Vi Bilägares forum

Nu har vi kört vår nya Renault Captur några dagar.

Nu har vi kört vår nya Renault Captur några dagar.

Nu har vi sagt adjö till vår trogna Hyundai i30 kombi och kört vår nya Renault Captur några dagar. Jag måste säga att varit mycket positivt så här långt. Det hyfsat snabb och tyst. Mycket bekväm och lättkörd. Trycker man på Eco knappen blir den dock hopplöst långsam. Bilen är utrustad med Hill Start Assist (HSA). Dock rullar den ändå bakåt ca. 5-10 centimeter in HSA hoppar in. Det är mycket irriterande men man kanske vänjer sig. Det helt normalt enligt Renault. Man kan bara hoppas att Captur kommer att vara lika driftsäker och lättägd som vår senast i30 som nog är den bästa bil vi har haft.

Uppdaterat: 2017-06-04 12:43

Kommentarer

"Dock rullar den ändå bakåt ca. 5-10 centimeter", ruggigt om man har en bil tätt bakom, skulle aldrig kunna lita på en sådan funktion.

Uppdaterat: 2017-06-04 12:52

Vem är så korkad att han stannar 5-10 cm bakom en bil i en uppförsbacke?
Roligt Peter att ni är nöjda, hur fungerar ACC?
Men ni har kanske för kyligt nu för att det ska kunna testas ordentligt.
Den färgen ungefär har jag haft på en 99a, påminner om vaniljglass!

Uppdaterat: 2017-06-04 15:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

" Hill Start Assist (HSA). Dock rullar den ändå bakåt ca. 5-10 centimeter"... Det kan inte vara möjligt, måste vara en bug i systemet. . En som inte är van eller om man lånar ut bilen får ju skrämsel hicka.... Om du är inklämd mellan två parkerade bilar i uppförs backe vad händer då.. Åk tillbaka och kolla det kan inte vara så på en ny bil... Jag har kört och hyrt många bilar men det har varit pall nit omg i sådana situationer.

Uppdaterat: 2017-06-04 15:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Peter i Sydney skrev:

Nu har vi sagt adjö till vår trogna Hyundai i30 kombi och kört vår nya Renault Captur några dagar. Jag måste säga att varit mycket positivt så här långt. Det hyfsat snabb och tyst. Mycket bekväm och lättkörd. Trycker man på Eco knappen blir den dock hopplöst långsam. Bilen är utrustad med Hill Start Assist (HSA). Dock rullar den ändå bakåt ca. 5-10 centimeter in HSA hoppar in. Det är mycket irriterande men man kanske vänjer sig. Det helt normalt enligt Renault. Man kan bara hoppas att Captur kommer att vara lika driftsäker och lättägd som vår senast i30 som nog är den bästa bil vi har haft.

Rullar bakåt? Måste vara fel...
Min Mazda -10 hade sådan funktion. Ner med bromsen, i med växeln, upp med bromsen och bilen står kvar ett par sekunder eller till man trycker ner kopplingen. Funkar åt andra hållet också om backen är i.
Testa trycka till hårdare på bromsen innan du släpper?
Och om det fortsätter, testa några andra likadana bilar.

Uppdaterat: 2017-06-04 16:59

I min Golf sköter den elektriska handbromsen med Autohold detta med den äran...:) Å andra sidan är väl 5 cm inte nått stort problem på annat sätt än att det skapar viss osäkerhet runt funktionen.

Uppdaterat: 2017-06-04 17:49
Pi skrev:

I min Golf sköter den elektriska handbromsen med Autohold detta med den äran...:) Å andra sidan är väl 5 cm inte nått stort problem på annat sätt än att det skapar viss osäkerhet runt funktionen.

5-10 cm när man inte vet och står nära?, hm det måste vara nåt fel

Uppdaterat: 2017-06-04 18:24

Svårt att tro att nån förare med precision kan ställa sig 5 cm ifrån ett hinder och dessutom ha problem med att komma därifrån om bilen eventuellt rullar 5 cm bakåt vid start. Visst - det borde inte vara så här men det är knappast nåt stort problem.

Uppdaterat: 2017-06-04 18:33
Pi skrev:

Svårt att tro att nån förare med precision kan ställa sig 5 cm ifrån ett hinder och dessutom ha problem med att komma därifrån om bilen eventuellt rullar 5 cm bakåt vid start. Visst - det borde inte vara så här men det är knappast nåt stort problem.

Aldrig hakat av en kärra från dragkroken? Där är det inte många centimetrar från en dunk in kofångaren... Likaså när jag drar upp båten. Vill bara doppa gummit på hjulen och när jag ska iväg så vill jag ju inte rulla bakåt och blöta ner fälg eller, ännu värre, navet.
Backstarthjälp skall i min värld inte rulla en mm om du sköter det rätt (se mitt tidigare exempel då den självklart kan ha begränsningar som tidsstyrd hålltid).

Uppdaterat: 2017-06-04 20:16

Nu är väl inte 5-10 cm bakåtrull så livsavgörande, man har ju kört bil i över 40 år utan HSA utan problem... Och bilen lär knappast få någon större hastighet på den lilla förflyttningen, orsaka någon större skada, än mindre rulla ner i sjön...
Skulle det vara så att man måste manövrera på mm så finns det ju både got- och handbroms.

Hoppas ni kommer trivas med bilen, det gjorde som sagt vi trots att vi hade den lilla motorn (900cc - 90hk)
Återkom gärna med fler rapporter! :-)

Den där vaniljglassvita är vanlig här i Sverige också, det är snyggt med tvåfärgat (som de flesta Captur verkar vara)

Men, är inte Captur egentligen klassen under i30? Fiesta kontra Focus typ?

Uppdaterat: 2017-06-04 20:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tycker ni skall kolla upp det. -2017 skall det inte vara så då det fungerat på andra märken i många år utan en endaste mm back.

Uppdaterat: 2017-06-04 21:39

"Vem är så korkad att han stannar 5-10 cm bakom en bil i en uppförsbacke?"

Det kan man undra, varje gång det händer är det bara att svära över idioten.
Hände när jag hade en Focus som hyrbil, korsväg, uppförsbacke, tät trafik, en idiot bakom och en bil som fick motorstopp om man inte varvade som en tok vid start...
En av få situationer då den funktionen kan vara till hjälp hur bra man än är på att köra bil.

Uppdaterat: 2017-06-04 22:38

Hustrun fick skrämselhicka första gången det hände men Renault påstår att det är helt normalt. AC/klimatkontrollen verkar fungera alldeles utmärkt. Fast det är vinter här och bara 18 grader.

Uppdaterat: 2017-06-05 06:03
Xanthopteryx skrev:

Pi wrote:Svårt att tro att nån förare med precision kan ställa sig 5 cm ifrån ett hinder och dessutom ha problem med att komma därifrån om bilen eventuellt rullar 5 cm bakåt vid start. Visst - det borde inte vara så här men det är knappast nåt stort problem.
Aldrig hakat av en kärra från dragkroken? Där är det inte många centimetrar från en dunk in kofångaren... Likaså när jag drar upp båten. Vill bara doppa gummit på hjulen och när jag ska iväg så vill jag ju inte rulla bakåt och blöta ner fälg eller, ännu värre, navet.
Backstarthjälp skall i min värld inte rulla en mm om du sköter det rätt (se mitt tidigare exempel då den självklart kan ha begränsningar som tidsstyrd hålltid).

Jodå - har hakat på och av släp massor av gånger men väldigt sällan som jag gjort det i en uppförsbacke så den varianten var nog lite udda. Och båtupptagning har jag likaså gjort massor av gånger utan att 5 cm i rullsträcka skulle betyda nån form av katastrof. Men är man så osäker på att själv använda fotbromsen vid start i backe så rekommenderar jag absolut en bil med elektrisk handbroms med autohold - den är mycket effektivare och bättre än "HSA" i mina ögon och enligt mina erfarenheter.
Sen tror jag fortfarande att det är mycket ovanligt att nån stannar 5 cm bakom framförvarande bil i en bilkö i uppförsbacke - så bra precision i sikten framåt är det nog inte många bilister som har utan tekniska hjälpmedel. Det kanske kan se så ut i backspegeln i bilen framför men det är säkert minst 30--40 cm i verkligheten.

Uppdaterat: 2017-06-05 07:55
Pi skrev:

Xanthopteryx wrote:Pi wrote:Svårt att tro att nån förare med precision kan ställa sig 5 cm ifrån ett hinder och dessutom ha problem med att komma därifrån om bilen eventuellt rullar 5 cm bakåt vid start. Visst - det borde inte vara så här men det är knappast nåt stort problem.
Aldrig hakat av en kärra från dragkroken? Där är det inte många centimetrar från en dunk in kofångaren... Likaså när jag drar upp båten. Vill bara doppa gummit på hjulen och när jag ska iväg så vill jag ju inte rulla bakåt och blöta ner fälg eller, ännu värre, navet.
Backstarthjälp skall i min värld inte rulla en mm om du sköter det rätt (se mitt tidigare exempel då den självklart kan ha begränsningar som tidsstyrd hålltid).
Jodå - har hakat på och av släp massor av gånger men väldigt sällan som jag gjort det i en uppförsbacke så den varianten var nog lite udda. Och båtupptagning har jag likaså gjort massor av gånger utan att 5 cm i rullsträcka skulle betyda nån form av katastrof. Men är man så osäker på att själv använda fotbromsen vid start i backe så rekommenderar jag absolut en bil med elektrisk handbroms med autohold - den är mycket effektivare och bättre än "HSA" i mina ögon och enligt mina erfarenheter.
Sen tror jag fortfarande att det är mycket ovanligt att nån stannar 5 cm bakom framförvarande bil i en bilkö i uppförsbacke - så bra precision i sikten framåt är det nog inte många bilister som har utan tekniska hjälpmedel. Det kanske kan se så ut i backspegeln i bilen framför men det är säkert minst 30--40 cm i verkligheten.

Finns ingen anledning till att acceptera att den rullar alls. Som sagt, min gamla Mazda 6 rörde sig inte en millimeter trots mycket brant båtramp, med båt på släpet. (så pass brant så det kan vara svårt att köra upp utan att det släpper fram om det är det minsta fuktigt, även vid 'bara' en eka påkopplad)
Skulle aldrig acceptera att den rullade bakåt. Om jag ska känna att jag behöver handbromsstöd eller liknande så är backhjälpen kass enligt mig.

Uppdaterat: 2017-06-05 10:25

Har alltid uppfattat HSA främst som ett hjälpmedel för de som inte riktigt bemästrar start i backe, är det något man slutat lära ut under körkortsutbildningen?

Uppdaterat: 2017-06-05 11:43
Xanthopteryx skrev:

Pi wrote:Xanthopteryx wrote:Pi wrote:Svårt att tro att nån förare med precision kan ställa sig 5 cm ifrån ett hinder och dessutom ha problem med att komma därifrån om bilen eventuellt rullar 5 cm bakåt vid start. Visst - det borde inte vara så här men det är knappast nåt stort problem.
Aldrig hakat av en kärra från dragkroken? Där är det inte många centimetrar från en dunk in kofångaren... Likaså när jag drar upp båten. Vill bara doppa gummit på hjulen och när jag ska iväg så vill jag ju inte rulla bakåt och blöta ner fälg eller, ännu värre, navet.
Backstarthjälp skall i min värld inte rulla en mm om du sköter det rätt (se mitt tidigare exempel då den självklart kan ha begränsningar som tidsstyrd hålltid).
Jodå - har hakat på och av släp massor av gånger men väldigt sällan som jag gjort det i en uppförsbacke så den varianten var nog lite udda. Och båtupptagning har jag likaså gjort massor av gånger utan att 5 cm i rullsträcka skulle betyda nån form av katastrof. Men är man så osäker på att själv använda fotbromsen vid start i backe så rekommenderar jag absolut en bil med elektrisk handbroms med autohold - den är mycket effektivare och bättre än "HSA" i mina ögon och enligt mina erfarenheter.
Sen tror jag fortfarande att det är mycket ovanligt att nån stannar 5 cm bakom framförvarande bil i en bilkö i uppförsbacke - så bra precision i sikten framåt är det nog inte många bilister som har utan tekniska hjälpmedel. Det kanske kan se så ut i backspegeln i bilen framför men det är säkert minst 30--40 cm i verkligheten.
Finns ingen anledning till att acceptera att den rullar alls. Som sagt, min gamla Mazda 6 rörde sig inte en millimeter trots mycket brant båtramp, med båt på släpet. (så pass brant så det kan vara svårt att köra upp utan att det släpper fram om det är det minsta fuktigt, även vid 'bara' en eka påkopplad)
Skulle aldrig acceptera att den rullade bakåt. Om jag ska känna att jag behöver handbromsstöd eller liknande så är backhjälpen kass enligt mig.

Jag håller 100% helt med xanthop...... Har man det inte så har man det inte på gamla bilen men en ny bil och så kass funktion och det är konstruerat så dåligt 2017 när det funnits på marknaden i snart 10 år med klockren funktion.....Det är ju ett hjälpmedel för föraren och då skall det ju vara 100% bra och ingen halvmesyr för att få dit några bokstäver och en fin text i broschyren så att det skall se bra ut, för det måste vara det det hänger på..... För mig är det helt otroligt dåligt av Renault och tanken att man här försvarar det är ju också konstigt.... Bara det exemplet att du skall fickparkera efter gatan i en uppförs backe och skall backa in mellan två bilar....
Sedan är det ju inte så mycket att bråka om men som sagt dåligt 2017 på en ny bil

Uppdaterat: 2017-06-05 11:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Sammen skrev:

Har alltid uppfattat HSA främst som ett hjälpmedel för de som inte riktigt bemästrar start i backe, är det något man slutat lära ut under körkortsutbildningen?

Är handbromsen också då ett hjälpmedel för den som inte kan?
Det är omöjligt att starta i brant backe eller med tungt påhäng utan att ta hjälp av handbromsen om man kör manuell. Fördelen med backstarthjälp är ju att bilen gör det åt dig och förhoppningsvis riktigt bra. Så sjukt smidigt och saknar det definitivt på vår tillfälliga ersättningsbil (totalkvaddade tyvärr Mazdan). På Mazdan höll den dessutom lika bra som färdbromsen, av den enklare anledning att det var samma broms (till skillnad mot automatisk elektrisk p-broms).

Uppdaterat: 2017-06-05 12:15

Då har du nog inte kört med elektrisk handbroms om du anser att den inte fungerar bra och effektivt - har i vart fall inga som helst sådana problem med Golfen. Och s k HSA bygger väl på att bilen skall känna av en viss lutning för att den skall vara effektiv vilket man slipper helt med den elektriska handbromsen med Autohold. Nåja - visst skall väl en annonserad funktion givetvis också fungera som man förväntar sig men det jag fastnade på var att det skulle vara nåt reellt problem om bilen trots allt skulle rullar typ 5 cm innan den nyper till.

Uppdaterat: 2017-06-05 12:29
Pi skrev:

Då har du nog inte kört med elektrisk handbroms om du anser att den inte fungerar bra och effektivt - har i vart fall inga som helst sådana problem med Golfen. Och s k HSA bygger väl på att bilen skall känna av en viss lutning för att den skall vara effektiv vilket man slipper helt med den elektriska handbromsen med Autohold. Nåja - visst skall väl en annonserad funktion givetvis också fungera som man förväntar sig men det jag fastnade på var att det skulle vara nåt reellt problem om bilen trots allt skulle rullar typ 5 cm innan den nyper till.

Jo det har jag. Förvisso bara Volvo av nyare snitt så kan inte tala för andra.
På Volvo är det färdbromsen som aktiveras vid t.ex. rödljus. Efter fem minuter eller när du öppnar dörren så sätts parkeringsbromsen. Är automatiskt parkeringsbroms av är ändå backstarthjälp aktiv (färdbromsen även det).

Uppdaterat: 2017-06-05 12:53

På många bilar sitter det en strypning på kopplingshydrauliken som gör att man inte kan dosera den som man själv önskar. Det är sen kombinerat med en gaspedal vars inputs filtreras elektroniskt innan motorn ska hantera önskningarna.
I såna bilar (alla efter 2000...) är det nog rätt skönt med assistans till backstart.

Uppdaterat: 2017-06-05 13:04
Xanthopteryx skrev:

Är handbromsen också då ett hjälpmedel för den som inte kan?
Det är omöjligt att starta i brant backe eller med tungt påhäng utan att ta hjälp av handbromsen om man kör manuell.

Ja, handbromsen brukar väl de som känner sig osäkra ta till innan de fått till tekniken för start i backe, det lärde iaf jag mig i körskolan. Vad man lär ut nu vet jag inte, kanske har man slutat med detta moment? Själv kan jag nog knappt minnas när jag använde handbromsen för att inte rulla bakåt senast.

Hur har vi alla som kört bil innan detta började dyka upp klarat av det? Om du som förare aldrig får träna detta och vänjer dig vid HSA, vad gör du den dagen du hamnar bakom ratten på en utan?

Uppdaterat: 2017-06-05 18:33
Sammen skrev:

Xanthopteryx wrote:Är handbromsen också då ett hjälpmedel för den som inte kan?
Det är omöjligt att starta i brant backe eller med tungt påhäng utan att ta hjälp av handbromsen om man kör manuell.
Ja, handbromsen brukar väl de som känner sig osäkra ta till innan de fått till tekniken för start i backe, det lärde iaf jag mig i körskolan. Vad man lär ut nu vet jag inte, kanske har man slutat med detta moment? Själv kan jag nog knappt minnas när jag använde handbromsen för att inte rulla bakåt senast.
Hur har vi alla som kört bil innan detta började dyka upp klarat av det? Om du som förare aldrig får träna detta och vänjer dig vid HSA, vad gör du den dagen du hamnar bakom ratten på en utan?

Vad gjorde vi innan ac fanns?
Vad gjorde vi innan bilarna hade mer än 100 hk?
Vad gjorde vi innan den fanns regnsensor?
Vad gjorde vid innan det fanns farthållare?
Vad gjorde vi innan det fanns bilar...?

Klarade oss.
Men visst är det bekvämt, eller hur?

Hur gör du om du bara kör automat och inte tränar på manuell? Vad gör du när du sätter dig i en manuell...?

Uppdaterat: 2017-06-05 19:20

Man betalar ju för att få en funktion och då skall den väl fungera bra och stabilt.
På våran octavia trampar jag ner broms pedalen och sedan släpper bromsen efter typ ca 2 sekunder.

Uppdaterat: 2017-06-05 20:11
Xanthopteryx skrev:

Vad gjorde vi innan ac fanns?
Vad gjorde vi innan bilarna hade mer än 100 hk?
Vad gjorde vi innan den fanns regnsensor?
Vad gjorde vid innan det fanns farthållare?
Vad gjorde vi innan det fanns bilar...?
Klarade oss.
Men visst är det bekvämt, eller hur?
Hur gör du om du bara kör automat och inte tränar på manuell? Vad gör du när du sätter dig i en manuell...?

Ja nu är ju det allra mesta du räknar upp enbart för bekvämlighet och inte ett hjälpmedel för dom som inte klarar av att hantera sin bil. Angående automat så har du ju genomgått ett förarprov som visar att du behärskar manuell låda, annars finns det ju körkort som enbart gäller automat, kanske är det dags för ett körkort för dom som enbart kan köra med HSA och inte klarar av att starta i backe?

Visst kan det vara bekvämt med HSA och bilar som fickparkerar sig själva osv men kan du detta så är det i mina ögon tämligen onödiga finesser.

Uppdaterat: 2017-06-07 14:55
Sammen skrev:

Xanthopteryx wrote:
Vad gjorde vi innan ac fanns?
Vad gjorde vi innan bilarna hade mer än 100 hk?
Vad gjorde vi innan den fanns regnsensor?
Vad gjorde vid innan det fanns farthållare?
Vad gjorde vi innan det fanns bilar...?
Klarade oss.
Men visst är det bekvämt, eller hur?
Hur gör du om du bara kör automat och inte tränar på manuell? Vad gör du när du sätter dig i en manuell...?
Ja nu är ju det allra mesta du räknar upp enbart för bekvämlighet och inte ett hjälpmedel för dom som inte klarar av att hantera sin bil. Angående automat så har du ju genomgått ett förarprov som visar att du behärskar manuell låda, annars finns det ju körkort som enbart gäller automat, kanske är det dags för ett körkort för dom som enbart kan köra med HSA och inte klarar av att starta i backe?
Visst kan det vara bekvämt med HSA och bilar som fickparkerar sig själva osv men kan du detta så är det i mina ögon tämligen onödiga finesser.

Jag kan starta i backe, med och utan handbroms. HSA är en bekvämlighet.
Jag kan köra manuell men automat är bekvämt.
Jag kan hålla jämn hastighet och avstånd men automatisk farthållare är bekvämt.

Om jag inte tränar på HSA, manuell, hålla jämn hastighet med mera så kommer jag till slut vara dålig på det. Innebär det att vi ska ta bort HSA och manuell istället för att utnyttja det bekväma i det?

Och bilar som parkerar själv... Jag vill se dig klämma dig in med en stor bil i en ficka som är 1,2 gånger bilens längs. Utan hjälpmedel.
Eller barnsjukhuset parkering vid gamla Karolinska sjukhuset. Eller vår jobbparkering...
Det är fanemej inte lätt.
Underlättar med backspeglar (ett hjälpmedel ja, för den som inte kan köra sin bil och vet var varje centimeter är...), men likväl svårt. Underlättar med sensorer fram och bak, men svårt ändå.
Ännu lättare om bilen parkerar själv för den kan ha koll på varenda cm och mäta såg bilen verkligen fysiskt kan ta sig in. Ännu bättre om bilen kan parkera själv utan förare för då kan man komma ut också vilket ibland är lättare sagt än gjort.

Allt är hjälpmedel som underlättar.
Vill du verkligen ta bort dina backspeglar...?

Uppdaterat: 2017-06-07 16:46

I alla debatter oavsett ämne vill man ställa ytterligheter mot varandra av rent demagogiska skäl, det är skillnad mellan nödvändigheter och onödigheter inom vare kategori, allt kan graderas på en skala.

Övertro på teknik är också en överdrift då all teknik inte självklart fungerar perfekt bara för att den existerar, vilket man i diskussioner nästan alltid förutsätter.
Det finns bilar med automatisk parkering som inte alls parkerar perfekt...

Uppdaterat: 2017-06-07 20:59
N-iklas skrev:

I alla debatter oavsett ämne vill man ställa ytterligheter mot varandra av rent demagogiska skäl, det är skillnad mellan nödvändigheter och onödigheter inom vare kategori, allt kan graderas på en skala.
Övertro på teknik är också en överdrift då all teknik inte självklart fungerar perfekt bara för att den existerar, vilket man i diskussioner nästan alltid förutsätter.
Det finns bilar med automatisk parkering som inte alls parkerar perfekt...

Självklart gäller det, även växellådor, motorer, fönsterhissar etc. Det finns bra och dåligt av i princip allt. Och det mesta är onödigt. Du behöver inte speciella fälgar, sex cylindrar, färgad lack, skinnklädsel, radio, rattknappar, åtta växlar, elektronisk insprutning, backsensorer, servostyrning, servobromsar,... Poängen är att det mesta är trevligt, underlättar, ser tjusigt ut med mera.
Det finns likväl dålig lack, dålig servostyrning, dålig radio och så vidare.
Jag har haft backstarthjälp och det är jätteskönt.
Jag ha provat 360-graders backkamera och det är jätteskönt.
Jag har provat automatisk parkering och i flera situationer är det jätteskönt.
Allt har sina brister på något sätt men jag får likväl hjälp, ibland mycket hjälp. Det är dock skillnad på brist och brist.
Parkeringshjälp som parkerar lite snett är skit samma - jag fick hjälp att knö mig in i fickan, resten kan jag finjustera. Skulle den bumpa i bilarna var och varannan gång skulle jag vara synnerligen onöjd. Backstarthjälp som ibland rullar bakåt någon dm likaså. Om den däremot släpper efter 2 eller 4 sekunder vid inaktivitet när bromsen lättar är lite skit samma. Jag hinner gott och väl koppla och gasa iväg innan den tappar hållet.

Uppdaterat: 2017-06-07 22:21

Hm nja vad man faktiskt behöver kan nog vara beroende av vad det är för typ av bil, den enkla grundteknik man klarar sig utan på en liten, motorsvag och lätt småbil med liten kaross, det är i praktiken knappast möjligt att klara sig utan på en tre gånger större och tyngre och starkare annan bil.

Där är det inte en bekvämlighetsfråga utan en fråga om ifall bilen överhuvudtaget skall kunna användas eller ej.

Medan det finns utrustning som man inte alls är beroende av för att bilen alls skall kunna användas, här finns stor skillnad mellan utrustning och utrustning.

Uppdaterat: 2017-06-08 09:36

Xanthop... jag tycker att skall fabriken leverera en en finess skall den vara av 2016-17 standard. Inte slänga in en billig funktion som levererades 2010 på andra modeller. Intressant att du nämnde 360 graders back kamera. Tidigare var ju alla back kameror full med dynga och fyllde liten funktion. Hur gungar 360 på höst och vår?? Nån som vet? På min Skoda spolas linsen vid varje bakrute spolning och det funkar bra.

Uppdaterat: 2017-06-08 13:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Parkeringssensorer fram och bak är jätteskönt att ha, men inget jag nånsin haft förut. Dagens bilar som ofta är formade som en halvanvänd tvål, är svåra att veta hörnen på.

Men, inte är det något som är ett måste. Jag har ju klarat mig i årtionden förut.

Men, nu känner jag att Peters tråd spårat ur. Det är ju hans/deras upplevelse av Captur som tråden handlar om. :-)

Uppdaterat: 2017-06-08 17:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Xanthopteryx skrev:

Jag kan starta i backe, med och utan handbroms. HSA är en bekvämlighet.
Jag kan köra manuell men automat är bekvämt.
Jag kan hålla jämn hastighet och avstånd men automatisk farthållare är bekvämt.
Om jag inte tränar på HSA, manuell, hålla jämn hastighet med mera så kommer jag till slut vara dålig på det. Innebär det att vi ska ta bort HSA och manuell istället för att utnyttja det bekväma i det?
Och bilar som parkerar själv... Jag vill se dig klämma dig in med en stor bil i en ficka som är 1,2 gånger bilens längs. Utan hjälpmedel.
Eller barnsjukhuset parkering vid gamla Karolinska sjukhuset. Eller vår jobbparkering...
Det är fanemej inte lätt.
Underlättar med backspeglar (ett hjälpmedel ja, för den som inte kan köra sin bil och vet var varje centimeter är...), men likväl svårt. Underlättar med sensorer fram och bak, men svårt ändå.
Ännu lättare om bilen parkerar själv för den kan ha koll på varenda cm och mäta såg bilen verkligen fysiskt kan ta sig in. Ännu bättre om bilen kan parkera själv utan förare för då kan man komma ut också vilket ibland är lättare sagt än gjort.
Allt är hjälpmedel som underlättar.
Vill du verkligen ta bort dina backspeglar...?

Ja, det är ju det jag sagt. HSA är ett hjälpmedel för dom som inte kan starta i backe. Men om du lär dig köra i en bil med HSA och därmed aldrig får träna start i backe, hur ska du då klara av att hantera situationen när du hamnar i en bil utan? Jag ser det som en säkerhetsrisk.

Tycker du resonerar ganska konstigt. Om du kan starta i backe så behöver du ju inte HSA, vad är det för bekvämlighet i en funktion du inte utnyttjar? Men du verkar också utifrån dina inlägg vara ganska osäker på flera moment i bilkörningen som att parkera tex. Att klämma sig in i en lucka med några dm. tillgodo är för inget större problem, men är du dålig på att parkera är det klart att det inte är lätt. Det handlar om att lära känna sin bil, var den börjar och slutar och sen öva öva och öva, övning ger färdighet och eftersom jag fickparkerar dagligen bemästrar jag det relativt bra. Fickparkering är ju kul, inget jobbigt! Är det en liten lucka ser jag det mer som en utmaning och sätter en ära i att kunna klämma mig in så snyggt som möjligt. Visst hade det varit bekvämt med en bil som parkerar sig själv, men då hade jag aldrig lärt mig parkera själv som jag kan nu. Ju mer hjälpmedel och automatisering desto sämre färdigheter får du som förare eftersom du inte får öva och bli bra på dom momenten.

Uppdaterat: 2017-06-08 22:18

Ja jag får önska lycka till med denna bilen.
Men inte är det rätt inte att hill assistanten släpper 5-10 cm även om att Renault o åf tycker att vadå? Det ska vara så!
Min erfarenhet av franskt är att det alltid finns mer sådant att vadå? Fransmän är ju de mest geniala och har alltid varit det om de får tycka själva och har man köpt franskt så har man så att säga skrivit under på det.
Nåväl, hoppas att detta är och förblir den enda knixen, snygg bil i övrigt o trevliga färg kombinationer.

Uppdaterat: 2017-06-09 00:54

Glömde kanske påpeka att bilen har automatlåda. Renault importerar över huvud taget inga bilar med manuell låda till Australien. Bilen vi hyrde i Danmark förra året hade dock manuell låda. Att bilen rullar bakåt några cm skall jag ta upp igen vi första 300 mil servicen. I övrigt är hustrun mycket nöjd med bilen. Jag tror hon skulle ta med sig i sängen om hon kunde.

Uppdaterat: 2017-06-10 10:12

Ja då vet vi det. Eftersom den har automatlåda kan vi ju avsluta diskussionen om HSA, den behövs ju knappast då.
Tycker det var ett sunt beslut av Renault att bara ta in automater.

Uppdaterat: 2017-06-10 10:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja se där frun ja, jag kan allt om detta, den franska ormen kan konsten att polera sina äpplen!
Jag har lyckosamt kurerat min fru fri från legionärssjukan med den spanska kryddan SEAT.
Hon får smaka ibland om hon är snäll och hon vill numera ofta vara snäll.
Hon har annars sin Adam en Opel och den heter så....men att han har tydligen gått o blivit lite väl fin i kanten.. Opel är nu uppköpt av PSA, ja och det visste jag ju redan innan!
Det finns serum....

Uppdaterat: 2017-06-11 00:12
Peter i Sydney skrev:

I övrigt är hustrun mycket nöjd med bilen. Jag tror hon skulle ta med sig i sängen om hon kunde.

Dåså, du vet ju: "Happy wife = Happy life" ;-)

Uppdaterat: 2017-06-11 08:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...