Vi Bilägares forum

Nya Toyota Mirai concept

Nya Toyota Mirai concept

https://global.toyota/en/newsroom/toyota/29933463.html?padid=ag478_from_kv

Uppdaterat: 2019-10-11 07:08

Kommentarer

Om man bortser från blåvalsgrillen så är designen ett stort lyft. Nu skulle de bara behöva kasta ut bränslecellen och montera ett stort batteripack så gick den att sälja också.

Uppdaterat: 2019-10-11 08:32

Fronten ser ju i vanlig Toyota-anda förskräcklig ut, de är ju väldigt konsekventa, de har tydligen hittat en otäck stil som de håller fast vid!
Sidovyn ger ett klumpigt intryck fram till A-stolpen, därefter blir den riktigt snygg.
Invändigt ser det ju bra ut bortsett från den otäcka mittkonsolen som mest påminner om en liggbrits!

Sedan satsningen på vätgas är minst 20 år för tidigt när det gäller infrastrukturen, men det är naturligtvis ingen nackdel att vara tidigt ute för att ge det fåtal som kan tanka ett tänkbart alternativ.
Man visar ju att man har tekniken.

Uppdaterat: 2019-10-11 09:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sicken enorm motorhuv...behövs det verkligen när bilen drivs av elmotor ? Gillar inte proportionerna i det avseendet.

Uppdaterat: 2019-10-11 10:19

Men varför vätgas när det går åt trippla energiåtgången för att ta sig lite långt som om man stoppar elen direkt i bilen.....

Smak är ju som sagt subjektivt men, nej, jag kan inte med designen på denna, det bästa jag kan kläcka ur mig är att den iaf ser bättre ut än sin föregångare! Men det sa jag om mitt ex med och inte visade hon sig vara speciellt bra för det ;)

Uppdaterat: 2019-10-11 10:21

" a car that has an emotional and attractive design "
Mja, den är ju bättre än förra, från sidan är den snygg. Nu är väl detta en konceptdesign, kanske blir produktionsbilen annorlunda.
Men, längd: 5 meter..?!

Uppdaterat: 2019-10-11 10:46
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Snygg! Men det är ju ett koncept också. Jag tror det finns plats för bränslecellsbilar i framtiden. Kanske plug-in hybrid där du kan ladda batteriet för vardagsresor och tanka vätgas för långresor? Men för att komma dit krävs ju lite bilar på vägarna så infrastrukturen blir bättre än idag.

Uppdaterat: 2019-10-11 13:18

Oändligt mycket snyggare än den förra. Ser riktigt bra ut får jag säga, förutom bardvalsgrillen såklart..
Växt till sig ordentligt och ser ut att fokuseras som en autobahnglidare kanske? Känns ju som att det borde vara där som bränslecellerna har störst chans att slå sig in också. För "normalbilisten" så ser batterierna ut att ta över. Bästa vore kanske som Klabbe säger en laddhybrid så att den kör på batteri i vardagen och så får man uppsöka vätgasmackarna längs motorvägarna när man är ute på långkörning.

Uppdaterat: 2019-10-11 15:56

Gillade den förra bättre...

Den hade i alla fall ett eget, väldigt speciellt, men ett eget utseende.

Den här, minus fronten, skulle lika gärna kunna vara en BMW, eller en Audi, eller en Tesla osv...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Jag gillar den. Lite onödigt stor kanske men snygg. Den gamla var ju skitful vilket Toyota verkar ha fattat. Kul att den är bakhjulsdriven också.

Uppdaterat: 2019-10-11 17:54

Utseendet är betydligt bättre men vätgas är fortfarande idiotiskt.

Uppdaterat: 2019-10-11 18:43
junkers skrev:

Utseendet är betydligt bättre men vätgas är fortfarande idiotiskt.

Varför det?

Uppdaterat: 2019-10-11 19:42

Tre ggr mer energi än batteribil osv.

Uppdaterat: 2019-10-11 20:09

Vätgas är inget att bygga på, det tror jag är en återvändsgränd, men bränsleceller för sprit tror jag på!
Där finns redan infrastrukturen utbyggd och alla vet hur man ska tanka.
Och tekniken finns, men den behöver utvecklas och det kommer att ske!

Uppdaterat: 2019-10-11 20:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
junkers skrev:

Tre ggr mer energi än batteribil osv.

Ja men ändå bättre än olja?
Och framförallt ett sätt att omvandla och lagra stora mängder energi på ett miljövänligt vis.
Själv tror jag att dagens stora batterier är ett kortvarigt kapitel. Även om energiförlusterna är större vid produktion av vätgas så är det inga skadliga restprodukter och inte heller vid omvandlingen till ström i bränslecellerna.
Handlar om att kunna fylla på användbar energi i någon form av lagringstank.

Uppdaterat: 2019-10-11 21:12
saabnisse skrev:

Vätgas är inget att bygga på, det tror jag är en återvändsgränd, men bränsleceller för sprit tror jag på!
Där finns redan infrastrukturen utbyggd och alla vet hur man ska tanka.
Och tekniken finns, men den behöver utvecklas och det kommer att ske!

Där tror jag du har helt fel. Hade inte oljan flödat i början av 1900-talet så hade inte förbränningsmotorn funnits. Väte är det vanligaste grundämnet, varför inte använda det?

Uppdaterat: 2019-10-11 21:15
Guran skrev:

junkers wrote:Tre ggr mer energi än batteribil osv.
Ja men ändå bättre än olja?
Och framförallt ett sätt att omvandla och lagra stora mängder energi på ett miljövänligt vis.
Själv tror jag att dagens stora batterier är ett kortvarigt kapitel. Även om energiförlusterna är större vid produktion av vätgas så är det inga skadliga restprodukter och inte heller vid omvandlingen till ström i bränslecellerna.
Handlar om att kunna fylla på användbar energi i någon form av lagringstank.

Om man har ett stort överskott på ren el är det naturligtvis bra men så är inte fallet och då är det idiotiskt att kasta bort uppemot 70% i omvandlingsprocesser.
Systemverkningsgraden för batteribilar är så enormt mycket bättre.
Kostnaden per mil speglar energianvändningen, 2:- för batteribil och runt 7:- för vätgasbil.

Uppdaterat: 2019-10-11 21:20
Guran skrev:

Där tror jag du har helt fel. Hade inte oljan flödat i början av 1900-talet så hade inte förbränningsmotorn funnits. Väte är det vanligaste grundämnet, varför inte använda det?

Jag skrev inte att man inte skulle använda väte, jag skev att jag inte trodde på vätgas som energilager.
Väte kan lagras på många sätt. T.ex. har man sedan länge försökt med metalliskt väte som Sovjet satsade stort på som energibärare till stridsflygplan, men sprit är enklare och förmodligen mycket billigare.

Sedan ska man komma ihåg att de flesta av de första bilarna gick på sprit, gas eller el!
Bensin var mycket svårare att få tag på, men sprittillverkning var känd sedan generationer!

Uppdaterat: 2019-10-12 10:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Guran skrev:

Ja men ändå bättre än olja?
Och framförallt ett sätt att omvandla och lagra stora mängder energi på ett miljövänligt vis.
Själv tror jag att dagens stora batterier är ett kortvarigt kapitel. Även om energiförlusterna är större vid produktion av vätgas så är det inga skadliga restprodukter och inte heller vid omvandlingen till ström i bränslecellerna.
Handlar om att kunna fylla på användbar energi i någon form av lagringstank.

Man skall inte glömma bort de offantliga mängder energi som åtgår när dessa megabatterier tillverkas. Snacka om energiförluster och koldioxidutsläpp. Men vissa stirrar sig blinda på en teknik och vägrar inse att det finns alternativ, även om våra politiker verkar vara bland dem som stirrar sig blinda...

.

Uppdaterat: 2019-10-18 10:38
Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Vätgas är definitivt inte alternativet om det var det du menade.

Uppdaterat: 2019-10-18 19:52

Skönt att Toyotas designteam nyktrat till en aning. Precis som många andra har jag svårt att uppskatta grillen och den enorma kistan mellan förare och passagerare. Har man kikat på Lincoln MKZ när man ritade karossen?

Uppdaterat: 2019-10-20 16:16