästar, järnhästar, kollektivhästar e.t.c.)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.