Nya Ford Focus 2019

97 inlägg 0 nya
Nya Ford Focus 2019

https://www.youtube.com/watch?v=sxqbs_hJ6Cw

Tycker denna liknar nya Mercedes A-klass med sin långa hjulbas och bredd över hjulen. Samma fokus (!) på teknik även om A-klass har en svårslagen displayenhet. Fokus är förmodligen lite roligare än tvärsäkra Golf och mer välbyggd än Ceed och i30. Får bli en provkörning vid tillfälle.

Synpunkter...

6.15

Min synpunkt är att den tyvärr inte är så snygg.

Vad är det specifikt som du inte gillar junkers? Jag tänker att det finns åtminstone tre olika strukturer på grillen och det samma när det gäller karossutformning.

6.15

junkers wrote:
Min synpunkt är att den tyvärr inte är så snygg.

Du älskar Ford Mustang är ju samma märke Ford som Focus eller hur?

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Lite märkligt att Ford annonserar denna nya modell för fullt men vid besök hos den lokala Ford-handlaren igår fredag så syntes inte nån enda antydan till ny Focus. Och en av försäljarna kunde bara svara med att den kommer nog om några veckor...

https://www.expressen.se/motor/biltester/test-ford-focus-har-hittat-tillbaka-till-korgladjen/
http://www.autoexpress.co.uk/ford/focus
https://www.topgear.com/car-reviews/ford/focus
https://www.autogids.be/autotests/eerste-test/ford-focus-2019-terug-naar-de-bronnen.html
https://www.dinside.no/motor/vi-lar-oss-imponere-av-selve-sportsbilen-i-kompaktklassen/69954513
https://www.whatcar.com/ford/focus/hatchback/review/

CO2 111-115 är lite för mycket, vill ha under 110 hmmmm.
Jag tror inte att jag skulle ha en Focus över 110 CO2 men vet att det är kul att köra men kvalitet håller inte måttet. Bättre annan märken.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

pinjong wrote:
Vad är det specifikt som du inte gillar junkers? Jag tänker att det finns åtminstone tre olika strukturer på grillen och det samma när det gäller karossutformning.

Jag tycker fronten ser alldaglig och lite gammal ut redan som ny.

Kommande Toyota Auris har ju betydligt roligare framdel.

GF wrote:
...men kvalitet håller inte måttet. Bättre annan märken.

Som Fordägare vet jag kvaliteten kan vara i topp men det är för tidigt att veta. Vi får helt enkelt vänta och se.

6.15

junkers wrote:
pinjong wrote:Vad är det specifikt som du inte gillar junkers? Jag tänker att det finns åtminstone tre olika strukturer på grillen och det samma när det gäller karossutformning.
Jag tycker fronten ser alldaglig och lite gammal ut redan som ny.
Kommande Toyota Auris har ju betydligt roligare framdel.

Nej Auris glöm det för den är ju skit även 2019

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Må så vara men den är snyggare.

pinjong wrote:
GF wrote:...men kvalitet håller inte måttet. Bättre annan märken.
Som Fordägare vet jag kvaliteten kan vara i topp men det är för tidigt att veta. Vi får helt enkelt vänta och se.

Visst :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

junkers wrote:
Jag tycker fronten ser alldaglig och lite gammal ut redan som ny.
Kommande Toyota Auris har ju betydligt roligare framdel.

Aha. Då vet jag var jag har dig. ;-) Nuff said.

6.15

Fantastisk bil! Tysklandsbyggd! Kommer bli en storsäljare. Som andrabil hade den passat perfekt för egen del. Små yttermått, stora innermått och litet bagage, precis som en andrabil ska vara.

Ska klart prova nya Focus, gillar vägägenskaperna på nuvarande modell.

Chockad för hög CO2 126 på 8 stegad automatlåda 1.0L EcoBoost 125 hk 5 dörrar eller CO2 130 på 8 stegad automatlåda 1.0L EcoBoost 125 hk Kombi.
https://www.ford.co.uk/content/dam/guxeu/uk/documents/price-list/cars/PL-new_ford_focus.pdf
Den var inte bra :-(

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Chockad för hög CO2 126 på 8 stegad automatlåda 1.0L 125 HK 5 dörrar eller CO2 130 på 8 stegad automatlåda 1.0L 125 hk Kombi.
https://www.ford.co.uk/content/dam/guxeu/uk/documents/price-list/cars/PL-new_ford_focus.pdf
Den var inte bra :-(

Ja det är väl värden enligt WLTP gissar jag. Alla nya bilar kommer att få högre CO2-värden. Värdena ska ned med elektrifiering vilket måste bevisas innan jag riktigt tror på det.

6.15

GF, är CO2 det enda du tittar på när det gäller bilköp? I aå fall är det ju bara batteribilar som gäller!
För egen del kollar jag om det är en bil som jag kan trivas med, som har den komfort och de egenskaper i övrigt som jag kräver.
CO2 är det sista jag intresserar mig för!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Se på sidan 15. Står "Ø" finns på CO2 Emissions g/km Ø var 126 och 130 CO2 för NEDC.
Från och med den 1 september 2018 kommer WLTP att ersätta den nya europeiska cykeln (NEDC) som är det nuvarande testförfarandet.

*In 4th gear ØThe declared fuel/energy consumptions, CO2 emissions and electric range are measured according to the technical requirements and specifications of the European Regulations (EC) 715/2007 and (EC) 692/2008 as last amended. Fuel
consumption and CO2 emissions are specified for a vehicle variant and not for a single car. The applied standard test procedure enables comparison between different vehicle types and different manufacturers. In addition to the fuel efficiency of a car
driving behaviour as well as other non-technical factors play a role in determining a car's fuel/energy consumption, CO2 emissions and electric range. CO2 is the main greenhouse gas responsible for global warming. A guide on fuel economy and CO2
emissions which contains data for all new passenger car models is available at any point of sale free of charge or can be downloaded under http://carfueldata.dft.gov.uk/
Max Speed
mph
0-62 mph
secs
31-62
mph* secs
The fuel economy figures quoted in the table below are achieved by following strict EU governed test procedures and are specifically designed to enable customers to compare vehicles from all manufacturers on a like-for-like basis.
Fuel consumption is directly affected by the length of the journey; number of passengers and amount of luggage carried; individual driving style; road and traffic conditions; weather conditions; vehicle age, mileage, condition and standard of
maintenance; use of vehicle features such as air conditioning; and any modifications to the vehicle such as the addition of a roof rack.
Your fuel economy will vary based on these and other factors and, for these reasons, many drivers may not achieve the EU fuel economy figures (below) in day-to-day driving, although the vehicle is technically capable of doing so.
From 1 September 2017, certain new vehicles will be type-approved using the Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), according to (EU) 2017/1151, as last amended, which is a new, more realistic test procedure for measuring fuel
consumption and CO2 emissions. From 1 September 2018 the WLTP will fully replace the New European Drive Cycle (NEDC), which is the current test procedure. During NEDC Phase-out, WLTP fuel consumption and CO2 emissions are being correlated
back to NEDC and will be shown as CO2mPas figures. There will be some variance to the previous fuel economy and emissions as some elements of the tests have altered i.e., same car might have different reported fuel consumption
and CO2 emissions. To learn more about the new testing procedures, please visit www.dft.gov.uk/vca/fcb/wltp.asp. The figures in the table above are CO2mpass figures.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

saabnisse wrote:
GF, är CO2 det enda du tittar på när det gäller bilköp? I aå fall är det ju bara batteribilar som gäller!
För egen del kollar jag om det är en bil som jag kan trivas med, som har den komfort och de egenskaper i övrigt som jag kräver.
CO2 är det sista jag intresserar mig för!

Ja, det gäller för mig nästa bilköp max 110 CO2 årsmodell 2018 eller max 105 CO2 årsmodell 2019.
Max 95 CO2 årsmodell 2021.
Också viktigt att "roligt att köra även bekvämt körning"

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Se på sidan 15. Står "Ø" finns på CO2 Emissions g/km Ø var 126 och 130 CO2 för NEDC.

Jaha, det var ju tråkigt förstås GF. Jag håller med dig om att CO2-utsläppen bör vara låga, inte minst ur kostnadssynpunkt med bonus/malus som nu gäller.

6.15

Roligt att köra med de siffrorna går inte med fossilbil, du måste gå över till laddhybrid eller elbil.
En begagnad Golf GTE istället kanske.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.